Het Polo86c Register
Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Rétrokroezer op ma, 05 sep 2011, 23:15:09
-
Hallo, even een vraagje;
Heeft iemand ervaring met een quaife differentieel?
Ik las in een Engels golf GTI -'tuning' boek veel goeds over zo'n quaife differentieel. Ook voor gewone straat-auto's.
Ik zie nu dat ze er ook ééntje maken voor een g40bak.
http://www.quaife.co.uk/shop/products/qdf20r
Zou het z'n geld waard zijn? (ps; past het ook in andere polo bakken?)
-
Vanaf 585 GBP... -hitit-
-
Sjon rijdt er mee rond...
Alleen leverbaar voor de G40 bak, van wegens het standaard al aangepaste differentieel. In een andere dan een G40 bak gaat t alleen passen met aanpassingen.
-
Ben er zeer over te spreken: auto gaat bij vol gas rechtdoor ipv zwabberend.
Diff moet gebout of met klinknagels zitten, anders is een sper inbouwen niet mogelijk:
bij de polo86c's heeft alleen de G40 bak dat, maar gelukkig heel veel 6N & 6N2 ook.
Bij mij zit ie in een 6N2 GTI bak gemonteerd.
Tip: Quafi schrijft wel een bepaald merk/type olie voor ivm garantie.
-
Ah, o.k. Hieruit mag ik verstaan dat ie vanuit stilstand dus ook wat vlugger vertrekt zonder gierende banden? Sprint ie werkelijk sneller, of is dat reclame?
Ik dacht mss voor als m'n AHD bak open moet -klus-, maar niet dus...
Bedankt voor het snelle antwoord! -thumbsup-
-
Met sprintje gaat normaal vaak 1 wiel spinnen (meestal linksvoor), met sperdiff een stuk minder: er moeten immers dan 2 wielen gaan spinnen.
-
http://www.maxrpm.de/VW-Polo-G40-Differentialsperre
-
http://www.maxrpm.de/VW-Polo-G40-Differentialsperre
hé, dat is de oude http://www.g-laderseite.de (http://www.g-laderseite.de)
-
-thumbsup-
-
Als je een sper diff wilt voor je polo moet je in engeland kijken.
Ik zag dat ze daar 585 Pond kosten.
Ik heb ook gelijk op een valuta site gekeken en even omgerekend naar de euro.
Het bedrag was net iets boven de 660 euro.
De Pond staat op het moment net iets hoger als de euro dus best interesant.
-thumbsup-
-
1 Euro / Britse Ponden 0,88180 GBP 1 Euro = 0,88180 Britse Ponden op 7-9-2011
-
Als je een quaife wil moet je bij DPT kijken.
-
http://www.maxrpm.de/VW-Polo-G40-Differentialsperre
Staat daar nu op die site; Torsen-Differentialsperre des bekannten englischen Herstellers QUAIFE für ALLE VW Polo 2/2F Getriebe (auch G40)?
Bij DPT staat er VW Polo G40 (085)
-
Nogmaals: bij normale 86c-bakken zit 't kroonwiel geperst, uitgezonderd de G40.
-
Je hebt een ander kroon/pion nodig bij bakken met een geperst kroonwiel,heb je een nieuwer type bak dan heb je andere flenzen nodig.
-
Hier nog even op inpikken;
Is het eingelijk mogelijk om vb; de pion (is wss compleet samen met uitgaande as?) van een g40-versnellingsbak in te bouwen in een gewone (ahd) polo 5-bak? & dan een kroonwiel van een g40 op de quaife differentieel te bouwen? (als die stukken teminste al los verkrijgbaar zijn...
Of is de uitgaande as van een G40-bak ook anders gebouwd?
Mvg,
-
Een AHD heeft een korte eind overbrenging 65/16=4.06 en een ATV 60/18=3.33.
Bijna alle delen zijn te verkrijgen,je hebt alleen een ander kroon/pion nodig en een boutset.
-
Eindoverbrenging van ATV en AHD is toevallig ook 't enige verschil:
verhoudingen 1 t/m 5 zijn gelijk
-
is er ook geen andere bak met dezelfde verhoudingen als AHD maar dan met een gebout dif ?
bakcode CEG dacht ik ?
-
@sander jij bedoeld de CEK,= het bijna zelfde als de ATV alleen de rechter flens is anders,ik geloof langer.
-
Bedankt voor de snelle antwoorden. -thumbsup-
Zou het een goeie investering zijn voor een 1300 met 90-100pk? (gewoon straat verkeer)
Of een beetje overdreven? -dunno-
Andere nadelen waar ik eventueel rekening moet mee houden?
