Auteur Topic: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor  (gelezen 5521 keer)

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Gepost op: zo, 18 jul 2010, 13:15:00 »
BESCHRIJVING VAN VERSCHIJNSELEN:

Vanochtend vanuit Groessen een eind richting Autobahn Duitsland gereden.
Vooraf KVS-peil en oliepeil gechecked en OK bevonden.

Bij voor NL normale snelheden tot 120-130 km/uur géén problemen.
KVS temp 95-100º C, olietemp 110-115ºC, oliedruk ± 2 bar.

Terug wat harder gereden: 140-150 km/uur.  KVS -> 110ºC, olie -> 120ºC.

Tijdens eindspurt bij ± 170 km/uur gingen plotseling oliedrukpieper , KVS-peillampje  en oliedruklampje aan; KVS temp was ruim boven 110ºC, olietemp 125ºC en oliedruk nog maar amper 1,5 bar.

Direct motor uitgezet (en stuurslot snel weer ontgrendeld :-) ) en laten uitrollen naar afrit.

Rondom expansievat was nat van KVS, en er klonken pruttelende geluiden vanuit een plek die ik alleen maar kan aanduiden als "ergens in de diepte, tussen expansievat en motorblok". KVS-peil stond enkele centimeters onder MIN. Op wegdek onder expansievat druppelde nog KVS na.

Motor wat laten afkoelen, koelvinmotorstekker met draadje doorverbonden op max. snelheid, en rustig naar tankstation gereden (± 2 km). KVS bijgevuld en met draaiende motor en open kachelkraantje ontlucht, koelvin weer op thermoschakelaar aangesloten. Laatste stuk terug naar Groessen (± 5 km probleemloos).

Toen eerst ff een bakkie koffie. ;-)

Daarna bij auto gekeken: géén KVS-verlies, maar wel een plasje olie onder de auto. Blijkt  bij nader inspectie via peilstokopening naar buiten te zijn gekomen en via schuine kant van distributieriemkast naar beneden gelopen.

MOGELIJKE OORZAKEN:

KVS-verlies: d'r is denk ik toch nog steeds een koelingsprobleem. Bijvoorbeeld de KVS wordt te snel te heet, gaat koken, bouwt te hoge druk op en wordt naar buiten geblazen??

Olieverlies verlies via peilstok: (daar is meen ik recent een topic over geweest, dat ik maar eens ga opzoeken als ik weer een snelle internetverbinding heb - zit opdit moment met een inbel-lijntje…)
EDIT: dit topic http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,9191.0.html

« Laatst bewerkt op: zo, 18 jul 2010, 18:08:57 door KoenG40 »

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #1 Gepost op: ma, 19 jul 2010, 12:28:35 »
Je koelsysteem koelt niet voldoende meer, dat is duidelijk.

Te heet =  te dunne olie = te lage oliedruk = zoemers en piepers.

Aangezien je meerdere topics hebt lopen weet ik niet 1-2-3 meer wat je wel en niet vervangen hebt. Wat zo als eerste in mij opkomt:

Hoe oud is je radiateur?
Oliedruk bij normaal gebruik is wel OK?
Auto heeft nog wel normaal vermogen? (intercooler werkt nog goed?)
Mengsel bij deellast is ook rijk genoeg?

100 graden bij 120-130kmh is naar mijn idee toch te warm. Bij 120km/h zou de radiateur zo hard moeten koelen dat 90graden geen enkel probleem zou moeten zijn. Bij een kapotte thermostaat zakt je koelwatertemp op de snelweg vaak naar <70 graden, dan geeft aan dat onder deze omstandigheden de thermostaat zelfs een stukje dicht moet om de temperatuur op 90 graden te houden. Als de koelwatertemp bij deze snelheden niet eens op 90 graden kan blijven, is het koelvermogen van je radiateur niet voldoende, of je waterpomp krijgt het water niet snel genoeg rondgepompt (versleten pomp? afgebroken bladen?)

