Auteur Topic: bakwissel?  (gelezen 1090 keer)

Offline 98_er fox

  • Non-Register lid
  • Berichten: 152
  • Geslacht: Man
  • Maurice Gringhuis
bakwissel?
« Gepost op: di, 04 jan 2011, 22:47:28 »
Ik heb sind een poosje het probleempje het probleempje dat de 5 eruit schiet. ( fluiten in de 5 kende ik al maar dit was nieuw.  :)  )
nu heb ik al via de zoekfunctie gevonden dat het de synchromeshring of naaldlagers kunnen zijn. ( niet dat ik ook maar enig idee heb wat dit zijn -gert- )
maar nu zit ik toch met de vraag van wat beter te doen.
wegbrengen, of is dit prima zelf te verhelpen? En ik heb ook nog een bak liggen die ik bij de auto gekregen heb toen ik hem kocht.
Moet ik de optie open houden om deze te plaatsen zonder zeker te weten of deze wel goed is?
en kan het kwaad om hiermee te rijden?
diesel pep onder de klep

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: bakwissel?
« Reactie #1 Gepost op: wo, 05 jan 2011, 06:40:04 »
Bij de nog fluitende 5 had je waarschijnlijk meer kans gehad de boel nog eenvoudig te repareren...   

Bak wisselen ( en hopen dat deze wel goed is ) is voor de ' leek ' eenvoudiger dan via het dekseltje proberen de 5 te repareren. Heb je meer klus-ervaring (met versnellingsbakken) dan zou je hier deze vraag niet hoeven te stellen waarschijnlijk.. maar goed: dat kan ook: Daar kan je zelfs bij zonder de bak uit te bouwen ( linker voorwiel eraf, deksel van de bak en prutsen maar.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline noordam

  • L86C-0175
  • Non-Register lid
  • Berichten: 393
  • Geslacht: Man
  • Robert Noordam
Re: bakwissel?
« Reactie #2 Gepost op: wo, 05 jan 2011, 09:13:33 »
Heb dit zelfde probleem gehad. Een reparatie was duurder dan een bak uitwisselen. Asje van 5e versnelling gaat hangen meestal door olielekkage via keerring schakelstang.
Zonder Polo ;-)

Offline 98_er fox

  • Non-Register lid
  • Berichten: 152
  • Geslacht: Man
  • Maurice Gringhuis
Re: bakwissel?
« Reactie #3 Gepost op: wo, 05 jan 2011, 18:42:20 »
Idd klus ervaring met bakken is niet veel.
Maar dan is de optie voor mij nu eig simpel, bak wisselen en er het beste van hopen.  -klus-
diesel pep onder de klep

Offline VW86c

  • Non-Register lid
  • Berichten: 266
  • Geslacht: Man
  • Jorn Feenstra
Re: bakwissel?
« Reactie #4 Gepost op: wo, 05 jan 2011, 19:14:04 »
Vervang sowieso het druklager in de bak die je erop gaat zetten, anders kun je (net als ik) de bak er nog een keer afhalen.

Offline 98_er fox

  • Non-Register lid
  • Berichten: 152
  • Geslacht: Man
  • Maurice Gringhuis
Re: bakwissel?
« Reactie #5 Gepost op: wo, 05 jan 2011, 22:20:50 »
Vervang sowieso het druklager in de bak die je erop gaat zetten, anders kun je (net als ik) de bak er nog een keer afhalen.

dat is nou juist het rare eraan, alles is net vervangen ( plaat drukgroep/lager ) en sindsdien doet hij het ook pas.
voortijd nooit last van gehad. -gert-   
diesel pep onder de klep

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: bakwissel?
« Reactie #6 Gepost op: wo, 05 jan 2011, 22:36:11 »
dat is nou juist het rare eraan, alles is net vervangen ( plaat drukgroep/lager ) en sindsdien doet hij het ook pas.
voortijd nooit last van gehad. -gert-   

