Auteur Topic: Project [ YX-63-DV ] polo 2 steilheck 1990  (gelezen 40705 keer)

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Re: Project [ YX-63-DV ] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #345 Gepost op: vr, 15 jul 2011, 17:38:46 »
Ik heb een hekel aan roest, en ik zou het liefst zelfs het kleinste beetje vliegroest vermijden. Dus ik gebruik waar mogelijk roestvrije materialen. Blijkbaar is dit bij remwartels niet mogelijk.
Pimp my Polo

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ YX-63-DV ] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #346 Gepost op: vr, 15 jul 2011, 17:42:24 »
Je kunt ze in goud na laten gieten bij een willekeurige juwelier/goudsmid? -dunno-

Probleem is vaak ook dat bij bijvoorbeeld RVS-onderdelen in contact met staal, dat beide materialen alsnog gaan reageren met elkaar...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Re: Project [ YX-63-DV ] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #347 Gepost op: vr, 15 jul 2011, 17:48:05 »
Ja, dat heb ik ook al een paar keer gezien, en rvs dat onder zwaardere omstandigheden (pekel) toch gaat roesten.

Goud zal dan weer niet gaan roesten, maar is te zacht, maar dan beschadig je de schroefdraad van de remslang ten minste niet, maar platina is wellicht een betere optie. Ik had eigenlijk gehoopt dat er wartels waren uit hetzelfde materiaal als de remleiding: Koper-nikkel. Dit kan voor zover ik heb kunnen nagaan zwaardere omstandigheden aan dan de meeste roestvrij staal legeringen.
Pimp my Polo

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Re: Project [ YX-63-DV ] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #348 Gepost op: za, 16 jul 2011, 15:15:41 »
De remleiding is binnen, wartels zijn gehaald en voor de rest is ook alles bij elkaar om de auto apk klaar te maken, morgen dus maar aan de slag.
Pimp my Polo

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Re: Project [ YX-63-DV ] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #349 Gepost op: ma, 18 jul 2011, 23:22:19 »
De nieuwe remleiding zit eronder. Dennis, bedankt voor het lenen van je buigtang.

Het ging niet geheel zonder slag of stoot, de oude remleiding zat behoorlijk vast in de remslang dus ik heb de oude remleiding en steunveertje doorgeslepen, en het uiteinde met remslang en al eruit gehaald en wat over was gebleven van de wartel in de bankschroef gezet, en zo de remslang los gedraaid.

Na wat experimenteren met een paar nippel vormen ben ik op 1 uitgekomen die verdacht dicht bij de orginele vorm uitkwam, maar de pasvorm was nog niet optimaal bij 1 nippeltje, en deze moest behoorlijk vastgedraaid worden om ook af te sluiten. Toen kwam ik er met het ontluchten achter dat het ontluchtingsventiel verstopt zat, dan kan je lang wachten op remvloeistof, wat ik voor deze openbaring ook deed.

De remleiding rechts-voor heb ik ontroest, in de zink-alu spray gezet, en daarna in de tectiel.

De losse bestuurdersstoel die voor APK afkeur zorgde werd veroorzaakt door een losgeschoten stoelgeleidertje, was mij nooit opgevallen, en wellicht ook ontstaan door minder subtiel stoel-verschuiven op het APK station. Ik heb ook het boutje dat ervoor zorgt dat je de stoel niet te ver naar achteren schuift een gaatje naar achteren gezet, om dit in het vervolg te voorkomen.

De stadslichten heb ik weer standaard philips lampjes in gedaan.

Omdat ik toch bezig was, en alle spullen bij elkaar had heb ik ook de warme-lucht vangplaat vervangen door een exemplaar dat niet half weggeroest was, en die ik heb ontroest en voorzien van hoge-temperatuurs-lak en nieuwe moertjes.

De luchtfilterbak miste een rubbertje, en kon dus niet goed gemonteerd worden, ik heb alle 3 rubbertjes vernieuwd en de luchtfilterbak gemonteerd zoals het hoort. Ik hoop dat dat een van de rammeltjes wegneemt.

Ik heb de voorveren nog eens grondig bekeken, maar ik kan er niets mis mee vinden. Als hier een winding afgebroken was geweest dan had de veer ook los gelegen met de auto op de 2 koloms brug. Met het monteren van de veren zat er erg weinig spanning op de veer, zo weinig dat deze met de hand voldoende ingetrokken kon worden om veerschotel en toplager vast te zetten. Als deze veren nu gebroken zouden zijn zouden ze zeker los liggen, maar ze liggen nog net zo vast als toen ik ze monteerde.

Dus ik denk, voor herkeuring aanbieden, en bij afkeur de RDW bellen.
Pimp my Polo

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Project [ YX-63-DV ] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #350 Gepost op: di, 19 jul 2011, 10:36:50 »
(...)
Ik heb de voorveren nog eens grondig bekeken, maar ik kan er niets mis mee vinden. Als hier een winding afgebroken was geweest dan had de veer ook los gelegen met de auto op de 2 koloms brug. Met het monteren van de veren zat er erg weinig spanning op de veer, zo weinig dat deze met de hand voldoende ingetrokken kon worden om veerschotel en toplager vast te zetten. Als deze veren nu gebroken zouden zijn zouden ze zeker los liggen, maar ze liggen nog net zo vast als toen ik ze monteerde.
(...)

