Auteur Topic: Project [ HG-28-PX ] resto en ombouw van een 1f  (gelezen 51652 keer)

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Project [ HG-28-PX ] resto en ombouw van een 1f
« Reactie #135 Gepost op: zo, 22 aug 2010, 13:39:57 »
en dus ga je de wielen fout onder de auto zetten zodat je wegligging teniet wordt gedaan .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline polo 1f bodegraven

  • L86C-0156
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.025
  • Geslacht: Man
  • Andy Schonewille
    • www.2rent4you.nl
Re: Project [ HG-28-PX ] resto en ombouw van een 1f
« Reactie #136 Gepost op: zo, 22 aug 2010, 19:09:04 »
zal wel meevallen met de nadelen voor de wegligging . En t is een hobby auto geen circuit racer. Zal vast nog wel goed rijden. En ik vind t zelf wel mooi ook. Als t niet te schuin is.
mooi klein licht en wit (zoef zoef)
old skool van buiten/ nieuw van binnen

Offline Sieperman

  • L86C-0151
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.044
  • Geslacht: Man
  • Siep Anne Visser
Re: Project [ HG-28-PX ] resto en ombouw van een 1f
« Reactie #137 Gepost op: zo, 22 aug 2010, 23:16:39 »
Is `t niet eenvoudiger om gewoon twee astappen te pakken en die schuin te frezen?
Oo=o=oO

Offline Marcel86c

  • L86C-0034
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.163
  • Geslacht: Man
Re: Project [ HG-28-PX ] resto en ombouw van een 1f
« Reactie #138 Gepost op: zo, 22 aug 2010, 23:24:43 »
Is `t niet eenvoudiger om gewoon twee astappen te pakken en die schuin te frezen?

Is 't niet eenvoudiger om gewoon passende wielen te nemen?
Impossible isn't a fact, it's an opinion.

Offline polo 1f bodegraven

  • L86C-0156
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.025
  • Geslacht: Man
  • Andy Schonewille
    • www.2rent4you.nl
Re: Project [ HG-28-PX ] resto en ombouw van een 1f
« Reactie #139 Gepost op: ma, 23 aug 2010, 06:37:52 »
Is 't niet eenvoudiger om gewoon passende wielen te nemen?
  ha ha grapjas had de wielen al een behoorlijk tijdje en dacht met strakke banden red ik het net. Nu pas de banden er om heen. En red het net niet.                                            En astappen ga ik ff voor kijken vanavond. Is wel makkelijkste manier om die af te vrezen een stukje.
mooi klein licht en wit (zoef zoef)
old skool van buiten/ nieuw van binnen

Offline JTG

  • L86C-0152
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.396
  • Geslacht: Man
  • Theunis Geertsma
Re: Project [ HG-28-PX ] resto en ombouw van een 1f
« Reactie #140 Gepost op: ma, 23 aug 2010, 08:26:19 »
en ik denk dat je nog steeds eerst de wielranden moet gaan rollen en dan nog eens alles gaan bekijken  :) -thumbsup-

mijn velgen steken ook 5 cm  buiten de auto -dunno- aangehouden door de politie 2 keer en met geen woord erover gerept.

ik denk persoonlijk dat je je veel te druk maakt over iets wat er misschien wel niet is -dunno- -hug-

vw,vw,vw,mercedes en seat

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ HG-28-PX ] resto en ombouw van een 1f
« Reactie #141 Gepost op: ma, 23 aug 2010, 10:05:39 »
mijn velgen steken ook 5 cm  buiten de auto -dunno- aangehouden door de politie 2 keer en met geen woord erover gerept.

Zat 'm meer in rijstijl/-gedrag? -dunno- -nana-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [ HG-28-PX ] resto en ombouw van een 1f
« Reactie #142 Gepost op: ma, 23 aug 2010, 10:09:22 »
is er anders nog ruimte om de velgen binnenin wat af te draaien?  -dunno-
Zou ook een eenvoudige oplossing zijn om het wat aan te passen.

Ben het wel met Serge eens. Zou het camber zo min mogelijk willen aanpassen.
Een beetje kan geen kwaad denk ik en kan in de bochten ook wel helpen. Maar alles daarna is volgens mij niet verstandig.
Maar goed. Ben geen expert op dat vlak  :)

Met een lichte aanpassing van je camber ga je tenslotte (denk ik) geen 1,5 cm winnen.

