Auteur Topic: Waterpomp polo defect  (gelezen 5117 keer)

Offline naisaaz

  • Non-Register lid
  • Berichten: 68
Re: Waterpomp polo defect
« Reactie #90 Gepost op: za, 16 jun 2012, 18:17:50 »
Oké, ben in één van de boutjes dolgedraaid met de ratelsleutel. Aangezien ik de centrale as blokkeerde met een dop 19 en ratel, en daarnaast nauwelijks ruimte overhield voor een andere ratel met inbus erop (laat staan ruimte voor een hamer om de inbus in te tikken) ben ik daar maar opgehouden na de eerste mislukking. Des te meer leek me dit overbodig aangezien ik weet dat sinds de riem aanloopt ik er niet mee gereden heb. De riem laat ook geen tekenen van overmatige (onregelmatige) slijtage zien.

Heb daarna de waterpomp vervangen waarbij ik één van de drie moeren waarmee het luchtfilterhuis vast zit wel kon draaien, maar niet eruit kreeg. Heeft iemand van jullie een idee hoe ik de moer en de bout waar hij op zit er uit krijg? Hij draait dus, maar komt niet omhoog.

Met het filterhuis erop is daarna de oude pomp verwijderd. Er zat wat speling op de as, wat uiteraard de vreemde geluiden en draaiing kan verklaren. Vervolgens is een nieuwe erop gegaan (merk PEX), heb ik hem niet vastgezet, de distr. riem overal op gezet en daarna met het draaien van de pomp de spanning op de riem opgevoerd. De riem zit nu goed strak (met veel kracht haal ik 90 graden tussen nokken- en krukas) en oscilleert niet. ECHTER maakt hij nu een heel apart geluid aan de rechterzijde van het blok (vanuit auto gezien). Heb het opgenomen en op youtube (http://www.youtube.com/watch?v=MQ4VlOdnVjY&feature=youtu.be) gezet. Met name het geluid na 10 seconden overheerst. De riem loopt niet aan op de pomp of tegen de (zichtbare) behuizing van de riem. Hij beweegt wel 1 a 2 mm heen en weer op het nokkenaswiel en steekt in uiterste stand ca. 0,5 mm uit naar rechts, van het nokkenaswiel af. Iemand van jullie het idee waar een zodanig geluid vandaan komt? Of hoort dit bij een nieuwe pomp?

Verder is het laatste woord over de thermostaatflens niet gesproken: eerst lekte hij uit het gat voor de zwarte temp sensor. Na wisselen van de pakkingen tussen de blauwe en zwarte sensor begon hij thv blauw te lekken, en na een tik op de klem van de blauwe sensor stopte het lekken. Toen bleek echter ook dat hij druppelt thv de onderste bout van het thermostaathuis. Dadelijk openschroeven en de pakking (1,5j oud) nakijken dus.. Verder draait hij tot een motortemp van 70 graden 2000 rpm en daarna rond de 1100 rpm. Is de Hall-gever nu ook naar de haaien?

Graag hoor ik van jullie. Wordt er een beetje moedeloos van..

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Waterpomp polo defect
« Reactie #91 Gepost op: ma, 18 jun 2012, 09:18:19 »
De riem zit nu goed strak (met veel kracht haal ik 90 graden tussen nokken- en krukas) en oscilleert niet.

Hopelijk is dat niet te strak... 90 graden met 2 vingers? (niet in de neus :) )

Citaat
Verder draait hij tot een motortemp van 70 graden 2000 rpm en daarna rond de 1100 rpm. Is de Hall-gever nu ook naar de haaien?

Komt niet door hall-sensor. Distributie-timing klopt? Onsteking staat goed afgesteld?

Offline naisaaz

  • Non-Register lid
  • Berichten: 68
Re: Waterpomp polo defect
« Reactie #92 Gepost op: di, 19 jun 2012, 15:47:03 »
Bedankt voor de info. Ik heb ondertussen de pakking van de thermostaat nagekeken en deze is goed. Het valt verder op dat de ruimte in de flens voor de thermostaat wat groter is dan in de originele (lekkende) flens. Ik heb nog tweemaal de thermostaat ingebouwd (volgens het boekje) en hij blijft lekken. Merk van de flens is JP-part oid (Deens bedrijf), en in het verleden heb ik ook al een totale (niet passende want te grote hendels en achterklepslot) slotenset van hun gehad. Zij nemen het blijkbaar niet te nauw met de originele afmetingen.. Het onderdeel is ondertussen ingeleverd en ik heb mijn geld terug.

