Het Polo86c Register

Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: zomerpolo op vr, 07 nov 2014, 20:38:55

Titel: Startproblemen!!
Bericht door: zomerpolo op vr, 07 nov 2014, 20:38:55
Vraag1: Na het loshalen van mijn luchtfilter heeft mijn auto problemen met de koude start. Na ongeveer 5 sec. slaat hij pas aan. Dan loopt de motor verder goed. Laat ik hem 5 min. lopen, doe motor uit, opnieuw starten dan start hij nagenoeg meteen. Wat kan ik hieraan doen?

Vraag2: ik moet mijn benzinefilter vervangen. Kan ik de IN en OUT slang gewoon afklemmen, filter vervangen, klemmen open en een paar keer starten? Of moet ik ergens eerst een slang loskoppelen om te ontluchten?
Titel: Re: Koude start probleem, starten na 5 min geen probleem
Bericht door: EMP op vr, 07 nov 2014, 21:03:16
Wat voor een polo?
Wat voor een motor?
Titel: Re: Koude start probleem, starten na 5 min geen probleem
Bericht door: Gekke Gerrit op vr, 07 nov 2014, 21:44:19
Vraag 1: tja... Wat voor motor? Carburateur/injectie? (Automatische) choke of niet? Waarom vertel je er bij dat het is sinds luchtfilter los is geweest?
Vraag 2: ja, kan, ontluchten is niet nodig, tenzij diesel?
Titel: Re: Koude start probleem, starten na 5 min geen probleem
Bericht door: zomerpolo op vr, 07 nov 2014, 21:51:10
Zie handtekening, polo 1.3 uit 1989 benziene (1.3 CL HB 40KW U9), autom. choke dus. Het vermelden van de luchtfilter is omdat precies daarna het probleem begon...
Titel: Re: Koude start probleem, starten na 5 min geen probleem
Bericht door: zomerpolo op vr, 07 nov 2014, 21:52:58
oja, NZ motor
Titel: Re: Koude start probleem, starten na 5 min geen probleem
Bericht door: Gekke Gerrit op za, 08 nov 2014, 00:17:46
Pfff, ken de NZ niet. Heb je alle slangen (zoals van de carterontluchting of vacuumvervroeging) weer goed terug aan kunnen sluiten? Vaak trek je wel het een of ander los, of zelfs kapot...
Titel: Re: Koude start probleem, starten na 5 min geen probleem
Bericht door: zomerpolo op do, 13 nov 2014, 21:02:44
Benzinefilter vervangen gelukt!

Nu het starten nog. Kreeg de tip om de blauwe temperatuursensor te vervangen. Is dit goed te doen en waar zit deze?
Titel: Re: Koude start probleem, starten na 5 min geen probleem
Bericht door: Jorp op vr, 14 nov 2014, 12:14:28
Thermostaathuis aan de zijkant van de cilinderkop.
Daar zitten 2 temperatuursensoren eentje met blauwe stekker en een met zwarte stekker. Dat is prima zelf te doen. Laat je koelsysteem even leeglopen, stekker losnemen, borging verwijderen, sensor eruit wippen, kijk of de rubberen ring achterblijft of niet. Nieuwe sensor er in drukken, borging er weer in, stekker er op en systeem weer bijvullen en ontluchten.
Titel: Re: Koude start probleem, starten na 5 min geen probleem
Bericht door: zomerpolo op ma, 17 nov 2014, 19:19:51
Goed verhaal Jorp. Maar eerst ga ik denk ik de accu testen. Warme start gaat ook beroert, en het wordt met de dag slechter... Heb rotor en verdelerkap met bougies vervangen maar merk geen verschil....
Titel: Re: Koude start probleem, starten na 5 min geen probleem
Bericht door: zomerpolo op di, 18 nov 2014, 08:48:21
Andere accu ingezet (45ah) maar die krijgt de startmotor niet eens rond. Oude weer teruggezet (60ah) en na een halve minuut starten loopt hij weer. Maar het houdt niet over want hij loeit flink alsof hij elk moment weer wil uitvallen. Iemand een tip? Klopt het dat mijn NZ motor geen contactpuntjes heeft? Warme start doet het ook niet echt goed dus de titel zou aangepast mogen worden ;)
Titel: Re: Startproblemen!!
Bericht door: zomerpolo op di, 18 nov 2014, 22:53:04
Vandaag wilde hij echt niet meer aan. Na een minuut lang ronddraaien van de startmotor was de accu op. Via startkabels aangesloten op een dieselaccu en plop, de motor draait meteen! Dus accu vervangen, maar helaas. Met nieuwe accu start hij weer moeizaam, warm en koud -boehoe-
Titel: Re: Startproblemen!!
Bericht door: zomerpolo op wo, 19 nov 2014, 08:37:05
...sterker nog, hij start helemaal niet meer, ook niet met nieuwe accu
Titel: Re: Startproblemen!!
Bericht door: Gekke Gerrit op wo, 19 nov 2014, 09:52:05
Hoe zijn je massa-verbindingen er aan toe?
Titel: Re: Startproblemen!!
Bericht door: zomerpolo op wo, 19 nov 2014, 10:02:50
Ik zal dit eens nakijken. Wat zijn de meest belangrijke en kan ik ze loshalen en wat contactpray of wd40 op spuiten?
Titel: Re: Startproblemen!!
Bericht door: Gekke Gerrit op wo, 19 nov 2014, 10:12:32
Vooral ook ontroesten, denk ik.
Van min-pool naar binnenscherm/carrosserie en van motorblok/dynamosteun naar langsdrager/chassisbalk.
Titel: Re: Startproblemen!!
Bericht door: Koen op wo, 19 nov 2014, 12:47:13
Startkabel tussen de Min-pool en je motorblok klemmen (op je klepdeksel bijvoorbeeld)
Dan omzeil je alle vuile contactpunten sowieso.

