Auteur Topic: hoe stel ik af  (gelezen 4069 keer)

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Re: hoe stel ik af
« Reactie #15 Gepost op: wo, 27 jan 2010, 21:02:47 »
Ik snap je vraag niet helemaal. Als je zorgt dat de merktekens goed staan (pak evt. een origineel nokkenaswiel) kun je kijken of je de riem er op krijgt. Staat het nokkenaswiel niet goed dan kun je in iedergeval zien hoe de nokkenas moet staan en vervolgens het verstelbare wiel monteren.

Maar in wat voor motor wil je de nokkenas monteren?

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: hoe stel ik af
« Reactie #16 Gepost op: wo, 27 jan 2010, 22:29:09 »
Ik snap je vraag niet helemaal. Als je zorgt dat de merktekens goed staan (pak evt. een origineel nokkenaswiel) kun je kijken of je de riem er op krijgt. Staat het nokkenaswiel niet goed dan kun je in iedergeval zien hoe de nokkenas moet staan en vervolgens het verstelbare wiel monteren.

Maar in wat voor motor wil je de nokkenas monteren?

er komt een niet standaard as in, merkteken wel bij de kruk, deze heeft gewoon een bdp streepje. Voor de kop heb ik met de vorige as een centertje op de plek van het teken gemaakt, maar hier kom ik nu niet op uit met het verstelbaar wiel, dus wordt weer een nieuw maken. de motor is weer een hk. Maar de tekens maken me niet uit als de nok en de kruk maar precies staan, dit wil ik meten,  moet er het maximale uit kunnen halen. dan maak ik voor de nok wel een nieuw teken.

groetjes ramon
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: hoe stel ik af
« Reactie #17 Gepost op: wo, 27 jan 2010, 22:32:05 »
goed alle commentaar nu vergeten .hier komt de enige en goede uitleg .

voor een goede afstelling draai de krukas nu een kwartslag voorbij de bdp zodat de zuigers allen gelijk staan .

plaats je nokkenas . stel je kleppen (voor een scherpe nokkenas geld 0,3mm uitlaat en 0,2mm inlaat in koude toestand)

nadat je dit gedaan hebt ,geldt voor een basis afstelling dta dus je 4e cylinder op tuimelen staat (lees beide nokken zowel inlaat als uitlaat naar beneden wijzend en dus cylinder 1 de nokken omhoog )

meet dus mbv een schuifmaat of dat je inlaat klep en uitlaat klep op de klepschotel even hoog staan van je 4e cylinder.
 is dit het geval ,na evt wat draaiwerk aan jenokkenas , staan laten . draai nu de stelbouten van je verstelbare pouly los .en zet de pouly in de midden stand zonder dat je nokkenas verdraait .
zet nu mbv een schroevendraaier via bougie gat je 1e cylinder in bdp(kwest van goed voelen anders pak je ook hier evt je schuifmaat.

nu plaats je de distributie riem en span je de waterpomp , zet de riem op de voorgeschreven spanning van een kwart slag draaien tussen 2 vingers (ik pak altijd het lange einde ,je voelt aan de riem wanneer deze een zwaar punt krijgt)
zet dan de waterpomp vast ,hierna zet je de stelbouten van je nokkenas pouly vast . je basis afstelling is zojuist vast gezet .
 wil je een exacte afstelling zul je mbv een graden schijf en schuifmaat je de waarden eerst moeten opmeten ,maar dat is weer andere koek ,die eigenlijk vrij simpel is ,maar je dan wel de exacte afstelling kan leveren . de basisafstelling zal hier nooit ver van af kunnen wijken buiten de toleranties .met de basisafstelling zul je een goed lopende motor hebben ,waar je perfect mee kunt rijden
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: hoe stel ik af
« Reactie #18 Gepost op: wo, 27 jan 2010, 22:41:05 »
goed alle commentaar nu vergeten .hier komt de enige en goede uitleg .

voor een goede afstelling draai de krukas nu een kwartslag voorbij de bdp zodat de zuigers allen gelijk staan .

plaats je nokkenas . stel je kleppen (voor een scherpe nokkenas geld 0,3mm uitlaat en 0,2mm inlaat in koude toestand)

nadat je dit gedaan hebt ,geldt voor een basis afstelling dta dus je 4e cylinder op tuimelen staat (lees beide nokken zowel inlaat als uitlaat naar beneden wijzend en dus cylinder 1 de nokken omhoog )

meet dus mbv een schuifmaat of dat je inlaat klep en uitlaat klep op de klepschotel even hoog staan van je 4e cylinder.
 is dit het geval ,na evt wat draaiwerk aan jenokkenas , staan laten . draai nu de stelbouten van je verstelbare pouly los .en zet de pouly in de midden stand zonder dat je nokkenas verdraait .
zet nu mbv een schroevendraaier via bougie gat je 1e cylinder in bdp(kwest van goed voelen anders pak je ook hier evt je schuifmaat.

nu plaats je de distributie riem en span je de waterpomp , zet de riem op de voorgeschreven spanning van een kwart slag draaien tussen 2 vingers (ik pak altijd het lange einde ,je voelt aan de riem wanneer deze een zwaar punt krijgt)
zet dan de waterpomp vast ,hierna zet je de stelbouten van je nokkenas pouly vast . je basis afstelling is zojuist vast gezet .
 wil je een exacte afstelling zul je mbv een graden schijf en schuifmaat je de waarden eerst moeten opmeten ,maar dat is weer andere koek ,die eigenlijk vrij simpel is ,maar je dan wel de exacte afstelling kan leveren . de basisafstelling zal hier nooit ver van af kunnen wijken buiten de toleranties .met de basisafstelling zul je een goed lopende motor hebben ,waar je perfect mee kunt rijden


hallo serge,

ik was eigelijk aan het wachten en wist dat je ging reageren. bedankt voor je uitleg. Mijn enige probleem was het afstellen van je tuimelstand, de zuigers afstellen is duidelijk. Wat ik natuurlijk moest doen was kleppen eerst stellen, dan tuimelen afstellen door meten. Mijn kop zit al op het onderblok en vond ik het tuimelen bepalen lastig.  De riem was duidelijk en ook de werking van je verstelbaar tandwiel. Maar heb je al eens een as gehad waarmee je niet meer tot je puntje komt met het verstelbaar tandwiel? Ik heb de nokkenas van iemand een keer overgenomen en deze as is nagemaakt is dus niet vanuit fabriek te bestellen, maar weet niet wat voor een as het is.

