Auteur Topic: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor  (gelezen 5519 keer)

Offline Miss_PoLoW

  • Non-Register lid
  • Berichten: 78
  • Geslacht: Vrouw
  • Elise
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #30 Gepost op: di, 27 jul 2010, 13:36:41 »
Ja dat werkt heel simpel, soort tabletjes die je in je koelwater kunt gooien welke door verkleuring bijvoorbeeld CO2 van je uitlaatgas aangeven.
Uitlaatgassen in je koelwater = lekke pakking.
Zo zijn er verschillende tabletten voor het aantonen van verschillende stoffen ;)

Sterkte ermee, want als je het niet zelf kan zijn het niet de voordeligste reparaties helaas  -dunno-

"Es tut mir leid, ich bin tief und breit!"

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #31 Gepost op: di, 27 jul 2010, 21:01:24 »
Ja dat werkt heel simpel, soort tabletjes die je in je koelwater kunt gooien welke door verkleuring bijvoorbeeld CO2 van je uitlaatgas aangeven.
Uitlaatgassen in je koelwater = lekke pakking.
Zo zijn er verschillende tabletten voor het aantonen van verschillende stoffen ;)
Sterkte ermee, want als je het niet zelf kan zijn het niet de voordeligste reparaties helaas  -dunno-

Dankuwel, mejuffrouw PoLoW  -thumbsup-
Ben met jouw info ff gaan zoeken en vond iets dergelijks in de vorm van de Midlock Rookgas tester

Gelukkig is Garageman altijd heel schappelijk met zijn prijzen  :)

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #32 Gepost op: di, 27 jul 2010, 21:04:43 »
anders gewoon bij de garrage koelvloestof reservoir losdraaien , motor laten loppen en 4 gas tester laten snuffelen in je expansie reservoir ,zijn er uitlaatgassen te meten dan is ie kaduuk .via een koelwaterkanaal in de pakking naar cylinder .pakking kan op wel 4 of 5 manieren gaan lekken
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Miss_PoLoW

  • Non-Register lid
  • Berichten: 78
  • Geslacht: Vrouw
  • Elise
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #33 Gepost op: di, 27 jul 2010, 21:08:17 »
1. Graag gedaan
2. Midlock zal er vast wel iets voor hebben inderdaad
 en 3. Fijne garageman heb jij dan :D hier betaal je een godsvermogen!

@Serge: dat kan ook...maar ik heb geen 4-gas tester in garage haha dus dacht doe het zelf oplossing ;)
P.S. wat doet het als je de kop van mijn NZ flowt?

"Es tut mir leid, ich bin tief und breit!"

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #34 Gepost op: di, 27 jul 2010, 21:15:12 »
1. Graag gedaan
2. Midlock zal er vast wel iets voor hebben inderdaad
 en 3. Fijne garageman heb jij dan :D hier betaal je een godsvermogen!

@Serge: dat kan ook...maar ik heb geen 4-gas tester in garage haha dus dacht doe het zelf oplossing ;)
P.S. wat doet het als je de kop van mijn NZ flowt?


kop wordt nagekeken op vlakheid( bij een afwijking wordt deze gevlakt ) en scheuren .klepkamers en poorten worden voor optimale flow behandeld en de hoeken van de poorten worden aangepast voor betere cylindervulling .kleppen worden opnieuw ingeslepen voor goede afdichting waardoor de cylinder dus maximale druk op de zuiger kan uitoefenen .tevens kunnen optioneel de kleppen gepolijst worden zodat kool vorming en roet minder goed op de kleppen blojven zitten waardoor de flow niet geremd wordt en de klep dus goed kan blijven koelen ,optioneel kan ik ook de klepgeleiders en of de rubbers vervangen . kortom als ik je kop bewerk ,zal je motor beter kunnen ademen en dus beter presteren .dit zal zekers tot zijn recht komen op een nz als je ook een nokkenas wissel doet met die van een 1.6 abu of aee motor
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #36 Gepost op: wo, 28 jul 2010, 21:26:45 »
Garageman heeft vandaag van alles aan koelsysteem gecontroleerd.

Bevindingen: geen olie in KVS, geen KVS in olie, geen uitlaatgas in KVS, geen KVS in uitlaatgas, geen lekkage of verstopping in koelsysteem, thermostaat OK, koelvinmotor en schakelaar OK etc.