Zijn dat de ex-G40 veren? If so, dan zijn dat best goeie  -thumbsup-  :)

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Re: Project [ YX-63-DV ] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #351 Gepost op: di, 19 jul 2011, 11:25:42 »
Ja, dat zijn jou oude veren, ik heb geen idee hoe ze kunnen denken dat er een winding af is gebroken.
Pimp my Polo

Offline FromTheVlait

  • L86C-0182
  • Non-Register lid
  • Berichten: 219
  • Geslacht: Man
  • Arno van Vliet
Re: Project [ YX-63-DV ] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #352 Gepost op: di, 19 jul 2011, 11:55:28 »
pas ergens in een topic gezien/gelezen dat tegenwoordig de nieuwe(re) auto's een vlakke onderkant hebben op de veer? klopt toch? net als de schroefsets? maar de oude niet of zoiets...

correct me if i"m wrong -gert-
Ik reed traag want ik zat laag!!

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Project [ YX-63-DV ] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #353 Gepost op: di, 19 jul 2011, 12:14:00 »
@Arno: Zou ik maar niet van uit gaan. Schroefsets vaak wel.

@ andere Dennis:  -thumbsup-

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Re: Project [ YX-63-DV ] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #354 Gepost op: di, 19 jul 2011, 20:34:28 »
Vandaag heb ik de klemschijven van de isolatieplaten in de uitlaat-tunnel vervangen, voor zover ze er nog op zaten en er niet afgerot. Die hitteschilden zitten nu dus weer goed vast.

Ook heb ik de garage gezegd dat de polo klaar is voor herkeuring, en die is morgen. Het wordt goedkeur of een telefoontje naar de RDW.
Pimp my Polo

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Re: Project [ YX-63-DV ] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #355 Gepost op: wo, 20 jul 2011, 13:43:04 »
nou, geen goedkeur, maar ook geen afkeur. Ik heb de keurmeester zelf gesproken (een ander dan in afgelopen jaren) en deze heeft een betere verklaring dan de telefoniste.

Hij zegt dat de onderste uiteinden van de voorveren scherp en ruw zijn (dat wist ik, had ik zelf ook gevoeld), daarom zijn vermoeden dat ze afgebroken zijn. Hij zegt een nieuwe voorveer te gaan bestellen en de windingen te gaan tellen, en als het aantal windingen van een nieuwe veer overeenkomt met de veren die ik heb het een goedkeur wordt.

Ik heb hem natuurlijk wel even vermeld dat het G40 veren betreft en dat deze wellicht een ander aantal windingen hebben, dus hij zal proberen een g40 voorveer te bestellen.

Ik zal dus even moeten wachten, en de APK verloopt morgen, lekker.
Pimp my Polo

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [ YX-63-DV ] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #356 Gepost op: wo, 20 jul 2011, 13:52:34 »
dus euh...

even voor de duidelijkheid: de keurmeester denkt dat beide voorveren op precies dezelfde plek zijn afgebroken.....

 -gert-

als hij een andere leverancier / fabrikant van veren heeft is het aantal windingen al anders. De kans dat hij dus morgen gaat zeggen: het is een ander aantal windingen is wat mij betreft dan ook groot... (maar de oude kunnen er ook zo meer hebben)

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Re: Project [ YX-63-DV ] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #357 Gepost op: wo, 20 jul 2011, 14:00:37 »
Ja, dat denkt de keurmeester, precies een volle winding eraf aan beide kanten. Dit is echter niet geheel onmogelijk, dit is precies wat me 2 jaar geleden is gebeurt, aan weerszijden de onderste winding eraf gebroken (staat ook in dit topic, met plaatjes)

Ik neem aan dat hij bij de volkswagen dealer veren bestelt en geen immitatie, zou volkswagen zelf ook verschillende G40 veren hebben gehad?
Pimp my Polo

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [ YX-63-DV ] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #358 Gepost op: wo, 20 jul 2011, 14:18:10 »
Ja, dat denkt de keurmeester, precies een volle winding eraf aan beide kanten. Dit is echter niet geheel onmogelijk, dit is precies wat me 2 jaar geleden is gebeurt, aan weerszijden de onderste winding eraf gebroken (staat ook in dit topic, met plaatjes)
Maar die breuk was ook netjes en aan beide zijden op precies dezelfde plek....  -dunno-



Ik neem aan dat hij bij de volkswagen dealer veren bestelt en geen immitatie, zou volkswagen zelf ook verschillende G40 veren hebben gehad?
waarschijnlijk niet. maar wie garandeert dat die van jou origineel zijn?  -dunno-

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Re: Project [ YX-63-DV ] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #359 Gepost op: wo, 20 jul 2011, 14:32:30 »
Ze kwamen van een G40, waarvan de veren nog nooit vervangen waren, toch Koen?

En de breuk van 2 jaar geleden was wel aan weerszijden op dezelfde plek, maar er zaten toen behoorlijk scherpe punten aan, en de afgebroken windingen zaten nog tussen de veer en de veerschotel.
Pimp my Polo