Auteur Topic: AEE kop op PY blok?  (gelezen 892 keer)

Offline scully

  • Non-Register lid
  • Berichten: 227
  • Geslacht: Man
AEE kop op PY blok?
« Gepost op: vr, 26 jul 2013, 18:44:37 »
Is het mogelijk om een AEE kop op een PY blok te plaatsen?

Heb hier aardig wat zitten bladeren de laatste tijd, en verschillende opties gaan door mijn hoofd. Ik zou de originele G40 kop kunnen laten bewerken, maar denk niet dat ik dan in de buurt kom van wat een bewerkte AEE kan flowen.

Vragen die in mij opkomen zijn:

1. Is het mogelijk om de AEE kop zover te vlakken dat er zo goed als geen verbrandingsruimte meer is ivm de compressie? Kom ik dan niet in de knoei met water-, oliekanalen en/of externe delen? Indien het antwoord op vraag 2 ja is, zou ik volgens mij weg moeten komen met kleplift toch?

2.Kan ik het binnenwerk van een G40 overzetten? Dus kleppen, nokkenas etc. Dit ivm de natriumkleppen en asymmetrische nokkenas. En dan ook de G40 ontsteking weer monteren?

3. Zijn er betere opties om te bewerken dan een AEE?

4. Mis ik iets?

De inlaat wordt custom made, dus is geen probleem, en ik dacht hier gelezen te hebben dat de uitlaatzijde wel gelijk is.

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: AEE kop op PY blok?
« Reactie #1 Gepost op: vr, 26 jul 2013, 20:11:05 »
4. Boutpatroon inlaatzijde is anders => 86c-spruitstuk past niet

Offline scully

  • Non-Register lid
  • Berichten: 227
  • Geslacht: Man
Re: AEE kop op PY blok?
« Reactie #2 Gepost op: vr, 26 jul 2013, 21:22:01 »
Dat geeft niet, daar komt iets eigenbouw op. Wat is je mening over de andere punten? Iemand anders nog een mening hier over?

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: AEE kop op PY blok?
« Reactie #3 Gepost op: vr, 26 jul 2013, 21:53:50 »
Wat ben je voor idioots van plan dat jij denkt dat een py kop het niet aan kan? Je weet wel dat het bij een geblazen motor niet echt zoveel om poort oppervlakte gaat als bij een zelf aangezogen motor toch? Tenminste naar mijn idee is het bij een normale motor veel meer van belang dat je poorten groot zijn en je enorme kleppen hebt. Maar bij een geblazen motor is het eigenlijk nog belangrijker dat je gewoon een soepel lopend kanaal hebt, en dat die dan een stukje kleiner is maakt niks uit.

Offline scully

  • Non-Register lid
  • Berichten: 227
  • Geslacht: Man
Re: AEE kop op PY blok?
« Reactie #4 Gepost op: vr, 26 jul 2013, 23:05:41 »
De kleppen wou ik gewoon origineel houden, volgens mij delen de AEE en G40 dezelfde klepmaat? Ik weet dat poortoppervlak (en de rest van het inlaattraject) bij een geblazen motor minder van belang is dan bij een atmosferische motor, maar ik heb hier op het forum gelezen dat een AEE hele mooie inlaatkanalen heeft die erg constant zijn van vorm. Dat ze dan wat groter zijn, is volgens mij ook niet zo erg, het zal helpen om de druk wat laag te houden, en veel lucht te verpompen. Als het advies hier is om vooral de G40 kop te behouden, hoor ik dat graag natuurlijk, ik ben echter wel heel benieuwd naar de technische mogelijkheden om een AEE kop te gebruiken. Ik kan er op het net niet veel van vinden. Misschien is daar een reden voor?