Ik zal tot september in het buitenland verblijven en niet kunnen sleutelen. Tot dan blijft de auto ook staan.

Wat bedoel je met verkeerde afstelling van de ontsteking?

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Waterpomp polo defect
« Reactie #93 Gepost op: di, 19 jun 2012, 16:31:50 »
Afstelling ontsteking is mede afhankelijk van distributietiming.
Zou kunnen zijn dat distributie niet helemaal goed staat, waardoor onsteking nu niet goed staat en daardoor te hoog stationair.
Beste is timing van distr. controleren en nog een keer onsteking afstellen.

Je hebt het over pakking van koelwaterhuis, normaal zit tussen koelwaterhuis en kop en ook bij de flens van de thermostaat een o-ring. Die heb je ook gebruikt?

Koop zelf altijd aftermarket onderdelen van bekende merken, dan heb je gewoon OEM kwaliteit.

Offline naisaaz

  • Non-Register lid
  • Berichten: 68
Re: Waterpomp polo defect
« Reactie #94 Gepost op: ma, 13 aug 2012, 06:50:25 »
De O-ring heb ik gebruikt, tevergeefs. Ik heb zojuist een nieuwe flens besteld via eBay.de en zal over een week of drie weer in NL zijn en aan de slag gaan. Ik heb niet aan de ontsteking gezeten.. En de riem staat goed (markeerpuntjes van krukaspoelie en nokkenaswiel in positie).

Kan het zijn dat aan de linkerzijde van het blok de schijf waarin het metalen deel waar de verdelerkap op zit (die in het blok, met een cirkelvormige opening erin) gedraaid is en dit heeft veroorzaakt. Ik kan anders niets bedenken. Wat jullie?

Offline naisaaz

  • Non-Register lid
  • Berichten: 68
Re: Waterpomp polo defect
« Reactie #95 Gepost op: zo, 02 sep 2012, 15:19:46 »
Ik heb vandaag de nieuwe flens geplaatst, en hij lekt niet meer. Daarnaast heb ik een beetje zitten flikflooien aan de verdelerkap, waardoor het stationaire toerental weer normaal is. Twee problemen opgelost dus. Verder zag ik dat na een tijdje stationair draaien de riem weer aan begon te lopen op de waterpomp. Ik denk dat door de eerste kapotte vervangende pomp de riem naar de haaien is gegaan, waardoor hij bij de tweede vervangende pomp uiteindelijk ook is aan gaan lopen nadat hij waarschijnlijk al eerder aanliep ergens in de kast beneden (vandaar het geluid). De diagnose is wat mij betreft duidelijk, alleen heb ik geen tijd om zelf een nieuwe riem te plaatsen de komende weken. Dat mag de automonteur dan ook voor een mooi prijsje doen ;)

Offline naisaaz

  • Non-Register lid
  • Berichten: 68
Re: Waterpomp polo defect
« Reactie #96 Gepost op: zo, 09 sep 2012, 16:54:50 »
Oké, heb de auto afgelopen week van de monteur terug gekregen. Het bleek dat ik de riem te strak had gespannen  :) Hierdoor was de aftermarket waterpomp rare geluiden gaan maken. Bij demontage bleken de pomp idd naar de haaien te zijn gegaan. Ik heb dan ook een nieuwe besteld en alles incl. distr. riem laten vervangen. 150e was de prijs. Onderdelen heb ik allemaal zelf geregeld. Ik heb nu nog steeds het idee dat de riem niet strak genoeg zit (ik krijg hem makkelijk over 90 graden gedraaid), maar goed..

Iig bedankt voor alle hulp!

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Waterpomp polo defect
« Reactie #97 Gepost op: zo, 09 sep 2012, 19:47:10 »
de eerste keer was bij mij ook te strak. je denkt dat al snel dat hij anders een tandje gaat overlsaan  :)

Zoals Dennis zegt: echt met 2 vingers en zonder dat je vingertoppen wit kleuren van de hoeveelheid kracht die je hiermee zet

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Waterpomp polo defect
« Reactie #98 Gepost op: ma, 10 sep 2012, 08:57:19 »
De aanhouder wint  -thumbsup-