Auteur Topic: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor  (gelezen 5520 keer)

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #45 Gepost op: ma, 02 aug 2010, 21:32:17 »
daar zal ik je het antwoord schuldig moeten blijven . de enigste verschillen die ik ken zijn die van een diesel en benzine . die van een diesel heeft een kleinere tandwiel pouly ivm lagere toeren en dus wel de goede stroming tov een benzine versie welke dus hogere toeren draait .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #46 Gepost op: di, 03 aug 2010, 12:10:17 »
Iemand anders een idee?

'k Zie wel dat er zeer binnen VAG veel typen waterpompen zijn, althans veel verschillende onderdeelnummers. Zie bijv. http://www.water-pumps.org/o-e-part-number-guide.html .

En dat er waterpompen met plastic danwel metalen 'simpelers' (=schoepenwieltje) zijn, en dat die metalen 'beter' zouden zijn (http://www.water-pumps.org/why-use-VW-and-Audi-waterpumps-with-metal-impellers.html).

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #47 Gepost op: di, 03 aug 2010, 12:35:32 »
Een G40 heeft geen andere waterpomp dan een niet-G40.

De wél mogelijke varianten zijn:
- andere tandriemvertanding: low-torque of hi-torque (de laatste vanaf ergens eind jaren 80, 2F heeft hi-torque)
- diesel of benzine (diesel heeft kleiner tandwiel voor meer omwentelingen).

Dus 030121005LX voor een 2F G40.

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #48 Gepost op: di, 03 aug 2010, 14:58:01 »
Dennis, dank je!

Ben met deze info (in auto van Garageman) naar A-point gereden om de waterpomp te ruilen. Juiste type is nu besteld, ligt morgenochtend om 09:00 uur klaar. Moest wel nog 20,35 euro bijbetalen omdat dit type duurder is (?).

Tevens uitleg gevraagd hoe het kan dat zij de verkeerde pomp hebben geleverd. Bij de bestelling had Garageman immers kenteken en chassisnummer van mijn auto doorgegeven.

Uitleg van Balieman (die het mij in ETKA liet zien): "Normaal komt bij het intikken van kenteken of chassisnummer direct het juiste onderdeelnummer naar voren als je een specifiek onderdeel aanklikt.

Echter: bij auto's van vóór 1998 komt ie eerst met een scherm waarin de oude onderdelenreeksen staan genoemd en pas daarna met de nieuwere onderdelenreeksen. Bij welke onderdelenreeks je moet kijken hangt af van je chassisnummer".
(Is 1998 wellicht het jaar waarin ze van Microfiches zijn overgestapt op digitaal?)

Concreet: waterpomp 052121005AX (= met brede vertanding) is voor o.a. PY-motoren van chassisnummer tot en met (eindigend op) 002177. Waterpomp 030121005LX (= met smalle vertanding) is voor o.a. PY-motor vanaf chassisnummer eindigend op 002178. Chassisnummer van mijn auto eindigt op 343625, da's dus met de nieuwe smalle vertanding.
* EDIT: lees net in JHIMS (p. 62) dat die vertanding "seit 5/90 geändert ist" *

Orderacceptatieman (niet zijnde Balieman) had  dus niet goed gekeken en een waterpomp 'oude reeks' besteld.

Overigens hebben deze originele VAG-pompjes weliswaar plastic schoepjes, maar daar zit in het midden een metalen ring slipvast in, en die metalen ring is klemvast op het metalen asje van de pomp bevestigd.
« Laatst bewerkt op: di, 03 aug 2010, 15:36:46 door KoenG40 »

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #49 Gepost op: di, 03 aug 2010, 17:03:40 »
Begrijp ik goed dat Garageman een waterpomp met oude vertanding had gemonteerd? Dat moet je toch zien bij montage?

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #50 Gepost op: di, 03 aug 2010, 17:05:45 »
Dat past toch ook helemaal niet, dan loopt je D-riem niet goed over de Low torque vertanding..  -dunno-

Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #51 Gepost op: di, 03 aug 2010, 20:28:23 »
Begrijp ik goed dat Garageman een waterpomp met oude vertanding had gemonteerd? Dat moet je toch zien bij montage?

Nee, de huidige niet (goed) werkende waterpomp (1) is er één van Cartal, is pas twee maanden oud (zie post van 28 juli) en die heeft gewoon de goede vertanding. Echter de vandaag via A-point geleverde waterpomp (2) is van oude type. Met die pomp ben ik teruggegaan naar A-point om 'm te ruilen voor de juiste waterpomp (3), die morgen geleverd wordt.

En - heel gewaagd  :) - die ga ik morgen op aanwijzingen en onder toezicht van Garageman zelf vervangen  -klus-

Wish me luck  :)
« Laatst bewerkt op: di, 03 aug 2010, 20:30:19 door KoenG40 »

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #52 Gepost op: wo, 04 aug 2010, 08:28:06 »
Good luck en veel plezier met half-lange-dop 10.  :)  -naughty- -naughty-
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #53 Gepost op: wo, 04 aug 2010, 13:31:54 »
Zo, met veel aanwijzingen en hulp  -klus- heb ik de oude waterpomp nu los.
nu ff schaften en dan weer opbouwen.

MAAR: rijden  -sturen- ... dat is er nog even niet bij...