Is natuurlijk tijdelijk, maar werkt perfect.
Titel: Re: Startproblemen!!
Bericht door: bobrosco op wo, 19 nov 2014, 22:51:25
zoals koen zegt is inderdaad de methode om je massa te testen. Een controle van je kabels geeft nog geen 100% garantie dat die verbinding dan goed is. Maar als hij met een startkabel vanaf de accu naar de motor meteen goed start dan weet je zeker dat je je massa punten goed schoon moet gaan maken en eventueel de kabels zelfs vervangen.
Titel: Re: Startproblemen!!
Bericht door: Gekke Gerrit op do, 20 nov 2014, 02:43:12
Na her wisselen van de startmotor, het opschuren van de massapunten, en het opladen van de accu was het bij mij waarschijnlijk toch het contactblokje...  -wtf2-
Titel: Re: Startproblemen!!
Bericht door: Jorp op do, 20 nov 2014, 05:51:05
Hoe klinkt de startmotor tijdens de koude start? Als of de accu leeg is? Versleten lagertjes van de startmotor laten de startmotor ook langzaam en zwaar draaien. Dan lijkt het net als of de accu leeg is. Een diesel accu levert meer vermogen waardoor de startmotor weer "soepel" rond draait.

Of wil de motor koud niet snel aanslaan?
Titel: Re: Startproblemen!!
Bericht door: zomerpolo op do, 20 nov 2014, 08:38:14
Ik heb het idee dat dat de startmotor goed ronddraait. Vorige week ging de motor nog aan na 10 seconden, dat werd met de dag minder, nu gaat hij helemaal niet meer aan, zelfs niet met een nieuwe accu. Start motor blijft maar ronddraaien zonder resultaat.

Net vervangen:
- boegies
- verdelerkap
- rotor
- luchtfilter
- benzinefilter
Titel: Re: Startproblemen!!
Bericht door: arpolo op do, 20 nov 2014, 13:53:50
ik heb eens met een ds gehad waarbij de pluskabel ,van accu naar startmotor, soms tegen het blok aan hing.
hierdoor was er een klein stukje van de isolatie aan de achterkant van de kabel gesmolten. -dunno-
met als gevolg dat ze soms zeer moeilijk of niet starte,door kortsluiting. ook iedere keer mn accu leeg,en me helemaal suf gezocht...  -boehoe-

dus tjek ff ook die dikke pluskabel op breuk of ontvelling. -thumbsup-
Titel: Re: Startproblemen!!
Bericht door: Jorp op do, 20 nov 2014, 15:12:13
Heb je echt alle vacuum slangen terug gezet? En goed om? Bij een NZ lopen er toch 2 slangen naar de luchtmassameter? Die komen vanaf het gasklephuis volgens mij.

