Het Polo86c Register
Algemeen forum => F.A.Q. & How-to => Topic gestart door: Gekke Gerrit op do, 07 apr 2011, 23:14:15
-
Heb een draaispit.
Heb een Polo/Derby (1).
Hoe ga ik mijn Polo/Derby in het draaispit hangen? Zijn de bevestigingspunten van de bumpers afdoende om de auto aan op te tillen en rond te draaien? Denk hierbij aan het optillen van een Polo of Derby puur ondersteund aan de bumpers?
Vind het een licht eng idee namelijk, maar eerdere suggesties als draagarmpunten en achteraspunten zijn ook nog niet zo eenvoudig helaas...
Als jullie (detail)foto's vinden van een typ86 in een draaispit/restauratiekooi: posten!
-
aan de bumpersteunen? zou ik zelf ook niet durven.
Kokerbalken zijn er het meest geschikt voor, maar bij een polo (anders dan bij een golf) zijn die niet open zonder plaatmateriaal weg te halen.
Op een of andere manier de kokerbalken toegankelijk maken en dit later weer dichtlassen? Denk alleen wel dat je dan vooraf het plaat eromheen al klaar moet hebben om de stevigheid en rechtheid van de kas te garanderen.
-
No problemo, auto moet wel helemaal leeg zijn natuurlijk. ;)
(http://www.volksforum.com/albums/files/2/2/2/3/DSCF3349Large.JPG)
-
brrr, ik moet er niet aan denken -gert-
-
Mooizo,
btw, zoekfunctie werkt nog altijd prima!
http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,8951.0.html
-
Thnx Martin! Mag idd wel dicht dan, was het vergeten dat we het er al over hadden gehad...
-
GG, -thumbsup- ik ben trots op je dat je eraan gaat beginnen!
-
aan de bumpersteunen? zou ik zelf ook niet durven.
Kokerbalken zijn er het meest geschikt voor, maar bij een polo (anders dan bij een golf) zijn die niet open zonder plaatmateriaal weg te halen.
Op een of andere manier de kokerbalken toegankelijk maken en dit later weer dichtlassen? Denk alleen wel dat je dan vooraf het plaat eromheen al klaar moet hebben om de stevigheid en rechtheid van de kas te garanderen.
waar haal je in hemelsnaam deze info vandaan?? -dunno- -dunno- De bumper zit meestal op eindpunt van de 'kreukelzone', dat is sterk/stijf genoeg om een auto aan op te hangen. Een lege koets weegt ook niet eens heel veel.
-
Komt waarschijnlijk uit het uiteinde van zijn dikke duim......
-
Zullen we Rutger laten rusten -hug-
Hij leert snel genoeg, alleen soms maakt hij wat denkfouten. Wat wij weten hebben we ook allemaal moet leren, soms ook door schade en schande.
Iemand verbeteren is geen probleem zolang we het maar met respect naar elkaar doen. -thumbsup-
-
wel iets van een NSU (http://nsu4.nl/nsuprinz4bouw.html) in spit, lijkt me bijna het zelfde.
-
vuurtje eronder en grillen maar. :)
-
Aangezien Jorp er ook mee aan de slag gaat ga ik hier toch maar even verder.
Vandaag het één en ander bekeken. Daarbij ontdekte ik een aantal bijzonderheden die ik eerder nog niet had opgemerkt.
* in (uit?) het voorfront van de Audi steken draadeindjes, ipv dat er een gat is voor een bout zoals bij de Derby en de Polo...
* schijnbaar is er een nieuw achterpaneel in de Audi gezet, want het achterpaneel is nog volledig dicht?!
Ook ben ik bezig geweest met de beugels die aan de auto vastgemaakt moeten worden. Daarbij is het wel duidelijk dat het vrij eenvoudig is om de uitstekende delen die specifiek zijn voor de Golf 1/2 (schuiven in de bumpersteungaten/kokerbalken).
