Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: martyn_86c op di, 17 aug 2010, 22:44:08
-
Zaterdag ga ik de AAV uitbouwen en ik wil even weten waar ik scheuren kan verwachten (in de toekomst)
en gelijk zou ik graag willen weten waar ik het beste verstevigingen kan/moet aanbrengen...
Ik heb nl. flink gezocht en gegoogled... maar kan niet echt een duidelijk/samenvattend topic vinden. -dunno-
Dus ik dacht, misschien tijd voor een topic om ervaringen en foto's te plaatsen? Daar heeft dan iedereen wat aan!! -klus- -thumbsup-
Ik weet niet of er een F.A.Q. voor is....
(http://www.ador-design.de/g40/risse/IMG_6331.jpg)
(http://www.ador-design.de/g40/risse/IMG_6330.jpg)
(http://www.ador-design.de/g40/risse/IMG_6329.jpg)
Stugge verlaging en geen versteviging -gert-
Deze foto's niet heel duidelijk omdat ze behoorlijk ingezoomd zijn, maar dit zijn de steunen van de stabi en versn.bak...
De hoek van de langsdragers/kokers tegen het schutbord zijn zwakke punten
de plaatdelen onder de opening van de stuurstangen in de wielbakken...
graag ieders ervaring...
-
Bekend euvel bij stug verlaagde en/of polo's 2f met iets meer vermogen.
Is allemaal al eens besproken.
-
Bekend euvel bij stug verlaagde en/of polo's 2f met iets meer vermogen.
Is allemaal al eens besproken.
Klopt... Wat is je punt?
Er is geen bestaand topic over... Dus niet alleen eigen belang, maar samenvattend! Ik kan er niet heel veel over vinden...
-
Wat wil je nou eigenlijk weten dan -dunno- is toch algemeen bekend die plekken bij iedereen!
veerpootbrug voor onder en achter doet wonderen...
puntlassen van de motosteunen doorlassen doet wonderen...
subframe eronder bouwen doet wonderen...
Je vraagt ervaring in de scheuren, maar de meesten weten niet eens dat ze er zitten;)
want die zitten verstopt onder de kitlaag... soms zijn ze duidelijk zichtbaar maar dan is het vaak al te laat!
Motorsteunen goed nakijken als die blank zijn..
de draagbalken goed nakijken of er geen aandrijfas te hard tegenaan is geknalt of dat er wellicht een stoeprandje in geraakt waardoor dus de scheuren sneller toonbaarworden..
meestal komen ze scheuren pas in zicht als je de motorruimte kaal schuur.(cleaned of opnieuwd lakt)
-
Ik heb ook wel eens een G40 gesloopt daarvan was zelfs de bodemplaat losgetrokken door de onderste motorsteun. Daarvan zit de felsnaad onderaan het schutboard bijna op de bodem. Kon zo naar binnen kijken.
-
nog meer plaatsen!!
(http://i44.photobucket.com/albums/f49/stillXstrong/IMG_1425.jpg)
(http://i44.photobucket.com/albums/f49/stillXstrong/IMG_1428.jpg)
(http://img.photobucket.com/albums/v251/Young_Un/Mk3%20Re-Build/DSC01447.jpg)
versteviging ertussne gelast, en overal waarkit zit is gelast!
-
Netjes, maar is dan de vraag niet waar vervolgens de zwakste plek zit? Energie lost niet in het luchtledige op? -dunno-
-
de lasnaden zelf wellicht? neem aan dat die ook niet het eeuwige leven hebben. Maar best vreemd dat een g40 daar al last van heeft, terwijl die toch fabriek-af erop berekend moeten zijn?
-
volgens mij is een 2f g40 er net zo hard op berekent als een 1.0
-
G40 is indd niks steviger!!
-
Netjes, maar is dan de vraag niet waar vervolgens de zwakste plek zit? Energie lost niet in het luchtledige op? -dunno-
de zwaktste plek zit er niet meer!! er zit een verstevingsframe onder en je hebt nu tenslotte de kreukelzone vastgelast ;)
mocht je dit niet hebben allemaal dan zal er indd ergens anders een nieuwe scheur barst of rottigheid onstaan waar de zwakke plek zit dan..
-
Netjes, maar is dan de vraag niet waar vervolgens de zwakste plek zit? Energie lost niet in het luchtledige op? -dunno-
de zwaktste plek zit er niet meer!! er zit een verstevingsframe onder en je hebt nu tenslotte de kreukelzone vastgelast ;)
mocht je dit niet hebben allemaal dan zal er indd ergens anders een nieuwe scheur barst of rottigheid onstaan waar de zwakke plek zit dan..
Liever dat de kreukelzone intakt blijft!
Anyhoe: Waarom scheurt de koets los? Doordat de klappen vanuit de wielophanging door de auto heen gaan. De energie duwt de koets omhoog, maar doordat deze niet 100% star is, buigt ze, en uit eindelijk barst ze. Een 'ideale' koets is super stijf, en de energie verdeelt zich over de auto die zonder te buigen in z'n geheel omhoog komt.
