Auteur Topic: hoog olieverbruik diesel  (gelezen 1980 keer)

Offline 98_er fox

  • Non-Register lid
  • Berichten: 152
  • Geslacht: Man
  • Maurice Gringhuis
hoog olieverbruik diesel
« Gepost op: za, 05 feb 2011, 23:00:46 »
ik heb sinds kort ( snertmeeting ofzo ) last van een hoog olieverbruik.
en dan bedoel ik ook hoog, gistermorgen met koude gepeilt bijgevult tot max ( is ongeveer tussen een kwart liter en halve liter bijgegaan )
en gisteren ongeveer 220-250km gereden.
vanmorgen weer met een koude motor gepeilt, peil stond nu net iets lager als gister. dit betekende dus dat hij dat wat ik bijgevuld had ook al verstookt had.
dit is ook duidelijk te zien als je rijd....   bij het invoegen op de snelweg had m`n achterligger last van plaatselijke mist. -gert-
en hoorde laatst ook al van een kameraad dat ie nogal stonk toen ik wegreed.
zat zelf te denken aan zuigerveren omdat hij de olie verstookt maar dit is ook het enigste wat ik kan bedenken.
motorcode is 1W  en km,stand is ongeveer 369.300

iemand een idee? -dunno-

alvast bedankt voor reactie`s
diesel pep onder de klep

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: hoog olieverbruik diesel
« Reactie #1 Gepost op: zo, 06 feb 2011, 00:27:15 »
Sowieso al een oliestokertje natuurlijk  -naughty-, heeft je blok nog op bepaalde plekken flinke oliesporen? Misschien dat ie het ook ergens weet te lozen. 1 liter per 500km (halve liter per 250km zoals jij zei) is wel erg veel in ieder geval!
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline 98_er fox

  • Non-Register lid
  • Berichten: 152
  • Geslacht: Man
  • Maurice Gringhuis
Re: hoog olieverbruik diesel
« Reactie #2 Gepost op: zo, 06 feb 2011, 01:32:50 »
heeft je blok nog op bepaalde plekken flinke oliesporen?

heb het blok vorig weekend al schoongespoten om te kijken of er direct al dikke oliesporen kwamen... tot nu toe niks
diesel pep onder de klep

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: hoog olieverbruik diesel
« Reactie #3 Gepost op: zo, 06 feb 2011, 10:41:43 »
Wanneer laatste oliewissel geweest? => Carterdop niet goed vast misschien?
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline 98_er fox

  • Non-Register lid
  • Berichten: 152
  • Geslacht: Man
  • Maurice Gringhuis
Re: hoog olieverbruik diesel
« Reactie #4 Gepost op: ma, 07 feb 2011, 06:37:06 »
Wanneer laatste oliewissel geweest? => Carterdop niet goed vast misschien?

vorig jaar juni-juli ergens.
diesel pep onder de klep

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: hoog olieverbruik diesel
« Reactie #5 Gepost op: ma, 07 feb 2011, 09:34:52 »
Denk dat de olie ook daarwerkelijk verbruikt wordt, en niet door lekkage verdwijnt.
In het ergste geval is blokje gewoon op. Of minder erg: klepsteelrubbers.

Offline 98_er fox

  • Non-Register lid
  • Berichten: 152
  • Geslacht: Man
  • Maurice Gringhuis
Re: hoog olieverbruik diesel
« Reactie #6 Gepost op: ma, 07 feb 2011, 18:09:02 »
ben vandaag even bij een garagebedrijf wezen vragen en die zeiden ook dat het waarschijnlijk de klepsteelrubbers waren. maar de kosten die hier aan hangen schrikken mij eig toch wel af. :(
alleen om te kijken of dit het euvel is gaat me al een beste kosten, ben ergens toch wel bang dat ie weg zal moeten.
diesel pep onder de klep

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: hoog olieverbruik diesel
« Reactie #7 Gepost op: ma, 07 feb 2011, 18:57:45 »
je kunt t zelf doen, zo heel moeilijk is dat niet eens. Tis wel makkelijker als je een losse kop hebt.

Offline 98_er fox

  • Non-Register lid
  • Berichten: 152
  • Geslacht: Man
  • Maurice Gringhuis
Re: hoog olieverbruik diesel
« Reactie #8 Gepost op: ma, 07 feb 2011, 19:18:01 »
je bedoelt dus de kop van het blok afhalen? daar zit dus wel weer de kosten van koppakking en dergelijke bij....
diesel pep onder de klep

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: hoog olieverbruik diesel
« Reactie #9 Gepost op: ma, 07 feb 2011, 19:21:24 »
t kan ook zonder de kop eraf te halen
enigste wat je dan extra aan gereedschap nodig hebt is een compressor om te zorgen dat je kleppen niet naar beneden vallen.(luchtdruk in de verbrandingsruimte zetten)

zoveel werk is het niet.

Offline 98_er fox

  • Non-Register lid
  • Berichten: 152
  • Geslacht: Man
  • Maurice Gringhuis
Re: hoog olieverbruik diesel
« Reactie #10 Gepost op: ma, 07 feb 2011, 19:37:02 »
t kan ook zonder de kop eraf te halen
enigste wat je dan extra aan gereedschap nodig hebt is een compressor om te zorgen dat je kleppen niet naar beneden vallen.(luchtdruk in de verbrandingsruimte zetten)

dit kan ik snappen maar dan moet ik alsnog de verstuiver eruit draaien en als deze er weer inkunnen eff de brandplaatjes vervangen. maar dan moet ik ook nog een stuk gereedschap hebben die hetzelfde draad heeft als de verstuiver, en die heb ik nu eenmaal niet.
en om eerlijk te zijn ben ik nogal bang dat ik wat fout doe, de timing van de d-riem bij net iets verkeerd zetten of een andere kleine foutjes. -dunno-
diesel pep onder de klep

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: hoog olieverbruik diesel
« Reactie #11 Gepost op: ma, 07 feb 2011, 19:47:00 »
er zal vast wel een forummer hier zijn die in je buurt woont en je kan helpen met gereedschap. Vraag me af of de driem er wel af moet. Voor zover ik weet is een diesel blokje niet zo heel veel anders als een benzineblokje. Als t enkel om de kleprubbertjes gaat, moet t zo te doen zijn.

Offline 98_er fox

  • Non-Register lid
  • Berichten: 152
  • Geslacht: Man
  • Maurice Gringhuis
Re: hoog olieverbruik diesel
« Reactie #12 Gepost op: ma, 07 feb 2011, 19:48:08 »
voor zover ik weet moet de nokkenas eraf en dan de hydraulische klepstoters voordat je erbij kan toch? -dunno-
diesel pep onder de klep

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: hoog olieverbruik diesel
« Reactie #13 Gepost op: ma, 07 feb 2011, 19:50:28 »
jup, en ja dan moet de driem er idd af (even niet aan gedacht) maar zo heel erg is dat niet, timing vooraf goed zetten en bij montage van de nokkenas goed opletten dat die ook weer op tijd wordt gemonteerd. maar zodra je die dingen los hebt, kun je er vrij makkelijk bij, met een goede klepveerlichter.

Offline 98_er fox

  • Non-Register lid
  • Berichten: 152
  • Geslacht: Man
  • Maurice Gringhuis
Re: hoog olieverbruik diesel
« Reactie #14 Gepost op: ma, 07 feb 2011, 19:58:08 »
klepveerlichter.

nog iets wat ik niet heb. ;)
diesel pep onder de klep