Auteur Topic: ja het is weer winter  (gelezen 5091 keer)

Offline Lowrida

  • Non-Register lid
  • Berichten: 312
  • Geslacht: Man
  • Remon Koen
    • Garage Koen
Re: ja het is weer winter
« Reactie #30 Gepost op: za, 04 feb 2012, 20:00:00 »
Dan is je accu zo stokdood dat ie de ontsteking niet van stroom kan blijven voorzien en dan slaat ie af ja  -gert-
Accu verzorgd de ontsteking niet van stroom, maar de dynamo!
Het leven is net een kartbaan: Sensatie, adrenaline en veel te snel voorbij!

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: ja het is weer winter
« Reactie #31 Gepost op: za, 04 feb 2012, 20:15:24 »
Had je hem in een sloot geparkeerd ofzo?  :)

stuurslot -uitlachen-
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: ja het is weer winter
« Reactie #32 Gepost op: za, 04 feb 2012, 20:33:27 »
Accu verzorgd de ontsteking niet van stroom, maar de dynamo!

 -gert- Dynano laad de accu bij, als deze qua onder t voltage van de dynamo ligt. Welk 'onderdeel' de stroom voor de ontsteking levert, ligt dus maar net aan de spanning van de accu / dynamo en het toerental van de motor. Maar goed: als de accu overleden is, en echt he-le-maal niets meer doet, dan kan het zijn dat inderdaad de ontsteking, en daarmee de motor,  uitvalt als de dynamo niet snel genoeg meer draait. Bij stationair levert de dynamo maar een heul klein beetje stroom, dus kan de ontsteking maar zo uitvallen.

Olieschokdempers, en gas-gevulde olieschokdempers zijn/kunnen bij koud weer véél stugger worden dan bij zonnige warmte. Net als motorolie wordt de olie in de schokdempers ook gewoon dikker naar mate het kouder wordt. (Gasgevulde dempers hebben ook gewoon olie, maar als extra staat er gasdruk op de demper, zodat de olie minder snel schuimt).

Bij dit soort temperaturen blijkt of je auto volledig winter bestendig is, of niet. Ook al is het een oude auto: alles mag gewoon blijven werken hoor! Wordt de auto niet warm? Termostaat kapot, stukkie karton voor de gril (werkt prima bij de G40 :) . Slecht/niet starten? Verkeerde motorolie (te dik voor t seizoen) en/of accu te weinig capaciteit ( ouderdom komt met gebreken ). etc etc.

Bij mijn ToekToek merk ik het aan het gaspedaal: Deze gaat erg stroef,.. en bij de Golf zijn alle sloten bevroren,.. dus staat ie altijd van 't slot af (maar dat staat ie s'zomers toch eigenlijk ook al wel).
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: ja het is weer winter
« Reactie #33 Gepost op: za, 04 feb 2012, 20:39:18 »
daar kwam ik vandaag ook achter idd, bijna 300 km gereden met de golf maar niet op temperatuur geweest tijdens het rijden.
tijdens stilstaan liep de temperatuur goed op maar tijdens rijden schoot het niet op, was ook verdomd koud in de auto heel de rit.

Zelfde bij de Scenic van de vrouw: maandag gaat er een nieuwe thermostaat in. Juist als-ie bij stilstand wél op temp komt, en bij rijden vervolgens weer (sterk) afkoelt mag je wel de conclusie trekken dat het grote systeem te snel wordt ingeschakeld doordat de thermostaat niet meer volledig wil/kan sluiten...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: ja het is weer winter
« Reactie #34 Gepost op: za, 04 feb 2012, 20:47:29 »
Met dit weer geen handrem maar parkeren in de eerste versnelling.  -thumbsup-
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline sebastiaan-vw

  • Non-Register lid
  • Berichten: 335
  • Geslacht: Man
  • s van soest
Re: ja het is weer winter
« Reactie #35 Gepost op: za, 04 feb 2012, 21:06:04 »
Met dit weer geen handrem maar parkeren in de eerste versnelling.  -thumbsup-
ja en als er dan geen blok meer in zit ?? -nana-


Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: ja het is weer winter
« Reactie #36 Gepost op: za, 04 feb 2012, 21:07:23 »
Dan parkeer je niet maar dan sta je maar wat .........  :)
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline sebastiaan-vw

  • Non-Register lid
  • Berichten: 335
  • Geslacht: Man
  • s van soest
Re: ja het is weer winter
« Reactie #37 Gepost op: za, 04 feb 2012, 21:08:18 »
kan er ook iets in de kopeling kapot zijn kwam alemaal stukjes metaal tegen toen ik de bak er af haalde

Offline sebastiaan-vw

  • Non-Register lid
  • Berichten: 335
  • Geslacht: Man
  • s van soest
Re: ja het is weer winter
« Reactie #38 Gepost op: za, 04 feb 2012, 21:09:10 »
Dan parkeer je niet maar dan sta je maar wat .........  :)
doe je gewoon een steentje achter het wiel !!
« Laatst bewerkt op: za, 04 feb 2012, 21:10:51 door sebastiaan-vw »

Offline Lowrida

  • Non-Register lid
  • Berichten: 312
  • Geslacht: Man
  • Remon Koen
    • Garage Koen
Re: ja het is weer winter
« Reactie #39 Gepost op: za, 04 feb 2012, 21:58:36 »
-gert- Dynano laad de accu bij, als deze qua onder t voltage van de dynamo ligt.
Een accu zal ALTIJD onder het laadvermogen van een dynamo liggen. Een goede dynamo laad rond de 14v, een accu zal nooit boven of gelijk
aan die 14v komen! De dynamo levert variable iets meer naar gelang er gevraagd word.. hij voorziet de stroomverbruikers en de overcapaciteit
word naar de accu geleid. Trek maar eens de pool van je accu los, de motor zal dan door blijven lopen. (niet te lang want dit sloopt je dynamo)
Als de auto gelijk afslaat is dat een teken dat de dynamo ook niet al te best meer is..

Citaat
Bij stationair levert de dynamo maar een heul klein beetje stroom, dus kan de ontsteking maar zo uitvallen.
Zelfs bij stationair toerental zal de dynamo op zijn minst 13 volt moeten geven! Doet hij dat niet dan is dat gewoon slijtage van je dynamo.
Dat verhaaltje stamt nog uit de single field dynamo tijdperk, zoals bijvoorbeeld voorheen op mijn 68er Chrysler Newyorker zat.
Daarbij ging hij pas echt laadstroom geven bij een hoger toerental..
Het leven is net een kartbaan: Sensatie, adrenaline en veel te snel voorbij!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: ja het is weer winter
« Reactie #40 Gepost op: za, 04 feb 2012, 22:03:00 »
Dan parkeer je niet maar dan sta je maar wat .........  :)

Precies. Blokkie achter 't wiel,. en klaar is staan doet klara!
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: ja het is weer winter
« Reactie #41 Gepost op: zo, 05 feb 2012, 09:18:38 »
Eerste week met de sedan gereden. Moet zeggen start prima, warmt snel, na enkele km begint de verwarming al lekker op temp te komen -thumbsup- . Het enige is dat mn polo wel stuitert de eerste km. Zou het kunnen dat schokbrekers bevroren zijn -dunno-
nee platte kantjes op de band van het staan door de koude ,door het rijden worden ze weer warm en soepel
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: ja het is weer winter
« Reactie #42 Gepost op: zo, 05 feb 2012, 09:25:46 »
Een accu zal ALTIJD onder het laadvermogen van een dynamo liggen. Een goede dynamo laad rond de 14v, een accu zal nooit boven of gelijk
aan die 14v komen! De dynamo levert variable iets meer naar gelang er gevraagd word.. hij voorziet de stroomverbruikers en de overcapaciteit
word naar de accu geleid. Trek maar eens de pool van je accu los, de motor zal dan door blijven lopen. (niet te lang want dit sloopt je dynamo)
Als de auto gelijk afslaat is dat een teken dat de dynamo ook niet al te best meer is..
Zelfs bij stationair toerental zal de dynamo op zijn minst 13 volt moeten geven! Doet hij dat niet dan is dat gewoon slijtage van je dynamo.
Dat verhaaltje stamt nog uit de single field dynamo tijdperk, zoals bijvoorbeeld voorheen op mijn 68er Chrysler Newyorker zat.
Daarbij ging hij pas echt laadstroom geven bij een hoger toerental..

En de accu activeert de dynamo ,waardoor als de dynamo eenmaal stroom levert de accu losgekoppeld kan worden .en je auto zonder accu gewoon de motor blijft draaien ,je moet dan niet teveel verbruikers inschakelen.
Maar ik moet lowrida gelijk geven uiteindelijk levert de accu
 de startstroom en is je buffer ,maar de dynamo geeft de stroom .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: ja het is weer winter
« Reactie #43 Gepost op: zo, 05 feb 2012, 10:58:28 »
Een accu zal ALTIJD onder het laadvermogen van een dynamo liggen. Een goede dynamo laad rond de 14v, <KNIP>
Zelfs bij stationair toerental zal de dynamo op zijn minst 13 volt moeten geven! <KNIP>
*edit: serge was me voor*
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: ja het is weer winter
« Reactie #44 Gepost op: zo, 05 feb 2012, 11:20:13 »
Citaat
(Gasgevulde dempers hebben ook gewoon olie, maar als extra staat er gasdruk op de demper, zodat de olie minder snel schuimt).

Het schuimen kan toch niet in een gesloten systeem? (Volg een cursus hydrauliek) Alleen als er vocht of lucht in zit?
Nooit in de gasgevulde dempers verdiept (nu dus wel) maar om het te ondersteunen met een plaatje:
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..