Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Xander73 op ma, 12 sep 2011, 19:35:24
-
Goedeavond,
Ik heb vorige week de koppakking vervangen van mijn Polo 1.3i AAV uit 1992. Daarna de ontsteking weer terug gezet als die stond en met stoboscoop afgesteld. Nu staat er echter in mijn werkplaatsboek dat je daarna langs dealer moet voor de fijnafstelling omdat dit niet met de stroboscoop kan. De dealer bevestigd dit en zegt dat die aan de VAS kast afgesteld moet worden. Klopt dit? Zou je dit in verbruik merken? Wat is de achterliggende theorie hierachter en is dit niet iets wat met een doe het zelf tool zelf te regelen is? Ik kan het management wel op foutcodes uit lezen maar verder niet. Afstellen bij de dealer kost ongeveer 50 euro. Lijkt me 5 min werk of zie ik dat verkeerd?
-
Als jij h'm met de stroboscoop hebt afgesteld is dat goed zat -thumbsup-
-
Ok, maar wat zou de achterliggende gedachte van het afstellen aan de VAS kast zijn dan? Of is dat geldklopperij? Het staat wel in het boek van Haynes die hoeft er niet aan te verdienen, helaas staat er niet bij waarom.
-
geldklopperij, tis geen getunede motor he, soms is t zelfs zo dat met strobo afstellen de motor nog slechter loopt dan als je m op gehoor afstelt.
-
Daar bewijs je dus mee dat de VAS kast nodig is -klus-
Ik kan me voorstellen dat het motormanagement iets bij gaat regelen dat je niet wilt op het moment dat je hem op tijd zet.
En als ik weer een paar km verder kom op een liter... met de huidige benzine prijzen verdient zich dat snel terug....
-
Hebben ze bij de dealer uberhaupt wel een losse stroboscoop?
-
gewoon strobo afstellen volgens de voorgestelde waardes op een niet aangezeten aav motor -klus-
-
Daar bewijs je dus mee dat de VAS kast nodig is -klus-
Ik kan me voorstellen dat het motormanagement iets bij gaat regelen dat je niet wilt op het moment dat je hem op tijd zet.
En als ik weer een paar km verder kom op een liter... met de huidige benzine prijzen verdient zich dat snel terug....
daarmee bewijs ik dat t geldklopperij is, afstellen op gehoor doet t vaak beter.
-
jaja, dat heb ik dus al gedaan. -thumbsup- Maar niemand weet dus wat de toegevoegde waarde van een Vas kast is... Jammer was nieuwsgierig wat dat ding meer kan dan een stroboscoop.
-
daarmee bewijs ik dat t geldklopperij is, afstellen op gehoor doet t vaak beter.
ervaring mee?
-
jaja, dat heb ik dus al gedaan. -thumbsup- Maar niemand weet dus wat de toegevoegde waarde van een Vas kast is... Jammer was nieuwsgierig wat dat ding meer kan dan een stroboscoop.
Nou,ga dan langs de dealer leg er 50 euro voor neer en je weet het. :)
-
VAS kast zoals ik het begrijp en gelezen heb;
The VAS 505x is a universal diagnostic interface for the vehicles of the Volkswagen Group and all OBD vehicle systems from other manufacturers.
Dus : ook de mogelijkheid tot uitlezen en resetten van foutcodes, een luxe OBD interface waaraan ook een stroboscoop verbonden is om de onsteking mee af te stellen (dus -->uitlees&afstelkast). Logisch = eerst uitlezen, evt. resetten, daarna pas opnieuw afstellen.
Als jij de foutcodes zelf kunt uitlezen en resetten (ECU reset), daarna de ontsteking afstelt, nogmaals een check doet op eventuele foutcodes, dan doe je volgens mij precies hetzelfde als een VAS-kast. De AAV motor is niet zo spannend dat je daar per se een VAS kast voor nodig zou hebben volgens mij.
-
tegen de tijd dat een aav spannend wordt heb je last van een motor die wilt stoppen op een drukke weg zonder vluchtstrook.
resetten van de ecu doe je eigenlijk al door de accu polen los van de accu 30 seconden tegen elkaar te houden . en 3x gasgeven tot boven de 3000 rpm met de blauwe sensor losgetrokken .(wat je ook moet doen na afstellen ontsteking ,wat alleen weer nergens staat )
-
ik weet wel dat mij ook verteld werd de abu op met de kast af te stellen. Omdat dan niet alleen het ontstekingstijdstip maar ook de andere waardes waaronder ook injectie erop afgesteld worden. Wat hiervan waar is weet ik niet. Heb het nog niet gedaan heb mijn obd poort nog niet af gemaakt.
