Het Polo86c Register

Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: KoenG40 op zo, 18 jul 2010, 13:15:00

Titel: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: KoenG40 op zo, 18 jul 2010, 13:15:00
BESCHRIJVING VAN VERSCHIJNSELEN:

Vanochtend vanuit Groessen een eind richting Autobahn Duitsland gereden.
Vooraf KVS-peil en oliepeil gechecked en OK bevonden.

Bij voor NL normale snelheden tot 120-130 km/uur géén problemen.
KVS temp 95-100º C, olietemp 110-115ºC, oliedruk ± 2 bar.

Terug wat harder gereden: 140-150 km/uur.  KVS -> 110ºC, olie -> 120ºC.

Tijdens eindspurt bij ± 170 km/uur gingen plotseling oliedrukpieper , KVS-peillampje  en oliedruklampje aan; KVS temp was ruim boven 110ºC, olietemp 125ºC en oliedruk nog maar amper 1,5 bar.

Direct motor uitgezet (en stuurslot snel weer ontgrendeld :-) ) en laten uitrollen naar afrit.

Rondom expansievat was nat van KVS, en er klonken pruttelende geluiden vanuit een plek die ik alleen maar kan aanduiden als "ergens in de diepte, tussen expansievat en motorblok". KVS-peil stond enkele centimeters onder MIN. Op wegdek onder expansievat druppelde nog KVS na.

Motor wat laten afkoelen, koelvinmotorstekker met draadje doorverbonden op max. snelheid, en rustig naar tankstation gereden (± 2 km). KVS bijgevuld en met draaiende motor en open kachelkraantje ontlucht, koelvin weer op thermoschakelaar aangesloten. Laatste stuk terug naar Groessen (± 5 km probleemloos).

Toen eerst ff een bakkie koffie. ;-)

Daarna bij auto gekeken: géén KVS-verlies, maar wel een plasje olie onder de auto. Blijkt  bij nader inspectie via peilstokopening naar buiten te zijn gekomen en via schuine kant van distributieriemkast naar beneden gelopen.

MOGELIJKE OORZAKEN:

KVS-verlies: d'r is denk ik toch nog steeds een koelingsprobleem. Bijvoorbeeld de KVS wordt te snel te heet, gaat koken, bouwt te hoge druk op en wordt naar buiten geblazen??

Olieverlies verlies via peilstok: (daar is meen ik recent een topic over geweest, dat ik maar eens ga opzoeken als ik weer een snelle internetverbinding heb - zit opdit moment met een inbel-lijntje…)
EDIT: dit topic http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,9191.0.html

Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: martijn op ma, 19 jul 2010, 12:28:35
Je koelsysteem koelt niet voldoende meer, dat is duidelijk.

Te heet =  te dunne olie = te lage oliedruk = zoemers en piepers.

Aangezien je meerdere topics hebt lopen weet ik niet 1-2-3 meer wat je wel en niet vervangen hebt. Wat zo als eerste in mij opkomt:

Hoe oud is je radiateur?
Oliedruk bij normaal gebruik is wel OK?
Auto heeft nog wel normaal vermogen? (intercooler werkt nog goed?)
Mengsel bij deellast is ook rijk genoeg?

100 graden bij 120-130kmh is naar mijn idee toch te warm. Bij 120km/h zou de radiateur zo hard moeten koelen dat 90graden geen enkel probleem zou moeten zijn. Bij een kapotte thermostaat zakt je koelwatertemp op de snelweg vaak naar <70 graden, dan geeft aan dat onder deze omstandigheden de thermostaat zelfs een stukje dicht moet om de temperatuur op 90 graden te houden. Als de koelwatertemp bij deze snelheden niet eens op 90 graden kan blijven, is het koelvermogen van je radiateur niet voldoende, of je waterpomp krijgt het water niet snel genoeg rondgepompt (versleten pomp? afgebroken bladen?)

Als de thermostaat kapot zou zijn, had je bij stadsverkeer juist problemen gehad. Als je langzaam rijdt heb je geen problemen (maak ik op uit je verhaal)??


Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: Serge op ma, 19 jul 2010, 19:09:09
hmmmzzzzzzzz verhaal duidt op koppakking
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: KoenG40 op ma, 19 jul 2010, 20:23:08
@Martyn: dank voor de uitgebreide reactie -thumbsup-

Thermostaat en -huis en waterpomp zijn zeer recent vervangen door nieuw.
 
Toch kan, lees ik in een ander topic, een nieuwe waterpomp direct al slecht pompen....
draait je waterpomp wel voldoende heb het zelf ook gehad toen bleek de waterpomp ( een nieuwe ) niet voldoende te pompen waar door de temp ook heel snel heel hoog werd +-110 graden en nu zit er 1 op van ebay (goedkope shit ) 30euri incl verzenden en alles draait als een tierelier -naughty-

Bij koude motor is oliedruk eerste minuten 6 - 7 bar

Auto trekt goed op en door.

A/F-metertje geeft zelfde indicaties als altijd: 'rich' bij koude motor en vollast; 'closed loop' bij warme motor+deellast, 'lean' bij gas los.

Boost gaat rap naar 0,7 - 0,8 bar;
Of de intercooler goed werkt? geen idee, heb daar geen tempwaarden van.

Bij rustig rijden geen echte problemen, behalve dat ik bij de rit van Arnhem naar A'dam gisteravond (90 - 100 km/u; 2500 - 2700 rpm) een KVS-temp van 105 en een olietemp aan de hoge kant vind.

Radiateur is in de afgelopen 16 jaar één maal vernieuwd, waarschijnlijk 6 - 8 jaar geleden
Garageman gaat deze week de 'doorstroming' van de radiateur testen en bij geringste twijfel een nieuwe monteren.
Hij vroeg zich af of er ervaringen zijn met grotere (lees hogere/bredere/dikkere) radiateuren die - eventueel met wat slijp- en laswerk - in een 2fG40 te passen zijn.

