Het Polo86c Register

Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: jeffvr6je op di, 21 jun 2016, 21:45:34

Titel: g40 rvs heat wrap
Bericht door: jeffvr6je op di, 21 jun 2016, 21:45:34
Hallo leden ik heb een rvs spruitstuk gekocht
Voor mijn g40 hier wil ik heat wrap om heen gaan doen
Om te zorgen dat de lader een beetje koel blijft
Weet iemand hoeveel meter ik nodig heb


Mvg jeffrey
Titel: Re: g40 rvs heat wrap
Bericht door: nappertje op di, 21 jun 2016, 23:43:50
Wat is de diameter van de pijpen en hoeveel meter wil je inpakken?
Titel: Re: g40 rvs heat wrap
Bericht door: bobrosco op wo, 22 jun 2016, 00:04:28
ja dat kun je simpel uitrekenen. Maar met een rvs spruitstuk zou de lader al koeler moeten blijven dan met je oude gietijzeren spruitstuk aangezien rvs minder hitte af geeft.
Titel: Re: g40 rvs heat wrap
Bericht door: jeffvr6je op wo, 22 jun 2016, 17:05:26
@Nappertje het is een 4-2-1 spruitstuk
De 4 hebben een diameter van 38 mm en zijn 380 mm lang
En de 2 hebben een diameter van 47 en die zijn 600 mm lang
Dat is tot aan de motor tunnel lijkt mij genoeg
Als ik dat doek heb kan ik alles monteren heb ook nog een 63.5 uitlaat lijn liggen die er onder komt

@bobrosco
Ik dacht dat het net anders om was dat rvs de hitte juist afgeeft


Titel: Re: g40 rvs heat wrap
Bericht door: Hanf op wo, 22 jun 2016, 17:44:52
Om uit kunt rekenen hoeveel je nodig hebt is het handig om te weten welke breedte je gaat bestellen. Ik meen dat het in 5, 10 en zelfs 20cm breed te krijgen is...
Titel: Re: g40 rvs heat wrap
Bericht door: nappertje op wo, 22 jun 2016, 18:15:24
Ik kom op 14,35 meter uit. van uitgaande dat je wrap heb van 5 centimeter (gangbaarst) en overlap van 2,5 centimeter.

Misschien dat je het met 15 meter net redt.
Titel: Re: g40 rvs heat wrap
Bericht door: jeffvr6je op wo, 22 jun 2016, 20:06:26
@hanf ik heb ze maar tot 150 mm breed gezien haha maar dat werkt voor geen meter maar was wel handig om te vermelden inderdaad

