Auteur Topic: olielampje en alarm  (gelezen 983 keer)

Offline 98_er fox

  • Non-Register lid
  • Berichten: 152
  • Geslacht: Man
  • Maurice Gringhuis
olielampje en alarm
« Gepost op: ma, 21 jun 2010, 22:42:25 »
kon bij de zoekfunctie niks vinden, vandaar maar eff een nieuw topic.

ik heb voor een week of 2 trug m`n dynamo vervangen, en op deze had net als m`n vorige dynamo een W aansluiting. ( dit is na mijn weten voor een toerenteller )
bij m`n vorige heeft er nooit een stekkertje op gezeten ( die zag ik wel zitten maar nooit zo aan gestoord ) ik heb hem dus bij deze nieuwe er wel op gedaan en dan gaat soms het olielampje flikkeren samen met het alarm dat de oliedruk te laag zou zijn. ik heb hem er laatst ook wel is weer afgehaald en dan is er niks aan de hand. er zit olie genoeg in daar heb ik als eerste na gekeken. nu zou ik denken dat er met m`n oliedruk zelf niks mis is want dan had ik het in de 80.000 km wel al vernomen aan m`n motor.
iemand ideeën wat dit zou kunnen zijn?  -dunno-
ik zat er zelf al aan te denken dat het stekkertje wel is geoxideert zou kunnen zijn waardoor ie soms een slecht contact doorgeeft.  of is deze aansluiting ergens anders voor ( het stekkertje zelf dus ) want hij komt wel bij de rest van de kabels weg.
diesel pep onder de klep

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: olielampje en alarm
« Reactie #1 Gepost op: ma, 21 jun 2010, 22:52:07 »
motorcode?

Diesel dus? ( diesel pep onder de klep )

Dynamische oliedrukcontrole werkt met 2 sensoren, en voor 1 van de twee sensoren wordt het toerental signaal gebruikt om vast te stellen of er boven een bepaald motortoerental aan een minimale waarde wordt voldaan. Dat toerental signaal krijgt de 'computer' (lees; printplaatje met 1 ic'tje) bij een diesel vanaf de W-aansluiting inderdaad.  Zolang de 'computer' geen toerental signaal van boven de 'x' toeren oppikt (iets van 1700 rpm ofzo) , zal de controle achterwege blijven.

Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar bemerkt dat het alarm 'om niets' af ging: meestal is de sensor stuk, is er een draadbreuk of heeft de computer een storing; soms komt het voor dat er ook daadwerkelijk te weinig oliedruk is: Heel fijn, storingsgevoelig, systeem.   De vorige eigenaar heeft de W-aansluiting los gemaakt: weg toerental signaal, hoppa: geen dynamische oliedrukcontrole meer, en hey: ook geen knipperend lampje + zoemer meer!!

Waarschijnlijk zit er een kabelbreuk of is de sensor in de kop stuk: Je zou beiden kunnen controleren (beginnende bij de druksensor op de kop): Mocht het alarm dan uit blijven, dan was de sensor het probleem.  Vertrouw je het allemaal wel, en neem je aan dat, als de druk te laag wordt, het blokje toch wel naar het schroot kan ( bij 95% van de gevallen is het blokje dan toch op),. dan gewoon de W-aansluiting los laten hangen: problem solved.   Bouw eventueel een VDO Drukmeter in, zodat je realtime zicht hebt op de oliedruk,. .   .
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline 98_er fox

  • Non-Register lid
  • Berichten: 152
  • Geslacht: Man
  • Maurice Gringhuis
Re: olielampje en alarm
« Reactie #2 Gepost op: ma, 21 jun 2010, 23:30:49 »
idd een diesel jah motorcode 1W op precies te zijn, en wat jij zegt van het minimale toerental kan ik wel inkomen jaap want als ik de koppeling intrap dan is het gezoem meestal wel gauw over.
ik heb laatst zelf ook al gekeken aan de achterkant v/d cillinderkop en daar zag ik 2 sensors zitten als ik het me goed herriner 1 met een enkele rode kabel en 1 met een gele kabel ik weet niet of het deze zijn. ( als het deze niet zijn waar zitten ze dan? ) en waar zou ik die kabelbreuk het snelst moeten zoeken? en hoe zou ik die sensor moeten controleren evenals een sensor voor de controle van de druk moeten plaatsen?

ik weet dat ik veel vragen stel maar ik heb echt geen idee -dunno-
diesel pep onder de klep

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: olielampje en alarm
« Reactie #3 Gepost op: di, 22 jun 2010, 00:34:56 »
idd een diesel jah motorcode 1W op precies te zijn,<KNIP>

aan de achterkant v/d cillinderkop en daar zag ik 2 sensors zitten als ik het me goed herriner 1 met een enkele rode kabel en 1 met een gele kabel

Inderdaad: 1.4 dieseltje dus.

sensoren: Bingo!

Ik heb het al wel vaker hier op het forum verteld: de een maakt massa bij voldoende druk, de ander breekt juist massa. Lage druk = massa breken, hoge druk = massa maken.

