Auteur Topic: NZ te weinig benzine.  (gelezen 975 keer)

Offline Maxxy

  • L86C-0168
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.101
  • Geslacht: Man
  • Marcel Nikken
NZ te weinig benzine.
« Gepost op: di, 26 jul 2011, 21:22:21 »
kan aan mij liggen (zal wss dan ook wel  -nana-), maar ik kan niet vinden wat ik wil weten, maar eerst een verhaaltje;

- nz blok
- licht bewerkte kop
- std inlaat
- 272 nokkenas
- verstelbaar nokkenas tandwiel
- spagetti+ø50 uitlaat
- instelbare benzinedruk regelaar

nu rijd het wel enzo, maar er mag nog wel wat benzine bij in het mengsel.
eerst reed ik met de std druk regelaar, maar die kon het dus niet bij benen, of was gewoon stuk  -dunno-
daarna heb ik een instelbare benzine druk regelaar gekocht en geplaatst. dit scheelde al een heleboel.
maar nu heb ik de druk al op 3,5bar staan, met vacuum erop, en nog blijven de bougies wat aan de lichte kan (melk met koffie ipv andersom).
ik heb ook al wat met de ontsteking gespeeld. deze is geeindigd op 10graden voor de markering bij 1000rpm.
ook het verstellen van de nokkenas timing bracht wel wat, maar ook maar een beetje.
ik weet alle beetjes helpen, maar dat is tot nu toe in dit geval gewoon niet genoeg.

waar zou ik nog wat kunnen aanpassen om meer brandstof naar binnen te kunnen krijgen?
- luchtmassameter aanpassen, maar hoe?
- ecu-> ander kristal?
- inlaat; gaat zowieso gebeuren binnenkort.

wie heeft er wat wijze worden, of andere tips&trics voor mij?  -dunno-
"Roest?! Neh man, das Biologisch Bruin."

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: NZ te weinig benzine.
« Reactie #1 Gepost op: di, 26 jul 2011, 22:47:18 »
Injectoren met groter volumeopbrengst? (van G40 bijvoorbeeld)
Of misschien zijn de injectoren zowieso aan een schoonmaakbeurt toe?

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: NZ te weinig benzine.
« Reactie #2 Gepost op: di, 26 jul 2011, 23:08:56 »
Injectoren reinigen is helemaal de shizzle deze maand,.

Maar inderdaad: Als de brandstofdruk hoog genoeg is (en 3,5 bar klinkt als flink omhoog t.o.v. standaard), dan zou ik vooral niet kijken naar hoe je meer lucht in je systeem krijgt: Lucht heb je al voldoende :)  Andere injectoren of een nog hogere brandstofdruk..
(of kan je met de luchtmassameter misschien de computer óók nog extra laten weten (foppen) dat je extra lucht ter beschikking hebt?

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: NZ te weinig benzine.
« Reactie #3 Gepost op: di, 26 jul 2011, 23:10:14 »
idd injector opbrengst veranderen ,dus grotere injectoren wat dennis aangeeft
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Maxxy

  • L86C-0168
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.101
  • Geslacht: Man
  • Marcel Nikken
Re: NZ te weinig benzine.
« Reactie #4 Gepost op: di, 26 jul 2011, 23:16:28 »
Injectoren reinigen is helemaal de shizzle deze maand,.
....

(of kan je met de luchtmassameter misschien de computer óók nog extra laten weten (foppen) dat je extra lucht ter beschikking hebt?

idd, nozzles laten testen is IN. maar dat gaat hier deze maand iig niet meer gebeuren na het pretpakket wat vorige maanden is aangeshaft  :)
grotere/andere fixxen zou dan sneller in beeld komen, liggen nog wel ergens op schap.

heb je miss meer info over het hoe en wat over het aanpassen van de lmm?

(was aan het typen, maar serge was er tussen door.

100% stem voor grotere spritsers = kijken voor andere injectoren en testen maar  -klus- -thumbsup-
maakt dit veel uit tussen de verschillende vw's?
ik bedoel voor 1.8 golf is makkelijker te vinden als g40 op de sloop.
"Roest?! Neh man, das Biologisch Bruin."

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: NZ te weinig benzine.
« Reactie #5 Gepost op: di, 26 jul 2011, 23:35:50 »
Volgens mij is dit model injector bij veel merken gebruikt.
Misschien heb je hier wat aan:
http://www.polog40.co.uk/article_injector_table.php

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: NZ te weinig benzine.
« Reactie #6 Gepost op: di, 26 jul 2011, 23:51:01 »
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: NZ te weinig benzine.
« Reactie #7 Gepost op: wo, 27 jul 2011, 16:57:59 »
Er staat mij iets bij over Groene G60 injectoren.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Maxxy

  • L86C-0168
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.101
  • Geslacht: Man
  • Marcel Nikken
Re: NZ te weinig benzine.
« Reactie #8 Gepost op: do, 28 jul 2011, 23:21:22 »
als ik dat lijstje door lees, lijkt me dat ik een injector moet hebben met gelijke weerstand (Ohm) toch? en daarnaast meer opbrengst.

of maakt de weerstand van de injector niet uit?

(srry ben je uber noob op gebied van injectie  -nana-)
"Roest?! Neh man, das Biologisch Bruin."

