Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Gekke Gerrit op za, 20 mrt 2010, 15:35:46
-
Wild gedachtensprongetje, omdat ik een motor (met frame) aangeboden kreeg uit een Honda VF 1000 R. Zou dit een geinig idee zijn om in een Polo te bouwen (130 Pk bij iets van 10000 toeren), of bouw je dan eigenlijk simpelweg zelf helemaal een nieuwe auto? -dunno-
Voor de duidelijkheid: ik heb het niet over de ombouwen a la die 6N GSX-R, maar simpelweg met de motorfietsmotor in het vooronder?!
-
Wel veel pk's, maar volgens mij relatief weinig koppel, of wel -dunno-
-
is ook een kevercross met een Hayabusa klasse........... dus wat niet allemaal kan
-
komt wel wat bij kijken hoor ;) en voorin? hoe wil je dat gaan doen met de aandrijving op de sturende wielen?
-
van de week net een foto gezien met een motorfiets blok in het voor onder, weet alleen niet meer waar.
-
het kan wel met een extra bak voor de achteruit waar ook je dyf in zit , maar het werk tenopzichte van de winst is niet lonend
-
Volgens mij rijd er in Engeland een bruin/bronze Derby 1 met een moterfiets-blok onder de kap..? -dunno-
-
Wel veel pk's, maar volgens mij relatief weinig koppel, of wel -dunno-
tegen de 100 Nm
komt wel wat bij kijken hoor ;) en voorin? hoe wil je dat gaan doen met de aandrijving op de sturende wielen?
Een vorm van krukas-constructie?
van de week net een foto gezien met een motorfiets blok in het voor onder, weet alleen niet meer waar.
Ben wel benieuwd...
het kan wel met een extra bak voor de achteruit waar ook je dyf in zit , maar het werk tenopzichte van de winst is niet lonend
Helder, was even een scheet van de hersenen, wel veel lucht, maar het ruikt uiteindelijk niet fris genoeg... :D
Volgens mij rijd er in Engeland een bruin/bronze Derby 1 met een moterfiets-blok onder de kap..? -dunno-
Mmmm, heppie een linkje?
-
Niet een linkje van die derby wel 3 foto's
(http://lh4.ggpht.com/_0Zowa055UZk/StTnW4A0KpI/AAAAAAAAAgg/Cc9ST9GK9qA/s640/DSCF9302.jpg)
(http://lh4.ggpht.com/_0Zowa055UZk/StTnXq8NjmI/AAAAAAAAAgk/uSE8o8Hwsdo/s640/DSCF9241.jpg)
(http://lh5.ggpht.com/_0Zowa055UZk/StTnYW6DjuI/AAAAAAAAAgo/y_OSnOXrPpM/s640/DSCF9257.jpg)
-
Toch een Derby met deze uitbouwtjes ziet er lekker uit!
But the diffusor is a no-no.
-
Thnx!
Iig wel al een filmpje gevonden... (http://www.youtube.com/watch?v=wvkq4Tccsmo) Geluid aan! -naughty-
-
-hug- -thumbsup-
En ik herinner me elke bocht van Snetterton. Want TOCA2 op de PS1 tot bloedens toe gespeeld!
-
(http://img2.imageshack.us/img2/7086/dscn0448.jpg)
Featured in April 2008 Golf+ mag,
919cc Honda fireblade engine(128bhp) and 5 speed sequential box with custom linkage,pipercross filters,custom propshaft, Ford Capri axle with 5:1 diff, Kenlowe fan, CDH custom radiator, header tank, oil catch tank and foam filled fuel tank, custom stainless exhaust mated to Honda manifold.
Custom coilovers, g40 front brakes, capri rear drums, OBP pedal boxwith front to rear bias adjustment, weller 8 and 9x13" 20/54 and 22/54 Michelin soft slicks.
