Auteur Topic: Intercooler reinigen  (gelezen 1286 keer)

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Intercooler reinigen
« Gepost op: do, 09 sep 2010, 00:10:40 »
Intercooler reinigen

Is het mogelijk/nodig/wenselijk de intercooler in- en/of uitwendig te reinigen na vele jaren en kilometers rijden?
[ kan me voorstellen dat het koelvermogen in loop der tijd vermindert door aangekoekt straatvuil (buiten) en olierestanten (inwendig) ]

Zo ja, hoe gaat dat in z'n werk?

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Intercooler reinigen
« Reactie #1 Gepost op: do, 09 sep 2010, 09:12:27 »
Intercooler reiniging is geen standaard onderhoudsklus, dus zul je d'r niet zo snel werkvoorschriften voor te vinden.

Dus dan gewoon met boeren verstand aan de gang:
Uitbouwen: Uitwendig: Hogedrukspuit erop ( wasbox? )
Inwendig: spoelen; Met een olie-oplossend spulletje: Meeste inwendige vuil zal olie zijn.

Intercooler is natuurlijk van alu dus wellicht dat je een licht etsend schoonmaakmiddel kunt gebruiken: Als de buitenkant blank alu is,.. en de binnenkant ook..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Intercooler reinigen
« Reactie #2 Gepost op: do, 09 sep 2010, 12:38:57 »
Dank voor deze aanwijzingen -thumbsup-

Ga dat "dit najaar" uitproberen. Onder het motto "meten is weten" wil ik eerst iets verzinnen om het verschil vóór en na reinigen te kunnen meten. Ben wel 'ns bezig gewesst met het zoeken naar een - liefst 'two-channe' AirIntakeTemperature metertje (bv. van Autometer of NordSkogg (plaatje), maar die waren niet meer te krijgen...
« Laatst bewerkt op: do, 09 sep 2010, 12:45:25 door KoenG40 »

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Intercooler reinigen
« Reactie #3 Gepost op: do, 09 sep 2010, 13:30:18 »
Meten is weten: Effectiviteit van de intercooler is nogal enorm afhankelijk van externe factoren: Een schoonmaakbeurtje ga je op twee verschillende dagen niet betrouwbaar kunnen meten, tenzij de intercooler echt verstopt zit. Luchtvochtigheid van de buitenlucht heeft al behoorlijk wat invloed op de werking van de intercooler. 's ochtends met een beetje dauw sleurde de diesel d'r merkbaar harder aan dan 's middags in 't zonnetje.

http://tdiclub.com/articles/Intercooler_Cleaning/

Waarschijnlijk kan je redelijk goed spoelen met wasbenzine of (jawel) Dasty.  Omdat het veel losse kanaatjes zijn zou ik de binnenkant vooral vol laten lopen, zodat alle kanaaltjes vol staan met oplosmiddel.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Der Ghopmeister

  • L86C-0105
  • Non-Register lid
  • Berichten: 13.529
  • Geslacht: Man
  • Arjan Sportel
    • The Polo 86(c) Fanpage
Re: Intercooler reinigen
« Reactie #4 Gepost op: do, 09 sep 2010, 15:15:07 »
op t werk hebben we die van de bus gewoon gedemonteerd en doorgespoeld met benzine, petroleum werkt ook wel goed met zoiets denk ik en is goedkoper!

Offline WickyTheViking

  • Non-Register lid
  • Berichten: 296
  • Geslacht: Man
  • Taco D.
Re: Intercooler reinigen
« Reactie #5 Gepost op: vr, 10 sep 2010, 15:25:24 »
bij ons in de truck wereld doen we ook vaak intercoolers en radiateur's schoonspuiten ... als een van beide vervangen worden is t mooiste dan kan je over al bij maar denk er om dat je dan met de hogedruk (uitwendige reiniging) van achteren naar voren spuit... m a w  het vuil komt er van voren in ...dus spuit je t terug ipv er nog dieper in :D o en warm (90graden) werkt ook ontvettend wel

er is ook speciaal goedje voor dat insectenresten en olie oplost .. ff in werken en met warm/heet water door spuiten :D

inwendige reiniging doen we eigelijk nooit gezien het oppervlakte :S (ongeveer 1,5m2) dus

succes  -klus-

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.299
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
Re: Intercooler reinigen
« Reactie #6 Gepost op: zo, 12 sep 2010, 23:00:44 »
Bij ons in de buurt zit een wasstraat met een programma motor ontvetter.
Dat is behoorlijk warm water met een ontvettend goedje erin.
Zo maak ik ze altijd schoon, het zeefje uit de intercooler, en eerst de buitenkant schoon spuiten, en dan hoppa de spuit in de intercooler en draaien.
Komt er behoorlijk veel uit,  doe t dan aan beide kanten en dan naspoelen met schoon water, en de intercooler een nachtje ondersteboven uit laten druppelen.

Arno
G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Intercooler reinigen
« Reactie #7 Gepost op: vr, 01 okt 2010, 12:22:29 »
Dank voor alle tips. -thumbsup-
Zodra er tijd voor is ga ik er mee aan de slag en zal ervaringen melden (auto is dagelijkse auto van mij en Wilma, dus kan niet zomaar aan de kant)