Maar dan houd ik 'n recht stalen profiel over, waar ik geconfronteerd wordt met een gebogen front bij de typ86.
Dat zou gaan wringen, dus...
Zoals te zien bij de 2 draaispitten in het topic hierboven is dat nog eenvoudig op te lossen door toepassing van 2 'buisjes'. Betekent wel dat ik bij de Audi (tzt) de draadeinden zou moeten verwijderen, want die zijn te kort om dan nog te kunnen benutten...
Wat zou ik het beste kunnen doen met die pijpjes? Wel of niet vastlassen (of gewoon vastklemmen door bout/moer aan te draaien)? Voordeel van lassen is stevigheid (maar als het geklemd is is het dat ook?), nadeel zou zijn dat je dan later ook weer moet slijpen om het draaispit terug te bouwen voor Golf 1/2.
En ik denk aan PU-doppen aan het eind om metaal-op-metaal te voorkomen. Slim plan of niet?
-
Zoals te zien bij de 2 draaispitten in het topic hierboven is dat nog eenvoudig op te lossen door toepassing van 2 'buisjes'. Betekent wel dat ik bij de Audi (tzt) de draadeinden zou moeten verwijderen, want die zijn te kort om dan nog te kunnen benutten...
Draadeindjes gewoon laten zitten; stuk massief rond nemen, en daar draad in tappen. Kan je dan op het stuk draadeind schroeven en aan de andere kant aan het draaispit vast bouten
-
Dat kan natuurlijk ook, ja... -thumbsup-
Bij de Derby en de Polo kan ik dan ook vanaf de auto in die buis bouten idd.
Blijft wel een rotgevoel dat je het hele gebeuren uiteindelijk ophangt aan 4 hoekbeugeltjes die aan het front en aan de kokerbalken vastzitten gelast... :(
-
Ik zou ook denken dat die steuntjes vrij fragiel zijn. Maar als het eenmaal hangt dan gebeurd er ook niks meer. Er komen ook niet echt bijzondere krachten op te staan misschien.
Ik dacht zelf altijd aan de draagarm steun en achteras steun. Wel onhandiger maar voor mijn gevoel ook sterker.
Maargoed er zijn vast meer die het via de bumper steuntjes hebben gedaan en het zal denk ik ook wel kunnen...
Succes -thumbsup-
-
idd
Rutger brengt het dan wel alsof hij het weet (en zo bedoelt hij het niet) maar stiekum zijn er volgens mij wel meer die zich drie keer achter hun oor krabben als ze een polo aan vier boutjes hangen.
Hoorde, hoe heet die gast, david hammond (?) op NG vandaag nog zeggen:
De theorie had al gezegd dat het zo zou zijn. Maar toch vind ik het geruststellend om te zien dat het ook waar is.....
:)
-
Oftewel: het kwekt als een eend, het waggelt als een eend, maar vóór ik de trekker overhaal wil ik me er toch van overtuigen dat het niet alsnog mijn vrouw is? :D
-
Oftewel: het kwekt als een eend, het waggelt als een eend, maar vóór ik de trekker overhaal wil ik me er toch van overtuigen dat het niet alsnog mijn vrouw is? :D
Oftewel: het kwekt als een eend, het waggelt als een eend, maar na het overhalen van de trekker wil ik me er toch van overtuigen dat het niet alsnog mijn vrouw was. :D
-
Vandeweek mezelf eindelijk weer eens van de bank weten te trekken. Haakse stukken eraf geflexed, zodat ik niet meer met het Golf-gedeelte zit.
Vanavond naar de garage om uit te meten waar de gaten moeten komen... Kom ik er achter dat bij de typ86 de montagepunten voor de achterbumper toch wel wat verder uit elkaar liggen dan bij de Golf?! -gert- Oftewel (letterlijk: kortom), het profiel voor de achterkant is niet lang genoeg! -hitit- -wanker-
Ik heb JvdV maar even een PM gestuurd of hij de achterste ophangpunten bij de verschillende modellen even voor me op wil meten (de Polo en de Derby staan aan de achterkant ingebouwd), zodat ik bij een maat een nieuw profiel kan regelen en die wisselen.