Een Polo 1 is steviger (en stijverder?) dan een Polo 2 door:
- Hoog achterschort: tussen de achterlichten
- Kort front, en dubbel metaal onderkant
- Lager dak ( dikke C-stijl, korte A en B stijl)
De Polo 2 (coupe en steilheck) verliest stevigheid (en bied meer praktische kanten) door:
- Open tussen achterlichten
- Langere neus, waarbij het front nog wel redelijk stevig is, maar niet meer in driehoek vorm vast zit (maar eerder 'U' vorm)
- Hoger dak
Vanaf de polo's met 5 bak is er een uitneembaar plastic deel bij de langsdrager linksvoor gekomen.
De Polo 2f heeft vervolgens een nog langere neus met een 'schroefbaar' frontje,. dat vergeleken met een Polo 1 veel flexibeler is.
Scheuren van de aanhechting van de langsdragers aan de kop komen o.a. door het ontbreken van een goede dwarsversteviging in het front: De voorkant wil best torderen. Uiteindelijk krijg je scheuren waar de boel normaal 'buigt'.
De baksteun die bij een 2f graag wil afscheuren zit bij een 1 en 2 nog vast aan het front..
Hoe de naad tussen bodem en schutbord/firewall afscheurt (felsrand) bij zwaar getunede polo's,.. zal een vervolg schade zijn denk ik....
-
(http://wenndannpolo.we.funpic.de/Polo/lenkstr%C3%A4ger_riss.jpg)
-
(http://u.polotreff.de/forum/92/f1/2e/b15507dfbdf0987a163b6a4efe4b00f5e2_large.jpg)
motorsteunhouder afgescheurd...
-
Alle voorbeelden zijn polo's met veel vermogen die óf zonder enige vorm van versteviging gereden hebben of polo's die schade/aanrijding gehad hebben.
Denk als je gewoon min je veerpootbruggen en schade vrije koets hebt je je geen zorgen hoeft te maken -thumbsup-
-
Alleen veerpootbruggen voorkomt niet 't afscheuren van die stabi/baksteun:
eerder andersom denk ik dan, als alles bij de veerpoten stijver is, krijgt die voorste steun meer voor z'n kiezen.....
-
Ja daar zit wat in mja merk je er wat van tijdens het rijden dan of "zit het er" en zie je 't pas als je de koets kaal maakt en verder heb je er geen last van......
-
Gaat een cupframe dit dan wel voorkomen, is dan mijn vraag?
-
Voorkomen: wellicht. Het cupframe zit op de stabipunten vast, en raad eens wat er onder de baksteun zit?
(ter herinnering: http://www.ador-design.de/g40/risse/IMG_6331.jpg )
Dus ja, een cupframe brengt wel een extra versteviging aan in de voorbouw, maar of het 't afscheuren kan/zal voorkomen?
-
cupframe verdeelt de krachten ,maar er zal altijd een volgend punt zijn (minder ernstig of snel )
-
Persoonlijk denk ik dat het allemaal wel meevalt hoor......
Ik ken een héle hoop mensen met een 2f maar heb nog nooit met iemand gesproken die er ook daadwerkelijk zelf last van had eigenlijk....
Zal zeker een 2f kwaal zijn maar denk dat 't erger gemaakt word dan dat 't werkelijk is... zelfde als uitspraken als "g-laders lopen snel kapot" om maar een voorbeeld te geven -thumbsup-
-
hoog vermogen, stijve ophanging (verlaagd) en weinig tot geen verstevigingen, en eventueel schade in het verleden. Denk dat het een combi is dan die zaken.
-
-thumbsup-
(http://i1017.photobucket.com/albums/af295/shibbyreet/P1010295.jpg)
(http://i1017.photobucket.com/albums/af295/shibbyreet/P1010294.jpg)
goed voorbeeld voor de mensen die willen/gaan lassen aan hun bolide om scheuren te voorkomen!
-
nog meer scheuren!
(http://forum.polomagazin.de/attachment.php?attachmentid=26886)
draagarm ophanging afgebroken..
(http://forum.polomagazin.de/attachment.php?attachmentid=26885)
-
Bij je eigen polo?! -gert-
-
Neejjj, komt van een andere forum af!! altijd handig{vind ik persoonlijk} zulke informatie -klus-
-
En aangezien hier het regent dat ut giet ga ik nog effe door met dit soort informatie Hier neer te spammen :)(http://forum.polomagazin.de/attachment.php?attachmentid=2312)
-
Dit is gewoon een handig topic als je een 2f met veel vermogen wilt gaan bouwen en nu alvast kan vinden waar je verstevigingen aan zou kunnen brengen. Wellicht ook voor een 2 koets.
Ik ben wel benieuwd hoe het rijgedrag is wat zorgde voor het ontstaan van de scheuren.
Net als bij het verlagingstopic.
Benoem het vermogen, rijgedrag en de gevolgen -thumbsup- Zou een mooie aanvulling zijn als dat te achterhalen is.