Zelf gedaan of laten doen? Als het 'sindsdien' pas optreedt ( ook altijd handig om dat te melden ), dan kan het wellicht simpel een verkeerde pook-afstelling zijn..   Als je het hebt laten doen,.. weet je dan wel zeker dat je 'jouw' bak weer terug hebt  -nana-
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline 98_er fox

  • Non-Register lid
  • Berichten: 152
  • Geslacht: Man
  • Maurice Gringhuis
Re: bakwissel?
« Reactie #7 Gepost op: do, 06 jan 2011, 06:31:13 »
had het er idd wel even bij moeten vermelden ja.
Heb het laten doen, en ze zeiden dat een bak niet te vinden was. ( ze wisten niet dat ik nog 1 had )
die vork voor het ontkoppelen was afgebroken nl, is nu gelast.
Maar als het een verkeerde afstelling is zou dan de 1e/3e niet hetzelfde problemen moeten hebben? ( want dat is nl de reden dat ik het er niet bij zette )
en ik weet eig ook niet of er nog wel wat aan af te stellen is, m`n mechanisme is geloof ik nogal versleten.
« Laatst bewerkt op: do, 06 jan 2011, 06:47:19 door 98_er fox »
diesel pep onder de klep

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: bakwissel?
« Reactie #8 Gepost op: do, 06 jan 2011, 07:40:40 »
Uitschietende 5 is meestal gerelateerd aan een kapotte versnelling. Maar om (vanachter 't toetsenbord) altijd van het standaard euvel uit te gaan, is te kort door de bocht. Vandaar.

Gebroken vork? Hoe krijg je dat voor mekaar?  -klus-

Anyhoe: waar komt je andere bak vandaan?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: bakwissel?
« Reactie #9 Gepost op: do, 06 jan 2011, 08:23:47 »
Uitschietende 5 is meestal gerelateerd aan een kapotte versnelling. 


het mechanisme kan ook versleten zijn {rubbertje} zodat ie uit de versnelling schiet -klus-
tenminste dat had ik bij de genesis 1.3iG40 -thumbsup-
rubbertje vervangen en het schakelmechanisme werkte weer naar behoren.

scheelde mij weer een bakwissel :)
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: bakwissel?
« Reactie #10 Gepost op: do, 06 jan 2011, 08:39:54 »
of gedemonteerd en per ongeluk dat rubbertje niet teruggeplaatst of beschadigd bij montage....

persoonlijk klinkt het als: reparatie niet naar behoren uitgevoerd.
ergens is iets fout gegaan dus toch terug naar de garage lijkt me. je hebt tenslotte voor reparatie betaald....

Offline 98_er fox

  • Non-Register lid
  • Berichten: 152
  • Geslacht: Man
  • Maurice Gringhuis
Re: bakwissel?
« Reactie #11 Gepost op: do, 06 jan 2011, 17:17:51 »
Gebroken vork? Hoe krijg je dat voor mekaar?  -klus-

Anyhoe: waar komt je andere bak vandaan?

blijkbaar was het hele zooitje binnen zover versleten dat ik steeds door de veren van de drukgroep intrapte, en dit was nogal een zware belasting voor de vork.
( dat is mij teminste verteld )
koppeling ging nl wat zwaar maar je raakt er aan gewoon en dan verneem je het uiteindelijk niet meer. :)
en die andere bak kreeg ik erbij, waar die weg komt weet ik niet. hij zei wel dat deze bak niet goed was, want hij kon hem slecht in z`n 5 krijgen.
dit had ik ook in het begin en nu niet meer.

en ben er ook al mee terug geweest, ze zeiden als het in het mechanisme zou zitten dat hij het dan ook in z`n 3 moest doen. -dunno-

maar zoals ik het nu zie, zou ik het beste gewoon in het mechanisme alle rubbers en andere dingen wat kan slijten vervangen.
en als hij het dan nog doet kan ik alsnog de bak wel gaan wisselen.
diesel pep onder de klep