-
en de abu op aav componenten laten lopen zou ook moeten kunnen samen met een rp gasklephuis
-
ervaring mee?
Ja, ik was bij de vw dealer 164gulden kwijt voor 25minuten afstellen en nog liep die kut nadien -gert-
Dit was overigens geen aav maar een G40 motor..
-
en wat was jou werkmethode dan rutger/richard ?
-
midden van stelbereik zetten en met t hamertje tikken tot ie hoorbaar lekker loopt.
volgens mij had richard er zelfs een filmpje van. (met tikkende klepstoters)
-
Hamer? Gewoon losjes vastzetten en rustig verdraaien...
-
ook een mogelijkheid, zolang je m maar rustig verdraait en op gehoor -thumbsup-
-
en dat is nog niet de juiste methode voor op het gehoor ,dan kun je er nog 5 graden naast zitten .
-
withstupid
Zal wel ervaring zijn :)
-
hetgeen je moet doen is heel simpel ,verdraai de stelbouten zo los dat de ontsteking net aan stroef met de hand te verdraaien is, je zet de ontsteking zo dat hijloopt , laat de motor rustig warm pokkelen .
nu komt de sleutel van het afstellen .
nu geef je kort volgas om het optoeren van de motor te horen (tot een toertje of 5000max )
je verdraait e ontsteking ,net zolang iedere keer ,totdat de motor het snelste optoert. hier zit je op het ideale punt en zulje met goed luisteren er maar een graadje vanaf kunnen zitten .
dus je doet dit met in de ene hand je gashevel en de andere hand je ontsteking .
-
maar nu komt de clou . van een aav . als je deze afstelt op rutger zijn methode zul je er nooit komen ,deze heeft een stappenmotor op de gasklep . en zul je dus stationair geen toerenval horen of slechter lopen ,daarom kun je er rustig een graadje of 5 naast zitten . mijn methode komt er ook niet echt mee . beste is een stroboscooplamp op een aav .
-
@serge: draai bij een aav de boel maar eens compleet de verkeerde kant op, dan loopt ie voor geen meter, stappenmotor of niet.
-
heb ik al gedaan rutger vandaar mijn opmerking over de stroboscoop. normaliter doe ik ontsteking afstellen zo op het gehoor ,dat ik geen kast nodig heb .
trust me rutger ik weet wat ik zeg en doe aan auto's , daarvoor heb ik genoeg ervaring /fouten opgedaan . en wat ik niet weet vraag ik wel .
-
Dus eigenlijk is de conclusie (voor iedereen behalve het duo R&R):
Wil je de boel netjes afstellen, doe dan eerst iets aan fatsoenlijk onderhoud (niet met tikkende klepstoters afstellen?), koop/leen een stroboscoop en stel de ontsteking daarmee af.
De andere aanpak blijft giswerk. Op basis van uitgebreide ervaring en technische know-how kom je een heel eind, maar zeker weten doe je het niet. Ik bepaal tegenwoordig ook liever of de oven al heet is door mijn hand er een tijdje in te steken. De thermometer vertrouw ik niet. -gert-
-
:) withstupid
-
Gaat het sneller goed bij een NZ, concluderend dat deze geen stappenmotor heeft? Of kan je er dan nog steeds gerust 5 graden naast zitten?
-
om je rot te lachen. Rutger die serge verteld dat hij het beter weet.
-
Ik dacht aan een VAG kast maar een hamer schijnt ook te voldoen....
-
Ieder gebruikt zijn eigen methode. Iig die vag kast is niet persee nodig bij die oudere motoren. Bij een jongere motor kan ik t snappen, daar moet vaak de ecu op een andere modus worden gezet om de ontsteking te kunnen stellen. Doe je dit niet, regelt het motormanagement alles gewoon bij en heb je niks aan je afstelling.
-
Maar de AAV heeft een ECU....
-
klopt, maar die heeft geen timing mode nodig om de ontsteking af te stellen ;)
-
Als dat zo is waarom staat er in het Haynes boek dan dat ik langs de dealer moet?
-
21-22-23....
Omdat (zoals eerder uitgelegd in het topic) met zo'n kast de ecu uit te lezen en te resetten is. Dit is handig om van te voren te doen en dan pas af te stellen. Maar je kunt het resetten ook zelf door de methode die hier in het topic is aangegeven. Bij een auto waarbij de ontsteking geheel via de ecu is geregeld is het niet eens mogelijk om af te stellen zonder m aan een kast te hangen.
Voor een aav blokje is strobo of op gehoor goed zat. Op die stappenmotor na dan, heb er zelf nog nooit klachten over gehoord iig.
