Auteur Topic: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor  (gelezen 5516 keer)

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #60 Gepost op: do, 05 aug 2010, 14:11:18 »
@Koen,

Bij Dennis lag het ook niet aan de thermostaat, maar op 1 of andere manier aan de behuizing.

Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #61 Gepost op: vr, 06 aug 2010, 00:45:56 »
RADIATEUR
Vandaag de radiateur uitgebouwd en gecontroleerd.

(Tussen haakjes: ik heb toch echt (nog) het inzicht en handigheid bij dit sleutelwerk niet. Heb de hele ochtend staan klieren en prutsen - met JHIMS en Haynes erbij - en het lukte me werkelijk niet om die radiateur eruit te krijgen. Met name lukte het me niet om het ding langs die buis die van de intercooler boven de radiateur gaat te krijgen en/of die buis zelf eerst te verwijderen om dan de radiateur naar boven eruit te kunnen tillen. Uiteindelijk heeft Garageman het gedaan: met een soepele draai-, trek- en trilbeweging haalde hij die buis en radiateur tezamen in een keer naar boven.)

Bij controle van de radiateur bleek dat er nauwelijks vloeistof doorheen stroomt. Ding plat op de grond met buisopeningen naar boven. Grote trechter in aanvoerbuis gezet en halve emmer water erin gegoten. Pas na 15 seconden kwam er een heel klein beetje water uit de uitstroomopening.
Toen plastic kap van de zijkant losgewrikt. Bleken de instroomsleufjes (in bovenste helft radiateur) bijna volledig dichtgeslibt met een lichtgrijze, tandpasta-achtige substantie met wat zwarte stukjes plastic ter grootte van beschuit- en broodkruimels.

Afijn , nieuwe radiateur besteld bij Autotemp. Garageman haalt vrijdag 6/8 op en zet 'm er ma of di in.  Voor montage gaat hij eerst de KVS-kanalen in het motorblok spoelen.

Overigens weten noch hij, noch ik ECHT zeker of hij ivm met kleine KVS-lekkage uit de radiateur ooit *nieuwe radiateur geplaatst heeft* (ik dacht van wel, maar kan het niet aantonen) of misschien *een pil heeft gegeven* (ik dacht van niet, maar hij sluit het niet uit).

POREUZE BENZINESLANG
Het stuk benzineslang dat aan het buisje op de brandstofgalerij zit, bleek inwendig behoorlijk poreus/gescheurd. Wordt dus ook vervangen.

GESCHEURDE G-LADERSLANG
En - het houdt niet op - de slang van het  kleppendeksel naar de G-lader bleek geschuurd te zijn op de rand van de aansluiting op de buis van het kleppendeksel. Nieuwe is besteld en wordt maandag geleverd.

EDIT: zie net dat je foto's die als bijlage bij een post zitten (zoals de drie plaatjes hieronder) alléén ziet als je bent; dat was me nooit eerder opgevallen  :)
« Laatst bewerkt op: vr, 06 aug 2010, 00:52:34 door KoenG40 »

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #62 Gepost op: vr, 06 aug 2010, 08:01:19 »
EDIT: zie net dat je foto's die als bijlage bij een post zitten (zoals de drie plaatjes hieronder) alléén ziet als je bent; dat was me nooit eerder opgevallen  :)

Als je bent;.. wat?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #63 Gepost op: vr, 06 aug 2010, 08:53:01 »
"ingelogd"

@ Koen,

dus toch de radiateur. Iig duidelijk dat daar het probleem ligt.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #64 Gepost op: vr, 06 aug 2010, 10:06:58 »
Off-topic: Permissie aangepast: Ongeregistreerden kunnen nu ook de bijlagen bekijken.


On-topic: Erg benieuwd of hiermee dan toch eindelijk de problemen verholpen gaan worden.  Is bij de 2F de G40 radiateur nog 'speciaal' of gewoon hetzelfde als elke andere radiateur? Een universele onderdelenboer verkoopt voor de Polo 2 G40 in iedergeval gewoon die van een 1.0 HZ, want de afmetingen zijn daarvan gelijk. Het koelvermogen van een Polo 2 G40 is echter wel groter, maar dat boeit bij de universeel wat minder. (Ome Edgar neemt z'n telefoon even niet op :) )

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Gerard

  • 28/07/1988 - 12/02/2016 † L86C-0131 Allmighty
  • Register Moderator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.329
  • Geslacht: Man
  • Gerard Knol
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #65 Gepost op: vr, 06 aug 2010, 11:51:17 »
Off-topic: Permissie aangepast: Ongeregistreerden kunnen nu ook de bijlagen bekijken.

Off-topic: Mag men dan ook linken op andere fora naar plaatjes hier gepost?

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #66 Gepost op: vr, 06 aug 2010, 13:25:52 »
@Koen: dus toch radiateur  -thumbsup-
En die brandstoflekkage van de rail, was dat stiekem toch niet langs de slang? Standaard probleem trouwens, die uitgedroogde slangen.