Maar: NIET OK bleek de waterpomp, die hij er ± 2 maanden geleden nieuw heeft ingezet toen ie de distributieriem verving. Pompmotortje draait wel, maar pomp levert nauwelijks druk/stroming van de KVS. Waterpomp was wel nieuw, maar niet echt origineel van VAG ('t was een 'gelijkwaardig' ding van Cartal).

Hij heeft nu nieuw origineel VAG-spul besteld bij A-point en zet dat er in. Hoef ik allemaal niet te betalen omdat het "garantie op het onderhoud" is.
Als het koelsysteem weer normaal goed koelt is het olietemp+drukprobleem waarschijnlijk ook verholpen, denkt hij.
Hij gaat btw ook nog ff die oliescheider achter aan het blok controleren en reinigen.

Afijn, Polo staat daarom tot maandag middag nog ff bij hem in de Garage.

 -off- Is niet erg, want ik ga 10 dagen op stap met de Camper van HTP - nee, geen vakantie, maar gewoon werk: ik rij de filmploeg van "Red mij vakantie" door Brabant en Limburg  :D
« Laatst bewerkt op: wo, 28 jul 2010, 21:33:15 door KoenG40 »

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #37 Gepost op: wo, 28 jul 2010, 22:06:14 »
 -thumbsup- Garageman is de held van de dag!
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #38 Gepost op: wo, 28 jul 2010, 23:20:33 »
Hebben we nou met z'n allen de waterpomp over 't hoofd gezien? -dunno-
Bekend euvel: plastic schoepenrad draait los over de metalen as......

Op naar de 4 ton zonder motorrevisie? -thumbsup-

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #39 Gepost op: do, 29 jul 2010, 07:37:18 »
Hebben we nou met z'n allen de waterpomp over 't hoofd gezien? -dunno-
Bekend euvel: plastic schoepenrad draait los over de metalen as......
Op naar de 4 ton zonder motorrevisie? -thumbsup-

Vind in mijn aantekeningen terug dat dies2000 in een ander topic de mogelijkheid van een nieuwe maar toch kapotte waterpomp heeft geopperd.
draait je waterpomp wel voldoende heb het zelf ook gehad toen bleek de waterpomp ( een nieuwe ) niet voldoende te pompen waar door de temp ook heel snel heel hoog werd +-110 graden en nu zit er 1 op van ebay (goedkope shit ) 30euri incl verzenden en alles draait als een tierelier -naughty-

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #40 Gepost op: do, 29 jul 2010, 12:50:48 »
hé, lees de eerste reactie in dit topic nog eens door??  -uitlachen-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #41 Gepost op: do, 29 jul 2010, 12:51:31 »
Je koelsysteem koelt niet voldoende meer, dat is duidelijk.... heeeeel veeel blabla

 ...of je waterpomp krijgt het water niet snel genoeg rondgepompt (versleten pomp? afgebroken bladen?)



Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #42 Gepost op: do, 29 jul 2010, 13:11:54 »
Zou mooi zijn als het idd de waterpomp is  -thumbsup-


Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #43 Gepost op: za, 31 jul 2010, 09:05:09 »
nou ik ben benieuwd of ie de 4 ton gaat halen zonder ernstige problemen. -thumbsup-
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #44 Gepost op: ma, 02 aug 2010, 20:51:27 »
Het schiet ff niet op :-(
Eind van de middag bij Garageman langgeweest. Auto staat nog bij hem binnen, waterpomp kaduuk.

Nieuwe is besteld bij A-point, maar die hebben vrijdag 30/7 laten weten dat het ding uit Duitsland moet komen en dat dat een paar werkdagen duurt.

Hij vertelde mij dat de slechts 2 maanden oude maar wel kapotte waterpomp waarschijnlijk niet alleen kapot maar mogelijk bovendien niet het goede  type was - nl. wel voor een 1300 cc Polo, maar NIET voor een PY-motor. Maakte excuus voor deze door hem gemaakte fout.

EDIT 5/8: op wo 4/8 is die pomp losgehaald en bekeken - blijkt toch WEL het juiste type pomp, en bleek overigens technisch in orde.

Nou heb ik even gekeken op zo'n russische onderdelen-site. Daar vind ik twee opsommingen van waterpompen voor diverse Polo-motoren, allemaal met verschillende onderdeelnummers (zie bijgaand tabelletje).

nr. 052121005AX met daaronder M>> PY 002177

en 030121005LX met daaronder M PY 002 178>>

Wat is nou het juiste onderdeelnummer voor de waterpomp van mijn PY-motor ?
« Laatst bewerkt op: do, 05 aug 2010, 07:32:43 door KoenG40 »