Ohja, en wat in een vraagbaak staat, is niet altijd de waarheid, staan ook fouten in.
-
nou, ik heb effe gekeken waarom het met de Vag kast 'moet'
Dit is om alles perfect af te stellen. Met de stroboscoop stel je de motor op standaart basis waarden. Eigenlijk is dat prima, maar elke motor is anders. En met de vag kast kijken ze of het niet beter is de ontsteking iets vroeger of later te hebben dan basis. Dus bijv. Standaart waarde is 6 graden voor bdp, maar bij jou motor blijkt het beter om de afstelling op 5.5 graden bdp te hebben.
Verder. Ik zou hem afstellen zoals Serge aangeeft. Daar zou ik het meest op vertrouwen.
-
en dat is nog niet de juiste methode voor op het gehoor ,dan kun je er nog 5 graden naast zitten .
om je rot te lachen. Rutger die serge verteld dat hij het beter weet.
om je rot te lachen is hier dat volwassen getrouwde mannen zich hier gedragen als mennkus van 19 om andere de grond in te boren en zich nogal goed/beter voelen dan andere maar ondertussen zichzelf in mekaar slaan tijdens het sleutelen
sorry maar dan geloof ik m,n eigenste praktijk ervaring toch eerder dan zo iemand -uitlachen-
Mijn nokkenas heb ik zelfs alleen aan de buitenkant vast gezet met de hand, middelste bout zit gewoon los..
ook heb ik meeer dan 139kilometers gereden met ontzettende tikkende kleppen en het motortje loopt nou nog steeds lekker, dus neeej ik heb er geen verstand van, ikkan me beter ook maar zelf in mekaar slaan misschien dat ik dan meer verstand krijg.. -koffiedrinken-
mijn nokkenas zit niet eens vast -nana- kan de moer zo losdraaien met de hand..
ook heb ik koppakking 2maal gebruikt, en de kopbouten zelfs 3maal...
-
Als dat zo is waarom staat er in het Haynes boek dan dat ik langs de dealer moet?
misschien is haynes sponsor van VAG,
ik kom er in ieder geval nooit meer...
-
jezus richard verkeerde kant van het bed?
Ik weet wel dat ik nooit een auto van jou ga kopen kan ik zelf alles nog eens over doen en natrekken
-
Het is lang draadje geworden. Bedankt voor alle reactie en antwoorden. Ik heb nog even een goede stroboscoop(vertrouw die van mezelf niet) geleend en ga hem vandaag nog even afstellen. Mocht ik niet tevreden zijn en hem alsnog even langs de VAG kast brengen dan laat ik zeker even weten of dat nog wat opleverd.
-
Het is lang draadje geworden. Bedankt voor alle reactie en antwoorden. Ik heb nog even een goede stroboscoop(vertrouw die van mezelf niet) geleend en ga hem vandaag nog even afstellen. Mocht ik niet tevreden zijn en hem alsnog even langs de VAG kast brengen dan laat ik zeker even weten of dat nog wat opleverd.
-thumbsup-
-thumbsup- Hou ons op de hoogte -klus-
-
Goed bezig Xander. -thumbsup-
-
Ik vraag me af of de gemiddelde monteur die nu bij de vw dealers werken
Uberhaupt wel weten wat ze moeten doen met z'n vag kast op een oude polo met aav motor.
Nieuwere motoren kan zelfs niks meer aan afgesteld worden.
Pobresh
Je mag van geluk spreken dat je je kopbouten niet afgebroken heb,
Dat je nokkenas polie niet los gelopen is, en dat je niet na niet vervangen van koppakking
Geen kokende motor heb gehad!
Gr maikel
-
Volgens mij bedoel je Richard :)
-
richard is gewoon vervelend . rutger daar is best mee te praten .ik geef tenminste nog nuttig advies . en rutger luistert wel als je goed verder leest .bij rutger moet je gewoon even tussen de regels door lezen (heeft mij ook tijd gekost )
en dat richard rutger verdedigdt terwijl ik rutger niks verwijt zegt al genoeg dat richard de pik op me heeft en dit op kinderlijke wijze duidelijk aan het maken is .
dus bij deze ik ben het gedrag van richard spuug zat .en maak hier melding van bij de mods
-
jezus richard verkeerde kant van het bed?