-
meestal komt het gewoon door ouderdom hoor ;) voeg daar nog een stevige/harde verlaging bij en je hebt het begin recept voor scheuren... zijn echt geen spookverhalen zoals eerder genoemd werd!
Ik heb m,n 1ste genesis kunnen afschrijven door deze onzin....
kw set en 0,0 versteviging aan de koets middels veerpootbruggen of what so ever...{was gewoon een 1,3LG40}
gebeurd echt niet alleen bij hoog vermogen maar eerder bij achterstallig onderhoud en of metaalmoeheid!
Heb ook nog een 1,3L AAV gehad waarvan het schutbord bekant op de grond lag!!
-
Mooi topic. Ik ga denk ook wat verstevigen bij de typ 1 voor ik de tracktool motor over ga lepelen.
Paar puntjes verstevigen
Voor die gespoten wordt
Ik las wel dat een typ1 steviger is en zo'n wilde rijder ben ik ook weer niet. -sturen-
-
http://forum.polomagazin.de/attachment.php?attachmentid=26885 dat lijkt wel alsof die gewoon een klap op zijn wiel heeft gehad. Hij is namelijk gewoon zo van buitenaf in gescheurd. En als je dan gewoon blijft doorrijden scheurt dat vanzelf wel verder tot het er helemaal af ligt.
-
Nogmaals!! is ouderdom bij deze en de draagarmen die volgepropt zitten met kunstof lagers!!
karosse hat jetz glaub ich 260tkm {beetje teveel stijfheid}
typ in bij duitse forums of google qeuerlenker abgerissen en je zult versteld staan soms -gert-
toen ik op een vluchtheuvel knalde met m,n net behaalde rijbewijs brak dit punt ook Niet af, maar m,n draagarm was een U geworden ;)
-
Tis geen polo2f,,maar dit kan wel handig zijn voor polo1 en audi50 rijders -klus-
doorgelaste polo cas:
(http://garage.bitvalve.org/serendipity/uploads/Windows-Live-Writer/Schweiarbeiten-III_12E45/Polo%20JH%2017_2.jpg)
(http://garage.bitvalve.org/serendipity/uploads/Windows-Live-Writer/Schweiarbeiten-III_12E45/Polo%20JH%2018_2.jpg)
(http://garage.bitvalve.org/serendipity/uploads/Windows-Live-Writer/Schweiarbeiten-III_12E45/Polo%20JH%2019_2.jpg)
(http://garage.bitvalve.org/serendipity/uploads/Windows-Live-Writer/Schweiarbeiten-III_12E45/Polo%20JH%2020_2.jpg)
(http://garage.bitvalve.org/serendipity/uploads/Windows-Live-Writer/Schweiarbeiten-III_12E45/Polo%20JH%2021_2.jpg)
(http://garage.bitvalve.org/serendipity/uploads/Windows-Live-Writer/Schweiarbeiten-II_12D83/Polo%20JH%2014_2.jpg)
(http://garage.bitvalve.org/serendipity/uploads/Windows-Live-Writer/Schweiarbeiten-II_12D83/Polo%20JH%2016_2.jpg)
-
polo2 doorgelast.
(http://u.polotreff.de/forum/54/f7/17/ab37eff6dd25858f04ea3aaef6315ee7be_large.jpg)
(http://u.polotreff.de/forum/2b/16/40/34af89bd2ef147e156f166e92b3d791167_large.jpg)
(http://u.polotreff.de/forum/08/85/14/aa091bf2e3675a1240650e26ddfeb42e89_large.jpg)
(http://u.polotreff.de/forum/1c/48/07/1adca81d8ab38878ec378a303c77bdec70_large.jpg)
(http://u.polotreff.de/forum/44/4f/ca/a95502960090e951c6170b2dbc32efc32a_large.jpg)
(http://u.polotreff.de/forum/ea/2d/31/940db3d9b55a5f190716f70e5c84cf96a1_large.jpg)
(http://u.polotreff.de/forum/e7/26/7c/60f140801c5f8b580630148c1a823fd3a7_large.jpg)
(http://u.polotreff.de/forum/ee/0a/73/e33c56f5c24cc0d0112008372f87151381_large.jpg)
(http://u.polotreff.de/forum/02/8d/4c/00b83b2b2e828c22df848b9e0653d633eb_large.jpg)
-
Hoe zullen ze de kas zo kaal hebben gekregen?
-
? ?
-
Kaal, door een zuurbad.
Ik zie ook al versterkingen voor een kooi -thumbsup-
-
zuurbad dat was het antwoord thanks luc!
-
Of (pyrolyse)oven natuurlijk... :D
-
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.470788122999119.1073741827.393513900726542&type=1
http://www.feld-motorsport.de/
-
@GG Idd, oven kan ook, dan zie alleen niet van die mooie vocht sporen in de kas.... :)
-
(http://i1279.photobucket.com/albums/y523/richard-polo/doorgelast_zpsd84c48ad.jpg)
-
Leuk kooitje ook zo -hitit-