EDIT: zelf ff kijkend vind op WinParts (http://www.winparts.nl/Home) bijvoorbeeld

origineel:  0043640, maten 433 x 299 x 22, prijs EUR 73,29
groter: 0044550, maten 525 x 320 x 32, prijs EUR 42,08


Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: KoenG40 op ma, 19 jul 2010, 20:23:31
hmmmzzzzzzzz verhaal duidt op koppakking

@Serge: kan je aan een leek zoals ik uitleggen wat er dan met de koppakking mis zou zijn en hoe dat het KVS/olie probleem verklaart?
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: KoenG40 op vr, 23 jul 2010, 22:00:45
@Serge: kan je aan een leek zoals ik uitleggen wat er dan met de koppakking mis zou zijn en hoe dat het KVS/olie probleem verklaart?

Dank voor je uitleg (http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,3835.msg280325.html#msg280325)  -thumbsup-
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: KoenG40 op vr, 23 jul 2010, 22:55:19
ff Wat gespit naar koppakkingtopics - nou, die zijn er  -uitlachen- wel veel zeg!

Uit al die topics maak ik op de een lekke koppakking wel vaker vóórkomt.

In het topic Wanneer koppakking vervangen (http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,8922.msg268788.html#msg268788) lees ik dat een originele VW koppakking 35,-- euro kost en een set nieuwe bouten 45,-- euro en dat het vervangen in een paar uurtjes gedaan kan worden (nee, niet door mij, maar door Garageman  :))

Moet ie wel ff opletten dat ie de juiste (lees: dunnere) G40-koppakking (http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,5442.msg187093.html#msg187093) bestelt.

Dennis raadt in een G40-koppakking-topic (http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,1265.msg68064.html#msg68064) aan goed op te letten dat de kopbouten in de juiste volgorde en met juiste aanhaalmomenten wordt vastgezet

Meen in dat topic ook te lezen dat het verstandig is de kop vóór het terugplaatsen een beetje te laten 'vlakken' (?) en te laten 'afpersen (?).

Overigens: Serge meldt in een ander topic (http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,8026.msg249850.html#msg249850) dat een lekke koppakking óók kan leiden tot verhoogde carterdruk

Zou dát de olielekkage via de peilstok kunnen verklaren?  -dunno-



Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: Serge op vr, 23 jul 2010, 23:16:38
ja
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: Mexje op vr, 23 jul 2010, 23:18:05
Olie verlies kan goed bij een lekker koppakking.
Te hoge carterdruk is makkelijk te controleren: draai de olievuldop los, maar laat hem wel zitten.
Start de motor en de olievuldop moet licht trillen maar wel blijven liggen. (op het olievul gat)
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: The_Maxx op za, 24 jul 2010, 21:10:54
sorry dat ik t zeg koen, maar je auto heeft al veel km gelopen, en er komen steeds meer en meer problemen de laatste tijd hier op het forum waar jij mee kampt met je auto. Wordt het niet eens tijd om de motor gewoon eens compleet te laten reviseren? Kost behoorlijk wat duiten, logisch, maar dan kannie wel weer heel wat jaren mee en zit je minder snel weer tegen problemen aan te hikken

nu volgt t ene probleem het andere op lijkt het wel.
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: Hanf op zo, 25 jul 2010, 10:36:59
Ik zeg ook oude motor eruit en geheel op laten frissen, dan kan ie er weer 3 ton tegen aan -thumbsup- beter deze motor op laten frissen nu ie nog rijdt dan dat er straks écht iets kapot gaat at niet meer te redden is!
Grotere radiator kun je ook pakken van de 2f diesel, deze is nét wat breder dan de originele g40 radiator.
Zelf ga ik van de winter proberen om een grote radiator van een golf 3 tdi erin te zetten met een dubbele fan icm met een iets grotere intercooler......
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: patrick86c op zo, 25 jul 2010, 11:13:44
Ik zeg ook dat je hem maar beter helemaal kan aanpakken.
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: richard-polo op zo, 25 jul 2010, 11:49:12
kop eraf en inspecteren maar -thumbsup-  ik vind het een uitdaging als ik koen zou zijn om nog even door te rijden en zo de 4ton te halen :)
maak wat foto,s van zuigers en cilinderwanden en post die eventueel eens..
oliedruk probleem kan eventueel ook komen door versleten oliepomp lijkt me.... die G40 pompjes slijten nogal..
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: KoenG40 op zo, 25 jul 2010, 12:42:33
@Mexje: carterdruk 'testen', dat zal ik 'ns proberen.

@Rutger, Hanf en Patrick: zo iets zei Garageman ook al: "goh, d'r is steeds weer wat met de motor, zou je 'm niet eens helemaal laten reviseren?" Kost idd nodige centen (+ regelen van vervangend vervoer…), maar carrosserie, interieur bodem, onderstel etc, alles is in goede  tot zeer goede conditie. Ik ga dit komende week eens even serieus met hem bespreken.

@Richard: 'k laat iig op korte termijn door Garageman die kop(pakking) inspecteren en vervangen, want ik ben er niet helemaal gerust op hoe het nu is.
Zal reparatieafspraak zo plannen dat ik er zelf deels bij kan zij  voor foto's.

BTW, oliepomp is nog nooit vervangen…
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: Hanf op zo, 25 jul 2010, 15:11:14
Ik heb destijds mijn oliepomp bij 210.000 laten vervangen. Kosten meen ik een 180 euro bij de dealer. Ik heb toen gekozen voor een betere welke een andere vertanding heeft waardoor ie 20% meer kan pompen.
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: Serge op zo, 25 jul 2010, 15:29:58
olie pomp goed vlakken doet vaak meer als die 20% meer opbrengst
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: Hanf op zo, 25 jul 2010, 15:53:14
Ok goed om te weten dan -thumbsup-
Mja kreeg destijds een mooie aangeboden die 20% meer kon pompen. Beter zal ie zoweizo zijn dan een originele lijkt mij......
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: Serge op zo, 25 jul 2010, 16:16:39
opbrenst is volume per minuut  ik zie liever in druk gersulteerd . dus goed vlakken , brengt meer druk , scheelde bij jan toen een 1,5 bar olie druk in het systeem
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: KoenG40 op zo, 25 jul 2010, 16:36:11
oliepomp vlakken??  wasdatnouweer -dunno-
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: Serge op zo, 25 jul 2010, 16:39:37
is iets wat sjon ik bedacht hebben , wat vw over het hoofd heeft gezien
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: KoenG40 op zo, 25 jul 2010, 17:26:41
is iets wat sjon ik bedacht hebben , wat vw over het hoofd heeft gezien

dank voor dit snelle antwoord  -thumbsup-
kan je uitleggen wat dat 'iets' is ? :)
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: richard-polo op zo, 25 jul 2010, 17:32:48
Ok goed om te weten dan -thumbsup-
Mja kreeg destijds een mooie aangeboden die 20% meer kon pompen. Beter zal ie zoweizo zijn dan een originele lijkt mij......