Ik weet wel dat ik nooit een auto van jou ga kopen kan ik zelf alles nog eens over doen en natrekken
Bullshit... dit is een werk auto.... en aan mensen zoals jouw verkoop ik nog niet eens wat -nana-
neej ik was goed uit bed gekomen maar word een beetje moedeloos van die azijn pissers hier...
zelfs de kopbouten zitten niet vast gedraaid op moment -uitlachen-
-
richard is gewoon vervelend . rutger daar is best mee te praten .ik geef tenminste nog nuttig advies . en rutger luistert wel als je goed verder leest .bij rutger moet je gewoon even tussen de regels door lezen (heeft mij ook tijd gekost )
en dat richard rutger verdedigdt terwijl ik rutger niks verwijt zegt al genoeg dat richard de pik op me heeft en dit op kinderlijke wijze duidelijk aan het maken is .
dus bij deze ik ben het gedrag van richard spuug zat .en maak hier melding van bij de mods
je mag melding maken wat je wilt, MAAR WAAROm denk jij altijd dat het om jouw draait -gert-
ik had het tegen martijn maar die man met dat kleine pikkie voelt zich weer aangesproken -hitit-
leg mij nou eens uit waarom ik de pik op jouw zo moeten hebben................
want dit is nou al de 3de keer dat JIJ denkt dta het om jouw draait -dunno-
en Ja ik ben vervelend, dat wordje vanzelf hier ...
-
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud
Als je alle auto's zo onderhoud...
-
nogmaals TIS EEN WERKAUTO...... zolangdie zijn werk doet is het prima toch...
ik ben eigenwijs en laat zo zien dat het wel kan, terwijl er geroepen word het kan niet...
-
Ik vraag me af of de gemiddelde monteur die nu bij de vw dealers werken
Uberhaupt wel weten wat ze moeten doen met z'n vag kast op een oude polo met aav motor.
Nieuwere motoren kan zelfs niks meer aan afgesteld worden.
Pobresh
Je mag van geluk spreken dat je je kopbouten niet afgebroken heb,
Dat je nokkenas polie niet los gelopen is, en dat je niet na niet vervangen van koppakking
Geen kokende motor heb gehad!
Gr maikel
is geen geluk.....enigste wat die niet doet is starten s,morgens.. acuu is overleden...
voor de rest gewoon een goeie werkpolo :)
-
je mag melding maken wat je wilt, MAAR WAAROm denk jij altijd dat het om jouw draait -gert-
ik had het tegen martijn maar die man met dat kleine pikkie voelt zich weer aangesproken -hitit-
leg mij nou eens uit waarom ik de pik op jouw zo moeten hebben................
want dit is nou al de 3de keer dat JIJ denkt dta het om jouw draait -dunno-
en Ja ik ben vervelend, dat wordje vanzelf hier ...
zolang jij tegen iedereen en alles aantrapt zonder direct een naam te noemen ,voel ik mij inderdaad aangesprokenzoals jij het aanhaalt .
maar het scheelt jouw problemen liggen aan de hele wereld behalve je zelf .
en als je dit een vervelend volk vind op dit forum ...........
je weet aardig de sfeer op dit forum met jou gezever te verpesten, en gelukkig sta ik niet alleen met deze mening . gaat ergens bij je zelf om de hoek ergens tegen aantrappen ,maar niet meer hier graag .
-
maar word een beetje moedeloos van die azijn pissers hier...
ikkan me beter ook maar zelf in mekaar slaan misschien dat ik dan meer verstand krijg.. -koffiedrinken-
Ik zeg DOEN! :)
-
Twee dingen:
(http://highpriestesskang.files.wordpress.com/2011/04/stfu_cookiemonster1.jpg)
en
(http://static.autoblog.nl/images/wp2008/Peace%20Love%20VW.jpg)
Kunnen we niet vredelievend zijn?
-
he jongens, kunnen we nou niet even wat aardiger tegen mekaar doen, jullie roepen genoeg, roep t dan in t echie tegen mekaar, weten we tenminste wie zijn bek open durft te trekken ;)
-
nee dat is makkelijk, van groningen en ede naar eindhoven roepen.
-
he jongens, kunnen we nou niet even wat aardiger tegen mekaar doen, jullie roepen genoeg, roep t dan in t echie tegen mekaar, weten we tenminste wie zijn bek open durft te trekken ;)
heb al zo vaak gezegd bel me ,maar daar gebeurde nooit wat op ,ja een kutsmoes van daar geef ik geen telefoongeld aan uit .
en ja ik wil best aardiger doen als richard ook zijn consessies doet,maar of de rest dan ook aardiger wil doen ? .