Offline Lewis-coupe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.078
  • Geslacht: Man
Re: AEE kop op PY blok?
« Reactie #5 Gepost op: za, 27 jul 2013, 11:57:17 »
Is natuurlijk leuk om te experiénteren maar al dat werk wat je in die aee kop steekt kan je beter gebruiken om in de py kop te steken!! {waarschijnlijk 1 van de redenen}
als je dan toch met de aee aan de gang wilt kun je beter gewoon bj 1,6L beginnen..


de 1,3l py motor is ook zeer goed te optimaliseren... kop bewerken zodat de compressieverhouding beter bij het concept hoort.
http://zk-rudi-berlin.de/projekte-rennsport.html
"Orgineel"


"Bewerkt"

Offline scully

  • Non-Register lid
  • Berichten: 227
  • Geslacht: Man
Re: AEE kop op PY blok?
« Reactie #6 Gepost op: za, 27 jul 2013, 13:00:41 »
Wat is precies de bedoeling van de bewerkte foto die je laat zien? De gecompresseerde gassen richting de bougie drukken misschien? Of wat bedoel je precies met de compressieverhouding beter bij het concept laten horen?

Complete 1.6 heb ik ook wel aan gedacht, maar ik heb een gereviseerde G40 liggen, en ben er nog niet helemaal overuit hoe ik dan bij een 1.6 op de juiste compressieverhouding uit zou moeten komen, en of de interne delen wel bestand zijn tegen de krachten en temperaturen van drukvulling. Ook rijst bij mij dan de vraag of ik niet meteen voor een AJV moet gaan ipv AEE. Ik vraag mij af hoeveel flow een bewerkte AEE kop levert tov een bewerte AJV kop.

De G40 kop die ik nu op het blok heb zitten is dan wel gereviseerd, maar is nog wel standaard. Hier zal sowieso iets aan moeten gebeuren, maar voordat ik dat doe, vond ik het wel wijs om hier te vragen wat men dacht van een AEE af te vrezen/vlakken tot richting een G40 kop. Ik heb ondertussen op een ander forum gelezen dat de kleppen niet uitwisselbaar zijn, terwijl ik hier ergens dacht gelezen te hebben dat dat wel zo is. Dat zou dan wel jammer zijn vanwege de natrium kleppen. Nokkenas/stoters/veren schijnen dan wel weer te passen.

Thermostaathuisaansluiting zal dan ook aangepast moeten worden, samen met de buis richting waterpomp, en de inlaat gaat niet meer passen, maar ook op de G40 kop zal ik daar ook iets anders voor moeten bedenken.

Ik kan alleen nergens op het net vinden dat het al gedaan is, een AEE kop op een PY, overal lees ik dat je niet uitkomt met de compressie, maar als het technisch geen hinder oplevert om er zoveel af te halen dat je goed uitkomt met de compressie, lijken mij de ronde inlaten tov de ovale G40 inlaten veel beter. Als ik mij vergis, en de ovale inlaten een gelijke flow kunnen leveren, hoor ik dat hier natuurlijk graag. Zou voor mij wel de goedkoopste/makkelijkste oplossing zijn in ieder geval.


Offline Sander Beer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 317
  • Geslacht: Man
Re: AEE kop op PY blok?
« Reactie #7 Gepost op: za, 27 jul 2013, 19:41:58 »
compressie word ook veels te laag met een aee kop , het kan wel maar dan moet je ook andere zuigers om weer een bruikbare compressie te krijgen
kleppen zijn niet uitwisselbaar , de klepsteel is dunner , dat is niet het probleem maar ze hebben ook nog eens een andere lengte
de aee kop vlakken tot je een bruikbare compressie hebt is ook niet te doen want zoveel kan je er niet vanaf vlakken
na 1,5mm vlakken raak je net de schroefdraad van de bougies niet en dan heb je nog best wel verbrandingskamer over in de kop
« Laatst bewerkt op: za, 27 jul 2013, 19:45:45 door Sander Beer »

Offline scully

  • Non-Register lid
  • Berichten: 227
  • Geslacht: Man
Re: AEE kop op PY blok?
« Reactie #8 Gepost op: zo, 28 jul 2013, 00:48:50 »
Oke, dus de bougie zit wat verdiept in de kop. Als je dan nog verder zou gaan, afgezien van het schroefdraad, zou de bougie ook de kop insteken, en richting de zuiger gaan dus. Dan gaat het over, en zal ik de originele kop aan moeten pakken. Bedankt voor je verhelderende antwoord.  -thumbsup-