En nu even iets heel anders
Zaterdagochtend vroeg, onderweg van A'dam naar Alkmaar. Veel regen.
Tijdens accellereren van 90 naar 110 - om twee vrachtwagens in te halen - begon motor heel erg in te houden en was niet meer op toeren te krijgen (max ± 2500).
Ná de Wijkertunnel deed motor het bij rustig rijden weer normaal en kwam ik gelukkig op tijd op werk.
's Middags terug. Auto startte normaal, ik kon gewoon rustig wegrijden. Op A9 met motor inmiddels warm toch eens even het gaspedaal goed ingetrapt. Ging in 5 als een speer van 85 -> 130.
Terug laten zakken en nog eens… bij ± 120 ging motor inhouden en sloeg af. Laten uitrollen tot pechhaven bij A9 Li 63,8 en Wegenwacht gebeld. Was na 40 minuten ter plaatse.
Motor startte toen weer, liep wat onregelmatig stationair, maar reageerde redelijk goed op gaspedaal. Redelijk: zodra je het gaspedaal indrukt zakt het toerental heel even (een soort 'hikje') waarna de motor wel goed oppakte.
Verdelerkap eraf en gecontroleerd. Leek goed, toch met wat contactspray (?) ingespoten. Motor liep daarna wat beter stationair. Voor WW uit weer gaan rijden. Maar na ± 1,5 km en twee keer accelereren viel motor weer uit. Gestopt op pechhaven.
WW heeft e.e.a. visueel gecontroleerd (brandstofleidingen en bedrading van ontsteking ?). Na ± 10 minuten startte de motor weer. Voor WW uit heel rustig naar parkeerplaats gereden. Hij verder kijken. Verdenking valt op (visueel) slechte staat van de bobine. Nieuwe bobine gemonteerd (die heeft WW standaard bij zich).
Weer rijden voor WW uit. Leek goed te gaan, helaas bij afslag Heemskerk viel motor opnieuw uit. WW heeft me toen naar tankstation Akermaat gesleept en ANWB-berger geregeld - die er binnen 10 minuten al was. Die heeft mij en de Polo naar huis en Garageman (is om de hoek) gebracht.
WW-er en berger denken beiden aan een probleem met de benzinetoevoer: pomp versleten of defect? brandstoffilter deels verstopt? vacuüm in brandstofleiding?
Zelf denk ik nog aan slechte Lambdasonde of 'iets' met een soort schakelaartje (?) dat aan het gasklephuis zit en de stand van de gasklep (stationair / deellast / vollast) doorgeeft aan de Digifant?
Afijn, Garageman mag het voor me uitzoeken en oplossen.
Tips om hem op het goede spoor te zetten zijn welkom!