Rutger met jouw heb ik geen problemen meer (ik weet hoe je in elkaar steekt ) -hug-
ik weet als er bij jou tegengas gegeven wordt dat er een redernatie bij moet staan waarom .en zolang dat normaal gebeurt is alles kits onder elkaar (zoals ik al eerder terug zei ;zand er over )
dus openstaan voor elkaar met normaal nederlands beschaafd gedrag , we zijn hier met zijn allen te gast in de huiskamer van het 86c register ,dat beheert wordt door Dennis , Jaap en Mark ,laten we ons dan daar naar hun regels gedragen .
-
nee dat is makkelijk, van groningen en ede naar eindhoven roepen.
meeting, langsgaan, genoeg mogelijkheden -thumbsup-
-
allenig daarvoor naar een meeting gaan om de vreugde van anderen te bederven . nope dat doe ik niet,ik ben wel slimmer dan dat . richard kan zo mijn telefoonnummer vinden .
-
dus openstaan voor elkaar met normaal nederlands beschaafd gedrag , we zijn hier met zijn allen te gast in de huiskamer van het 86c register ,dat beheert wordt door Dennis , Jaap en Mark ,laten we ons dan daar naar hun regels gedragen .
-thumbsup-
-
Richard is bij deze gebanned.
-
Richard is bij deze gebanned.
nou nou, zo erg is t nu ook weer niet
ben wel benieuwd wat de bevindingen van de topicstarter zullen zijn.
-
Richard is bij deze gebanned.
Permanent? Of wat?
-
Richard is bij deze gebanned.
ik heb er nog nooit wat over willen zeggen maar -goodjob-
-
Permanent? Of wat?
Als het aan mij ligt wel...
ik heb er nog nooit wat over willen zeggen maar -goodjob-
..en daar zit hem ook het probleem, d'r zijn veel welwillende medeforummers die zich er (begrijpelijk) niet mee bemoeien,
maar zich verder ook niet melden met hun ongenoegen en uiteindelijk zelfs wegblijven vanwege deze onzin, en daar passen we voor.
Op een gegeven moment móeten we gewoon ergens een lijn trekken...
Ons ( Jaap, Dennis en ondergetekende ) plezier aan dit forum wordt óók verstoort door dit soort gedrag.
-
nou nou, zo erg is t nu ook weer niet
ben wel benieuwd wat de bevindingen van de topicstarter zullen zijn.
Jammer dat het topic redelijk om zeep is geholpen, maar er zit genoeg wijsheid ( ja, echt ! ) in dit topic die
topicstarter ( en laten we niet vergeten : iemand anders ) van dienst kan zijn.
Ga er verder ook niet in lopen vegen..
-
Goed even weer een bericht van de topic starter.(kunnen we het nu even ontopic houden ;-) ) Ik heb de ontsteking nog niet bij de dealer laten afstellen en wel om de volgende reden. HIJ LEKT WEER NET ALS VOORHEEN. AAAAAAHHH. -boehoe- Alles netjes gedemonteert. Oude pakking netjes verwijderd. Alles schoon gemonteert. Kop laten vlakken, nieuwe bouten, bouten eerst met de hand ingedraaid(gingen er soepel in) , de juiste volgorde, juiste koppels conform werkplaatsboek en wat ik hier op het forum gevonden heb.... 1000km gereden en de koppakking lekt(olie) weer op de bekende plekken. inmiddels 2 keer nagetrokken, helpt geen zier. Als je voor de auto staat, rechts bij het thermostaat huis en links bij de dynamo. Iemand enig idee hoe dit kan en/of wat ik fout gedaan kan hebben?
-
Rubbertje bij het oliekanaal scheef gaan zitten bij montage -dunno-
-
kwaliteit van de koppakking?
-
Rubbertje zit wel goed denk ik, heb niet geschoven. Bij het thermostaathuis zit geen rubber en aan die kant lekt die ook.
Kwaliteit, tja deze kwam bij Brezan vandaan, zag er op zicht wel degelijk uit. Zit er erg veel verschil in kwaliteit?
Niemand verder suggesties?
-
Kom net kijken in dit topic maar eeuh.... bouwt hij misschien ergens druk op?
-
of het onderblok montage vlak is een kraterlandschap
-
withstupid
Komt minder vaak voor, maar het kan best het onderblok zijn inderdaad,
een haarscheurtje of kleine oneffenheid kan óók problemen veroorzaken.
-
Hmm niks van gezien maar vrees dat de enige manier is: de boel weer open trekken. Ik heb nog even wat foto's erbij gezet, misschien dat iemand nog wat opvalt....
-
volgens mij duidt de roest op de middelste twee cylinders op waterdoorbraak :)
-
Wellicht maar nu nog een verklaring waarom de nieuwe koppakking zweet. De foto's zijn overigens van voor de vervanging van de pakking. Ik heb de boel nu nog niet open gehad...