Dan nog een vraag: het ene profiel zit ten opzichte van het draaipunt lager gemonteerd dan het andere. Vraag me nu even af welke nu voor vóór zou zijn, en welke voor achter? -dunno- Anders moet ik straks alsnog weer 2 nieuwe/andere profielen gaan regelen en lassen... Iemand een logische redenering beschikbaar?
-
Derby 1 en Derby 1F kan je gewoon bumpers over zetten, bij Polo 1 en 1F precies het zelfde. Zal zsm. de maten even doorgeven -thumbsup- Volgens mij zijn de afstanden bij Polo en Derby ook het zelfde, tenminste, je ziet wel vaker Polo 1 bumpers op een Derby en weet dat Dennis ooit op een Polo 1 Derby bumpers heeft gehad -thumbsup-
-
Jawel, maar ik hoor graag de check. Aangezien de bumpers vastgezet worden met Z-profielen, die je door een twist ook een andere afstand kan laten overbruggen... Ik verwacht ook geen verschil, maar wil nu graag in 1 keer klaar zijn.
Begrijp ik goed dat jij (ook) geen suggesties hebt over welke kant dichter bij het draaipunt zou moeten zitten? -dunno- Zou bij de Golf de kokerbalk aan de ene kant hoger uitkomen dan aan de andere kant? -dunno- Of zit er een verdeling in voor/achter qua massa?
-
struikel: Welke Audi hebben we het over?
en 2:
Draadeinden die uit het front komen?
-
Vang op:
1) http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,10035.0.html
2) zie eerste foto (klik) in bovenstaand topic: waar mijn Derby en Polo gaten hebben in de 'frontbalk', alwaar je de bumpersteunen kunt monteren, heeft de Audi van binnenuit blinde ingelaste bouten/draadeindjes.
Ik twijfel echter toch of ik deze laat zitten, ook omdat het maar M8 is, en ze niet al te lang zijn (het gat is op zich makkelijk groot genoeg voor M10...)
-
het eenvoudige om hem een stukje te kantelen, alla steigerbuis met spanband.
-
Altijd handig die spanbanden -klus-
:)
-
spit (http://z3.invisionfree.com/Mk1_Polo_Club/index.php?showtopic=2367&st=20)
-
Mmm, lijkt achter op de bumper-bevestigingspunten te zijn gezet (met haken door de achterlichtgaten?), maar vóór vastgelast aan het front? -dunno-
-
hmmmm, als het draaispit uit een voor en achter bok bestaat misscien wel interessant als je iets meer in het noorden woont. Kwam m toevallig tegen, volgens mij ook wel goedkoop.....
http://auto-onderdelen.marktplaats.nl/mercedes-benz-onderdelen/447762013-draaispit-voor-restauratie-w114-w115.html? (http://auto-onderdelen.marktplaats.nl/mercedes-benz-onderdelen/447762013-draaispit-voor-restauratie-w114-w115.html?)
-
Mmm, lijkt achter op de bumper-bevestigingspunten te zijn gezet (met haken door de achterlichtgaten?), maar vóór vastgelast aan het front? -dunno-
moet je ff contact zoeken met de gozer in Engeland, geen idee.
-
Mmm, lijkt achter op de bumper-bevestigingspunten te zijn gezet (met haken door de achterlichtgaten?), maar vóór vastgelast aan het front? -dunno-
Kijken wij naar dezelfde foto?
Als ik het zo zie zit die koker van het spit gewoon met een paar tapeindjes door de bevestigingsgaten van de bumper vast.
Bouten/draadeinden zijn veel sterker dan je denkt hoor.