jij hebt toch geen drukmeters? hoe weet je dan of die 20% meer opbrengt?
bij de vertanding van de pomp kan speling zitten waardoor die dus niet meer genoeg pompt en dus niet meer genoeg druk brengt -klus-

dat van dat vlakken heb ik nog geen kaas van gegeten :) maar wellicht een super tip -thumbsup-
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: Hanf op zo, 25 jul 2010, 18:36:47
Meters ga ik komende week aansluiten(speciaal voor jou natuurlijk -nana-), want dan heb ik vakantie, tevens komt er dan nieuwe 10w60 olie in.
Verkoper van de pomp was een betrouwbaar persoon dus ga ervan uit dat de pomp ook werkelijk beter is, magoed de auto loopt er al ruim 20.000 km goed op -thumbsup-
Dat vlakken hoort zich zo inderdaad als een goeie upgrade aan!
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: Sjon op zo, 25 jul 2010, 18:59:20
Oliepomp in me classic drukt nog steeds een kleine 5 bar onder last en warme motor.
(zit dezelfde oliepomp in als bij een G40)

3F-radiateur in een G40 => zit de G-lader dan niet in de weg?
Och ja: bij een 2f is er nog ruimte zat over, zul je alleen de bevestiging motten aanpassen.
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: Serge op zo, 25 jul 2010, 19:46:09
@ koen.

vaak zit er speling tussen de tandwielen en de behuizing van de olie pomp. als je nu deze speling weghaalt door het huis af te vlakken met een zoetvijl en waterproof schuurpapier 600.en zo behandel je dus ook het afdichtvlak en haal je de ruimte weg waar olie tussendoor kan en dus levert je pomp ipv een 70& rendement een 95% rendement .de max druk wordt bepaald door een overdruk klep in de pomp welke alleen zijn werk nuttig is als de olie nog dik is . wanneer de olie dun is dan zal het zeldzaam zijn als je 6 bar haalt in de motor .
over het algemeen geldt bij een warme motor (olie temperatuur 95 a 100  graden ) bij 2000 toeren moet je minimaal 2 bar halen . alles er onder is revisie  alles er boven is nog gezond .maar bij 2,3 zou ik al aan revisie denken .
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: patrick86c op zo, 25 jul 2010, 20:10:54
Klinkt logisch die aanpassing serge & sjon. -thumbsup-
Olie blijft dus nu lekker op zijn plek dus.
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: KoenG40 op zo, 25 jul 2010, 21:28:49
@Serge: duidelijke uitleg, dank je! -thumbsup-

Bij echt koude start is oliedruk 6 - 7 bar;
bij warme motor en 2000 rpm net aan 2 bar.
(zie 1e en 4e post in dit topic)

Maar met die hitte van laatst (bij buitentemp. 30+ ºC) bij 'koude' start ± 5 bar

Kortom: oliepomp gaat ook mee in de revisieplannen op korte termijn.

wordt z.s.m vervolgd...


Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: Hanf op ma, 26 jul 2010, 09:22:55
Kun je die revisie van een oliepomp zelf doen (aangezien ik de oude nog heb liggen......)
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: richard-polo op di, 27 jul 2010, 11:14:49
wel een slimmme zet dat vlakken als je beetje logisch nadenkt -thumbsup- {goeie tip serge }
Die ga ik eens proberen als alles werkt en kijken hoeveel druk het scheeld -klus-

@ hanf, je hoeft mij niet te overtuigen he ;) maar jij kan nooit zien of weten wat die nieuwe pomp nou meer opbrengt als je van te voren geen waardes had...
dat ie 20dzkm goed loopt wil natuurlijk niet zeggen dat de pomp meer opbrengt  -nana- dat doet de standaart pomp net zo goed -thumbsup-

de pomp brengt meer rendament wanneer de tandwielen worden verbreed...
zoals dit..
(http://img532.imageshack.us/img532/3412/lpumpeverbreitert3.jpg)
(http://img704.imageshack.us/img704/5820/lpumpeverbreitert5.jpg)
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: KoenG40 op di, 27 jul 2010, 12:11:09
(...)
@Richard: 'k laat iig op korte termijn door Garageman die kop(pakking) inspecteren en vervangen, want ik ben er niet helemaal gerust op hoe het nu is.
Zal reparatieafspraak zo plannen dat ik er zelf deels bij kan zijn voor foto's.
(...)

Gisteren telefonisch met Garageman gesproken en de mogelijkheid geopperd van "uitlaatgas via koppakking in koelvloeistof".

Zijn reactie: "Verrek, dat zou best kunnen! Heb daar helemaal niet aan gedacht, want je verliest nauwelijks KVS en er zit ook geen olie in je KVS. Breng 'm woensdag maar, dan kan ik een  testje doen en zonodig direct de kop vlakken en de pakking vernieuwen."

Hij legde desgevraagd uit wat voor testje(s) hij gaat doen. Volgens mij bedoelde hij zo iets:

"Bij garagehouder koppakingstest laten doen. Dit is een kit die ze kopen met reactievloeistof voor vele tests en voor 1 test kan dit bijgevolg niet zo duur zijn.  Dit gaat als volgt : 
een beetje testvloeistof wordt in een houder gedaan en op het open expansievat geplaatst waarna de motor wordt aangezet.  De testvloeistof reageert op de uitlaatgassen (via scheurtje komen deze in je koelvloeistof) en geeft een reactie (verkleuring).
Er hoeft voor een lekke koppakking niet altijd olie in het water te zitten of water in de olie."

