Auteur Topic: valt stil na cilinderkoppakking  (gelezen 5394 keer)

Offline azertion

  • L86C-0236
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 107
  • Geslacht: Man
  • eerste wagen
valt stil na cilinderkoppakking
« Gepost op: wo, 27 jul 2011, 21:58:33 »
men aav blok valvt stil als ik na een paar seconde volle gas de motor in toeren laat dalen tot 1500 1000. en daarna snel gas geeft dan slaat ie precies een slag over of iets in die aard

ps kan ik hier filmpjes op het forum zetten?
Polo 2f 1.3 aav '94 164k km daily
Polo derby gls 1.1  '77 95k km

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: valt stil na cilinderkoppakking
« Reactie #1 Gepost op: wo, 27 jul 2011, 22:05:16 »
Distributieriem is los geweest. Riem staat een tandje verkeerd als ik op mijn eerste gedachte af zou gaan.
Er vanuit gaande dat de ontsteking niet los is geweest.

Filmpje op youtube en hier link plaatsen
« Laatst bewerkt op: wo, 27 jul 2011, 23:01:04 door RoelG »

Offline azertion

  • L86C-0236
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 107
  • Geslacht: Man
  • eerste wagen
Polo 2f 1.3 aav '94 164k km daily
Polo derby gls 1.1  '77 95k km

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: valt stil na cilinderkoppakking
« Reactie #3 Gepost op: wo, 27 jul 2011, 23:28:22 »
Klinkt als tikkende kleppen (driem niet goed) Of je ontsteking klopt voor geen meter. Zet die eens in het midden van het stelbereik en probeer dan nog eens ;) Kijk sowieso ff je timing na!

Offline Mark

  • L86C-0037
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.296
  • Geslacht: Man
  • Mark Pruim
Re: valt stil na cilinderkoppakking
« Reactie #4 Gepost op: do, 28 jul 2011, 05:13:16 »
Ik geef toe, ik het is een jaar of wat geleden dat ik een polo torretje IRL heb horen lopen...maar ik hoor geen kleppen tikken  -dunno-
Neemt niet weg dat dat een mogelijkheid is natuurlijk.
Altijd moeilijk zulke JoeTooB fillumpies.
De loop is niet jovel inderdaad, de plof/knal hoort natuurlijk niet.
Ontsteking/timing inderdaad....maar das een erg breed gebied  -klus-

Maar als monteur stel je eerst de belangrijke vragen.

Heeft er iemand met z'n klauwen aangezeten ?  :)

Oftewel, wanneer deed zich dit probleem voor het eerst voor.
Is het uit de lucht komen vallen ?
Is er aan gesleuteld recentelijk ?
« Laatst bewerkt op: do, 28 jul 2011, 05:18:52 door Mark »

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Re: valt stil na cilinderkoppakking
« Reactie #5 Gepost op: do, 28 jul 2011, 09:49:38 »
Klinkt een beetje als een diesel in het tweede filmpje, en er tikt wel iets, maar dat kunnen ook klepstoters zijn die goed met olie vullen, bij een koude start heb ik dat tikken ook wel eens. Maar het kunnen ook wel kleppen zijn die de zuigers lichtjes raken.

Dat ploffen lijkt me (en aan de andere reacties te zien ben ik niet alleen) een timing probleem, ontsteking, nokkenas, of beide. (als de distributieriem een tandje verspringt dan staat de ontsteking ook niet meer goed natuurlijk)

Controlleer eerst de nokkenastiming, is die goed (of na die goed gezet te hebben) de ontstekingstiming. Als de nokkenastiming verkeerd stond zou een compressietest waarschijnlijk kunnen aantonen of de kleppen of zuigers beschadigd zijn.
Pimp my Polo

Offline azertion

  • L86C-0236
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 107
  • Geslacht: Man
  • eerste wagen
Re: valt stil na cilinderkoppakking
« Reactie #6 Gepost op: do, 28 jul 2011, 10:34:49 »
tikken verdwijnt als je een beetje gas blijft geven
Polo 2f 1.3 aav '94 164k km daily
Polo derby gls 1.1  '77 95k km

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: valt stil na cilinderkoppakking
« Reactie #7 Gepost op: do, 28 jul 2011, 10:53:00 »
De cilinderkoppakking is recent vernieuwd: Alles is dus los geweest.

Stap 1: Distributietiming: Heb je de timing van de distributieriem al gecontroleerd? En staat ze goed?
Zo ja: Ga verder naar stap 4
Zo nee: Ga verder naar stap 2:

Stap 2: Compressietest
Als de motor gedraaid heeft met een distributie die één (of meerdere) tandjes van tijd heeft gestaan, kan het zijn dat je kleppen een klap hebben gehad (zuiger tegen klep). Dit kàn tikken opleveren bij lagere toeren, dat bij hogere toerentallen niet meer (goed) te horen is.
Zet de distributieriem op tijd, en voer een compressietest  uit. (zelf geen apparatuur? Laat t bij een garage doen, en neem gelijk stap 4 mee) Compressie onvoldoende? ( Minder dan 8 bar einddruk, grote verschillen tussen de onderlinge cilinders? Ga naar stap 3

Stap 3: Kleppenkrom
Trek de kop d'r maar weer af, en begin opnieuw met de reparatie

Stap 4: Ontstekingstijdstip controleren
De distributie is niet (meer) van tijd, de compressie is voldoende; Zitten de bougiekabels allemaal goed aangesloten? Juist volgorde, kabels/stekkers allemaal goed vast?
Hoe staat 't ontstekingstijdstip? Controleren en afstellen doe je met een stroboscooplamp; heb je die niet, en heb je niet zoveel ervaring: ga naar een garage of koop zelf een afstel-lamp. Het ploffen wat je hoort in het filmpje is een 'fehlzundung': Te vroeg of veelste laat ontsteken van het mengsel, met back-fire in je inlaat. Niet goed. Niet gezond.

Overigens: is de olie ververst na de cilinderkoppakking wissel? is het koelwater ververs? Als er (veel) water bij de olie is gekomen, is dat niet goed voor de smering en kunnen de hydrostoters daar ook nog last van krijgen. Water verdampt vanzelf, maar een olie-wissel is zeker aan te raden. Als er (veel) water bij de olie zit zie je dat aan een mayonaise achtige smurrie onder de vuldop voor de olie.


« Laatst bewerkt op: do, 28 jul 2011, 11:19:38 door Jaap »
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: valt stil na cilinderkoppakking
« Reactie #8 Gepost op: do, 28 jul 2011, 10:57:11 »
Taru: doe me even een plezier en controleer of de distributieriem goed staat.
Deze is eenvoudig uit te sluiten en dan kunnen we verder denken.
Als de riem verkeert staat levert dit mogelijk (dure) schade aan de motor op dus niet meer starten en lopen maar nakijken.
Het uitsluiten ervan voorafgaand aan verder zoeken is dan ook zeker aan te raden.


Edit: Jaap was me voor :)

Zoals jaap zegt: controleer eerst de distributieriem. Voorafgaand daarvan motor niet meer starten is mijn advies (zo voorkom je mogelijk erger)

« Laatst bewerkt op: do, 28 jul 2011, 11:30:14 door RoelG »

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: valt stil na cilinderkoppakking
« Reactie #9 Gepost op: do, 28 jul 2011, 12:56:29 »
weer commotie over mij geweest zo te merken. Ik vraag me af wie dat allemaal geweest is, maar das wel te raden.

Heb niet voor niets gezegt: klinkt als... Dat betekend dat ik dat zo vind klinken, met een youtube filmpje. als ik had gezegt: Dat zijn kleppen die tikkertje spelen met de zuigers.... Maar dat wilde ik eerst ook zeggen, maar dat heb ik dus opzettelijk niet gedaan, omdat t dan een feit leek. Juist ter voorkoming van allerlei gezeik hier. En warempel, zelfs als ik probeer het als een mening te formuleren komt er weer gezwets uit van anderen.


Even een beknopt stappenplan (vind ik zelf altijd prettig):
1> controleer de distributieriemtiming
2> zet ontsteking in het midden van het stelbereik
3> start de motor en luister of het getik weg is.
4> Stel de ontsteking af en als t nog tikt alles nogmaals controleren, maar dan ben ik bang dat er meer aan de hand is.
« Laatst bewerkt op: do, 28 jul 2011, 13:00:58 door Jaap »

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Re: valt stil na cilinderkoppakking
« Reactie #10 Gepost op: do, 28 jul 2011, 13:37:14 »
Hoe heb je de koppakking vervangen? Heb je ook de kop laten vlakken (mits dit nodig was). Kan het niet zo zijn dat hij nog steeds lekt?
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: valt stil na cilinderkoppakking
« Reactie #11 Gepost op: do, 28 jul 2011, 23:40:09 »
juist zoals iedewreen hier zegt ,ga eerst je eigen stappen na op fouten om deze uit te sluiten

 een motor die uitvalt na gas geven of bij stationair loop ,die eerst wel goed liep voor de reperatie.zit er iets fout .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: valt stil na cilinderkoppakking
« Reactie #12 Gepost op: vr, 29 jul 2011, 22:18:50 »
Distributie kan je zelf ook op goede stand zetten door de eerste cilinder op het bovenste dooie punt te zetten en dan de merktekens op de bijde poelies gelijk te zetten. Blijft het probleem iig, zoals jaap al zei, compressie meting doen. Succes!
Ps dat gummen lekker blijven doen -thumbsup-
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline azertion

  • L86C-0236
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 107
  • Geslacht: Man
  • eerste wagen
Re: valt stil na cilinderkoppakking
« Reactie #13 Gepost op: di, 02 aug 2011, 22:13:46 »
idd een tandje ernaast
valt niet stil maar tikt wel lichtjes.
klinkt zelfs stiller.
hoor wel de kleppen lichtjes nog.
Polo 2f 1.3 aav '94 164k km daily
Polo derby gls 1.1  '77 95k km

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: valt stil na cilinderkoppakking
« Reactie #14 Gepost op: di, 02 aug 2011, 22:29:33 »
idd een tandje ernaast

Door naar stap 2:
http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,11114.msg331525.html#msg331525

Als de compressie nog voldoende blijkt,.. heb je geluk gehad :)  Zo niet.. dan wordt het toch nog koppig.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken