@ Martin: "Hey Jan lekker bezig. duimpje Ben benieuwd hoe het spruitstuk geworden is, maar Bertus kennende zal dat wel goed komen. Succes met klus!". Ik heb er inderdaad ook alle vertrouwen in: kan niet wachten tot ik alles kan bekijken.
@ all: geen foto's helaas omdat ik simpelweg genoodzaakt ben "op afstand" te werken.
De werkzaamheden vinden nogal ver plaats van Amsterdam en ik ben vaak voor mijn werk onderweg.
Derhalve vertrouw ik op andere enthousiastelingen / experts die hopelijk voor mij goed en mooi werk leveren.
Op vrijdag 13 juni is de kop, de Schrick 268/268, het inlaatspruitstuk, de carbs en het uitlaatspruitstuk in de Heimat afgeleverd.
De kop is minimaal bewerkt en allen genoemde onderdelen zijn op elkaar keurig pas gemaakt.
Het doel was voor de aan- en afvoertrajecten ten opzichte van de standaard kleppen die er nog in zitten de optimale "flow" te bewerkstelligen.
Dit keer is het doel "netjes te tunen" in plaats van "grof op te voeren". Hiermee hoop ik zometeen een zeer rijdbare setup te bereiken die altijd keurig start, keurig rond (stationair) draait, relatief zuinig is, koppel en vermogenscurven levert zonder dips of pieken en natuurlijk op de koop toe nog de illustere 73 kW (100 pk) aan de voorwielen zou leveren alswel op de Duitse autobahn de illustere GPS geverifieerde 200 km / u zou halen.
Heftige doelstellingen dus...
De werklijst is evenals eerder gepost dus nu:
1. squish-test om te zien of er 1,85 mm gevlakt kan worden zonder dat de kleppen de zuigers gaan raken,
(vraag mij overigens af of de waterpomp de 2 x 1,85 mm en de door Marcel gemaakte verstelbare
nokkenaspoulie de 1 x 1,85 mm speling wel zouden kunnen opvangen)
2. indien 1. = ok, dan 1,85 mm kop vlakken om ergens tussen 1:10 en 1:11 compressie verhouding uit te komen,
3. alle kleppen opnieuw inslijpen,
4. de hele kop in de wasmachine,
5. de hele kop voorzien van splinternieuwe afdichtingen, olie keerringen en pakkingen,
6. het hele zwikkie weer op het ABU onderblok bouwen,
7. GK luchtfilterkast rechts voorin zetten,
8. airbox maken van de twee helften van de originele CBR box en laten aansluiten op de GK luchtfilterkast,
De airbox is slechts een poging: geen idee of het zal werken. Ik gebruik zoveel mogelijk van de originele
airbox onderdelen die ik wil laten aansluiten op de GK luchtfilterkast rechts voorin bij de koplamp.
9. carterontluchting aansluiten op de te fabriceren airbox,
Dit omdat ik die vieze vette olietroep van dat lullige loshangende filtertje kwijt wil.
10. benzinepomp / benzinetoevoer omleggen zodat alles netjes aan- en afvoert,
11. choke kabel aansluiten zodat de motor ook goed kan starten,
Dit wordt nog een uitdaging omdat deze ten opzichte van de choke kabel precies "verkeerd om" zit.
12. naar Tovami om de boel af te laten regelen en om vergelijkbare resultaten te krijgen met eerdere pogingen,
13. met de ABU naar het Nuerenbergring treffen toe als proef op de som.... (op hoop van zegen zegmaar...).
Pas zodra ik mijn Polo in de Heimat mag afhalen kan ik wat foto's nemen en posten.
Dat zullen dan helaas alleen foto's van de "buitenkant" zijn en niet van interne zaken.
Nu proberen geduldig af te wachten tot ik de Polo mag afhalen uit de Heimat.
Groet, Jan.