@Jaap: 2F G40 heeft iig dezelfde radiateur als 3F. Tijdje terug nog een nieuwe in de Genesis gezet.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #67 Gepost op: za, 07 aug 2010, 08:45:26 »
Off-topic: Mag men dan ook linken op andere fora naar plaatjes hier gepost?
Off-topic continues: Liefst link je naar plaatjes in het foto-album.. die worden gebrandmerkt met ons ' logo '

@Dennis: Ik vermoedde/dacht al zoiets,.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #68 Gepost op: zo, 15 aug 2010, 15:56:24 »
@Koen: dus toch radiateur  -thumbsup-
En die brandstoflekkage van de rail, was dat stiekem toch niet langs de slang? Standaard probleem trouwens, die uitgedroogde slangen.
Ik ben een kleine week 'van huis' geweest'. Dat was wat lastig voor Garageman, want planning was dat ik zelf toch wat dagen in de (de)montage zou steken. Hij heeft afgelopen donderdag op mijn verzoek de auto toch 'rijdbaar' gemaakt - dat werd wel haastwerk, want op vrijdag was hij er niet...

1. Nieuwe radiateur zit er in. Vandaag ruim 150 km over snelweg gereden en KVS blijft nu netjes 90ºC en olie tussen 100-110ºC, ook bij kilometers lang snelheden van ± 130 op de teller.
2. Brandstofslang en G-lader retourslang zijn ook vernieuwd. De nieuwe brandstofrail ligt in ongeopende verpakking in m'n kofferbak - het was toch die slang, heeft ie me al medegedeeld.
3. Heb 'm niet gehoord over het reinigen van dat ding van de carterontluchting. Vermoed dat ie daar nog niet aan toegekomen is.

En ik denk dat motortje nog ff goed moet worden 'afgesteld', want start niet meer zo vlot  (drie-vier keer ronddraaien voor ie aanslaat), A/F-meter gaat naar mijn gevoel veel te snel na koude start al in 'closed loop' en lopt  - eenmaal warm - te hoog stationair (1300 rpm).

Wellicht komt dat door de niet goed werkende MAP-sensor. De nieuwe, die ik weken (maanden!) geleden besteld én betaald heb, is nog steeds niet geleverd. Heb die man vandaag een "Letzte Warnung" gestuurd om binnen 10 dagen te leveren OF het geld terug te storten. Anders zal ik zijn wanprestatie melden bij E-bay en PayPal.

« Laatst bewerkt op: ma, 16 aug 2010, 06:37:33 door KoenG40 »

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #69 Gepost op: ma, 16 aug 2010, 13:11:10 »
 -thumbsup-

Staat distributie/ontsteking wel goed?

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #70 Gepost op: ma, 16 aug 2010, 18:23:53 »
Vanochtend vroeg ± 50 km snelweg gereden (hele week cursus in Avenhorn).
Koud en warm stationair beroerd met (neiging tot) afslaan, maar warm optrekken en kruisen ging prima.

In middag pauze Garageman gebeld. Hij had het verhaal en maakte excuus dat hij in de haast en drukte:
a. het slangetje van gasklephuis naar de 'paddestoel' (canister?) nog niet had aangesloten;
b. dat later vergeten was en de - toen zagend en te hoog stationair draaiende - motor had 'teruggesteld' door schroef in het gasklephuis naar rechts te draaien.

Eind van de middag heb ik het slangetje aangesloten, motor gestart en schroef naar links gedraaid tot motor ± 900 strak stationair draaide.
Motortje loopt stationair nu een stuk beter en 'op toeren' nog steeds goed.

Nu moet nog die knaap van die MAP-sensor over de brug komen...



Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #71 Gepost op: di, 17 aug 2010, 09:33:40 »
Dat kan ook.  -thumbsup-

Ik zou die duitser gewoon eens bellen, helpt vaak erg goed.

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #72 Gepost op: di, 17 aug 2010, 21:55:59 »
Ik zou die duitser gewoon eens bellen, helpt vaak erg goed.

Heb ik ook al een paar keer gedaan - maar dan neemt er een vriendelijke man van een telefoonbeantwordingsdienst voor hem op die zegt dat hij de boodschap (opsturen die hap, terugbellen a.u.b) zal doorgeven. Maar geen reactie, tot dusver...

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #73 Gepost op: vr, 20 aug 2010, 17:50:32 »

Die duitser aan wie ik via PayPal ± 125,-- heb betaald voor de Ebaybestelling van de mapsensor laat niets meer van zich horen. Zijn telefoonbeantwoordingsdienst lijkt te zijn vervangen door een antwoordapparaat.

Mij plan: deze transactie bij Paypal en Ebay melden,
proberen mijn geld terug te krijgen,
elders een nieuwe poging wagen om een 200kPa MAP-sensor te kopen.

Tips hierover zijn welkom.


[ ben hier inmiddels een beetje off-topic ]
« Laatst bewerkt op: vr, 20 aug 2010, 17:56:16 door KoenG40 »

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Koelvloeistof- en olieverlies bij/na hoger belaste motor
« Reactie #74 Gepost op: za, 21 aug 2010, 16:00:54 »
Heb je zijn naam + adres ook al eens opgezocht in een (online) telefoonboek?
Misschien dat je dan een ander nummer krijgt.