(http://germancarscene.com/wp-content/uploads/derbyblade2-13-3-08.jpg)
(http://germancarscene.com/wp-content/uploads/derbyblade3-13-3-08.jpg)
(http://i716.photobucket.com/albums/ww168/divvide/derbyblade-13-3-08.jpg)
http://germancarscene.com/2008/03/14/volkswagen-derbyblade/#more-6410
-
Hier is zeker meer over te vinden (http://www.youtube.com/watch?v=3Xdks-j3yt0)
-
(http://www.polo-land.fr/upload/686/49dc627b0d46c.jpg)
-
Die bedoel ik idd! -thumbsup-
-
T zou inderdaad wel hitsig zijn, maar ik ben wel bang dat je een helehoop haken en ogen tegen gaat komen. Die engelse derby heeft die een achteruit? want de kortste klap lijkt me om een cardanas op de uitgaande as van de bak naar achter te zetten. maar dan mis je dus een achteruit. En ze hebben bij deze een achteras van een ford capri gebruikt, maar dan zit je wel weer met een starre as, en `t is maar de vraag of je dat wilt. het is misschien mogelijk met een achterdiff/wielophanging van een golf synchro oid maar ik weet niet of die sterk genoeg zijn om alle aandrijfkrachten op zich te nemen, omdat bij een synchro de meeste kracht naar voren blijft gaan.
-
porsche transaxle? -wanker-
-
Motor voorin & achterwielaandrijving in de Polo: lijkt mij ook leuk,
maar voor straat niet echt makkelijk om op kenteken te krijgen.........
-
Hoezo? Op kenteken 1000 cc, blokje is 1000cc. Er staat toch nix over aandrijving op het kenteken. Of denk ik te simpel?
-
Is toch hetzelfde principe als de kitcars a la lotus super 7.
Motorfiets blokje in het vooronder, aanpassing aan bak voor achteruit, en sierra cardanas+ differentieel...
Dus geen starre as...
-
Ik denk dat ze bij de rdw eerst achter hun oren gaan krabben en dan een helehoop apen en beren op gaan zoeken.
Een 1000cc is niet gelijk aan 1000cc, de ene heeft 45 pk en de ander drie keer zoveel.
De polo heeft een typegoedkeuring als voorwiel aangedreven auto met maximaal 115 pk en ik denk niet dat ze happig zijn op achterwiel aangedreven exemplaren met 130 pk.
-
Áls je er een kenteken op wil hebben...
-
Kijk, dan worden de mogelijkheden schier onbegrensd :)
-
Maar daar wordt 't practisch gezien niet makkelijker van.
Een aantal voordelen:
*klinkt gaaf
*high performance motortje
*RWD is prachtig
*omdat het kan -klus- -naughty-
Nadelen;
*vermogen is beperkt, zijn niet echt oeh ahhh waarden die het blokje uitbraakt
*bak van de motor niet geschikt voor gebruik in een auto (last = veel te zwaar), die gaat kapot -D
*Pens vol werk om het rijdbaar te krijgen en degelijk uit te voeren -klus-
*Extra framewerk/achteras/diff constructie zijn ook niet licht, extra kilo's zijn niet echt wenselijk lijkt mij? -dunno-
Als je toch gaat 'bouwen' en de polo RWD wilt maken, zou ik voor een Goldwing blok gaan :D Een 1500cc 6 cilinder in het vooronder -D
Of een volledige trein van een RX-7. Een gierende wankelmotor incl. bak/dif en achteras. Dan kan je richting de 1000pk gaan -uitlachen-
Een roestige RX-7 NA haal je voor minder dan 1000,- Wankelblokje weegt ook niet zo heel veel en het geluid is veel gaver dan een motorfietsblok.
Ik zou zelf voor circuitgebruik een 1.6 16v helemaal bewerken/tweaken. Heb je een vrij licht blokje, auto kan ook ooit nog op kenteken komen en je hoeft aan de auto zelf weinig te doen.
-
*Extra framewerk/achteras/diff constructie zijn ook niet licht, extra kilo's zijn niet echt wenselijk lijkt mij? -dunno-
Kun je ook weer als voordeel beschouwen: beetje wieldruk is wel wenselijk als 't blok voorin blijft.
Heb gisteravond nog es zitten googlen: er is een ouwe mini met RWD & Hayabusa-blok voorin op kenteken gezet (in 2009, uit me hoofd gezegd)
-
Is die ook van de Hoogeveen Reesing Sien?
Die hadden ook een mini, met een motorfietsblokkie. Daar is het wel een nuttige verandering, mini blokjes zijn van die enge dingen met stoterstangen en 2 poorten voor 4 cilinders....
dan heb je zo'n 600kg met een hayabusa blok + RWD = gaaf.