Offline JTG

  • L86C-0152
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.396
  • Geslacht: Man
  • Theunis Geertsma
Re: Project [ HG-28-PX ] resto en ombouw van een 1f
« Reactie #143 Gepost op: ma, 23 aug 2010, 10:22:22 »
@GG is niet mijn rijstijl -uitlachen- aangezien ik als de uitstraling (opamobiel) rijd.  :)

1 keer na de balans aangehouden rond 2.00 uur vonden de politiemannen een verdacht tijdstip om in deze auto te rijden??

1 keer had ik de kentekenplaat na het veranderen van de bumper nog niet gemonteerd en dus op het dashbord en daardoor niet duidelijk zichtbaar.
vw,vw,vw,mercedes en seat

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ HG-28-PX ] resto en ombouw van een 1f
« Reactie #144 Gepost op: ma, 23 aug 2010, 10:52:40 »
Met een lichte aanpassing van je camber ga je tenslotte (denk ik) geen 1,5 cm winnen.

Meten = weten, ofwel dat kun je natuurlijk vrij eenvoudig berekenen... Mijn berekening is met aannames, omdat ik hier niet kan meten, en bovendien ook gewoon moet werken. In mijn aanname heb ik dan ook de band buiten beschouwing gelaten, en derhalve de afstand van middelpunt wiel tot bovenkant band als de helft van 13 inch gesteld (16,51 cm).
Nu kun je in principe de hoeken van je gewenste (rechthoekige) driehoek berekenen. Rechthoekig, dus sowieso 1 hoek van 90 graden. Voor de andere hoek deel je de gewenste 1,5 cm door de bovengenoemde lengte (gesteld dus op 16,51)= 0.091. Dit is de cosinus van de ingesloten hoek, dus de hoek vind je door de acos van 0.091 te nemen (=84.78 graden).
Doordat in een rechthoekige driehoek er altijd 1 hoek van 90 graden is, en de drie hoeken tesamen 180 graden zijn, kun je nu ook je laatste hoek berekenen: 180-90-84.78 = 5.22 graden.
Volgens mij heb je dus voor 1,5 cm winst bovenaan je wiel een (negatieve) camber nodig van 5,22 graden.

Op zich valt me dat nog wel mee, alhoewel ik denk dat het voor een straatauto wellicht wat teveel van het goede is? -dunno-

Citaat van: Intrax Racing op internet
Deel 2:  De invloed van CAMBER, CASTER, en TOE-Spoor/UIT-Spoor op het rijgedrag?
 

CAMBER  is meestal rond de -½ tot  -5½ graden. (negatief)
 
Tijdens het nemen van een bocht zal de koets/body van de auto gaan rollen/hellen.
Dit zorgt voor meer positief camber op de wielen.
Negatief camber zal dit effect compenseren, met als resultaat meer grip en stabiliteit tijdens het nemen van bochten.
Tevens; Negatief camber zorgt voor een kracht op de wielen die we "camber-thrust" noemen.
Deze zal de wielen naar het midden van de auto willen drukken.
Als de auto rechtuit gaat zullen de camber-thrust krachten van het linker- en rechter-wiel mekaar opheffen. Dit zorgt voor een betere "rechtuitstabiliteit"
Bij bijv. een linkerbocht zal het linker wiel willen gaan "liften" van een beetje tot soms helemaal los. Dan zorgt de camber-th   rust van het rechterwiel ervoor dat de bocht nog scherper genomen wordt; Er ontstaat dan "over-stuur"
Daarom proberen engineers er voor te zorgen dat er altijd nog een -½ graad negatief camber overblijft tijdens het nemen van een bocht, in volledig ingeveerde toestand.
Dan werkt de camber-thrust namelijk het beste.

Dus vanaf rijhoogte zal tijdens het inveren steeds meer negatief-camber onstaan.  
Tegelijkertijd zal de body-roll in bochten deze extra camber "opsouperen" en hopelijk blijft er dan nog die gewenste ½ graad over voor de grip en ook de gewenste opwarming van de banden.
Ook zullen de banden dan wat rustiger en gelijkmatiger slijten.

Vraag;        Is Negatieve-Camber altijd een positief fenomeen?
Antwoord;   Nee
Waarom;    Het zorgt voor  slijtage aan de binnenzijde van de banden tijdens rechtuit rijden.