(bron (http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?pid=452523#p452523))
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: Miss_PoLoW op di, 27 jul 2010, 13:36:41
Ja dat werkt heel simpel, soort tabletjes die je in je koelwater kunt gooien welke door verkleuring bijvoorbeeld CO2 van je uitlaatgas aangeven.
Uitlaatgassen in je koelwater = lekke pakking.
Zo zijn er verschillende tabletten voor het aantonen van verschillende stoffen ;)

Sterkte ermee, want als je het niet zelf kan zijn het niet de voordeligste reparaties helaas  -dunno-

Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: KoenG40 op di, 27 jul 2010, 21:01:24
Ja dat werkt heel simpel, soort tabletjes die je in je koelwater kunt gooien welke door verkleuring bijvoorbeeld CO2 van je uitlaatgas aangeven.
Uitlaatgassen in je koelwater = lekke pakking.
Zo zijn er verschillende tabletten voor het aantonen van verschillende stoffen ;)
Sterkte ermee, want als je het niet zelf kan zijn het niet de voordeligste reparaties helaas  -dunno-

Dankuwel, mejuffrouw PoLoW  -thumbsup-
Ben met jouw info ff gaan zoeken en vond iets dergelijks in de vorm van de Midlock Rookgas tester (http://www1.learningbox.nl/mobikit/index.asp?Motorconditie_controle)

Gelukkig is Garageman altijd heel schappelijk met zijn prijzen  :)
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: Serge op di, 27 jul 2010, 21:04:43
anders gewoon bij de garrage koelvloestof reservoir losdraaien , motor laten loppen en 4 gas tester laten snuffelen in je expansie reservoir ,zijn er uitlaatgassen te meten dan is ie kaduuk .via een koelwaterkanaal in de pakking naar cylinder .pakking kan op wel 4 of 5 manieren gaan lekken
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: Miss_PoLoW op di, 27 jul 2010, 21:08:17
1. Graag gedaan
2. Midlock zal er vast wel iets voor hebben inderdaad
 en 3. Fijne garageman heb jij dan :D hier betaal je een godsvermogen!

@Serge: dat kan ook...maar ik heb geen 4-gas tester in garage haha dus dacht doe het zelf oplossing ;)
P.S. wat doet het als je de kop van mijn NZ flowt?

Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: Serge op di, 27 jul 2010, 21:15:12
1. Graag gedaan
2. Midlock zal er vast wel iets voor hebben inderdaad
 en 3. Fijne garageman heb jij dan :D hier betaal je een godsvermogen!

@Serge: dat kan ook...maar ik heb geen 4-gas tester in garage haha dus dacht doe het zelf oplossing ;)
P.S. wat doet het als je de kop van mijn NZ flowt?


kop wordt nagekeken op vlakheid( bij een afwijking wordt deze gevlakt ) en scheuren .klepkamers en poorten worden voor optimale flow behandeld en de hoeken van de poorten worden aangepast voor betere cylindervulling .kleppen worden opnieuw ingeslepen voor goede afdichting waardoor de cylinder dus maximale druk op de zuiger kan uitoefenen .tevens kunnen optioneel de kleppen gepolijst worden zodat kool vorming en roet minder goed op de kleppen blojven zitten waardoor de flow niet geremd wordt en de klep dus goed kan blijven koelen ,optioneel kan ik ook de klepgeleiders en of de rubbers vervangen . kortom als ik je kop bewerk ,zal je motor beter kunnen ademen en dus beter presteren .dit zal zekers tot zijn recht komen op een nz als je ook een nokkenas wissel doet met die van een 1.6 abu of aee motor
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: Serge op di, 27 jul 2010, 21:16:21
psssssssssssst http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,8613.0.html (http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,8613.0.html)
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: KoenG40 op wo, 28 jul 2010, 21:26:45
Garageman heeft vandaag van alles aan koelsysteem gecontroleerd.

Bevindingen: geen olie in KVS, geen KVS in olie, geen uitlaatgas in KVS, geen KVS in uitlaatgas, geen lekkage of verstopping in koelsysteem, thermostaat OK, koelvinmotor en schakelaar OK etc.

Maar: NIET OK bleek de waterpomp, die hij er ± 2 maanden geleden nieuw heeft ingezet toen ie de distributieriem verving. Pompmotortje draait wel, maar pomp levert nauwelijks druk/stroming van de KVS. Waterpomp was wel nieuw, maar niet echt origineel van VAG ('t was een 'gelijkwaardig' ding van Cartal).

Hij heeft nu nieuw origineel VAG-spul besteld bij A-point en zet dat er in. Hoef ik allemaal niet te betalen omdat het "garantie op het onderhoud" is.
Als het koelsysteem weer normaal goed koelt is het olietemp+drukprobleem waarschijnlijk ook verholpen, denkt hij.
Hij gaat btw ook nog ff die oliescheider achter aan het blok controleren en reinigen.

Afijn, Polo staat daarom tot maandag middag nog ff bij hem in de Garage.

 -off- Is niet erg, want ik ga 10 dagen op stap met de Camper van HTP - nee, geen vakantie, maar gewoon werk: ik rij de filmploeg van "Red mij vakantie" door Brabant en Limburg  :D
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: martijn op wo, 28 jul 2010, 22:06:14
 -thumbsup- Garageman is de held van de dag!
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: Sjon op wo, 28 jul 2010, 23:20:33
Hebben we nou met z'n allen de waterpomp over 't hoofd gezien? -dunno-
Bekend euvel: plastic schoepenrad draait los over de metalen as......