Bij een VW zijn er heel veel andere (leukere) opties lijkt mij. Een kaalgeplukte KR met ITB's ofzo? -hitit- Hoeft niet zo heel veel extra gewicht te betekenen volgens mij. Een kaal KR blok weegt niet eens zo heel veel meer tov een smallblock volgens mij. Slim subframe = stijfheid + snelheid :D
-
Als je echt licht wil zou je beter een hayabusa blok nemen, die hebben tenminste wat over. bij ons op school hebben we eens een kitcar met zo'n blok op de rollenbank gehad, dat was wel gaaf.
-
dit idee, dan in een derby!
Deze is trouwens FWD!!
http://link.marktplaats.nl/328661822
-
... (http://biketransplant.tripod.com/)
-
... (http://biketransplant.tripod.com/)
Holy shit....die site is bijna net zo oud als dit forum... lekker www 1.0 -thumbsup-
-
Het geluid en het schakelen is super!! Dat is reden genoeg lijkt mij -thumbsup-
Om achteruit te rijden moet je gewoon zo'n motortje pakken van een kar, waar mee ze die dingen op de markt altijd op hun plaats rijden -nana-
-
is een achteruit versnelling verplicht?
zou zonder kunnen leven...
-
http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,1347.0.html ;)
-
is een achteruit versnelling verplicht?
zou zonder kunnen leven...
Volgens mij niet, ik had vorig jaar na de blok wissel problemen met hem in de achteruit te krijgen, voor de apk had ik geen tijd om verder te sleutelen.
Apk keurmeester zei toen dat dat niet verplicht was.
-
is een achteruit versnelling verplicht?
zou zonder kunnen leven...
tot je het niet meer hebt dan mis je het wel
het beste is denk een transaxle steken van porsche. of startmotor of iets dergelijk gebruiken voor achteruit
-
Zo ineens duiken er meer foto's van de derbyblade op -thumbsup-
(http://lh4.ggpht.com/_0Zowa055UZk/TN4zSmWL2dI/AAAAAAAAEMk/_X7xQRkR4og/s640/derbybikeengine.jpg)
(http://lh3.ggpht.com/_0Zowa055UZk/TN4zS16FDoI/AAAAAAAAEMo/LOF9QThLwvA/s512/derbybikeenginei.jpg)
(http://lh3.ggpht.com/_0Zowa055UZk/TN4zS31p9NI/AAAAAAAAEMs/Tj-uOCE3xCw/s640/derbybikeengineii.jpg)
(http://lh6.ggpht.com/_0Zowa055UZk/TN4zTHkzMHI/AAAAAAAAEMw/8C9iBhpQP1U/s640/derbybikeengineiii.jpg)
(http://lh3.ggpht.com/_0Zowa055UZk/TN4zTS0n_RI/AAAAAAAAEM0/nhBCXiZM9sQ/s640/derbybikeengineiiii.jpg)
(http://lh6.ggpht.com/_0Zowa055UZk/TN4zshUZcCI/AAAAAAAAEM4/mtMdOpTPJAs/s640/derbymk1.jpg)
(http://lh4.ggpht.com/_0Zowa055UZk/TN4zs8rqhZI/AAAAAAAAEM8/liCv5AQuUMk/s640/derbymk1I.jpg)
(http://lh6.ggpht.com/_0Zowa055UZk/TN4zs0-AZbI/AAAAAAAAENA/nvgMJeHcaf0/DSC02216.JPG)
(http://lh6.ggpht.com/_0Zowa055UZk/TN4ztLzz61I/AAAAAAAAENE/656QtOMyh7E/DSC02217.JPG)
(http://lh4.ggpht.com/_0Zowa055UZk/TN4ztbi4vXI/AAAAAAAAENI/nwdqJdw7Gps/DSC02218.JPG)
-
Allemaal leuk en aardig, maar als je toch aan een achterwielaandrijfombouw bezig gaat,.. doe 't dan met bijv. een 1.8T + quattro delen...
-
Artikel gelezen Jaap?
http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,1347.msg205391.html#msg205391
-
(http://lh6.ggpht.com/_0Zowa055UZk/TN4zTHkzMHI/AAAAAAAAEMw/8C9iBhpQP1U/s640/derbybikeengineiii.jpg)
Beetje -off-, maar leuk gedaan die ingekorte classic achterlichten!
-
En die classic links er van, daar zitten ook andere lichten in toch?