@nappertje bedankt wil inderdaad de 5 centimeter brede gaan gebruiken werkt het makkelijkste denk ik
Titel: Re: g40 rvs heat wrap
Bericht door: bobrosco op wo, 22 jun 2016, 21:48:12
nog een tip van mij, maak die troep nat voor het je het er om gaat wikkelen, werkt veel makkelijker, geen jeuk en ellende. En het komt er ook veel strakker om. En omdat je toch met rvs werkt maakt dat water verder niks uit.
Titel: Re: g40 rvs heat wrap
Bericht door: jeffvr6je op do, 23 jun 2016, 07:24:22
Oke bedankt
Even kijken welke ik bestel
Zijn 3 verschillende
Titel: Re: g40 rvs heat wrap
Bericht door: bobrosco op do, 23 jun 2016, 16:19:01
Oke bedankt
Even kijken welke ik bestel
Zijn 3 verschillende
ja 3 verschillende materialen, gewoon de goedkoopste doen, in een g40 krijg je die uitlaat toch nooit zo heet dat die anderen nodig zijn. Bij een turbomotor word de boel veel heter in de uitlaat omdat die uitlaat toch wel vaak een restrictie is die voor veel warmte zorgt. Bij een g40 heb je in het voorste deel vrije doorstroom dus veel minder hitte wat de pijp in trekt.
Titel: Re: g40 rvs heat wrap
Bericht door: jeffvr6je op do, 23 jun 2016, 20:11:27
Goedkoopste is wit
De andere zijn zwart (donker)
Moet ik even kijken
Ook meteen rvs binders er bij pakken voor het vast zetten
Titel: Re: g40 rvs heat wrap
Bericht door: Sander Beer op ma, 18 jul 2016, 01:48:18
nog een tip van mij, maak die troep nat voor het je het er om gaat wikkelen, werkt veel makkelijker, geen jeuk en ellende. En het komt er ook veel strakker om. En omdat je toch met rvs werkt maakt dat water verder niks uit.
een tip van mij : gewoon niet doen , geen merkbaar verschil , een klote werk en je spruitstuk heeft meer te lijden doordat het warmer word en zelf ondervonden dat er dan wel eens een lasnaad kan wegsmelten en dit was dan bij een powersprint rvs
Titel: Re: g40 rvs heat wrap
Bericht door: patrick86c op ma, 18 jul 2016, 17:45:09
Dat heb ik ook wel eens gehoord Sander.
Ik rijd ook zonder en ik vind het prima zo.
Titel: Re: g40 rvs heat wrap
Bericht door: bobrosco op di, 19 jul 2016, 19:32:11
een tip van mij : gewoon niet doen , geen merkbaar verschil , een klote werk en je spruitstuk heeft meer te lijden doordat het warmer word en zelf ondervonden dat er dan wel eens een lasnaad kan wegsmelten en dit was dan bij een powersprint rvs
een lasnaad die smelt betekent ook dat je kleppen vloeibaar door de uitlaat naar buiten komen. Rvs heeft een hoger smeltpunt dan veel andere delen zoals oa het aluminium waar de kop van gemaakt is.
Het scheuren bij de in china gemaakte paupersprint spruitstukken is dan wel weer een veelvoorkomend iets. Dat heeft overigens niks met heatwrap te maken maar meer met slechte kwaliteit en geen kwaliteits controle.
Titel: Re: g40 rvs heat wrap
Bericht door: Sander Beer op do, 21 jul 2016, 13:29:37
een lasnaad die smelt betekent ook dat je kleppen vloeibaar door de uitlaat naar buiten komen. Rvs heeft een hoger smeltpunt dan veel andere delen zoals oa het aluminium waar de kop van gemaakt is.
Het scheuren bij de in china gemaakte paupersprint spruitstukken is dan wel weer een veelvoorkomend iets. Dat heeft overigens niks met heatwrap te maken maar meer met slechte kwaliteit en geen kwaliteits controle.