Titel: Re: Startproblemen!!
Bericht door: Gekke Gerrit op do, 20 nov 2014, 15:29:44
Tja, je zult iedere keer alles moeten checken, ook al weet je zeker dat je het goed hebt gedaan. Bougiekabel-volgorde, kabels goed op de bougies geklikt, benzinefilter wel goed om, het zijn allemaal hele duffe dingen, maar ze gaan vaker mis, ook bij hele bekwame monteurs.
Titel: Re: Startproblemen!!
Bericht door: zomerpolo op vr, 21 nov 2014, 17:02:22
Flink los gegaan met de contactspray en schuurpapier,  hier en daar kopergroen aangetroffen, min-pool aan het blok. Maar nul resultaat. Wat ik wel ondekte is wanneer ik bij het starten de sleutel niet helemaal omdraai maar 1 fase ervoor ik een mechanisch geluid hoor onder achter de auto dat na 2 sec. stopt. Wanneer ik daarn de sleutel doordraai start hij wel in 1 keer. Echt lekker loopt hij dan niet, gejoel en net steeds bijna uitvallen maar hij start wel! Wat kan dit zijn? Ik hoor wel een licht gesis van lucht uit het aparaatje achter mijn benzinefilter komen. Misschien heeft dit met elkaar te maken?
Titel: Re: Startproblemen!!
Bericht door: Gekke Gerrit op vr, 21 nov 2014, 17:25:26
Benzinepomp onder de auto...
En die wordt geloof ik aangestuurd door een relais. Hoor je dit gezoem niet, dan krijg je dus geen benzine, en start-ie dus niet.
Lijkt dus op een overlijdende benzinepomp, danwel het relais daarvoor? Aangezien je gesis hoort bij de plek waar de pomp zit en niet zozeer bij het relais, vermoed ik de pomp.

Maar wat weet ik nou van die nieuwerwetse Polo's met injectie... :D
Titel: Re: Startproblemen!!
Bericht door: Jorp op vr, 21 nov 2014, 17:26:56
Dat gezoem is je brandstof pomp die het systeem op druk zet. Zodra de druk bereikt is stopt ie. Zodra je start moet ie weer gaan lopen.
Titel: Re: Startproblemen!!
Bericht door: Gekke Gerrit op vr, 21 nov 2014, 17:28:04
BTW: niet zeuren als je Polo in herfst of winter niet wil starten, hč, die nickname heb je tenslotte zelf verzonnen...  -uitlachen- -nana-
Titel: Re: Startproblemen!!
Bericht door: zomerpolo op vr, 21 nov 2014, 18:10:35
Scherp Gerrit.... Dus vanaf nu moet ik de sleutel drie kwart rondraaien, dan paar seconden wachten en dan doordraaien?
Titel: Re: Startproblemen!!
Bericht door: patrick86c op vr, 21 nov 2014, 19:21:04
Ja.je moet eerst de pomp wat druk oplaten bouwen.
Titel: Re: Startproblemen!!
Bericht door: Jorp op za, 22 nov 2014, 00:13:33
Misschien zit er wel een lek in een van je brandstofleidingen waardoor ze weer leeg lopen.
Titel: Re: Startproblemen!!
Bericht door: KoenG40 op zo, 23 nov 2014, 11:59:47
Of is de pomp zélf lek...

Bleek onlangs bij mijn Polo bij de APK:
(...)
D12 Brandstofsysteem lekt 5.2.9
(brandstofpomp bij brandstoffilter onder de auto vertoonde diverse kleine doorzwetende gaatjes in aluminium behuizing;
nieuwe pomp is geplaatst)
(...)
Titel: Re: Startproblemen!!
Bericht door: Jorp op zo, 23 nov 2014, 20:56:24
Of is de pomp zélf lek...

Bleek onlangs bij mijn Polo bij de APK:

Ja kan ook, ik heb ook een pomp liggen met gaatjes.
Titel: Re: Startproblemen!!
Bericht door: zomerpolo op wo, 26 nov 2014, 21:52:42
Onder het rijden heb ik nergens last van. Kan dit kloppen? als de pomp lek zou zijn zou ik dat toch moeten merken? Helaas gaat hij nu helemaal niet meer aan. Hoe test ik of de pomp achter de benzinefilter defect is?