-
Die bedoelde ik :)
-
Ow -oops- :)
-
voor de achteruit heb je iets voor tussen de aandrijfas te zetten dan kan je elektrisch omschakelen naar achteruit
kan je net zo snel achteruit als vooruit :)
voor een super seven en soortgelijke autos heb je echt ombouwkits voor een motorfiets motor daar in te bouwen en daar gebruiken ze dat spul tussen de aandrijfas
-
(http://lh6.ggpht.com/_0Zowa055UZk/TN4zTHkzMHI/AAAAAAAAEMw/8C9iBhpQP1U/s640/derbybikeengineiii.jpg)
Beetje -off-, maar leuk gedaan die ingekorte classic achterlichten!
hier zat ik ook al naar te kijken,lijkt me wel gaaf. :)
-
Voor mijn vorige auto zat ik destijds te denken aan een r1 motor in het vooronder. Promotive in de Uk heefd hiervoor een speciale voor subframe voor gebouwd met ik meende een differentieel met achteruit(dus 6 versnellingen vooruit en 6 achteruit).
Pro-Motive (http://www.pro-motive.co.uk/index.html)
-
Even dit topic weer omhoog halen, aangezien ik hier ook al een tijdje mee rond loop, en de discussie interessant vind. Ik lees alleen maar over de motor voorin. Wat te denken van de motor achterin? Als je de motor vlak achter de stoelen plaatst, heb je toch een bijna ideale gewichtsverdeling lijkt mij? De aandrijving kan dan via de (dikkere) ketting, en een omgebouwde RWD LSD, met aandrijfassen naar de achterwielen. Met een Hayabusa motor is het vermogen eindeloos, 500 pk is mogelijk. Het gewicht zal hopelijk een stuk lichter zijn dan met een automotor, en beter verdeeld. Wat ik me wel afvraag, is hoe zal zoiets in de praktijk rijden. Achterwielaandrijving op zo'n korte wielbasis is tricky, maar misschien is het niet zo'n probleem vanwege het lage koppel, en het vermogen wat er hoog in de toeren inkomt? En hoe zal zo'n auto sturen als je het gewicht naar het midden verplaatst, bestuurder plus motor, en slechts een benzinetank tussen de voorwielen? Het gebrek aan gewicht op de voorwielen is misschien op te lossen met bredere banden? Of zal dit helemaal geen probleem zijn?
-
Misschien is er online nog info te vinden over een Polo 6N die door een stel jongens uit (ik dacht) Drenthe is voorzien van zo'n motor, nu een jaar of 10 geleden denk ik zowat.
Van de filmpjes die ik ervan gezien heb, was het vooral een leuke driftbak geworden en werden banden behoorlijk snel opgerookt. Maar dat kan ook aan de bestuurder hebben gelegen.. :)
-
Voor wat ik mij herinner, had die een starre achteras met een tandwiel erop, gelijk aan een Kart of Quad, dus dat lijkt mij voor echt bochtenwerk, of het circuit niet zo interessant.
-
wat ik mij herinner was dat ook inderdaad met een kart style achteras.
Maar de motor achterin ga je waaschijnlijk nooit op kenteken krijgen. Maar als je dat geen probleem vind en hem gewoon voor de fun wil bouwen is het zeker mogelijk. Maar hou er wel rekening mee dat die koppeling enz berekend is op een keer 300kg. Met een polo +bestuurder zit je nog altijd wel rond de 850kg met motorfiets blok denk ik. Dus die koppeling en dat soort dingen slijten wel hard.
Verder zou ik je aanraden om de motor in het lang geplaatst te doen zodat je gewoon een tandwiel op de voorkant van het differentieel kan maken en daar je aandrijfing op kan doen. En begin niet meteen met het duurste blok en al helemaal niet met dingen als turbo enz. Zie eerst dat je het fatsoenlijk rijdend krijgt en dat het heel blijft met een standaard motor, en dan kun je wel gaan denken aan een turbo of dat soort grappen.
-
Word in de classic mini wereld nog wel eens gedaan met de motor voorin+voorwielaandrijving.
Motor voorin en RWD gaat denk ik lastig worden, ivm de lengte van de ketting.
Maar wil je het voor op straat of voor circuitgebruik/voor de heb?
-
Op kenteken krijgen van die 6N hierboven omschreven, is alweer eventjes geleden (lees: jaren),
inmiddels zijn de regels bij de RDW wat soepeler: voor oudjes is er h.e.e.a. mogelijk met relatieve goedkope keuring.