geen gesmolte kleppen hoor eerst gereden zonder heat wrap , geen probleem , daarna met wel een probleem toen maar weer een nieuw spruitstuk gekocht en weer geen probleem en het was geen china gemaakte paupersprint
Titel: Re: g40 rvs heat wrap
Bericht door: jeffvr6je op za, 23 jul 2016, 17:56:55
ik heb daar allemaal geen verstand van maar als iets smelt moet je denk ik toch wel trappen
om het zo warm te krijgen dat het gaan smelten ik heb het om het spruitstuk gedraaid
en gaat er binnen kort op ben benieuwd wat het verschil gaat zijn
met origineel spruitstuk en uitlaat en dan alles rvs en 63.5 mm -sturen-
Titel: Re: g40 rvs heat wrap
Bericht door: bobrosco op za, 23 jul 2016, 23:43:30
ik heb daar allemaal geen verstand van maar als iets smelt moet je denk ik toch wel trappen
om het zo warm te krijgen dat het gaan smelten ik heb het om het spruitstuk gedraaid
en gaat er binnen kort op ben benieuwd wat het verschil gaat zijn
met origineel spruitstuk en uitlaat en dan alles rvs en 63.5 mm -sturen-
geen katalysator dus, en wel een middendemper hoop ik? Alsnog zou ik vast investeren in een set oorkleppen.
Titel: Re: g40 rvs heat wrap
Bericht door: Hanf op zo, 24 jul 2016, 11:31:52
Denk dat dat wel meevalt. Ik heb op mijn g40 ook een spaghettie, geen kat en een gruppe A. Geluid van de uitlaat is zachter als wat er onder de motorkap uitkomt. Ligt er maar net aan wát voor een gruppe A je hebt. Ik heb een complete Bastuck lijn met middendemper, een klein extra dempertje en dan een einddemper.
Titel: Re: g40 rvs heat wrap
Bericht door: Sjon op zo, 24 jul 2016, 12:18:47
Bij mij valt 't gelukkig ook wel mee: 16v supersprint spaghetti, geen kat, groep A rechte pijp + einddemper van powersprint.
Geen oordoppen nodig, ook bij een lange rit niet en je kan mekaar nog prima verstaan tijdens normale toerentallen.
Titel: Re: g40 rvs heat wrap
Bericht door: jeffvr6je op zo, 24 jul 2016, 18:15:14
Is een friedrich motorsport systeem middendemper en voor de as lijkt ook nog een demper te zijn er einddemper op youtube valt het mee en inderdaad zonder kat  -sturen- hoop dat ik geen kat nodig heb
Met apk moet ik eens naar kijken
Titel: Re: g40 rvs heat wrap
Bericht door: Hanf op zo, 24 jul 2016, 19:54:00
Dat systeem heb ik dus ook met 3 dempers. Klingt zeer bescheiden. Ik kom al 3 jaar door de apk zonder kat dus moet te doen zijn -thumbsup-
Titel: Re: g40 rvs heat wrap
Bericht door: jeffvr6je op zo, 24 jul 2016, 20:28:30
Mijne is van 94 ombouw g40 weet ook niet of het een u9 ofzo is
Maar zal het wel zien eind van het jaar
Titel: Re: g40 rvs heat wrap
Bericht door: Sjon op zo, 24 jul 2016, 20:41:04
Welke code (U9/E2) heeft he-le-maal niks met de huidige apk regels te maken.
Katplicht is pas per 1996 ofzo, je hebt alleen te maken met de viergasmeting per 1993
Titel: Re: g40 rvs heat wrap
Bericht door: jeffvr6je op zo, 24 jul 2016, 21:30:34
Oke dan heb ik dat door elkaar gehaal
Weer wat geleerd haha
Titel: Re: g40 rvs heat wrap
Bericht door: bobrosco op ma, 25 jul 2016, 22:36:00
Welke code (U9/E2) heeft he-le-maal niks met de huidige apk regels te maken.
Katplicht is pas per 1996 ofzo, je hebt alleen te maken met de viergasmeting per 1993
ook niet helemaal. 4 gas meten alleen indien katalysator EN lambdasonde aanwezig. Anders alleen co meten tot 1997.
Titel: Re: g40 rvs heat wrap
Bericht door: Sjon op ma, 25 jul 2016, 23:11:31
Das dan recentelijk gewijzigd.
[zoekt op RDW site, APK regelgeving]
Citaat
Nieuw per: 1-1-2016
juist ja.....
Pas als er een emissiebestrijding (kat + lambda) aanwezig is, wordt CO gemeten met verhoogd toerental (4 gas meting).
Oke, regels weer ietsje soepeler geworden voor onze oudjes -dj-

Kat pleite = geen emissiebestrijding = co max 3,5% met stationair toerental voor alle 2fjes.
Titel: Re: g40 rvs heat wrap
Bericht door: jeffvr6je op di, 26 jul 2016, 11:39:59
En wat als je alleen lambdasone hebt en geen kat
Titel: Re: g40 rvs heat wrap
Bericht door: Sjon op di, 26 jul 2016, 12:16:13
Doe mijn vorige bericht nog es lezen.

Pas als er een emissiebestrijding (kat + lambda) aanwezig is,

Kat pleite = geen emissiebestrijding = co max 3,5% met stationair toerental voor alle 2fjes.
Titel: Re: g40 rvs heat wrap
Bericht door: patrick86c op di, 26 jul 2016, 12:30:35
Lambda kan gewoon blijven zitten.De mijne is er ook zo doorgekomen dit jaar.
Titel: Re: g40 rvs heat wrap
Bericht door: jeffvr6je op di, 26 jul 2016, 16:50:34
oke sjon ik begrijp hem nu haha bedankt  -thumbsup-
Titel: Re: g40 rvs heat wrap
Bericht door: bobrosco op di, 26 jul 2016, 17:57:31
ik heb zelf namelijk ook geen katalysator meer onder 1 van mijn autos, dan ga je die regels dus even goed lezen als je hem zelf gaat keuren. En daar kwam ik dus het woord EN tegen. Oftewel je moet echt beide hebben en anders word het niet gezien als emissie bestrijdingssysteem. En onder 3.5% co lukt met een goed lopende polo in mijn ogen altijd wel.
Maar ga dus niet met een leeg gehaalde katalysator rijden, dan moet hij namelijk wel een 4gas meting doen en daarbij gewoon alle waardes halen, en dat gaat wel flink pittig worden.
Titel: Re: g40 rvs heat wrap
Bericht door: jeffvr6je op di, 26 jul 2016, 20:19:04
Bobrosco ja dacht anders maak ik hem demontabel
Maar is niet nodig gelukig