goed alle commentaar nu vergeten .hier komt de enige en goede uitleg .
voor een goede afstelling draai de krukas nu een kwartslag voorbij de bdp zodat de zuigers allen gelijk staan .
plaats je nokkenas . stel je kleppen (voor een scherpe nokkenas geld 0,3mm uitlaat en 0,2mm inlaat in koude toestand)
nadat je dit gedaan hebt ,geldt voor een basis afstelling dta dus je 4e cylinder op tuimelen staat (lees beide nokken zowel inlaat als uitlaat naar beneden wijzend en dus cylinder 1 de nokken omhoog )
meet dus mbv een schuifmaat of dat je inlaat klep en uitlaat klep op de klepschotel even hoog staan van je 4e cylinder.
is dit het geval ,na evt wat draaiwerk aan jenokkenas , staan laten . draai nu de stelbouten van je verstelbare pouly los .en zet de pouly in de midden stand zonder dat je nokkenas verdraait .
zet nu mbv een schroevendraaier via bougie gat je 1e cylinder in bdp(kwest van goed voelen anders pak je ook hier evt je schuifmaat.
nu plaats je de distributie riem en span je de waterpomp , zet de riem op de voorgeschreven spanning van een kwart slag draaien tussen 2 vingers (ik pak altijd het lange einde ,je voelt aan de riem wanneer deze een zwaar punt krijgt)
zet dan de waterpomp vast ,hierna zet je de stelbouten van je nokkenas pouly vast . je basis afstelling is zojuist vast gezet .
wil je een exacte afstelling zul je mbv een graden schijf en schuifmaat je de waarden eerst moeten opmeten ,maar dat is weer andere koek ,die eigenlijk vrij simpel is ,maar je dan wel de exacte afstelling kan leveren . de basisafstelling zal hier nooit ver van af kunnen wijken buiten de toleranties .met de basisafstelling zul je een goed lopende motor hebben ,waar je perfect mee kunt rijden