RADIATEUR
Vandaag de radiateur uitgebouwd en gecontroleerd.
(Tussen haakjes: ik heb toch echt (nog) het inzicht en handigheid bij dit sleutelwerk niet. Heb de hele ochtend staan klieren en prutsen - met JHIMS en Haynes erbij - en het lukte me werkelijk niet om die radiateur eruit te krijgen. Met name lukte het me niet om het ding langs die buis die van de intercooler boven de radiateur gaat te krijgen en/of die buis zelf eerst te verwijderen om dan de radiateur naar boven eruit te kunnen tillen. Uiteindelijk heeft Garageman het gedaan: met een soepele draai-, trek- en trilbeweging haalde hij die buis en radiateur tezamen in een keer naar boven.)
Bij controle van de radiateur bleek dat er nauwelijks vloeistof doorheen stroomt. Ding plat op de grond met buisopeningen naar boven. Grote trechter in aanvoerbuis gezet en halve emmer water erin gegoten. Pas na 15 seconden kwam er een heel klein beetje water uit de uitstroomopening.
Toen plastic kap van de zijkant losgewrikt. Bleken de instroomsleufjes (in bovenste helft radiateur) bijna volledig dichtgeslibt met een lichtgrijze, tandpasta-achtige substantie met wat zwarte stukjes plastic ter grootte van beschuit- en broodkruimels.
Afijn , nieuwe radiateur besteld bij Autotemp. Garageman haalt vrijdag 6/8 op en zet 'm er ma of di in. Voor montage gaat hij eerst de KVS-kanalen in het motorblok spoelen.
Overigens weten noch hij, noch ik ECHT zeker of hij ivm met kleine KVS-lekkage uit de radiateur ooit *nieuwe radiateur geplaatst heeft* (ik dacht van wel, maar kan het niet aantonen) of misschien *een pil heeft gegeven* (ik dacht van niet, maar hij sluit het niet uit).
POREUZE BENZINESLANG
Het stuk benzineslang dat aan het buisje op de brandstofgalerij zit, bleek inwendig behoorlijk poreus/gescheurd. Wordt dus ook vervangen.
GESCHEURDE G-LADERSLANG
En - het houdt niet op - de slang van het kleppendeksel naar de G-lader bleek geschuurd te zijn op de rand van de aansluiting op de buis van het kleppendeksel. Nieuwe is besteld en wordt maandag geleverd.
EDIT: zie net dat je foto's die als bijlage bij een post zitten (zoals de drie plaatjes hieronder) alléén ziet als je bent; dat was me nooit eerder opgevallen