Auteur Topic: Onstekingshuis  (gelezen 1309 keer)

Offline Paul

  • Non-Register lid
  • Berichten: 646
  • Geslacht: Man
Onstekingshuis
« Gepost op: wo, 15 nov 2006, 00:35:38 »
Ik ben van mijn geloof gevallen... De groene bol heeft zijn beste tijd gehad... Ik wil electronisch!

Heb het een beetje gehad met de vacuüm-slangetjes en contactpuntjes van mijn polotje met GL-motor (1049cc). Ik wil zorgeloos rondrijden zonder steeds te moeten afstellen.

Hoe nu verder? Ik heb ondertussen een Bosch onstekingshuis zonder puntjes van een Saab 900 liggen (dank aan Slavi). Deze vertoont veel gelijkenissen met mijn originele Bosch (mét puntjes). Is dit om te bouwen? Dus binnenwerk Saab onsteking eruit en in het onstekingshuis van de originele? Of moet ik een heel ander ontstekingshuis?

... Misschien laat ik alleen die groene bol, zonder aansluitingen toch zitten (wat past er anders op die plek?)...
Een schaap wordt een wolf, in mijn Golf

Offline Paul

  • Non-Register lid
  • Berichten: 646
  • Geslacht: Man
Onstekingshuis
« Reactie #1 Gepost op: wo, 15 nov 2006, 19:22:21 »
Even uit het hieraan gerelateerde topic gevist:

ff een HZ/MH ontsteking scoren. Die zijn sowieso verwisselbaar..

Wel zo makkelijk. Heb er zelf eentje gehaald voor op mijn 3F voor 15 euro.


HZ/MH onsteking is dus plug-and-play op een GL (sleeptuimelaar) -motor?



Een schaap wordt een wolf, in mijn Golf

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Onstekingshuis
« Reactie #2 Gepost op: wo, 15 nov 2006, 20:12:59 »
volgens mij wel.

Als je het transistorblokje ook overneemt; inclusief kabelboom(pje)
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Onstekingshuis
« Reactie #3 Gepost op: wo, 15 nov 2006, 20:21:34 »
100% plug&play sowieso niet.
Aansluiting nokkenas verschillen namelijk:
sleeptuimelaar-nok heeft sleuf waar de ontsteking inpast.
(sleuf zit net uit 't midden, zodat ie maar op 1 manier past)
hydrostoter heeft 2 gaten, 1 in 't midden tbv asje ontsteking,
ander voor 't 'meenemen'/ronddraaien ontsteking.

Gedachtenkronkel: GK ontsteking misbruiken? -dunno-
(das de enigste sleeptuimelaar met elektronische ontsteking bij mijn weten)

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Onstekingshuis
« Reactie #4 Gepost op: do, 16 nov 2006, 00:32:48 »
Er zijn wel plug en play onstekingshuizen met Hall-sensor voor sleeptuimelaar, mét vacuumvervroeging.
Zaten op Audi 80 / Passat 1,3L van bouwjaar rond 1980.
En Saa.... juist, lees nu net je post even wat beter :)

Past die niet plug en play dan?
Dacht zelfs de aansluiting op de nokkenas hetzelfde?

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Onstekingshuis
« Reactie #5 Gepost op: do, 16 nov 2006, 17:17:18 »
saab past 100% enkelt ff stekkerblokje wisselen met die van mh hz py 3f aav aau aex aee abu aea ,noem maar op ,die van saab is rond en die van vw is rechthoekig
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Onstekingshuis
« Reactie #6 Gepost op: do, 16 nov 2006, 17:21:25 »
Of stukkie Saab kabelboom erbij zoeken.
Bij mij in de sleutelloods lopen ook wat Saab gekken rond, wil wel even vragen wanneer ik daar ben.

Offline Paul

  • Non-Register lid
  • Berichten: 646
  • Geslacht: Man
Onstekingshuis
« Reactie #7 Gepost op: do, 16 nov 2006, 17:54:24 »
saab past 100% enkelt ff stekkerblokje wisselen met die van mh hz py 3f aav aau aex aee abu aea ,noem maar op ,die van saab is rond en die van vw is rechthoekig


Hmmm... de ontsteking die ik hier heb liggen past gelukkig wel aan de nokkenas maar niet aan de boutgaten in de kop. Zal eens een fotootje maken straks...