(of die 6N was te jong, zou ook kunnen: grens ligt ergens bij 1997)
Er rijdt een Jetta 1 rond met diesel Benz & rwd => alleen simpele motorwijziging op kenteken.
Aandrijving staat niet geregistreerd op kenteken, schijnbaar niet nodig ofzo.
-
ja maar ga je die motor midden in de auto bouwen dan zeggen ze laat maar een sterkte berekening zien, want het midden die auto is niet gemaakt om de motor te plaatsen. Of ze sturen je naar lelystad voor een rondje op de testbaan enz.
-
Spookverhalen en/of ervaringen van mensen die het niet goed aangepakt hebben. Als je ze al betrekt in de planfase denken ze zelfs met je mee...
-
Uitgaande van een blokje wat onder de motorkap ligt,
Levert het niet sneller koelproblemen op dan wanneer het gewoon in de motorfiets zit?
Natuurlijk zijn er nog maar zelden luchtgekoelde blokjes daarin, maar zelfs met radiateur pakt deze nog aardig wat rijwind mee lijkt mij.
Zeker wanneer in lengterichting geplaatst zal er toch nog wel enige lucht langs moeten denk ik, al is het alleen maar om de inmiddels opgewarmde lucht af te voeren.
-
Verrotte is dat de RDW erg slecht is in 't verschaffen van info.......en dan ook nog es tegenstrijdig.....
16v in mijn 2f coupe: "geen probleem, kom maar langs". Bel ik 2 weken later met dezelfde vraag:
"ja nee, u moet wel even de herkomst van de motor kunnen aantonen".
Ben welles benieuwd waarom de Fridolin met W12 middenmotor dit nog niet op kenteken heeft......
-
@Boboscro:
Koppeling is wel een issue inderdaad. Maar voor een Hayabusa is alles te krijgen, zou een zwaardere koppeling hier geen oplossing kunnen bieden icm een serieus dieet voor de auto?
Met blok in lengterichting bedoel je een tandwiel op het differentieel waar normaal de cardanas op aangesloten wordt? Deze setup heb ik nog niet voorbij zien komen. Ik had meer zoiets in gedachten:
(http://i488.photobucket.com/albums/rr244/rwdlynch/CIMG1064.jpg)
http://passionford.com/forum/restorations-rebuilds-and-projects/331480-rwd-bike-engined-fiesta-nearly-finished-2-1-10-a.html
Maar wat denken jullie dat er met de gewichtsverdeling en het rijgedrag zal gebeuren wanneer het blok achter de stoelen komt, tov bijvoorbeeld een ' normale' 200 pk G40 met goed onderstel, cupframe etc?
-
het verschil zal zijn dat je achterwiel aandrijving hebt. En dat kan wel heel leuk zijn, als je er tenminste mee om kunt gaan.
En de setup met het diff die jij laat zien ken ik ook, maar ik vind dat best een pruts oplossing. Hun maken het diffhuis dicht en zetten er een vetnippel op en die smeren ze dan gewoon met dik vet. Maar dat differentieel wat er in zit is bedoeld om met veel dunner smeermiddel(olie) te werken. En die lagers zijn dan ook veel minder goed gesmeerd daar naast het diff. Dus ik denk dat in het lang betrouwbaarder is.
En ik ken die setup wel uit de kitcars, daar hebben ze vaak de motor voorin en dan gewoon met een cardanas naar achter.
En kwa koeling gaat het in die kitcars ook goed. Maar die pakken niet de standaard motorfiets radiateur meestal, maar een iets grotere. En in een polo kun je best een veel grotere radiateur kwijt dan in een motorfiets, dus dat moet gewoon goed gaan. En kwa luchtstroom langs de motor in een motorfiets, dat is ook niet heel veel want die hebben ook een volle kuip.
-
Er was toch ook een Derby met de cardan en de achteras van een Volvo 740? Niet op kenteken gezet, dat niet. En ik kan me voorstellen dat de cardan en achteras van een Sierra ook wel te gebruiken is, gebruiken ze ook veel in de kitcar-wereld...
-
sierra is onafhankelijk achter. Is moeilijker om er onder te maken dan een 740 starre as. En die derby heeft inderdaad te koop gestaan, en nog voor best weinig ook.