Op naar de 4 ton zonder motorrevisie? -thumbsup-
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: KoenG40 op do, 29 jul 2010, 07:37:18
Hebben we nou met z'n allen de waterpomp over 't hoofd gezien? -dunno-
Bekend euvel: plastic schoepenrad draait los over de metalen as......
Op naar de 4 ton zonder motorrevisie? -thumbsup-

Vind in mijn aantekeningen terug dat dies2000 in een ander topic de mogelijkheid van een nieuwe maar toch kapotte waterpomp heeft geopperd.
draait je waterpomp wel voldoende heb het zelf ook gehad toen bleek de waterpomp ( een nieuwe ) niet voldoende te pompen waar door de temp ook heel snel heel hoog werd +-110 graden en nu zit er 1 op van ebay (goedkope shit ) 30euri incl verzenden en alles draait als een tierelier -naughty-
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: martijn op do, 29 jul 2010, 12:50:48
hé, lees de eerste reactie in dit topic nog eens door??  -uitlachen-
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: martijn op do, 29 jul 2010, 12:51:31
Je koelsysteem koelt niet voldoende meer, dat is duidelijk.... heeeeel veeel blabla

 ...of je waterpomp krijgt het water niet snel genoeg rondgepompt (versleten pomp? afgebroken bladen?)



Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: Dennis op do, 29 jul 2010, 13:11:54
Zou mooi zijn als het idd de waterpomp is  -thumbsup-

Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: patrick86c op za, 31 jul 2010, 09:05:09
nou ik ben benieuwd of ie de 4 ton gaat halen zonder ernstige problemen. -thumbsup-
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: KoenG40 op ma, 02 aug 2010, 20:51:27
Het schiet ff niet op :-(
Eind van de middag bij Garageman langgeweest. Auto staat nog bij hem binnen, waterpomp kaduuk.

Nieuwe is besteld bij A-point, maar die hebben vrijdag 30/7 laten weten dat het ding uit Duitsland moet komen en dat dat een paar werkdagen duurt.

Hij vertelde mij dat de slechts 2 maanden oude maar wel kapotte waterpomp waarschijnlijk niet alleen kapot maar mogelijk bovendien niet het goede  type was - nl. wel voor een 1300 cc Polo, maar NIET voor een PY-motor. Maakte excuus voor deze door hem gemaakte fout.

EDIT 5/8: op wo 4/8 is die pomp losgehaald en bekeken - blijkt toch WEL het juiste type pomp, en bleek overigens technisch in orde.

Nou heb ik even gekeken op zo'n russische onderdelen-site. Daar vind ik twee opsommingen van waterpompen voor diverse Polo-motoren, allemaal met verschillende onderdeelnummers (zie bijgaand tabelletje).

nr. 052121005AX met daaronder M>> PY 002177

en 030121005LX met daaronder M PY 002 178>>

Wat is nou het juiste onderdeelnummer voor de waterpomp van mijn PY-motor ?
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: Serge op ma, 02 aug 2010, 21:32:17
daar zal ik je het antwoord schuldig moeten blijven . de enigste verschillen die ik ken zijn die van een diesel en benzine . die van een diesel heeft een kleinere tandwiel pouly ivm lagere toeren en dus wel de goede stroming tov een benzine versie welke dus hogere toeren draait .
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: KoenG40 op di, 03 aug 2010, 12:10:17
Iemand anders een idee?

'k Zie wel dat er zeer binnen VAG veel typen waterpompen zijn, althans veel verschillende onderdeelnummers. Zie bijv. http://www.water-pumps.org/o-e-part-number-guide.html .

En dat er waterpompen met plastic danwel metalen 'simpelers' (=schoepenwieltje) zijn, en dat die metalen 'beter' zouden zijn (http://www.water-pumps.org/why-use-VW-and-Audi-waterpumps-with-metal-impellers.html).
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: Dennis op di, 03 aug 2010, 12:35:32
Een G40 heeft geen andere waterpomp dan een niet-G40.

De wél mogelijke varianten zijn:
- andere tandriemvertanding: low-torque of hi-torque (de laatste vanaf ergens eind jaren 80, 2F heeft hi-torque)
- diesel of benzine (diesel heeft kleiner tandwiel voor meer omwentelingen).

Dus 030121005LX voor een 2F G40.
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: KoenG40 op di, 03 aug 2010, 14:58:01
Dennis, dank je!

Ben met deze info (in auto van Garageman) naar A-point gereden om de waterpomp te ruilen. Juiste type is nu besteld, ligt morgenochtend om 09:00 uur klaar. Moest wel nog 20,35 euro bijbetalen omdat dit type duurder is (?).

Tevens uitleg gevraagd hoe het kan dat zij de verkeerde pomp hebben geleverd. Bij de bestelling had Garageman immers kenteken en chassisnummer van mijn auto doorgegeven.

Uitleg van Balieman (die het mij in ETKA liet zien): "Normaal komt bij het intikken van kenteken of chassisnummer direct het juiste onderdeelnummer naar voren als je een specifiek onderdeel aanklikt.

Echter: bij auto's van vóór 1998 komt ie eerst met een scherm waarin de oude onderdelenreeksen staan genoemd en pas daarna met de nieuwere onderdelenreeksen. Bij welke onderdelenreeks je moet kijken hangt af van je chassisnummer".
(Is 1998 wellicht het jaar waarin ze van Microfiches zijn overgestapt op digitaal?)

Concreet: waterpomp 052121005AX (= met brede vertanding) is voor o.a. PY-motoren van chassisnummer tot en met (eindigend op) 002177. Waterpomp 030121005LX (= met smalle vertanding) is voor o.a. PY-motor vanaf chassisnummer eindigend op 002178. Chassisnummer van mijn auto eindigt op 343625, da's dus met de nieuwe smalle vertanding.
* EDIT: lees net in JHIMS (p. 62) dat die vertanding "seit 5/90 geändert ist" *

Orderacceptatieman (niet zijnde Balieman) had  dus niet goed gekeken en een waterpomp 'oude reeks' besteld.

Overigens hebben deze originele VAG-pompjes weliswaar plastic schoepjes, maar daar zit in het midden een metalen ring slipvast in, en die metalen ring is klemvast op het metalen asje van de pomp bevestigd.
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: Dennis op di, 03 aug 2010, 17:03:40
Begrijp ik goed dat Garageman een waterpomp met oude vertanding had gemonteerd? Dat moet je toch zien bij montage?
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: martijn op di, 03 aug 2010, 17:05:45
Dat past toch ook helemaal niet, dan loopt je D-riem niet goed over de Low torque vertanding..  -dunno-

Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: KoenG40 op di, 03 aug 2010, 20:28:23
Begrijp ik goed dat Garageman een waterpomp met oude vertanding had gemonteerd? Dat moet je toch zien bij montage?

