Auteur Topic: Waterpomp polo defect  (gelezen 5122 keer)

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Waterpomp polo defect
« Reactie #75 Gepost op: di, 05 jun 2012, 17:42:04 »
Zou d'r inderdaad een nieuw thermostaathuis + rubberen ring op zetten. Heb het met mijn oude 2F ook gehad, allemaal paarse kristallen rondom het thermostaathuis. Bij het afhalen brokkelde het een en ander er al af. Was al eens gerepareerd met vloeibare pakking. Nieuwe erop en alles was weer oké.
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline naisaaz

  • Non-Register lid
  • Berichten: 68
Re: Waterpomp polo defect
« Reactie #76 Gepost op: di, 05 jun 2012, 19:36:54 »
Oké, zal eens kijken naar een nieuwe. Die O-ring zit aan het huis zelf neem ik aan (niet los te krijgen dus)? Het is een AAV motor, idd in een 2f.

Heb net de distributieriem op spanning gezet en de waterpomp weer vastgezet. Hij oscilleert niet meer, maar je hoort wel wat gerinkel ter hoogte van de waterpomp en volgens mij loopt hij niet helemaal lekker (lagers naar de haaien?). Verder loopt de distributieriem zo nu en dan aan op de binnenrand van het wiel van de pomp... Ik denk dat de pomp dit geluid al eerder maakte, maar het aanlopen is wél nieuw. De riem zag er verder wel netjes uit...

Binnenkort de pomp loshalen en terugsturen naar de onderdelenboer in Duitsland dan maar?

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Waterpomp polo defect
« Reactie #77 Gepost op: di, 05 jun 2012, 19:42:11 »
O-ring zit los en wordt in een inkeping in het thermostaathuis gedrukt. Bij die opening brokkelt het na verloop van tijd soms af. De riem mag natuurlijk niet aanlopen, die moet gewoon goed lopen. Gerinkel kan zijn van het scheeftrekken misschien, of omdat de waterpomp te strak gespannen stond. Maar dat lijkt mij niet direct aan de hand, denk ik. Moet wel tegen een stootje kunnen.
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline naisaaz

  • Non-Register lid
  • Berichten: 68
Re: Waterpomp polo defect
« Reactie #78 Gepost op: di, 05 jun 2012, 20:13:49 »
De riem stond juist te slap ipv te strak. Je ziet ook de pomp wiebelen in het pomphuis.. De riem staat absoluut niet te strak. Ik denk dat ik de gelukkige ben om die ene der duizenden die door de controles komt te kopen..

Offline naisaaz

  • Non-Register lid
  • Berichten: 68
Re: Waterpomp polo defect
« Reactie #79 Gepost op: di, 05 jun 2012, 20:22:15 »
De riem loopt overigens niet continue aan, alleen om iedere omwenteling van de pomp. Verder maakte hij het rinkelende geluid al eerder (toen de riem te los zat), maar ik heb het toen door de vingers gezien omdat niets aanliep.

Offline naisaaz

  • Non-Register lid
  • Berichten: 68
Re: Waterpomp polo defect
« Reactie #80 Gepost op: wo, 06 jun 2012, 20:10:58 »
Heb net van de verkoper gehoord dat ik al mijn uitgaven teruggestort krijg, zonder de pomp terug te hoeven sturen!

Wil nu het thermostaathuis en de pomp samen bestellen. Heeft iemand van jullie een idee wat thermostaathuis in het Duits vertaald is? Thermostatflansch en Thermostathause leverden als zoekterm niets op ;)

Offline naisaaz

  • Non-Register lid
  • Berichten: 68
Re: Waterpomp polo defect
« Reactie #81 Gepost op: wo, 06 jun 2012, 20:23:53 »
Gevonden! Thermostatgehäuse is de term

Offline naisaaz

  • Non-Register lid
  • Berichten: 68
Re: Waterpomp polo defect
« Reactie #82 Gepost op: wo, 06 jun 2012, 20:44:27 »
Nieuwe pomp is besteld, en morgen ga ik bij de onderdelenboer het thermostaathuis bestellen (op internet is het prijsverschil minimaal).

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Waterpomp polo defect
« Reactie #83 Gepost op: wo, 06 jun 2012, 22:43:00 »
Lekker bezig, de waterpomp en riem had je via eBay zeker? ATP toevallig? Zijn heel relaxed met hun aftersales, ik bestel m'n onderdeeltjes eigenlijk altijd via eBay.de .
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline naisaaz

  • Non-Register lid
  • Berichten: 68
Re: Waterpomp polo defect
« Reactie #84 Gepost op: do, 07 jun 2012, 21:39:16 »
Nieuwe pomp is van motorensuchecom (ebay), thermostaathuis van de lokale onderdelenboer. Oude pomp van carpartsstocklots (ebay), nieuwe riemen van carpartsdirect. De riemen wilde ik van een goede kwaliteit (bosch) hebben, vandaar..

Offline naisaaz

  • Non-Register lid
  • Berichten: 68
Re: Waterpomp polo defect
« Reactie #85 Gepost op: ma, 11 jun 2012, 13:38:37 »
Even een ander vraagje. Ik wil deze keer wél de krukaspoelie er vanaf krijgen om de distr. riem te vervangen (oude vertrouw ik niet meer). Hoe halen jullie doorgaans de inbusbouten er uit? Met een L-vormige inbussleutel lukt het tot bloedens toe niet..

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Waterpomp polo defect
« Reactie #86 Gepost op: ma, 11 jun 2012, 13:57:25 »
Inbus op verlengstuk erin meppen, letterlijk: ff laten 'schrikken'.
Krukas blokkeren, ratel erop en draaien.
En dan nog wil er welles eentje dol draaien: shit happens

Offline Raymon

  • L86C-0190
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.501
  • Geslacht: Man
  • Raymon Gerrist
Re: Waterpomp polo defect
« Reactie #87 Gepost op: ma, 11 jun 2012, 14:38:14 »
En als die dolgedraaid is een veeltand dop erin slaan werkt geheid .
Werkt ook bij inbusbouten van de aandrijfassen (niet vw -naughty- )
Raymon 

Always be yourself unless you are Monday then be Friday

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Waterpomp polo defect
« Reactie #88 Gepost op: ma, 11 jun 2012, 14:44:43 »
Kurkaspoelieboutjes zijn notoir! Heb ze zelf bij alle twee de keren dat ik distributie deed vervangen. Ze zijn zo zacht..
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline naisaaz

  • Non-Register lid
  • Berichten: 68
Re: Waterpomp polo defect
« Reactie #89 Gepost op: vr, 15 jun 2012, 23:14:44 »
Zo, heb vandaag tussen de buien door het thermostaathuis vervangen. Bij het oude was de rubberen ring tussen blok en flens helemaal gesmolten en opgeblazen. Morgen in de namiddag wil ik de waterpomp en distr. riem vervangen. Aangezien ik waarschijnlijk de krukaspoelie los heb wanneer de winkels gesloten zijn, vroeg ik me af of iemand van jullie een idee heeft wat voor inbusboutjes (voor in de poelie) ik alvast 's middags kan kopen. Weet iemand de lengte en dikte voor me?

Alvast bedankt!