Als de thermostaat kapot zou zijn, had je bij stadsverkeer juist problemen gehad. Als je langzaam rijdt heb je geen problemen (maak ik op uit je verhaal)??


Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #2 Gepost op: ma, 19 jul 2010, 19:09:09 »
hmmmzzzzzzzz verhaal duidt op koppakking
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #3 Gepost op: ma, 19 jul 2010, 20:23:08 »
@Martyn: dank voor de uitgebreide reactie -thumbsup-

Thermostaat en -huis en waterpomp zijn zeer recent vervangen door nieuw.
 
Toch kan, lees ik in een ander topic, een nieuwe waterpomp direct al slecht pompen....
draait je waterpomp wel voldoende heb het zelf ook gehad toen bleek de waterpomp ( een nieuwe ) niet voldoende te pompen waar door de temp ook heel snel heel hoog werd +-110 graden en nu zit er 1 op van ebay (goedkope shit ) 30euri incl verzenden en alles draait als een tierelier -naughty-

Bij koude motor is oliedruk eerste minuten 6 - 7 bar

Auto trekt goed op en door.

A/F-metertje geeft zelfde indicaties als altijd: 'rich' bij koude motor en vollast; 'closed loop' bij warme motor+deellast, 'lean' bij gas los.

Boost gaat rap naar 0,7 - 0,8 bar;
Of de intercooler goed werkt? geen idee, heb daar geen tempwaarden van.

Bij rustig rijden geen echte problemen, behalve dat ik bij de rit van Arnhem naar A'dam gisteravond (90 - 100 km/u; 2500 - 2700 rpm) een KVS-temp van 105 en een olietemp aan de hoge kant vind.

Radiateur is in de afgelopen 16 jaar één maal vernieuwd, waarschijnlijk 6 - 8 jaar geleden
Garageman gaat deze week de 'doorstroming' van de radiateur testen en bij geringste twijfel een nieuwe monteren.
Hij vroeg zich af of er ervaringen zijn met grotere (lees hogere/bredere/dikkere) radiateuren die - eventueel met wat slijp- en laswerk - in een 2fG40 te passen zijn.

EDIT: zelf ff kijkend vind op WinParts bijvoorbeeld

origineel:  0043640, maten 433 x 299 x 22, prijs EUR 73,29
groter: 0044550, maten 525 x 320 x 32, prijs EUR 42,08


« Laatst bewerkt op: ma, 19 jul 2010, 21:50:44 door KoenG40 »

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #4 Gepost op: ma, 19 jul 2010, 20:23:31 »
hmmmzzzzzzzz verhaal duidt op koppakking

@Serge: kan je aan een leek zoals ik uitleggen wat er dan met de koppakking mis zou zijn en hoe dat het KVS/olie probleem verklaart?

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #5 Gepost op: vr, 23 jul 2010, 22:00:45 »
@Serge: kan je aan een leek zoals ik uitleggen wat er dan met de koppakking mis zou zijn en hoe dat het KVS/olie probleem verklaart?

Dank voor je uitleg  -thumbsup-

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #6 Gepost op: vr, 23 jul 2010, 22:55:19 »
ff Wat gespit naar koppakkingtopics - nou, die zijn er  -uitlachen- wel veel zeg!

Uit al die topics maak ik op de een lekke koppakking wel vaker vóórkomt.

In het topic Wanneer koppakking vervangen lees ik dat een originele VW koppakking 35,-- euro kost en een set nieuwe bouten 45,-- euro en dat het vervangen in een paar uurtjes gedaan kan worden (nee, niet door mij, maar door Garageman  :))

Moet ie wel ff opletten dat ie de juiste (lees: dunnere) G40-koppakking bestelt.

Dennis raadt in een G40-koppakking-topic aan goed op te letten dat de kopbouten in de juiste volgorde en met juiste aanhaalmomenten wordt vastgezet

Meen in dat topic ook te lezen dat het verstandig is de kop vóór het terugplaatsen een beetje te laten 'vlakken' (?) en te laten 'afpersen (?).