Nee, de huidige niet (goed) werkende waterpomp (1) is er één van Cartal, is pas twee maanden oud (zie post van 28 juli (http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,9331.msg281138.html#msg281138)) en die heeft gewoon de goede vertanding. Echter de vandaag via A-point geleverde waterpomp (2) is van oude type. Met die pomp ben ik teruggegaan naar A-point om 'm te ruilen voor de juiste waterpomp (3), die morgen geleverd wordt.

En - heel gewaagd  :) - die ga ik morgen op aanwijzingen en onder toezicht van Garageman zelf vervangen  -klus-

Wish me luck  :)
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: Jaap op wo, 04 aug 2010, 08:28:06
Good luck en veel plezier met half-lange-dop 10.  :)  -naughty- -naughty-
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: KoenG40 op wo, 04 aug 2010, 13:31:54
Zo, met veel aanwijzingen en hulp  -klus- heb ik de oude waterpomp nu los.
nu ff schaften en dan weer opbouwen.

MAAR: rijden  -sturen- ... dat is er nog even niet bij...

Ik had al veel langer (2 jaar of zo) af en toe het idee dat ik na een koude start een lichte benzine lucht  rook. Niet altijd, slecht nu en dan, en na even rijden was die lucht sowieso weg. Daarom nooit aandacht aan besteed. Toen de auto (met draaiende motor) ff verplaatst moest worden naar de juiste brug lekte de benzine in een straaltje uit de motorruimte. Blijkt dat er haarscheurtjes (ouderdom) zitten in het plastic van de brandstofgalerij... Nieuwe is besteld, komt vrijdag of maandag. Pas als die is vervangen mag ik weer rijden.

Schaft zit erop, ik ga weer verder  -klus-





Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: rekordc op wo, 04 aug 2010, 14:18:25
 -thumbsup-  -klus-

Succes!!
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: Jaap op wo, 04 aug 2010, 15:04:17
<KNIP>. Blijkt dat er haarscheurtjes (ouderdom) zitten in het plastic van de brandstofgalerij... Nieuwe is besteld, komt vrijdag of maandag. Pas als die is vervangen mag ik weer rijden.

Klinkt alsof iemand (Garageman?) jou heeft verboden met de auto te rijden zo  -naughty- hahaha
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: KoenG40 op wo, 04 aug 2010, 21:45:11
WATERPOMP
Waterpomp is nagekeken - en er bleek niks mis mee te zijn. Het (metalen!) schoepenrad is geheel intact, zit muurvast op de as en draait keurig rond.
(heb dat in mijn post van ma 2/8 (http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,9331.msg281720.html#msg281720) aangepast)

Met veel moeite, geduld en hulp het spul weer terug geplaatst . Wat een gepruts zeg, in die smalle ruimte tussen blok en rechter binnenscherm.
'k Heb diep respect voor een ieder die dat wel zelfstandig en vlot kan!!

Het koelingsprobleem echt ligt toch zeer waarschijnlijk aan een gebrek aan flow van de koelvloeistof (nl. géén lekke koppakking, géén kapotte waterpomp, géén lekkage in gesloten koelsysteem, voldoende KVS en géén 'lucht' in koelsysteem én  koelvin gaat automatisch aan in lage en vervolgens hoge snelheid) en toch - met of zonder thermostaat - wordt KVS binnen 10 minuten 110º C, de bovenste slang naar radiateur wordt heet, onderste amper lauw.

Auto staat nog in de garage op de brug. Morgen gaan we de radiateur en de slangen eens goed onderzoeken op 'flow-belemmeringen'.  -klus-
Ook gaan we nog checken bij welke KVS-temperatuur de koelvin in lage- en hoge snelheid draait.

BRANDSTOFRAIL
@Jaap: Het was idd Garageman die tegen mij zei:  "Jij gaat NIET met je auto de weg op voordat we de brandstofrail hebben vervangen door een nieuwe". Een tweedehands vond hij geen optie, want "daar ken je uiteindelijk de historie niet van".  

@Dennis: nogmaals heel erg bedankt voor jouw initiatief mij te bellen en mee te denken over de problemen en mogelijke oplossingen. Super!  -thumbsup-

Ik houd me maar vast aan het adagium "volhouden, niet opgeven!" en meld me morgenochtend om 08:00 uur bij Garageman. Het gaat goed komen !
(Gelukkig heb ik de auto de komende 10 dagen niet echt nodig; ik kan het wel ff af met lopen, fiets, bus en trein. En Wilma pakt zonodig een leenauto van haar werk)
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: rekordc op do, 05 aug 2010, 10:50:28
Had Dennis niet een soort gelijk probleem? Andere thermostaat behuizing was de oplossing als ik mij goed herinner.

Update
FF gezocht in zijn project topic Project van Dennis (http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,3810.msg229100.html#msg229100)
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: Jaap op do, 05 aug 2010, 12:23:07
Good call Martin!

Enige wat ik daarnaast nog kan bedenken is een te arm mengsel, waardoor de motor van zich zelf te heet wordt. Een EGT heb je niet of wel?
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: KoenG40 op do, 05 aug 2010, 13:43:13
@Martin - dank voor het meedenken.
We (= garageman, ik en Dennis aan de telefoon) hebben gisteren deze mogelijkheid besproken. Thermostaat en thermosstaathuis zijn vrijwel gloednieuw (paar weken geleden vervangen). Garageman heeft daarna de motor laten draaien én een stuk gereden MET die nieuwe thermostaat én daarna ZONDER thermostaat. In beide gevallen zijn de verschijnselen hetzelfde: KVS wordt te snel te warm en bovenste slang wordt heet en onderste slang wordt nauwelijks warm. Hij concludeert daaruit dat het dus niet de thermostaat is die het probleem veroorzaakt.