gr ramon
« Laatst bewerkt op: wo, 27 jan 2010, 22:45:12 door sprint26 »
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: hoe stel ik af
« Reactie #19 Gepost op: wo, 27 jan 2010, 22:47:46 »
zolang je doet wat ik omschrijf ,kan er niks mis gaan . een poluly kan een tand naar voor en een tand naar acteren stellen , dus speling zat . daar om eerst de assen op tijd , daarna de riem er op ,je zult zien dat tijdens het spannen van de water pomp , je stelring iets verloopt , maar dat is ook de bedoeling , je assen blijven dan op tijd staan .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: hoe stel ik af
« Reactie #20 Gepost op: wo, 27 jan 2010, 22:49:21 »
en wwarschijnlijk heb je een omgeslepen hh as (werd vroeger heel veel gedaan )de max die ze hier mee konden halen was 292 en 10mm lift
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: hoe stel ik af
« Reactie #21 Gepost op: wo, 27 jan 2010, 22:50:07 »
ga er dan maar van uit dat je nokkenas symetrisch is (waren de omgeslepen assen 9 van de 10 ) en is dus de basis afstelling de juiste afstelling
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: hoe stel ik af
« Reactie #22 Gepost op: wo, 27 jan 2010, 23:02:44 »
ga er dan maar van uit dat je nokkenas symetrisch is (waren de omgeslepen assen 9 van de 10 ) en is dus de basis afstelling de juiste afstelling


het is in ieder geval een hele andere as, de nokken van inl en uitl verschillen. Is iets speciaals denk ik , hebben ze toen voor de racerij laten maken, ik heb deze in een vorige motor horen lopen, rammelde heel erg, liep haast niet stationaar. Maar ben niet zo kundig dat ik kan gaan meten wat het voor een as is.

gr ramon
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: hoe stel ik af
« Reactie #23 Gepost op: wo, 27 jan 2010, 23:04:54 »
met symetrisch bedoel je dat nokken hetzelfde zijn......maar als dat niet zo is heb je dan een andere afstelling nodig of zo.

gr
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: hoe stel ik af
« Reactie #24 Gepost op: wo, 27 jan 2010, 23:13:46 »

het is in ieder geval een hele andere as, de nokken van inl en uitl verschillen. Is iets speciaals denk ik , hebben ze toen voor de racerij laten maken, ik heb deze in een vorige motor horen lopen, rammelde heel erg, liep haast niet stationaar. Maar ben niet zo kundig dat ik kan gaan meten wat het voor een as is.

dat ie stationair zowat niet wou lopen zal vast met een enkele carburateur te maken gehad hebben .

 en dat ze rammelen klopt , ze zullen ook dan een soort van haaien vin profiel hebben om de klep zolang mogenlijk open te houden waarna ze als een achterlijke sluiten

gr ramon
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Marcel86c

  • L86C-0034
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.163
  • Geslacht: Man
Re: hoe stel ik af
« Reactie #25 Gepost op: wo, 27 jan 2010, 23:17:46 »
zolang je doet wat ik omschrijf ,kan er niks mis gaan .

Maar draai voor de zekerkeid je blok (met de hand) een paar keer rond zonder bougies.
Zeker met een nokkenas waarvan je niet zeker weet of die zomaar past zonder verdere aanpassingen.

@Serge: voor de rest  -thumbsup-
Impossible isn't a fact, it's an opinion.

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: hoe stel ik af
« Reactie #26 Gepost op: wo, 27 jan 2010, 23:19:00 »
Maar draai voor de zekerkeid je blok (met de hand) een paar keer rond zonder bougies.
Zeker met een nokkenas waarvan je niet zeker weet of die zomaar past zonder verdere aanpassingen.

@Serge: voor de rest  -thumbsup-

 dat doe je maar 1x niet en je weet naderhand door schade automatisch dat je dat idd moet doen  :)
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: hoe stel ik af
« Reactie #27 Gepost op: wo, 27 jan 2010, 23:25:32 »



nee er zat een passat carb op geloof ik, nu komen er 45 webers op met inl vegroot en uitlaat vergroot, van gti golfje. de nokken lopen indd zo lang mogelijk open en klappen heel snel dicht.

gr
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: hoe stel ik af
« Reactie #28 Gepost op: wo, 27 jan 2010, 23:28:40 »
dat doe je maar 1x niet en je weet naderhand door schade automatisch dat je dat idd moet doen  :)


dat lijkt mij logisch......doe ik altijd. anders indd klapper de klap. Maar de nok heeft wel al eens in een hk gelopen dus moet het doen.....maar natuurlijk wle enige voorzichtigheid geboden en ronddraaien  :)
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: hoe stel ik af
« Reactie #29 Gepost op: wo, 27 jan 2010, 23:29:38 »
dan zul je weinig last hebben van een onrond lopende motor op stationair .

een passat carb is dan vaak de 2b2 (mechanische 2e3 voor niet kenners )
je hebt laagvliegers en modelvliegers .