Auteur Topic: Brandstofpomp G40 slaat niet aan  (gelezen 794 keer)

Offline elmer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 32
  • Geslacht: Man
  • Elmer Fudd
Brandstofpomp G40 slaat niet aan
« Gepost op: wo, 21 aug 2013, 09:08:58 »
Beste VW-kenners,

Nadat ik ruim 3 weken geleden ben stil komen te staan met mijn G40 (1994) ben ik nu echt vastgelopen.
Misschien weet iemand het antwoord op mijn vragen?

Na wat gesleutel kwam ik er al snel achter dat de benzinepomp kapot was. Deze heb ik vervangen.
Het volgende probleem was dat de benzinepomp niet werd aangezet (geen seconde gezoem bij sleutel omdraaien en ook niet bij starten).
De motor slaat dus niet aan.
Toen maar brandstofpomprelais vervangen, nog niks, toen dat andere naastgelegen relais (321919505A) gereviceerd. Dat laatste relais
is moeilijk aan te komen dus toen ik erachter kwam dat de diode die daar in zit kapot was heb ik die vervangen en opnieuw gesoldeerd (deze werkt nu prima).

Van de week weer opnieuw proberen; nog niks. Als ik het brandstofpomprelais overbrug met een draad (pool 30 naar 87) slaat de motor meteen aan.
Met andere woorden de pomp wordt niet aangestuurd.
Na nog wat testjes met snoeren tussen het brandstofpomprelais kwam ik er achter dat met de plus van het paneel waar het relais inzit (pool 86, geschakeld door contactslot)
en met een apart snoer van pool 85 van het relais naar de min van de accu dat het relais gewoon schakelde en de pomp aanzette. De min-pool is dus niet goed genoeg

Na wat studie op het stroomschema blijkt dat er vanaf de min (pool 85) een lila-zwarte draad gaat naar de Digifant-computer.
Ik heb deze draad gecontroleerd met de mulitmeter en deze geeft gewoon verbinding.

Mijn vragen:
-   Wordt de pomp via deze min-draad (pool 85) geschakeld (aan- en uitgezet) door de Digifant-computer?
-   Weet iemand hoe dit precies werkt?
-   Wanneer is het tijd om te concluderen dat de digifant niet meer goed werkt?

Met de Hallgever heeft het volgens mij niets te maken want als ik het relais overbrug slaat de motor gewoon aan.


Ik hoop dat iemand het antwoord weet want ik heb geen idee wat ik nu nog kan doen.

Bedankt voor de hulp, vriendelijke groet,

Elmer

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Brandstofpomp G40 slaat niet aan
« Reactie #1 Gepost op: wo, 21 aug 2013, 18:29:22 »
Staat er op zekering 10 wel spanning bij het op contact zetten en bij het starten?
Ik heb zelf al een een kapotte contactschakelaar (alleen het elektrische blokje achterop) gehad, daardoor ook niet starten. Digifant kreeg geen spanning bij het starten.

Offline elmer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 32
  • Geslacht: Man
  • Elmer Fudd
Re: Brandstofpomp G40 slaat niet aan
« Reactie #2 Gepost op: do, 22 aug 2013, 08:38:28 »
Bedankt voor je reactie.

Ik zal dit vanavond nog even checken maar ik denk van wel omdat de motor ook gewoon aanslaat (en gaat lopen)
als ik handmatig de pomp aan zet.

Groet,

Elmer

Offline elmer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 32
  • Geslacht: Man
  • Elmer Fudd
Re: Brandstofpomp G40 slaat niet aan
« Reactie #3 Gepost op: vr, 23 aug 2013, 09:09:13 »
Ik ben iets verder gekomen.

Het brandstofrelais wordt inderdaad aan- en uitgeschakeld door de massa via de digifant.
Ik heb een paar stukjes tekst bijgevoegd die ik vond in dat boekje 'Digifant in PKW' (onderstreept).

Dit betekent dus dat mijn brandstofpomp niet wordt aan- en uitgeschakeld omdat de massaverzorging
door de Digifant niet goed verloopt (immers het relais schakelt wel als ik een aparte massa-draad gebruikt).

Ik denk dat er niets anders op zit dan dat ik de Digifant laat nakijken of dat ik op zoek ga naar een ander.

Voorlopig heb ik maar een switch op het dashboard gemaakt en kan ik de pomp met de hand bedienen en gewoon rijden.

Groet,

Elmer


Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Brandstofpomp G40 slaat niet aan
« Reactie #4 Gepost op: vr, 23 aug 2013, 23:45:29 »
Mooie tijdelijke oplossing  -thumbsup-


Offline elmer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 32
  • Geslacht: Man
  • Elmer Fudd
Re: Brandstofpomp G40 slaat niet aan
« Reactie #5 Gepost op: ma, 25 nov 2013, 13:24:57 »
Probleem verholpen!

Het schakelen van de massa naar het brandstofpomprelais werd door de Digifant niet meer verricht en daarmee sloeg de pomp niet aan.
Twee weken geleden heb ik de Digifant teruggekregen na een revisie door ACtronics en het massaprobleem is verholpen en de auto rijdt weer soepel.

Vervolgens de APK doorstaan met een beurtje, dus mijn auto is weer in prima conditie.

Let dus op: als je brandstofpomp niet aanslaat dan kan dat niet alleen vanwege het relais zijn maar ook vanwege de Digifant.

Groet,

Elmer

PS:hoe sluit je zo'n topic?

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Brandstofpomp G40 slaat niet aan
« Reactie #6 Gepost op: ma, 25 nov 2013, 13:39:21 »
 -thumbsup-

Topics worden niet gesloten, verdwijnen vanzelf naar de achtergrond...