Auteur Topic: Koppakking? Of toch niet?  (gelezen 1779 keer)

Offline Alex

  • Non-Register lid
  • Berichten: 3
  • Geslacht: Man
Koppakking? Of toch niet?
« Gepost op: zo, 20 nov 2005, 02:36:58 »
Beste sleutelaars,

ik heb een Polo uit '87. Een half jaar terug ging ie te heet lopen en koelvloeistof hard opdrinken (geen lekkage plassen op de grond onder de auto, maar ook geen super-duidelijke witte rook uit de uitlaat). Na het rijden was er wat schuim op het koelvloeistof in de expansietank. Olie bleef goed en op niveau. Ik dacht - koppakking.

Heb haar een 1/2 jaar laten staan (priorities, ya'know), en vandaag de koppakking uiteindelijk gedaan. Hij zag niet bijzonder kapot uit (heb evt. foto's), in de blok zag je kleine corrosie/etssporen tussen twee naastliggende waterkanalen. De kop was ook goed vlak, dus veel poetsen en zonder vlakken terug in elkaar (nieuwe pakkingen, tuurlijk).

NB: Dit was mijn 1ste koppakking (vragbak, momentsleutel, nieuwe rekbouten). Maar zo trots ben ik nog niet. Een beetje binnenstads gereden - de motor wordt niet overhit (pijl gaat net voorbij het middenstand). Maar na 20 min rijden is het koelvloeistofniveau _aanzienlijk gezakt_. Bovendien zie ik weer "bubbelbad" in het koeltankje.

Moest ik toch de kop toch laten vlakken? Of mis ik iets heel anders wat dit kan veroorzakken?

De motor iz NZ (pierburg carbuerator) geloof ik, 1010cc 33kW. 250,000 op de teller. 8 jaar in bezit.

P.S. Andere kwaaltjes waarover ik jullie mening wil graag hebben:
1. Als ie koud is, slaat ie af bij het koppeling intrappen (scherpe daling van de toerental). Bij mijn oeroude Lada was het een schakelaartje op de carbuerator. Waar moet ik zoeken bij de Polo?
2. Na 1/2 jaar staan was het eerst ff remschijven "schuren". Nu remt ie beter, maar als ik in de linke bocht zit hoor ik die "duk-duk-duk" uit mijn rechter wiel. Ooit had ik een wiellager vervangen om hetzelfde reden. Kan een wiellager stuk gaan door 1/2 jaar stilstaan? (lijkt me onwaarschijnlijk). Trouwens, als ik rem, hoor ik een soortgelijk geluid, maar minder duidelijk.

Alvast bedankt voor alle suggesties,

-Alex

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Koppakking? Of toch niet?
« Reactie #1 Gepost op: zo, 20 nov 2005, 10:45:21 »
Koelwater ontlucht?
Normaal: eerste keer laten draaien met interieurkachel op standje sambal,
wachten tot de radiateur-ventilater aanslaat (water is dan goed rond geweest),
en dan ff ontluchten dmv 't witte kraantje bovenop interieur-ventilator onder parafan.
Vaak zakt 't koelwater dan nog wel: ff iets bijvullen.
(kijk uit: expansievat wil welles onder druk staan, eerst laten afkoelen)

NZ is multipoint injectie........1.0 uit 87 is vermoedelijk motorcode HZ.
1. afstellen?
2. homokineet?

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Koppakking? Of toch niet?
« Reactie #2 Gepost op: zo, 20 nov 2005, 11:25:16 »
Sjon 2 the rescue!

(ik zet ook in op 1.0 HZ met Pierburg/Solex enkel traps carb )

Aanvullend: Kop vlakken hoeft eigenlijk alleen als de kop krom getrokken (hitte) is, of de pasvlakken niet meer mooi glad zijn (krassen).

Bubbelbad/zakken koelwater: Normaal inderdaad als er nog lucht in t systeem zit. Maar als alles goed ontlucht is, zou je een stil watertje verwachten in het reservoir, waar via het dunne slangetje vanaf de radiateur continu wat water bij pist: hoger toerental wat meer.
Bubbels of rook of olie hoort zeker niet bij een gezonde motor.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Alex

  • Non-Register lid
  • Berichten: 3
  • Geslacht: Man
Koppakking? Of toch niet?
« Reactie #3 Gepost op: zo, 20 nov 2005, 11:34:52 »
Sjon,

bedankt voor je suggesties. De motorcode is inderdaad HZ. Ik zal zo meteen proberen het koelsysteem te ontluchten.

Extra vraag 1: wat moet ik afstellen? "idle" toerentalen? Maar hij loopt goed stabiel in z'n vrij, het is alleen als ie van 2-3 duizend ineens naar 800 zakt dat ie afslaat.

Extra vraag 2: is er een simpele manier om homokineet te controleren?

Offline Wendy

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.370
  • Geslacht: Vrouw
  • grrrrr....
Koppakking? Of toch niet?
« Reactie #4 Gepost op: zo, 20 nov 2005, 12:33:00 »
automatische choke nakijken...
trotse mama!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Koppakking? Of toch niet?
« Reactie #5 Gepost op: zo, 20 nov 2005, 14:02:51 »
Sjon,

bedankt voor je suggesties. De motorcode is inderdaad HZ. Ik zal zo meteen proberen het koelsysteem te ontluchten.

Extra vraag 1: wat moet ik afstellen? "idle" toerentalen? Maar hij loopt goed stabiel in z'n vrij, het is alleen als ie van 2-3 duizend ineens naar 800 zakt dat ie afslaat.