@Jaap: een te arm mengsel hebben we uitgesloten op basis van de A/F-meter die normale waarden laat zien (net als vóór het probleem). Idem de uitlaatgastemperatuur (bij normaal rijden ±500-600ºC, bij stevig doortrekken en -rijden richting 800º (zeg ik even uit m'n hoofd - heb het ergens opgeschreven, maar heb dat niet bij de hand nu).
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: martijn op do, 05 aug 2010, 14:11:18
@Koen,

Bij Dennis lag het ook niet aan de thermostaat, maar op 1 of andere manier aan de behuizing.

Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: KoenG40 op vr, 06 aug 2010, 00:45:56
RADIATEUR
Vandaag de radiateur uitgebouwd en gecontroleerd.

(Tussen haakjes: ik heb toch echt (nog) het inzicht en handigheid bij dit sleutelwerk niet. Heb de hele ochtend staan klieren en prutsen - met JHIMS en Haynes erbij - en het lukte me werkelijk niet om die radiateur eruit te krijgen. Met name lukte het me niet om het ding langs die buis die van de intercooler boven de radiateur gaat te krijgen en/of die buis zelf eerst te verwijderen om dan de radiateur naar boven eruit te kunnen tillen. Uiteindelijk heeft Garageman het gedaan: met een soepele draai-, trek- en trilbeweging haalde hij die buis en radiateur tezamen in een keer naar boven.)

Bij controle van de radiateur bleek dat er nauwelijks vloeistof doorheen stroomt. Ding plat op de grond met buisopeningen naar boven. Grote trechter in aanvoerbuis gezet en halve emmer water erin gegoten. Pas na 15 seconden kwam er een heel klein beetje water uit de uitstroomopening.
Toen plastic kap van de zijkant losgewrikt. Bleken de instroomsleufjes (in bovenste helft radiateur) bijna volledig dichtgeslibt met een lichtgrijze, tandpasta-achtige substantie met wat zwarte stukjes plastic ter grootte van beschuit- en broodkruimels.

Afijn , nieuwe radiateur besteld bij Autotemp. Garageman haalt vrijdag 6/8 op en zet 'm er ma of di in.  Voor montage gaat hij eerst de KVS-kanalen in het motorblok spoelen.

Overigens weten noch hij, noch ik ECHT zeker of hij ivm met kleine KVS-lekkage uit de radiateur ooit *nieuwe radiateur geplaatst heeft* (ik dacht van wel, maar kan het niet aantonen) of misschien *een pil heeft gegeven* (ik dacht van niet, maar hij sluit het niet uit).

POREUZE BENZINESLANG
Het stuk benzineslang dat aan het buisje op de brandstofgalerij zit, bleek inwendig behoorlijk poreus/gescheurd. Wordt dus ook vervangen.

GESCHEURDE G-LADERSLANG
En - het houdt niet op - de slang van het  kleppendeksel naar de G-lader bleek geschuurd te zijn op de rand van de aansluiting op de buis van het kleppendeksel. Nieuwe is besteld en wordt maandag geleverd.

EDIT: zie net dat je foto's die als bijlage bij een post zitten (zoals de drie plaatjes hieronder) alléén ziet als je bent; dat was me nooit eerder opgevallen  :)
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: Jaap op vr, 06 aug 2010, 08:01:19
EDIT: zie net dat je foto's die als bijlage bij een post zitten (zoals de drie plaatjes hieronder) alléén ziet als je bent; dat was me nooit eerder opgevallen  :)

Als je bent;.. wat?
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: martijn op vr, 06 aug 2010, 08:53:01
"ingelogd"

@ Koen,

dus toch de radiateur. Iig duidelijk dat daar het probleem ligt.
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: Jaap op vr, 06 aug 2010, 10:06:58
Off-topic: Permissie aangepast: Ongeregistreerden kunnen nu ook de bijlagen bekijken.


On-topic: Erg benieuwd of hiermee dan toch eindelijk de problemen verholpen gaan worden.  Is bij de 2F de G40 radiateur nog 'speciaal' of gewoon hetzelfde als elke andere radiateur? Een universele onderdelenboer verkoopt voor de Polo 2 G40 in iedergeval gewoon die van een 1.0 HZ, want de afmetingen zijn daarvan gelijk. Het koelvermogen van een Polo 2 G40 is echter wel groter, maar dat boeit bij de universeel wat minder. (Ome Edgar neemt z'n telefoon even niet op :) )

Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: Gerard op vr, 06 aug 2010, 11:51:17
Off-topic: Permissie aangepast: Ongeregistreerden kunnen nu ook de bijlagen bekijken.

Off-topic: Mag men dan ook linken op andere fora naar plaatjes hier gepost?
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: Dennis op vr, 06 aug 2010, 13:25:52
@Koen: dus toch radiateur  -thumbsup-
En die brandstoflekkage van de rail, was dat stiekem toch niet langs de slang? Standaard probleem trouwens, die uitgedroogde slangen.

@Jaap: 2F G40 heeft iig dezelfde radiateur als 3F. Tijdje terug nog een nieuwe in de Genesis gezet.
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: Jaap op za, 07 aug 2010, 08:45:26
Off-topic: Mag men dan ook linken op andere fora naar plaatjes hier gepost?
Off-topic continues: Liefst link je naar plaatjes in het foto-album.. die worden gebrandmerkt met ons ' logo '

@Dennis: Ik vermoedde/dacht al zoiets,.
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: KoenG40 op zo, 15 aug 2010, 15:56:24
@Koen: dus toch radiateur  -thumbsup-
En die brandstoflekkage van de rail, was dat stiekem toch niet langs de slang? Standaard probleem trouwens, die uitgedroogde slangen.
Ik ben een kleine week 'van huis' geweest'. Dat was wat lastig voor Garageman, want planning was dat ik zelf toch wat dagen in de (de)montage zou steken. Hij heeft afgelopen donderdag op mijn verzoek de auto toch 'rijdbaar' gemaakt - dat werd wel haastwerk, want op vrijdag was hij er niet...