Ideaal zou zijn als de banden altijd haaks (loodrecht) op de weg zouden staan onder alle omstandigheden.
Voor een personenauto zal dit moeilijker zijn dan voor een raceauto. Dit komt doordat deze meer veerweg, zachtere vering en meer bodyroll heeft.
Tevens willen we graag dat de banden zolang mogelijk meegaan, een racer hoeft alleen maar de finishvlag te halen en is dan al blij,.........zeker met een overwinning op zak.

Dus zal er gezocht moeten worden naar een compromis;
Dit resulteerd meestal in -½ tot -2 graden camber (negatief).

Linkje
« Laatst bewerkt op: ma, 23 aug 2010, 10:55:29 door Gekke Gerrit »
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline polo 1f bodegraven

  • L86C-0156
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.025
  • Geslacht: Man
  • Andy Schonewille
    • www.2rent4you.nl
Re: Project [ HG-28-PX ] resto en ombouw van een 1f
« Reactie #145 Gepost op: ma, 23 aug 2010, 11:02:05 »
ik ga wel even passen. Eerst eten twee ringen eronder dan even kijken past het goed dan haal ik de maat van de ring eraf van de as en klaar is . . . . ? En uitkloppen doen we ook. Voor als ik ooit naar 80/60 zou willen gaan.
mooi klein licht en wit (zoef zoef)
old skool van buiten/ nieuw van binnen

Offline polo 1f bodegraven

  • L86C-0156
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.025
  • Geslacht: Man
  • Andy Schonewille
    • www.2rent4you.nl
Re: Project [ HG-28-PX ] resto en ombouw van een 1f
« Reactie #146 Gepost op: zo, 12 sep 2010, 18:35:06 »
zo weer ff bezig geweest. Camber plate gemaakt. Op de vrees bij m'n schoon pa twee x een u profiel. Van 0 tot 2.68mm mooi schuin niet te veel maar wel goed zichtbaar en t gewenste effect het loopvlak binnen de wiel kast. Hopelijk van de week verder met strak maken en de binnenkant plakken met anti trillll. Foto's volgen
mooi klein licht en wit (zoef zoef)
old skool van buiten/ nieuw van binnen

Offline polo 1f bodegraven

  • L86C-0156
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.025
  • Geslacht: Man
  • Andy Schonewille
    • www.2rent4you.nl
Re: Project [ HG-28-PX ] resto en ombouw van een 1f
« Reactie #147 Gepost op: za, 18 sep 2010, 02:11:02 »
Zo maar ff een kleine update tikken. Aangezien ik aan't werk ben in de nacht (asfalt rijden) en mijn wagen met een ster in de grill het niet meer doet. Dan nu de update. Afgelopen week de laatste gaatjes dicht gemaakt. Maandag komt de strak maak man weer ff hobbyen en dan komt t dicht bij een gladde auto. Dan nog even in de grond helemaal opschuren en nalopen en dan kan die naar de spuitert. En dan dan ......... Is't opbouw tijd. M m m m m m
mooi klein licht en wit (zoef zoef)
old skool van buiten/ nieuw van binnen

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Project [ HG-28-PX ] resto en ombouw van een 1f
« Reactie #148 Gepost op: za, 18 sep 2010, 09:37:10 »
 -thumbsup-
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline polo 1f bodegraven

  • L86C-0156
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.025
  • Geslacht: Man
  • Andy Schonewille
    • www.2rent4you.nl
Re: Project [ HG-28-PX ] resto en ombouw van een 1f
« Reactie #149 Gepost op: di, 21 sep 2010, 07:38:54 »
zo gisteravond een uurtje of 4 bezig geweest. Dick heeft de andere zijkant strak gemaakt. En ik ben bezig geweest met opruimen. En de achterklep eruit halen. Luchthappers in de zijkant eruit. Klein beetje roest weg gewerkt en aan't schuren geweest. Nu nog een x aantal uren schuren. Dan naar de spuiter voor de grond. Dan weer terug naar huis om m weer helemaal uit te schuren en dan kan de verf er op maar dan ben ik wel weer wat uren en dagen verder. Gr en ga vanavond proberen wat foto's te posten
mooi klein licht en wit (zoef zoef)
old skool van buiten/ nieuw van binnen