-
Bedankt voor de snelle antwoorden. -thumbsup-
Zou het een goeie investering zijn voor een 1300 met 90-100pk? (gewoon straat verkeer)
Of een beetje overdreven? -dunno-
Andere nadelen waar ik eventueel rekening moet mee houden?
voor straat gebruik heb je in mijn ogen niet zo'n differentieel nodig met dat vermogen. Als je er nou mee wil slalommen of op het circuit rijden dan kan het wel veel voordeel hebben, maar op de openbare weg heb je het met dat vermogen niet nodig. Dan kun je beter je geld steken in een set banden met hele goede grip om die wielspin te voorkomen.
-
Mijn mening: das wel een beetje overdreven voor slechts dat vermogen ja.
Doet dan eerst es de rubbers in je ophanging vervangen voor wat stuggers:
scheelt ook al veel en 't is een goedkopere update.
Enigste nadeel wat ik tot nog toe heb ondervonden: tis even wennen.
Eerste keer serieus gasgeven een rontonde af, was eventjes schrikken:
sper deed z'n werk, dus 't polootje ging ietwat graag rechtdoor ipv de bocht om......
(no sweat: telletje liften en gas er weer op)
Remedie: iets gedoseerder gasgeven bij 't bochtenwerk ipv lomp voet richting grill -sturen-
-
The touch! Op het gas de bocht door -ja-
-
Enigste nadeel wat ik tot nog toe heb ondervonden: tis even wennen.
Eerste keer serieus gasgeven een rontonde af, was eventjes schrikken:
sper deed z'n werk, dus 't polootje ging ietwat graag rechtdoor ipv de bocht om......
(no sweat: telletje liften en gas er weer op)
Remedie: iets gedoseerder gasgeven bij 't bochtenwerk ipv lomp voet richting grill -sturen-
Sorry Sjon, dan stond je stuur in de verkeerde richting.
Met een sper moet je gewoon opletten in welke richting je stuur staat, die kant gaat je auto namelijk ook uit!
Bij een voorwielaandrijver zelfs ongeacht welke richting je achterkant op wil.
Een auto met een beetje vermogen trekt de kont gewoon om.
Hebben jullie je ooit wel eens afgevraagd waarom er vaak op racestuurtjes in de middenstand een markering staat? -gert-
-
Er staat bij 'eerste keer serieus gasgeven'.
Oftewel: tot dan toe was ik alleen gewend aan Polo's zonder sper.
En ik vertel 't gewoon zoals ik 't meemaak en voel.
Bepaalde bochten die ik bij wijze van spreken met me classic'je vol gas kan nemen,
mot ik met me montana gedoseerd gasgeven ivm meer vermogen.
Dat beetje meer vermogen in de montana is tegelijkertijd ingebouwd met de sper:
dus ja => ik moest even wennen. -sturen-
Zo'n geel rondje op 't stuur staat ook nog wel op m'n wensenlijstje
-
Ja, je moet opnieuw leren sturen. -nana-
Maar dan..... mijn tactiek is zo snel als maar mogelijk het stuur in de goede richting en dan gaspedaal op de bodem.
Een G40 met veel koppel bij laag toerental is dan geweldig.
-
Er staat bij 'eerste keer serieus gasgeven'.
Oftewel: tot dan toe was ik alleen gewend aan Polo's zonder sper.
En ik vertel 't gewoon zoals ik 't meemaak en voel.
Bepaalde bochten die ik bij wijze van spreken met me classic'je vol gas kan nemen,
mot ik met me montana gedoseerd gasgeven ivm meer vermogen.
Dat beetje meer vermogen in de montana is tegelijkertijd ingebouwd met de sper:
dus ja => ik moest even wennen. -sturen-
Zo'n geel rondje op 't stuur staat ook nog wel op m'n wensenlijstje
(http://www.parts-express.com/images/item_standard/350-326_s.jpg)
-
-uitlachen-
-
:)
-
ik heb in mijn peugeot gewoon zo'n qsp stuur waar het standaard op zit. Die dingen kosten geen drol, en omdat ik ook nog de 90mm diepe heb zit hij wat dichterbij waardoor je meer kracht hebt en sneller kan sturen. En bovendien ligt zo'n stuur ook wel lekker in de hand vind ik, dus voor sportief gebruik koop ik nu gewoon die stuurtjes.
En wat de auto met sper gaat doen hangt er van af, als je compleet geen grip hebt(sneeuw/zeer nat) dan gaan juiste beide wielen slippen met een sper en gaat hij dus rechtdoor.(of als je zoveel vermogen hebt dat je beide banden laat roken) Maar als je grip krijgt zal een voorwielaandrijver met sper gewoon de richting op getrokken worden die de voorwielen willen. Alleen dan moet je je stuur wel goed vasthouden zodat je wielen ook die kant op blijven staan.
-
Pond gaat weer de goede kant op... :D
-
Pond gaat weer de goede kant op... :D
Daarom snap ik de ophef niet over brexit :D
-
Ik was t ook al in de gaten aan het houden voor de bercup -naughty-