De cilinderkoppakking is recent vernieuwd: Alles is dus los geweest.
Stap 1: Distributietiming: Heb je de timing van de distributieriem al gecontroleerd? En staat ze goed?
Zo ja: Ga verder naar stap 4
Zo nee: Ga verder naar stap 2:
Stap 2: Compressietest
Als de motor gedraaid heeft met een distributie die één (of meerdere) tandjes van tijd heeft gestaan, kan het zijn dat je kleppen een klap hebben gehad (zuiger tegen klep). Dit kàn tikken opleveren bij lagere toeren, dat bij hogere toerentallen niet meer (goed) te horen is.
Zet de distributieriem op tijd, en voer een compressietest uit. (zelf geen apparatuur? Laat t bij een garage doen, en neem gelijk stap 4 mee) Compressie onvoldoende? ( Minder dan 8 bar einddruk, grote verschillen tussen de onderlinge cilinders? Ga naar stap 3
Stap 3: Kleppenkrom
Trek de kop d'r maar weer af, en begin opnieuw met de reparatie
Stap 4: Ontstekingstijdstip controleren
De distributie is niet (meer) van tijd, de compressie is voldoende; Zitten de bougiekabels allemaal goed aangesloten? Juist volgorde, kabels/stekkers allemaal goed vast?
Hoe staat 't ontstekingstijdstip? Controleren en afstellen doe je met een stroboscooplamp; heb je die niet, en heb je niet zoveel ervaring: ga naar een garage of koop zelf een afstel-lamp. Het ploffen wat je hoort in het filmpje is een 'fehlzundung': Te vroeg of veelste laat ontsteken van het mengsel, met back-fire in je inlaat. Niet goed. Niet gezond.
Overigens: is de olie ververst na de cilinderkoppakking wissel? is het koelwater ververs? Als er (veel) water bij de olie is gekomen, is dat niet goed voor de smering en kunnen de hydrostoters daar ook nog last van krijgen. Water verdampt vanzelf, maar een olie-wissel is zeker aan te raden. Als er (veel) water bij de olie zit zie je dat aan een mayonaise achtige smurrie onder de vuldop voor de olie.