Auteur Topic: Project [ YX-63-DV ] polo 2 steilheck 1990  (gelezen 40708 keer)

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Re: Project [ YX-63-DV ] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #315 Gepost op: ma, 27 jun 2011, 19:10:02 »
Ja, hij zit er al in, het cockpitje staat een paar pagina's geleden beschreven, en een foto is er ook. Het is een aangepaste Golf1 cabrio cockpit, orgineel met mfa en econometer. De MFA module was kapot, dus ik heb hem omgebouwd naar digitale klok, en ik behield de econometer, deze econometer heeft standaard een shiftlight ingebouwd, maar deze werd volgens mij door het motormanagement ingeschakelt, dus ik moet zelf wat in elkaar zetten om hem aan te sturen.
Pimp my Polo

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Re: Project [ YX-63-DV ] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #316 Gepost op: ma, 27 jun 2011, 19:39:55 »
Ah, ik moest in eerste instantie denken aan een shiftlight voor op het dashboard.

Maar vanaf 8000 toeren gaat dat gele lampje straks branden? -naughty-

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Re: Project [ YX-63-DV ] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #317 Gepost op: ma, 27 jun 2011, 20:35:07 »
8000 toeren, met mijn NZ blokje? I wish. Nee, waarschijnlijk rond de 5500. Maar ik kan hem altijd anders instellen.
Pimp my Polo

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Re: Project [ YX-63-DV ] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #318 Gepost op: ma, 11 jul 2011, 14:42:17 »
En we hebben een apk afkeur.

- remleiding rechtsvoor moet ontroest en getectileerd worden
- remleiding linksvoor moet vervangen worden
- bestuurdersstoel zit los (ohja, corrado stoelen, en ik heb het boutje in het voorste gat gelaten, dan schuift de stoel iets te ver naar achteren, maar bijrijdersstoel zit hetzelfde, maar die zit niet los?)
- stadslichten voor zijn blauw (ik vind ze wit, maar goed)
- beide voorveren "gebroken" (de onderste winding zou eraf zijn omdat veren plat van onderen zouden moeten zijn, en dat zijn ze uiteraard niet, jaja, dat past lekker in die veerschotels, willen ze alle polo's en ik weet niet hoeveel andere auto's met prima veren op de veren afkeuren?)

dus, remleidingen voor moeten gebeuren, de stoelen zal ik de boutjes naar het 2e gat zetten (eerdere APK's hebben ze hier nooit iets van gezegd), de stadslichten zal ik tijdelijk een paar standaard lampjes in moeten monteren, maar als ik de polo op de brug heb staan, en ik haal de wielen eraf en ik kan er nog niets mis mee vinden dan moeten ze die maar accepteren zoals ze zijn, anders vraag ik een steekproef aan.

Oh, en de shiftlight werkt nog niet, het elektronische schakelingetje dat ik heb gemaakt heeft nogal vreemde kuren, en ik begrijp nog niet goed wat ik eraan moet doen.

Gisteren zijn wel de tank, de middendemper, het brandstoffilter en de rubbermetaalsteuntjes van de injectiepomp en brandstoffilter vervangen. De ophanging van de einddemper is aangepast, door een beugel met bouten en moeren te monteren aan de carroserie. Een gaatje in de eindpijp van de einddemper is dicht gelast en de montagebeugel van brandstoffilter en injectiepomp is gestraalt en in de zink-alu spray gezet.

Ik moet dus nog wat remleiding halen. De vraag is nu: waar is het goedkoop? Koper of koper-nikkel. Koper-nikkel is beter, maar waar koop je dit, en is het met de hand te buigen? (harder dan puur koper)
Pimp my Polo

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Project [ YX-63-DV ] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #319 Gepost op: ma, 11 jul 2011, 14:56:16 »
heb je een foto van je einddemper ophanging?  -thumbsup-

Rare afkeurpunten zeg. Voorveren zijn altijd bij elke auto schuin. Veerschotel voorkomt ook dat de veer gaat draaien namelijk, en daar voor is de eerste winding altijd maar "half"zodat die een stoppunt heeft voor in de veerschotel.
Stoelen tja als ze kunnen bewegen (linksrechts) is eigenlijk ook afkeur.
Lampjes, ledjes zeker? Zodra ze iets blauw zijn mag t niet meer. Behalve als je kunt aantonen dat het daadwerkelijk witte leds zijn.
Remleidingen vind ik nog het enigste logische punt.

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Re: Project [ YX-63-DV ] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #320 Gepost op: ma, 11 jul 2011, 15:20:11 »
Ja, zo denk ik er ook over, de remleidingen zijn de enige dingen waar ik nog in kan komen.

De ledjes zijn wit, koudwit maar toch wit, naar mijn mening niets blauwigs aan, maar je ziet het verschil met de gele dim/groot lichten wel. Ik vind ze wit, de APK keurmeester niet, een meningsverschil dat ik niet ga winnen zonder steekproef.

De stoelen gaan alleen iets te ver naar achteren als je ze helemaal naar achteren schuift, waardoor de achterste geleiders niet helemaal in de rails blijven zitten, maar dit is nooit een probleem geweest, of misschien bedoelden ze met loszittende stoel dat ze de verstelhendel te handhandig hebben bediend en hij los was geschoten (hij zat los toen ik de auto ophaalde).

En die veren, ik denk dat de keurmeester teveel van de dampen heeft ingeademt die van de uithardende hoge-temperatuurslak op de middendemper afkomen.

Foto's heb ik helaas niet, ik heb momenteel geen werkende camera. De beugel die ik heb gemaakt is uit een strip 4mm dik staal met de uiteinden in de vorm van een haak gebogen (voornamelijk koud gesmeed eigenlijk) Een gat in het midden van de strip voor de rubber stop (aan de bovenkant heb ik rond het gat de strip wat dunner geslepen, want 4mm is teveel voor die stop, 2mm wil net 1mm is het standaard plaatwerk volgens mij) De orginele haken zijn verwijderd. 1 had zichzelf al verwijderd, de ander ging na wat slijpwerk. 2 gaten in de nieuwe beugel, en 2 gaten in het restant van de oude ophanging. 2 bouten door de gaten in de oude ophanging en vastzetten met 2 carroserieringen en moeren. Daarover de nieuwe beugel met nieuwe rubbers en vastzetten met 2 carroserieringen en moeren. Als laatste de uitlaat eraan hangen.

Het plan was eerst om de beugel eerst aan de uitlaat te maken en dan met moeren vast te zetten aan de carroserie, maar er was te weinig ruimte om de moeren erop te krijgen, dus moest het op de standaard manier.
Pimp my Polo

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Project [ YX-63-DV ] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #321 Gepost op: ma, 11 jul 2011, 15:36:51 »
ik denk dat ik de beschrijving van die oplossing wel redelijk snap.

Maar eens kijken of ik nog ergens een staalstrip heb liggen (zal wel niet) Want ik wil mijn ophanging ook gelijk goed aanpakken (zit nu een stuk buis aan 1 kant in en die zit met 1 stom parkertje vast aan de kas)

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Project [ YX-63-DV ] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #322 Gepost op: ma, 11 jul 2011, 15:42:54 »
Rare afkeurpunten zeg. Voorveren zijn altijd bij elke auto schuin. Veerschotel voorkomt ook dat de veer gaat draaien namelijk, en daar voor is de eerste winding altijd maar "half"zodat die een stoppunt heeft voor in de veerschotel.

Bij een Polo misschien, maar zeker niet ALLE auto's...
Wel eens een schroefsetje bekeken? Daar zijn de veren wel vlak.

Remleidingen: wees blij dat rechtsvoor niet vervangen moet worden, is iets lastiger door de motorruimte te krijgen. Al hoef je natuurlijk niet de hele lengte te vervangen.
Linksvoor is eenvoudigste van allemaal.

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: Project [ YX-63-DV ] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #323 Gepost op: ma, 11 jul 2011, 15:48:10 »
rechts ook! gewoon anders buigen in plaats van die lange weg die die nu af legt -gert-

koper nikkel is met de hand te buigen maar beter is een buigtang en leiding snijdertje aan te schaffen
 want ik heb ook al een leiding verprutst door verkeerd buigen -boehoe-
en anders gewoon koper -thumbsup-
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Project [ YX-63-DV ] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #324 Gepost op: ma, 11 jul 2011, 15:55:45 »
Bij een Polo misschien, maar zeker niet ALLE auto's...
Wel eens een schroefsetje bekeken? Daar zijn de veren wel vlak.


ik was t woordje "origineel" vergeten erbij te zetten. Schroefsetjes zijn een uitzondering ivm de stelringen. Maar die heben juist een afgeplatte onderste winding.

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Re: Project [ YX-63-DV ] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #325 Gepost op: ma, 11 jul 2011, 16:02:02 »
Nee, het eenvoudigst zijn de remleidingen op de achteras, maar linksvoor is een goede 3e. Rechtsvoor is idd lekker weggestopt over her schutbord, je zou haast de motor eruit halen om erbij te kunnen.

De staalstrip heb ik van de lokale bouwmarkt gehaald voor een paar euro. Ik wilde eigenlijk RVS, maar die hadden ze niet op voorraad in de juiste maat. De maat van de strip is 25mm x 5mm (ik dacht 4, maar ik heb het net gecontrolleerd en het is 5) en ik heb 28 cm gebruikt. Het midden deel van de beugel, dus tussen de haken in heb ik 15 cm gemaakt, en de haken gaan daar recht naar beneden, dan naar buiten, en dan weer omhoog, bijna zo hoog als het platte deel van de beugel. De ophangrubbers krijg je er echter niet onder weg zonder de boel los te draaien, maar dit wilde ik zo.

Koper-nikkel voor de remleiding heb ik het liefste, een kleine pijpensnijder en een buigtang kan er dan ook nog wel bij. Ik heb een webshop gevonden die koper-nikkelen remleiding in de juiste maat verkoopt voor E26,35 voor 7,6 meter. Dit is geen slechte prijs toch? Wat doe ik voor de wartels? Gewone ijzeren kopen die direct gaan roesten, of zijn die ook verkrijgbaar in koper-nikkel, rvs of iets anders corrosie-resistent.
Pimp my Polo

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Project [ YX-63-DV ] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #326 Gepost op: ma, 11 jul 2011, 16:08:10 »
als ik t goed begrijp, heb ik ff een tekeningetje gemaakt
- zwart: nieuwe strip
- rood: bouten
- paars: origineel plaatwerk

Ijzeren remleidingen kun je op maat krijgen, nieuw. Als je die goed beschermt gaan ze echt niet roesten hoor.

Je huidige hebben het ook dik 20 jaar gedaan.
« Laatst bewerkt op: ma, 11 jul 2011, 16:09:47 door Rverlinde »

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Re: Project [ YX-63-DV ] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #327 Gepost op: ma, 11 jul 2011, 16:18:48 »
ja, 20 jaar, dat is lang niet genoeg, ik heb geen zin om elke 20 jaar remleidingen te vervangen.  -nana- en ijzer kan ook niet met de hand gebogen worden. Ik ga dan liever voor iets met meer corrosie-weerstand, ook al kost het wat meer. Het goedkoopst zou ik met koper uitzijn, omdat ik de buigtang dan niet hoef te kopen, maar voor een betere kwaliteit ben ik wel bereid meer geld neer te leggen.

En ik kan ze zelf op maat maken en nippels erop maken. Reeds gemaakte remleidingen kopen is een beetje zonde van mijn geld als ik het gereedschap zelf heb of kan lenen, of tegen een kleine prijs kan kopen.
Pimp my Polo

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Re: Project [ YX-63-DV ] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #328 Gepost op: ma, 11 jul 2011, 16:21:12 »
en die tekening van de beugel klopt aardig. Denk wel aan het gat in het midden om de rubber dop te monteren (8mm boortje). En monteer alles met RVS bouten en moeren, daar heb je elke keer als het weer los moet plezier van.
Pimp my Polo

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Re: Project [ YX-63-DV ] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #329 Gepost op: ma, 11 jul 2011, 16:23:25 »
ohja, en de bout heb ik er van bovenin de standaard beugel door de gaten gedaan, en dan aan de onderkant met een moer vastgezet, en daarna de nieuwe beugel erop en die weer met een moer vast gezet.
Pimp my Polo