1. Nieuwe radiateur zit er in. Vandaag ruim 150 km over snelweg gereden en KVS blijft nu netjes 90ºC en olie tussen 100-110ºC, ook bij kilometers lang snelheden van ± 130 op de teller.
2. Brandstofslang en G-lader retourslang zijn ook vernieuwd. De nieuwe brandstofrail ligt in ongeopende verpakking in m'n kofferbak - het was toch die slang, heeft ie me al medegedeeld.
3. Heb 'm niet gehoord over het reinigen van dat ding van de carterontluchting. Vermoed dat ie daar nog niet aan toegekomen is.

En ik denk dat motortje nog ff goed moet worden 'afgesteld', want start niet meer zo vlot  (drie-vier keer ronddraaien voor ie aanslaat), A/F-meter gaat naar mijn gevoel veel te snel na koude start al in 'closed loop' en lopt  - eenmaal warm - te hoog stationair (1300 rpm).

Wellicht komt dat door de niet goed werkende MAP-sensor. De nieuwe, die ik weken (maanden!) geleden besteld én betaald heb, is nog steeds niet geleverd. Heb die man vandaag een "Letzte Warnung" gestuurd om binnen 10 dagen te leveren OF het geld terug te storten. Anders zal ik zijn wanprestatie melden bij E-bay en PayPal.

Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: Dennis op ma, 16 aug 2010, 13:11:10
 -thumbsup-

Staat distributie/ontsteking wel goed?
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: KoenG40 op ma, 16 aug 2010, 18:23:53
Vanochtend vroeg ± 50 km snelweg gereden (hele week cursus in Avenhorn).
Koud en warm stationair beroerd met (neiging tot) afslaan, maar warm optrekken en kruisen ging prima.

In middag pauze Garageman gebeld. Hij had het verhaal en maakte excuus dat hij in de haast en drukte:
a. het slangetje van gasklephuis naar de 'paddestoel' (canister?) nog niet had aangesloten;
b. dat later vergeten was en de - toen zagend en te hoog stationair draaiende - motor had 'teruggesteld' door schroef in het gasklephuis naar rechts te draaien.

Eind van de middag heb ik het slangetje aangesloten, motor gestart en schroef naar links gedraaid tot motor ± 900 strak stationair draaide.
Motortje loopt stationair nu een stuk beter en 'op toeren' nog steeds goed.

Nu moet nog die knaap van die MAP-sensor over de brug komen...


Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: Dennis op di, 17 aug 2010, 09:33:40
Dat kan ook.  -thumbsup-

Ik zou die duitser gewoon eens bellen, helpt vaak erg goed.
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: KoenG40 op di, 17 aug 2010, 21:55:59
Ik zou die duitser gewoon eens bellen, helpt vaak erg goed.

Heb ik ook al een paar keer gedaan - maar dan neemt er een vriendelijke man van een telefoonbeantwordingsdienst voor hem op die zegt dat hij de boodschap (opsturen die hap, terugbellen a.u.b) zal doorgeven. Maar geen reactie, tot dusver...
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: KoenG40 op vr, 20 aug 2010, 17:50:32

Die duitser aan wie ik via PayPal ± 125,-- heb betaald voor de Ebaybestelling van de mapsensor laat niets meer van zich horen. Zijn telefoonbeantwoordingsdienst lijkt te zijn vervangen door een antwoordapparaat.

Mij plan: deze transactie bij Paypal en Ebay melden,
proberen mijn geld terug te krijgen,
elders een nieuwe poging wagen om een 200kPa MAP-sensor te kopen.

Tips hierover zijn welkom.


[ ben hier inmiddels een beetje off-topic ]
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: Dennis op za, 21 aug 2010, 16:00:54
Heb je zijn naam + adres ook al eens opgezocht in een (online) telefoonboek?
Misschien dat je dan een ander nummer krijgt.
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: KoenG40 op ma, 04 okt 2010, 16:45:05
Krijg die figuur (Jan Böse van http://www.tt-turbo.de/produkte_mapsensor.php ) helaas niet meer te pakken en hij reageert niet meer op e-mails.
Een klacht/claim bij PayPal bleek niet meer mogelijk, want dat had ik binnen 40 dagen na aankoop moeten doen.

Ik steek er verder geen energie meer in en ga lekker door op een wel begaanbare weg: zie http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,9615.msg289810.html#msg289810
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: richard-polo op ma, 04 okt 2010, 16:49:38
doet me goed om te horen dat je er al plezier van hebt -thumbsup-

Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: polo86 steilheck op wo, 24 nov 2010, 17:49:50
ik heb ook al een keer gehad dat de peilstok rubber kapot was. de olie lekte er hard langs ineens begon het olie lampje te branden
nieuwe rubbers gekocht en erop gezet en hij was weer lekvrij
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: KoenG40 op vr, 10 jun 2011, 07:28:18
ik heb ook al een keer gehad dat de peilstok rubber kapot was. de olie lekte er hard langs ineens begon het olie lampje te branden
nieuwe rubbers gekocht en erop gezet en hij was weer lekvrij

Peilstokrubber? Zit dat ook in een PY-motor?
Ik zie bij bij mijn auto nl. alleen een rood plastic tuitje waar het rode plastic 'stopje' onder het peilstok-oog in gaat  -dunno-
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: polo86 steilheck op di, 14 jun 2011, 17:53:12
de peilstokrubber die ik bedoel zit onder op de buis waar peilstok in komt en dicht het motorblok af. als je het schroefje op de kop los draait kun je de peilstokbuis zo uit het motorblok halen
Titel: Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
Bericht door: KoenG40 op di, 14 jun 2011, 22:01:36
de peilstokrubber die ik bedoel zit onder op de buis waar peilstok in komt en dicht het motorblok af. als je het schroefje op de kop los draait kun je de peilstokbuis zo uit het motorblok halen

OK, dank voor je reactie, dit wist ik niet.

Ik dacht dat het misschien ging over een rubbertje aan de bovenkant.

Zie http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,10671.msg324366.html#msg324366

en http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,10671.msg324394.html#msg324394