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: NZ te weinig benzine.
« Reactie #9 Gepost op: vr, 29 jul 2011, 11:49:14 »
Ik heb even gekeken op internet,en ik denk dat je aan G40 injectoren zat hebt.
En mischien een luchtmassa meter van een bmw 3 serie e30 denk ik.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Re: NZ te weinig benzine.
« Reactie #10 Gepost op: vr, 29 jul 2011, 12:30:15 »
De weerstand van de injector maakt wel uit, maar hoeft niet helemaal overeen te komen, het mag iets afwijken, maar niet teveel. NZ injectoren zijn nominaal 16 Ohm (per stuk, 4 in paralel is 4 Ohm) Maar het zal volgens mij niet uitmaken als je er een paar Ohm vanaf zit. Ik heb zelf nog een set vr6 injectoren liggen, maar ik ben nog niet geheel zeker over de opbrengst hiervan.

Je wil waarschijnlijk toch een ander kristal gebruiken om de toerenbegrenzer hoger te zetten, hierop moet je het injectie-volume aanpassen, dit kan je doen door een combinatie van injectoren en benzinedruk. Bij een kristal met meer MHz moet je een meer injectie volume hebben, dus grotere injectoren, en/of meer druk.

Met alleen benzinedruk lijk je er niet te komen, dus ik zou zeggen, doe er een ander kristal in, en zoek er een set injectoren bij zodat je ongeveer bij 3 bar de juiste hoeveelheid te pakken hebt, of zoek injectoren en zoek er een kristal bij zodat je ongeveer goed komt te zitten, en dan kan je finetunen met je benzinedrukregelaar. Een hoger geklokt kristal zonder verdere aanpassingen zal zorgen voor een nog armer mengsel, dus dit moet je niet doen zolang je geen andere injectoren hebt.
Pimp my Polo

Offline Maxxy

  • L86C-0168
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.101
  • Geslacht: Man
  • Marcel Nikken
Re: NZ te weinig benzine.
« Reactie #11 Gepost op: vr, 29 jul 2011, 21:10:25 »
welke injectoren zou ik eventueel anders nog kunnen nemen?
g60, 1800, 2 liter golf blokken?

of iets anders?

maatje heeft nog een setje liggen van een bmw 320. de opbrengst daarvan zou 160 moeten zijn, en 15,9Ohm.
dit lijkt mij niet genoeg ofwel?
« Laatst bewerkt op: vr, 29 jul 2011, 21:13:44 door Maxxy »
"Roest?! Neh man, das Biologisch Bruin."

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Re: NZ te weinig benzine.
« Reactie #12 Gepost op: vr, 29 jul 2011, 21:18:45 »
Ja, al dezen zijn mogelijk volgens mij (hebben allemaal meer opbrengst dan standaard) maar er zit wel onderling wat verschil in. Pas het kristal op de injectoren aan, en dan doe je de laatste afstelling aan je benzinedruk.

Je zit ook niet alleen aan VAG motoren vast, dit zijn standaard Bosch injectoren, en deze worden bij veel merken gebruikt.
Pimp my Polo

Offline Maxxy

  • L86C-0168
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.101
  • Geslacht: Man
  • Marcel Nikken
Re: NZ te weinig benzine.
« Reactie #13 Gepost op: di, 06 sep 2011, 17:24:03 »
na lang proberen, afstellen en kloten... i thing i found the problem...

tijdens te door bladeren van een van de 4t tuner boeken kwam ik een stuk tegen over brandstof en verbranding, en een zeer brede uitleg over het aflezen van bougies. niet de eerste keer maar toch nog een keer doorlezen. na dit te hebben door gespit, en ook nog het grote 'bougies en hun verhaal' topic hier te hebben door gelezen. begin er wat te dagen; compressie.
ik had voor ik de kop liet vlakken wat berekeningen gedaan, zodat ik de compressie van de nz rond de 9,5/10:1 zou uitkomen. (voor zover er wat uit de vlakke kop van een nz gewonnen kan worden.)
dus de kop laten vlakken, en zag er netjes uit. kop erop en gaan  -sturen-.
maar nooit nagerekend of wat dan ook. dus toen begon de twijfel....  -dunno-

dus nog een keer het rekenhulpje erbij gepakt, stuk papier, en alle gegevens, en rekenen maar.
maar daar klopte alles prima.

en toen schoot het mij te binnen... ik had van twee koppen de maten gebruikt, waarvan een, degene die gevlakt was, al een keer eerder een slijpbeurtje had gehad.  doh
en ik was dus uit gegaan van een 'maagdelijke' kop.

met nog een keer alles in de goochel bak kwam ik uit op 10,5eneenbeetje:1 = ron 98 fahren = -2cents- = -fietsen-
 -nana-

dus toen maar een keer 98 getankt, stukje rijden. direct groot verschil in gedrag, soepeler, meer koppel. dus zo een tijdje rond getuft.
maar de bougies waren nu wel enigszins aan de donkere kant. wat nu te doen  -dunno-
toen kwam een maat (23jaar, rijd audi a4) in eens met een brommer aanzetten, 'omdat hij dat toch nog wel geinig vond'. en toen begon het geleuter over die goeie ouwe tijd, en brommers, en poorten open frezen, en... the almighty V-power, en toen was het even stil. keken elkaar aan, ingestapt, naar de dichtst bij zijnde shell pomp gereden, en vol gegooid. (pasje pomp, was v-power goedkoper als de 95 bij de dorps pomp  -gert-)

stukje rijden, langer, en nog maar even doorzetten, want wat reed dat ineens goed. bougies eruit, en perfect!!!
tussendoor nog een enkele keer 95 en 98 getankt, maar dan kwamen toch weer de lichte/donkere bougies eruit, en minder stabiel rijden.

het moraal van dit verhaal; altijd scherp blijven  :) -thumbsup-
« Laatst bewerkt op: di, 06 sep 2011, 17:25:39 door Maxxy »
"Roest?! Neh man, das Biologisch Bruin."