Auteur Topic: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor  (gelezen 5518 keer)

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #15 Gepost op: zo, 25 jul 2010, 15:29:58 »
olie pomp goed vlakken doet vaak meer als die 20% meer opbrengst
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.378
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #16 Gepost op: zo, 25 jul 2010, 15:53:14 »
Ok goed om te weten dan -thumbsup-
Mja kreeg destijds een mooie aangeboden die 20% meer kon pompen. Beter zal ie zoweizo zijn dan een originele lijkt mij......

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #17 Gepost op: zo, 25 jul 2010, 16:16:39 »
opbrenst is volume per minuut  ik zie liever in druk gersulteerd . dus goed vlakken , brengt meer druk , scheelde bij jan toen een 1,5 bar olie druk in het systeem
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #18 Gepost op: zo, 25 jul 2010, 16:36:11 »
oliepomp vlakken??  wasdatnouweer -dunno-

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #19 Gepost op: zo, 25 jul 2010, 16:39:37 »
is iets wat sjon ik bedacht hebben , wat vw over het hoofd heeft gezien
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #20 Gepost op: zo, 25 jul 2010, 17:26:41 »
is iets wat sjon ik bedacht hebben , wat vw over het hoofd heeft gezien

dank voor dit snelle antwoord  -thumbsup-
kan je uitleggen wat dat 'iets' is ? :)

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #21 Gepost op: zo, 25 jul 2010, 17:32:48 »
Ok goed om te weten dan -thumbsup-
Mja kreeg destijds een mooie aangeboden die 20% meer kon pompen. Beter zal ie zoweizo zijn dan een originele lijkt mij......

jij hebt toch geen drukmeters? hoe weet je dan of die 20% meer opbrengt?
bij de vertanding van de pomp kan speling zitten waardoor die dus niet meer genoeg pompt en dus niet meer genoeg druk brengt -klus-

dat van dat vlakken heb ik nog geen kaas van gegeten :) maar wellicht een super tip -thumbsup-
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.378
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #22 Gepost op: zo, 25 jul 2010, 18:36:47 »
Meters ga ik komende week aansluiten(speciaal voor jou natuurlijk -nana-), want dan heb ik vakantie, tevens komt er dan nieuwe 10w60 olie in.
Verkoper van de pomp was een betrouwbaar persoon dus ga ervan uit dat de pomp ook werkelijk beter is, magoed de auto loopt er al ruim 20.000 km goed op -thumbsup-
Dat vlakken hoort zich zo inderdaad als een goeie upgrade aan!

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #23 Gepost op: zo, 25 jul 2010, 18:59:20 »
Oliepomp in me classic drukt nog steeds een kleine 5 bar onder last en warme motor.
(zit dezelfde oliepomp in als bij een G40)

3F-radiateur in een G40 => zit de G-lader dan niet in de weg?
Och ja: bij een 2f is er nog ruimte zat over, zul je alleen de bevestiging motten aanpassen.

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #24 Gepost op: zo, 25 jul 2010, 19:46:09 »
@ koen.

vaak zit er speling tussen de tandwielen en de behuizing van de olie pomp. als je nu deze speling weghaalt door het huis af te vlakken met een zoetvijl en waterproof schuurpapier 600.en zo behandel je dus ook het afdichtvlak en haal je de ruimte weg waar olie tussendoor kan en dus levert je pomp ipv een 70& rendement een 95% rendement .de max druk wordt bepaald door een overdruk klep in de pomp welke alleen zijn werk nuttig is als de olie nog dik is . wanneer de olie dun is dan zal het zeldzaam zijn als je 6 bar haalt in de motor .
over het algemeen geldt bij een warme motor (olie temperatuur 95 a 100  graden ) bij 2000 toeren moet je minimaal 2 bar halen . alles er onder is revisie  alles er boven is nog gezond .maar bij 2,3 zou ik al aan revisie denken .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #25 Gepost op: zo, 25 jul 2010, 20:10:54 »
Klinkt logisch die aanpassing serge & sjon. -thumbsup-
Olie blijft dus nu lekker op zijn plek dus.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #26 Gepost op: zo, 25 jul 2010, 21:28:49 »
@Serge: duidelijke uitleg, dank je! -thumbsup-

Bij echt koude start is oliedruk 6 - 7 bar;
bij warme motor en 2000 rpm net aan 2 bar.
(zie 1e en 4e post in dit topic)

Maar met die hitte van laatst (bij buitentemp. 30+ ºC) bij 'koude' start ± 5 bar

Kortom: oliepomp gaat ook mee in de revisieplannen op korte termijn.

wordt z.s.m vervolgd...



Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.378
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #27 Gepost op: ma, 26 jul 2010, 09:22:55 »
Kun je die revisie van een oliepomp zelf doen (aangezien ik de oude nog heb liggen......)

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #28 Gepost op: di, 27 jul 2010, 11:14:49 »
wel een slimmme zet dat vlakken als je beetje logisch nadenkt -thumbsup- {goeie tip serge }
Die ga ik eens proberen als alles werkt en kijken hoeveel druk het scheeld -klus-

@ hanf, je hoeft mij niet te overtuigen he ;) maar jij kan nooit zien of weten wat die nieuwe pomp nou meer opbrengt als je van te voren geen waardes had...
dat ie 20dzkm goed loopt wil natuurlijk niet zeggen dat de pomp meer opbrengt  -nana- dat doet de standaart pomp net zo goed -thumbsup-

de pomp brengt meer rendament wanneer de tandwielen worden verbreed...
zoals dit..

denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #29 Gepost op: di, 27 jul 2010, 12:11:09 »
(...)
@Richard: 'k laat iig op korte termijn door Garageman die kop(pakking) inspecteren en vervangen, want ik ben er niet helemaal gerust op hoe het nu is.
Zal reparatieafspraak zo plannen dat ik er zelf deels bij kan zijn voor foto's.
(...)

Gisteren telefonisch met Garageman gesproken en de mogelijkheid geopperd van "uitlaatgas via koppakking in koelvloeistof".

Zijn reactie: "Verrek, dat zou best kunnen! Heb daar helemaal niet aan gedacht, want je verliest nauwelijks KVS en er zit ook geen olie in je KVS. Breng 'm woensdag maar, dan kan ik een  testje doen en zonodig direct de kop vlakken en de pakking vernieuwen."

Hij legde desgevraagd uit wat voor testje(s) hij gaat doen. Volgens mij bedoelde hij zo iets:

"Bij garagehouder koppakingstest laten doen. Dit is een kit die ze kopen met reactievloeistof voor vele tests en voor 1 test kan dit bijgevolg niet zo duur zijn.  Dit gaat als volgt : 
een beetje testvloeistof wordt in een houder gedaan en op het open expansievat geplaatst waarna de motor wordt aangezet.  De testvloeistof reageert op de uitlaatgassen (via scheurtje komen deze in je koelvloeistof) en geeft een reactie (verkleuring).
Er hoeft voor een lekke koppakking niet altijd olie in het water te zitten of water in de olie."

(bron)
« Laatst bewerkt op: di, 27 jul 2010, 12:12:49 door KoenG40 »