Hang hoge druk sensor aan de massa => laat zo computer denken dat er altijd voldoende druk is. W-aansluiting erop, en kijken of ie alsnog zoemt. Zoemt ie alsnog? Nieuwe sensor plaatsen geen zin: kabelbreuk of computer 'in-de-warre'.   Zoemt ie niet: Sensor vervangen en/of oliedruk controleren :)

Hoge of lage druksensor; www.hbase.nl -> kenteken intikken, zoeken bij schakelaars -> kleur is verschillend; wit of bruin/zwart-> hoge versus lage druk.

Welke welke is kan je ook anders uitzoeken: de lage druk sensor los koppelen = oliedruklampje UIT bij alleen contact aan.. en dan is de andere dus de hoge druk sensor.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline 98_er fox

  • Non-Register lid
  • Berichten: 152
  • Geslacht: Man
  • Maurice Gringhuis
Re: olielampje en alarm
« Reactie #4 Gepost op: di, 22 jun 2010, 19:59:21 »
ik heb vanmorgen voordat ik wegreed de 2 sensors omgewisselt de een had een gele draad en de ander een blauwe.
olielampje begon zowat direct te flikkeren toen ik de motor gestart had, en toen ik de motor wat toeren liet maken ging de zoemer ook nog af.
ik heb ze allebei er toen weer afgetrokken en terwijl ze beide los lagen ging het gezoem en geflikker gewoon door -gert-
heb toen eerst de blauwe er weer opgedrukt ( dit was de linkse sensor ) en toen ik de gele er ook weer aangedrukt had hield het pas op. ( heb ze dus op de sensor gedrukt waar ze weg kwamen )

betekent dit nu kabelbreuk? of kan je hier andere conclusies uithalen?
diesel pep onder de klep

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: olielampje en alarm
« Reactie #5 Gepost op: di, 22 jun 2010, 20:15:56 »
Ik weet niet zeker of ik je verhaal helemaal goed volg, maar ik zou nu denken dat de 'blauwe' sensor kapot is?!
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline 98_er fox

  • Non-Register lid
  • Berichten: 152
  • Geslacht: Man
  • Maurice Gringhuis
Re: olielampje en alarm
« Reactie #6 Gepost op: di, 22 jun 2010, 21:46:46 »
hoop dat jullie me nog volgen kunnen.:)

oke, motortje was net weer koud genoeg dat ik eraan kon zitten dus dus ben net nog even bezig geweest.
dus heb heb een sensor met een blauwe kabel links zitten en met een gele kabel rechts. ik heb ze net weer omgewisseld en olielampje ging weer net als vanmorgen.
nu heb ik beide weer losgehaald en nu de gele eerst geplaatst en gezoem stopte direct.
heb de er toen weer afgehaald en de alleen de blauwe op de plaats van de gele gedaan, en alleen deze aansluiting kon al de zoemer laten afgaan. heb toen de W aansluiting losgehaald en toen deed alleen het lampje het nog. ( ik ga er dan vanuit dat deze voor de hoge druk zou zijn ).
zijn die sensors nou stuk of is het toch kabelbreuk?   

want ik volg het egt niet meer -wtf-
diesel pep onder de klep

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: olielampje en alarm
« Reactie #7 Gepost op: wo, 23 jun 2010, 07:47:08 »
gele kabel aan massa leggen, als het dan over is sensor @ gele kabel vervangen
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline 98_er fox

  • Non-Register lid
  • Berichten: 152
  • Geslacht: Man
  • Maurice Gringhuis
Re: olielampje en alarm
« Reactie #8 Gepost op: wo, 23 jun 2010, 20:36:08 »
gele kabel aan massa leggen, als het dan over is sensor @ gele kabel vervangen

dit zou dus betekenen dat ik de blauwe gewoon los moet laten hangen?  of snap ik je nu verkeerd?
diesel pep onder de klep

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: olielampje en alarm
« Reactie #9 Gepost op: wo, 23 jun 2010, 22:29:10 »
Blauwe zoals het hoort op goeie sensor in kop, gele kabel aan massa.
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline 98_er fox

  • Non-Register lid
  • Berichten: 152
  • Geslacht: Man
  • Maurice Gringhuis
Re: olielampje en alarm
« Reactie #10 Gepost op: wo, 23 jun 2010, 23:12:18 »
Blauwe zoals het hoort op goeie sensor in kop, gele kabel aan massa.

stomme vraag misschien, maar ik wil even zkr weten dat ik het goed doe -klus-
de gele aan de kan ik dus gewoon aan de min van de accu doen?
diesel pep onder de klep

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: olielampje en alarm
« Reactie #11 Gepost op: do, 24 jun 2010, 07:37:12 »
min accu = massa
carrosserie = massa
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: olielampje en alarm
« Reactie #12 Gepost op: do, 24 jun 2010, 08:12:55 »
 -gert- -gert- Waar in mijn uitleg heb ik verteld dat je de kabeltjes moest wisselen?  -gert- -gert-

draadje voor hogedruk: aan massa, of signaalkabel van W-aansluiting los gooien.. zelfde effect :)

Mijn wagenpark Fix what ain't broken