Extra vraag 2: is er een simpele manier om homokineet te controleren?

Terugvallen van toeren bij gaslos + koppeling in (bij 't nemen van een afslag van de snelweg bijvoorbeeld) ligt meestal aan de ontsteking.

Heb je een toerenteller? Normaal zou ie van 4 a 5000 toeren terug moeten vallen naar +/- 2000 en vanaf daar een stukje langzamer naar 1000 om daar te stabiliseren.

Haal t vacuumslangetje aan je onsteking eens los, en zuig eens aan de ontsteking: Als het membraam stuk is, kan je zuigen tot je eens ons weegt. Is het membraam intact, dan zuig je de boel in 1 adem vacuum.



Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Koppakking? Of toch niet?
« Reactie #6 Gepost op: zo, 20 nov 2005, 14:50:49 »
eeeeuuuhhmmmmzzz ,jaap bij warme motor zou ik het met je eens zijn .dit is bij koude motor .
zou eerder aan choke deksel denken waar het bimetalen veertje in zit ,deze zou iets strakker moieten
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Koppakking? Of toch niet?
« Reactie #7 Gepost op: zo, 20 nov 2005, 20:20:15 »
serge 2 the rescue!!
9 van de 10 keer heeft hij gelijk -love-  -thumbsup-
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Alex

  • Non-Register lid
  • Berichten: 3
  • Geslacht: Man
Koppakking? Of toch niet?
« Reactie #8 Gepost op: wo, 23 nov 2005, 14:15:18 »
Mensen,

ik kampeer voorlopig met een wondontsteking thuis, vandaar geen progress-report.

Zodra ik weer bij mijn Polo kan laat ik het weten.

BTW, kent iemand een simpele homokineet-test?

Offline VwPolo89

  • Non-Register lid
  • Berichten: 9
  • Geslacht: Man
    • www.polo86c.be
Koppakking? Of toch niet?
« Reactie #9 Gepost op: wo, 23 nov 2005, 19:39:35 »
eeeeuuuhhmmmmzzz ,jaap bij warme motor zou ik het met je eens zijn .dit is bij koude motor .
zou eerder aan choke deksel denken waar het bimetalen veertje in zit ,deze zou iets strakker moieten

hoe kan je die bi metaal veer aanspannen of bijregelen? want ik zit met ongeveer hetzelfde probleem.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Koppakking? Of toch niet?
« Reactie #10 Gepost op: do, 24 nov 2005, 09:39:54 »
homokineet testen? Als je met hele lage snelheid op een parkeerplaats (rustig, met weinig herrie) en cirkel rijdt met je stuur tegen de aanslag aan.

als je homokineet kapot is hoor je getik of gekraak. Ik weet dat dit een symptoom is van een kapotte homokineet.
Misschien kan je het ook gewoon horen/voelen op een andere manier?
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Koppakking? Of toch niet?
« Reactie #11 Gepost op: do, 24 nov 2005, 12:34:51 »
Bij volle uitsturing is het een buitenste homokineet.
Als het tijdens het rijden rommelt is het de binnenste voor zover ik weet (en kan beredeneren).

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Koppakking? Of toch niet?
« Reactie #12 Gepost op: do, 24 nov 2005, 15:52:16 »
eeeeuuuhhmmmmzzz ,jaap bij warme motor zou ik het met je eens zijn .dit is bij koude motor .
zou eerder aan choke deksel denken waar het bimetalen veertje in zit ,deze zou iets strakker moieten

hoe kan je die bi metaal veer aanspannen of bijregelen? want ik zit met ongeveer hetzelfde probleem.

Het huis van de choke is draaibaar (afstelling)

Weet niet of je ook daadwerkelijk IN de choke moet pielen, maar het huisje zelf kan je in iedergeval draaien.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline orange polo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 240
  • Geslacht: Man
  • Jos Verdonschot
Koppakking? Of toch niet?
« Reactie #13 Gepost op: vr, 25 nov 2005, 18:14:21 »
eeeeuuuhhmmmmzzz ,jaap bij warme motor zou ik het met je eens zijn .dit is bij koude motor .
zou eerder aan choke deksel denken waar het bimetalen veertje in zit ,deze zou iets strakker moieten

hoe kan je die bi metaal veer aanspannen of bijregelen? want ik zit met ongeveer hetzelfde probleem.

Het huis van de choke is draaibaar (afstelling)

Weet niet of je ook daadwerkelijk IN de choke moet pielen, maar het huisje zelf kan je in iedergeval draaien.

ik heb ook ong het zelfe probleem  -dunno-  
pierenburg 2e3 cab MH blok
auto liep niet meer goed cab uit elkaar gehad alles schoongemaakt alles in elkaar gezet loopt nu goed als hij op tempuur is alleen heb het iedee dat de choke niet werkt als in aan de vestelling draai van de choke merk ik geen verandring
hoe moet het bi metaal staan als je het gedeelte waar de water slange aan zitte er trug op moet ?? motor loopt goed als hij 2 min gelopen heeft alleen als hij koud is slaat hij meteen weer af en kan de motor niet belasten heeft de geen kracht eerst een paar keer gas intrappen en dan kan ik pas rijden
plat op zn buik en verbreedt staal er onder en gaan met die polo

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Koppakking? Of toch niet?
« Reactie #14 Gepost op: vr, 25 nov 2005, 20:12:44 »
Hoe start je je auto? Je moet de choke wel "activeren"
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen