Auteur Topic: Waterpomp polo defect  (gelezen 5121 keer)

Offline naisaaz

  • Non-Register lid
  • Berichten: 68
Waterpomp polo defect
« Gepost op: di, 01 mei 2012, 10:41:47 »
Beste mensen,

Ik was gisteren in mijn polo (1.3 liter, bouwjaar 1994, motorcode AAV) onderweg naar huis toen op een gegeven moment de temperatuurmeter richting de 110 graden (op de snelweg) liep. Ik heb hem toen na 30 km doorgereden te hebben bij een tankstation gezet en rook na het uitzetten van de motor koelvloeistof. Onder de auto had zich een plasje gevormd en het spul kwam onder uit de dop van het expansievat voor de koelvloeistof. Ik heb toen de ADAC (was in Duitsland) gebeld en de monteur vertelde na een paar simpele tests (er liep geen koelvloeistof van de waterpomp naar het expansievat) dat de pomp eraan was.

Ik wil hem zelf repareren, maar lees op internet allerlei horrorverhalen over ernstige schade aan de motor. Waar moet ik rekening mee houden bij het repareren? Wat kan er nog meer kapot zijn gegaan? De distributieriem zit er nog op en de motor draaide soepel en zonder vreemde geluiden toen ik hem afgaf aan de ADAC om naar Nederland te slepen. Heb ik geluk gehad, of moet ik me nog ergens anders zorgen om maken?

Alvast bedankt!

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Waterpomp polo defect
« Reactie #1 Gepost op: di, 01 mei 2012, 11:20:07 »
De waterpomp wordt aangedreven door de distributieriem (en spant gelijk ook de distributieriem). Dus bij het vervangen van de waterpomp kan je ook meteen de distributie vervangen, als die er al een tijdje op zit of onbekend is wanneer die is gedaan. Voor de Polo is het allemaal niet zo duur, gewoon uit Duitsland van ebay halen. Zie bijvoorbeeld hier *klik*

Kans is er wel dat je koppakking een optater heeft gekregen, maar misschien heb je geluk gehad.

btw. stel je eens even voor in het voorstellen topic! Paar foto's van je polo erbij, altijd leuk.
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Waterpomp polo defect
« Reactie #2 Gepost op: di, 01 mei 2012, 12:56:49 »
met een beetje mazzel heb je euh.... mazzel

in beginsel is het simpel.

als hij niet pompt wordt hij warmer.
Wordt hij warmer, loopt de druk op.
In dat geval wordt je koelsysteem een drukvat op zoek naar een 'uitlaatklep'
In dit geval is dit de dop van het expansievat geweest.
Met een beetje mazzel voordat er ergens anders schade is ontstaan.

Garanties bestaan echter niet.
De blokjes kunnen echter wel wat hebben. In principe, heb ik mij altijd laten vertellen, is alleen alles boven de eindstreep drama. Daarvoor gaat het nog wel.
Hij zal mogelijk wel wat hebben geleden maar dat hoeft geen probleem te zijn.
Je kunt het gokken. Maar zoals gezegd: garanties bestaan niet. Een je adviseren over de juiste keuze is daarmee ook erg moeilijk    :)

Ter beeldvorming:
Heb ooit eens met een  vw met dichtevroren radiator  gereden.
Op een gegeven moment is zelfs de dop uit het blok gesprongen zo hoog was de druk.
Alles laten ontdooien: dop terug getikt, systeem opnieuw afevuld en daarna nog lang mee gereden.


« Laatst bewerkt op: di, 01 mei 2012, 12:59:03 door RoelG »

Offline naisaaz

  • Non-Register lid
  • Berichten: 68
Re: Waterpomp polo defect
« Reactie #3 Gepost op: wo, 02 mei 2012, 16:41:47 »
Oké duidelijk verhaal. Foto's en uitgebreide voorstelronde volgen wanneer de auto weer in NL staat (heb nu alleen foto's van toen hij gestolen was 1 jaar geleden, niet de mooiste ;)).

De auto komt binnen 10 werkdagen in NL aan. Hoe kan ik dan het beste testen of de koppakking lek is? Even warm laten draaien (niet te warm uiteraard) nadat ik de vloeistof weer heb aangevuld? Wat zijn jullie suggesties?

Groet,

Hamed

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Waterpomp polo defect
« Reactie #4 Gepost op: wo, 02 mei 2012, 16:59:51 »
Ik zou eerst toch de waterpomp vervangen. Incl. of excl. distributieriem.
Waarschijnlijk is bij de oude pomp de verbinding tussen het schoepenwiel en de as losgeraakt. Wil wel gebeuren bij goedkope pompen met plastic schoepenwiel.

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Waterpomp polo defect
« Reactie #5 Gepost op: do, 03 mei 2012, 09:50:37 »
ik sliuit me bij dennis aan.

Pompje kost de wereld niet.
Omschroeven en eerst maar eens kijken.
De vraag is natuurlijk wel: kun je dat zelf.

Als je het laat doen loopt het vaak al snel in de papieren.

Offline naisaaz

  • Non-Register lid
  • Berichten: 68
Re: Waterpomp polo defect
« Reactie #6 Gepost op: do, 03 mei 2012, 16:21:42 »
En wat als dan blijkt dat de kop eraan is? Dan kan alles er opnieuw af.. Is het niet verstandiger om eerst even te testen met een CO-meter nadat het koelsysteem gevuld is? Wat is hier op tegen?

Ik wil ook meteen de distributieriem meepakken, hoe zorg ik er dan voor dat de nokken- en krukas niet tov elkaar verdraaid worden. Lees allerlei verhalen over pinnen op internet, maar in Haynes staat alleen iets over TDC-1. Weten jullie hier meer over?

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Waterpomp polo defect
« Reactie #7 Gepost op: do, 03 mei 2012, 16:43:13 »
Op het krukasvliegwiel en het nokkenastandwiel staan een merkteken. Beiden kunnen ook slechts op één manier op de assen geschoven worden. Kan weinig aan fout gaan, gewoon bij het opspannen van de riem opletten dat de merktekens nog goed staan.
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline Raymon

  • L86C-0190
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.501
  • Geslacht: Man
  • Raymon Gerrist
Re: Waterpomp polo defect
« Reactie #8 Gepost op: do, 03 mei 2012, 16:52:33 »
Op het krukasvliegwiel en het nokkenastandwiel staan een merkteken. Beiden kunnen ook slechts op één manier op de assen geschoven worden. Kan weinig aan fout gaan, gewoon bij het opspannen van de riem opletten dat de merktekens nog goed staan.

Tenzij er een merkteken verkeerd staat zoals bij mijn nz  -naughty-
Raymon 

Always be yourself unless you are Monday then be Friday

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Waterpomp polo defect
« Reactie #9 Gepost op: do, 03 mei 2012, 16:53:38 »
 -dunno- hoe ken dat nou weer?  -dunno-
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline Raymon

  • L86C-0190
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.501
  • Geslacht: Man
  • Raymon Gerrist
Re: Waterpomp polo defect
« Reactie #10 Gepost op: do, 03 mei 2012, 16:55:08 »
Foutje van vw  -dunno-
Raymon 

Always be yourself unless you are Monday then be Friday

Offline JTG

  • L86C-0152
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.396
  • Geslacht: Man
  • Theunis Geertsma
Re: Waterpomp polo defect
« Reactie #11 Gepost op: do, 03 mei 2012, 16:55:17 »
je kan ook streepjes op de zijkant van de riem zetten en deze ook doortrekken op zowel tandwiel van de kruk als de nok en deze vervolgens overnemen op d nieuwe riem en dan weer erop zetten op de reeds aangebrachte streepjes...
vw,vw,vw,mercedes en seat

Offline naisaaz

  • Non-Register lid
  • Berichten: 68
Re: Waterpomp polo defect
« Reactie #12 Gepost op: do, 03 mei 2012, 17:45:38 »
Allemaal topadviezen. Bedankt!

Offline naisaaz

  • Non-Register lid
  • Berichten: 68
Re: Waterpomp polo defect
« Reactie #13 Gepost op: do, 10 mei 2012, 16:14:25 »
Beste mensen,

Passen waterpompen voor motorcodes MH, NZ of 2G ook in een AAV motor?

Groet

Offline JJ

  • L86C-0167
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.038
  • Geslacht: Man
  • Jurre Jan de Wit
    • FB
Polo-loos Audi A4 b5