Heb laatste weken af en toe en recent helaas wat vaker min of meer zelfde probleem als
HIER beschreven.
Motor start op zich probleemloos, maar maakt 3 à 4 slagen i.p.v. 1 à 2 alvorens aan te slaan. A/F staat geeft aan 'beetje rijk'
Meestal kan ik probleemloos wegrijden. Soms slaat ie bij een eerste (verkeerslicht) stop (na ± 700 meter rustig rijden) af, vaak ook niet. Eenmaal op de snelweg en koelwatertemp > 70C rijdt ie vaak netjes, maar zo nu en dan - en helaas steeds vaker - gaat ie heel miniem een beetje inhouden, en is het A/F signaal 'dood'. Bij heel weinig gaspedaal omhoog, schiet A/F signaal naar 'rijk' (raar) en direct terug naar 'arm' en door naar 'dood'. Bij vol intrappen van het gas schiet ie wel netjes zoals het hoort vast in 'rijk' - zolang het pedaal is ingetrapt.
In deze gesteldheid moeten stoppen (bijv. bij verkeerslicht), leidt tot afslaan van de motor - die daarna overigens wel weer gewoon start.
Tijdens een langere rit (kleine 2 uur, 150 km) kwam het ook voor dat het probleem van 'inhouden' en daarbij afwezig zijn van A/F-signaal gewoon tijdens het rijden ophield - motor liep opeens toch weer zonder inhouden en mét correct A/F-signaal.
Accu, bobine, startmotor, bougiekabels, ontsteking/rotor zijn recent vervangen. Edit: blauwe kvs-sensor en thermostaat ook!
Bougies vervangen in 2014 (km ± 447.800), lambdasonde vernieuwd in (vermoedelijk) 2009 (km ± 360.000). Huidige kmstand 521.xxx.
Ik wil allereerst maar eens checken hoe de massaverbinding van het massadraadje van de Lambdasonde er aan toe is. Heb in het halfduister al even onder de kap gekeken. Meende dat het ergens met een schroef op het inlaatspruitsuk vast moet zitten, maar kon het zogauw niet vinden…
Give me a clue