En: na het stekkerblokje wisselen, past het enkele stekkertje vanaf de bobine er dan nog op? Of moet er nog een stukje (niet origineel GL) kabelboom aan te pas komen?
Een schaap wordt een wolf, in mijn Golf

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Onstekingshuis
« Reactie #8 Gepost op: do, 16 nov 2006, 19:11:53 »
saab past 100% enkelt ff stekkerblokje wisselen met die van mh hz py 3f aav aau aex aee abu aea ,noem maar op ,die van saab is rond en die van vw is rechthoekig


Hmmm... de ontsteking die ik hier heb liggen past gelukkig wel aan de nokkenas maar niet aan de boutgaten in de kop. Zal eens een fotootje maken straks...

En: na het stekkerblokje wisselen, past het enkele stekkertje vanaf de bobine er dan nog op? Of moet er nog een stukje (niet origineel GL) kabelboom aan te pas komen?

Oei Paul.

Jij moet zondag eerst maar eens bij een MH onder de kap kijken hoe een elektronische ontsteking d'r nou precies uit ziet:

Je krijgt wel iets meer dan alleen een condensatortje met een groen draadje naar de bobine.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Onstekingshuis
« Reactie #9 Gepost op: do, 16 nov 2006, 19:26:15 »
en ff voetp[laatje halen bij de dealer (zijn nu universeel ivm 2 soorten bevestigings voeten )
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Onstekingshuis
« Reactie #10 Gepost op: do, 16 nov 2006, 19:26:58 »
en gebruik eens de zoekfunctie ,scheelt alles 100000000000X uitleggen
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Paul

  • Non-Register lid
  • Berichten: 646
  • Geslacht: Man
Onstekingshuis
« Reactie #11 Gepost op: za, 18 nov 2006, 01:50:50 »
Mea Culpa, misschien had ik aan het begin van dit topic wat duidelijker kunnen maken dat ik graag de versnipperde info over dit onderwerp graag in 1 topic zou zien. Handig voor mij en, belangrijker nog: misschien leuk voor anderen. (Bij dit oorspronkelijke polo86c-register was dit soort tech-info een gepland onderdeel van de site...)

Ik zal zelf, met behulp van de zoekfuctie ;) een begin wagen:

Dus: van puntjes naar electronisch. Hoe doe je dat voor alle VW Polo 86c-motoren (die contactpuntjes hebben uiteraard)? Eerst maar eens even: Welke VW Polo86c-motoren hebben contactpuntjes? Gewoon even hier kijken: GL- (1.05 L), HB-motoren (1.1 L) en HH-motoren (1.3 L). (Als je niet weet welke motor je hebt: kijk hier)


Electronische onstekingshuizen die makkelijk passen, met eventuele extra aanpassingen:

- Polo MH (of NZ)-motor ontstekingshuis. Stukje kabelboom ook erbij, inclusief contactblokje op ontsteking. Ander voetplaatje monteren.
- Audi 80/ Passat 1.3 l. van rond 1980.
- Seat Ibiza 1.2 (Porche-blok) onsteking. Ook stukje kabelboom erbij (zo dicht mogelijk bij de grote kabelboom afknippen lijkt me).
- Saab 900 onstekingshuis inclusief Saab contactblokje en stukje kabelboom. Of verwisselen voor vierkant contactblokje + stukje kabelboom van vele polo-motoren met electr. ontsteking (MH, HZ, PY 3F AAV, AAU, AEX, AEE, ABU, AEA, etc.)
- Citroën BX, wederom inclusief zo veel mogelijk kabel. Geen aanpassingen nodig. Wel even BX electronisch schema opsnorren.

Verder zijn nog genoemd: GK-motor, Peugeot 309, Golf 2 1300, Passat 1983 1.3. Deze zijn wat ‘moeilijker’ te monteren of er is weinig info.

Het kan ook op Serge’s manier gefabriceerd worden:
wat ik doe is simpel.neem een hydrau ontsteking en een tuimelaar ontsteking.neem beide uitelkaar.plaats nieuwe keering in tuimelaar huis.slijp van hydrau as de pik af.plaats as .plaats hall element en teken de plaatsen af waar de gaten moeten komen voor de schroefjes .(let op stand voor vacuum vervroeger).teken plaats af waar hall stekker moet komen ,slijp,boor vijl deze uit .bouw het zwikkie in elkaar.zesa.
en neem wel de kabelboom met transistor blok mee.
zorg dat je ook de bobine hebt(hall ontsteking werkt op 12v,contact op 9 v)zorg voor een 12v voeding ipv de 9volt .is maar een draadje verschil eig.

eea wijst zich vanzelf als je bezig bent neem ik aan... Geldt dat van die bobine trouwens voor alle hierboven genoemde onstekingshuizen?

Mocht er iets niet kloppen en/of hebben jullie nog extra info en ervaringen: React at will!
Een schaap wordt een wolf, in mijn Golf