Ik had al veel langer (2 jaar of zo) af en toe het idee dat ik na een koude start een lichte benzine lucht  rook. Niet altijd, slecht nu en dan, en na even rijden was die lucht sowieso weg. Daarom nooit aandacht aan besteed. Toen de auto (met draaiende motor) ff verplaatst moest worden naar de juiste brug lekte de benzine in een straaltje uit de motorruimte. Blijkt dat er haarscheurtjes (ouderdom) zitten in het plastic van de brandstofgalerij... Nieuwe is besteld, komt vrijdag of maandag. Pas als die is vervangen mag ik weer rijden.

Schaft zit erop, ik ga weer verder  -klus-






Offline rekordc

  • L86C-0097
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.030
  • Geslacht: Man
  • Martin Voerman
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #54 Gepost op: wo, 04 aug 2010, 14:18:25 »
 -thumbsup-  -klus-

Succes!!
- Onze Eigenste Ozzy Osbourne -

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #55 Gepost op: wo, 04 aug 2010, 15:04:17 »
<KNIP>. Blijkt dat er haarscheurtjes (ouderdom) zitten in het plastic van de brandstofgalerij... Nieuwe is besteld, komt vrijdag of maandag. Pas als die is vervangen mag ik weer rijden.

Klinkt alsof iemand (Garageman?) jou heeft verboden met de auto te rijden zo  -naughty- hahaha
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #56 Gepost op: wo, 04 aug 2010, 21:45:11 »
WATERPOMP
Waterpomp is nagekeken - en er bleek niks mis mee te zijn. Het (metalen!) schoepenrad is geheel intact, zit muurvast op de as en draait keurig rond.
(heb dat in mijn post van ma 2/8 aangepast)

Met veel moeite, geduld en hulp het spul weer terug geplaatst . Wat een gepruts zeg, in die smalle ruimte tussen blok en rechter binnenscherm.
'k Heb diep respect voor een ieder die dat wel zelfstandig en vlot kan!!

Het koelingsprobleem echt ligt toch zeer waarschijnlijk aan een gebrek aan flow van de koelvloeistof (nl. géén lekke koppakking, géén kapotte waterpomp, géén lekkage in gesloten koelsysteem, voldoende KVS en géén 'lucht' in koelsysteem én  koelvin gaat automatisch aan in lage en vervolgens hoge snelheid) en toch - met of zonder thermostaat - wordt KVS binnen 10 minuten 110º C, de bovenste slang naar radiateur wordt heet, onderste amper lauw.

Auto staat nog in de garage op de brug. Morgen gaan we de radiateur en de slangen eens goed onderzoeken op 'flow-belemmeringen'.  -klus-
Ook gaan we nog checken bij welke KVS-temperatuur de koelvin in lage- en hoge snelheid draait.

BRANDSTOFRAIL
@Jaap: Het was idd Garageman die tegen mij zei:  "Jij gaat NIET met je auto de weg op voordat we de brandstofrail hebben vervangen door een nieuwe". Een tweedehands vond hij geen optie, want "daar ken je uiteindelijk de historie niet van".  

@Dennis: nogmaals heel erg bedankt voor jouw initiatief mij te bellen en mee te denken over de problemen en mogelijke oplossingen. Super!  -thumbsup-

Ik houd me maar vast aan het adagium "volhouden, niet opgeven!" en meld me morgenochtend om 08:00 uur bij Garageman. Het gaat goed komen !
(Gelukkig heb ik de auto de komende 10 dagen niet echt nodig; ik kan het wel ff af met lopen, fiets, bus en trein. En Wilma pakt zonodig een leenauto van haar werk)
« Laatst bewerkt op: do, 05 aug 2010, 07:32:16 door KoenG40 »

Offline rekordc

  • L86C-0097
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.030
  • Geslacht: Man
  • Martin Voerman
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #57 Gepost op: do, 05 aug 2010, 10:50:28 »
Had Dennis niet een soort gelijk probleem? Andere thermostaat behuizing was de oplossing als ik mij goed herinner.

Update
FF gezocht in zijn project topic Project van Dennis
« Laatst bewerkt op: do, 05 aug 2010, 10:54:16 door rekordc »
- Onze Eigenste Ozzy Osbourne -

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #58 Gepost op: do, 05 aug 2010, 12:23:07 »
Good call Martin!

Enige wat ik daarnaast nog kan bedenken is een te arm mengsel, waardoor de motor van zich zelf te heet wordt. Een EGT heb je niet of wel?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #59 Gepost op: do, 05 aug 2010, 13:43:13 »
@Martin - dank voor het meedenken.
We (= garageman, ik en Dennis aan de telefoon) hebben gisteren deze mogelijkheid besproken. Thermostaat en thermosstaathuis zijn vrijwel gloednieuw (paar weken geleden vervangen). Garageman heeft daarna de motor laten draaien én een stuk gereden MET die nieuwe thermostaat én daarna ZONDER thermostaat. In beide gevallen zijn de verschijnselen hetzelfde: KVS wordt te snel te warm en bovenste slang wordt heet en onderste slang wordt nauwelijks warm. Hij concludeert daaruit dat het dus niet de thermostaat is die het probleem veroorzaakt.

@Jaap: een te arm mengsel hebben we uitgesloten op basis van de A/F-meter die normale waarden laat zien (net als vóór het probleem). Idem de uitlaatgastemperatuur (bij normaal rijden ±500-600ºC, bij stevig doortrekken en -rijden richting 800º (zeg ik even uit m'n hoofd - heb het ergens opgeschreven, maar heb dat niet bij de hand nu).