Overigens: Serge meldt in een ander topic dat een lekke koppakking óók kan leiden tot verhoogde carterdruk

Zou dát de olielekkage via de peilstok kunnen verklaren?  -dunno-



« Laatst bewerkt op: vr, 23 jul 2010, 22:59:07 door KoenG40 »

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #7 Gepost op: vr, 23 jul 2010, 23:16:38 »
ja
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Mexje

  • Non-Register lid
  • Berichten: 59
  • Geslacht: Man
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #8 Gepost op: vr, 23 jul 2010, 23:18:05 »
Olie verlies kan goed bij een lekker koppakking.
Te hoge carterdruk is makkelijk te controleren: draai de olievuldop los, maar laat hem wel zitten.
Start de motor en de olievuldop moet licht trillen maar wel blijven liggen. (op het olievul gat)
Als polen in polo's achter polen in polo's rijden dan rijden polen in polo's vast naar polen!

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #9 Gepost op: za, 24 jul 2010, 21:10:54 »
sorry dat ik t zeg koen, maar je auto heeft al veel km gelopen, en er komen steeds meer en meer problemen de laatste tijd hier op het forum waar jij mee kampt met je auto. Wordt het niet eens tijd om de motor gewoon eens compleet te laten reviseren? Kost behoorlijk wat duiten, logisch, maar dan kannie wel weer heel wat jaren mee en zit je minder snel weer tegen problemen aan te hikken

nu volgt t ene probleem het andere op lijkt het wel.

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.378
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #10 Gepost op: zo, 25 jul 2010, 10:36:59 »
Ik zeg ook oude motor eruit en geheel op laten frissen, dan kan ie er weer 3 ton tegen aan -thumbsup- beter deze motor op laten frissen nu ie nog rijdt dan dat er straks écht iets kapot gaat at niet meer te redden is!
Grotere radiator kun je ook pakken van de 2f diesel, deze is nét wat breder dan de originele g40 radiator.
Zelf ga ik van de winter proberen om een grote radiator van een golf 3 tdi erin te zetten met een dubbele fan icm met een iets grotere intercooler......

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #11 Gepost op: zo, 25 jul 2010, 11:13:44 »
Ik zeg ook dat je hem maar beter helemaal kan aanpakken.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #12 Gepost op: zo, 25 jul 2010, 11:49:12 »
kop eraf en inspecteren maar -thumbsup-  ik vind het een uitdaging als ik koen zou zijn om nog even door te rijden en zo de 4ton te halen :)
maak wat foto,s van zuigers en cilinderwanden en post die eventueel eens..
oliedruk probleem kan eventueel ook komen door versleten oliepomp lijkt me.... die G40 pompjes slijten nogal..
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #13 Gepost op: zo, 25 jul 2010, 12:42:33 »
@Mexje: carterdruk 'testen', dat zal ik 'ns proberen.

@Rutger, Hanf en Patrick: zo iets zei Garageman ook al: "goh, d'r is steeds weer wat met de motor, zou je 'm niet eens helemaal laten reviseren?" Kost idd nodige centen (+ regelen van vervangend vervoer…), maar carrosserie, interieur bodem, onderstel etc, alles is in goede  tot zeer goede conditie. Ik ga dit komende week eens even serieus met hem bespreken.

@Richard: 'k laat iig op korte termijn door Garageman die kop(pakking) inspecteren en vervangen, want ik ben er niet helemaal gerust op hoe het nu is.
Zal reparatieafspraak zo plannen dat ik er zelf deels bij kan zij  voor foto's.

BTW, oliepomp is nog nooit vervangen…

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.378
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #14 Gepost op: zo, 25 jul 2010, 15:11:14 »
Ik heb destijds mijn oliepomp bij 210.000 laten vervangen. Kosten meen ik een 180 euro bij de dealer. Ik heb toen gekozen voor een betere welke een andere vertanding heeft waardoor ie 20% meer kan pompen.