-
Die gaatjes in het front, net zichtbaar náást de koker, zijn toch de punten waar de bumper aan bevestigd zit? In het topic zie ik volgens mij vastgelaste punten?
-
als je goed door het laatste gat kijkt zie je een draadeind steken, dus ik denk die laspunten die je ziet dat dat van een plaatje is die er voor op is gebrobbeld.
-
Die gaatjes in het front, net zichtbaar náást de koker, zijn toch de punten waar de bumper aan bevestigd zit? In het topic zie ik volgens mij vastgelaste punten?
Die gaten zijn om de bedrading van je clignoteur door te voeren. De gaten (in jouw geval draadeindjes) om je bumper te bevestigen zitten daar weer naast.
-
En nog een optie, (http://link.marktplaats.nl/449018871)
-
Afstanden voor de bumpersteunen:
Voorbumper: 77cm (hart op hart)
Achterbumper: 116cm (hart op hart)
-
-hug-
-
Ik borduur hier ook ff op verder,
Mijn idee -dunno- ik wil 2 motorbokken gaan kopen om daar een kantelbrug van te maken, maar nu mijn vraag zal de polo 1 er in kunnen draaien vanaf het midden over de poten van de bok?
Wie heeft er een motorbok en wil dat eens meten vanaf het hart van de draai tot aan de voet.
-
Zonder een pessimist te willen zijn: dat gaat-ie niet redden qua hoogte, verwacht ik... Denk er vooral ook aan dat je de grootste diagonaal moet nemen, hè?!
-
geert heeft gelijk. maar het is te doen.
beter nog:
benodigdheden:
- 2 kanteblokken
- 2 evenaren
daarna de bokken verlengen zodat het probleem dat geert benoemt wordt opgelost en presto
http://energy-xl.de/start/?page_id=296
ook gewoon als kant en klaar te koop :)
maar volgens mij niet verlengd dus dan kun je niet 360 rond.....
-
Kijk dat er iets verlengt moet worden en pas gemaakt dat wist ik ook, maar ga er niet 2 motordragers (evenaren zoals Roel het noemt) kopen. daar kan wel een koker balkje van de ijzerboer voor gebruikt worden, en dan het been waar de draaier aan zit verlengen met een koker die erin of erom heen valt.
-
Zeg ook niet dat het zo moet.
Dit is natuurlijk voor een spit dat je voor meerdere autos gebruikt.
Was vooral bedoeld om te laten zien dat het geen slecht idee is -hug-
-
Zeg ook niet dat het zo moet.
Dit is natuurlijk voor een spit dat je voor meerdere autosport gebruikt.
Was vooral bedoeld om te laten zien dat het geen slecht idee is -hug-
-thumbsup- -hug-
-
Ik ga zo meten, maarrrrrrrr: zijn alle motorbokken gelijk?
Verder loopt de as waar het motortje uiteindelijk om draait niet gelijk aan het vlak van de wieldragers (Bij mijn bok dan) Snappie? :)
-
motorbokken goedkoopie
http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?contentid=237&productid=1676 (http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?contentid=237&productid=1676)
-
En iets in deze geest is dat wat ?
Heb een soortgelijke irl gezien zonder de lagers , de onderkant was vlak en voorzien van zwenkwielen .
Simpel te stoppen door middel van een wig die doormiddel van een pen gat verbinding op de plaats blijft .
Indien men handig is ook nog redelijk cheap te maken :)
(http://i39.tinypic.com/2h2gkd2.jpg)
-
En iets in deze geest is dat wat ?
Als de prijs goed is? -dunno- -naughty- -nana-
-
Ik ga zo meten, maarrrrrrrr: zijn alle motorbokken gelijk?
Verder loopt de as waar het motortje uiteindelijk om draait niet gelijk aan het vlak van de wieldragers (Bij mijn bok dan) Snappie? :)
Bijna wel, zal nooit veel aan mankeren.