Het Polo86c Register

Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: polo1983 op do, 10 apr 2008, 11:52:24

Titel: 280gr of 296gr nokkenas?
Bericht door: polo1983 op do, 10 apr 2008, 11:52:24
Het is bijna zover dat mijn NZ blokkie een technische make-over krijgt. -naughty-
Met andere woorden kopbewerking (Serge), carbs (ligt op de plank), spaghetti (reeds gemonteerd),
verlichtvliegwiel(in de planning), Gruppe A auspuff. -prut-
Maar nou weet ik niet welke nokkenas hier het best bij past.
Namelijk een 2800 of 2960
Met welke hebben jullie ervaring of lijkt jullie het beste passend voor deze setup?
En heeft een verstelbaar nokkenastandwiel nog meerwaarde buiten de looks om?

MarkJan

Titel: Re: 280gr of 296gr nokkenas?
Bericht door: Jaap op do, 10 apr 2008, 15:01:44
En heeft een verstelbaar nokkenastandwiel nog meerwaarde buiten de looks om?

Looks? Wat voor looks? Een verstelbaarnokkenastandwiel verstop je liefst achter de beschermkap, net zoals origineel: veilig beschermt tegen steentjes, losliggende delen, vingers en stropdassen.

Verstelbaarnokkenastandwiel zul je waarschijnlijk wel nodig hebben om de boel exact op tijd te krijgen.. tenzij je geluk hebt en de boel met 't originele wieltje ook precies op tijd staat.
Titel: Re: 280gr of 296gr nokkenas?
Bericht door: polo1983 op do, 10 apr 2008, 15:35:36
De meeste nokkenas tandwielen hebben allemaal filitsende kleurtjes dus vandaar.
De polo word geen daily, dus de motorruimte zo clean mogelijk geen plastic en troep.
Had eigenlijk gedacht dat het met het orginele tandwiel ook op tijd zou staan.
Maar dan bestel ik die samen met de nokkenas, als ik weet welke ik moet hebben.
Titel: Re: 280gr of 296gr nokkenas?
Bericht door: Sjon op do, 10 apr 2008, 17:59:31
Carb's => oke, dat wordt dus toeren janken -dj-
Doe je ook sterkere klepveren monteren? (dubbele van MH erbij is ook een prima oplossing)
Met originele hydrostoters niet sportiever dan 280 graden, maar eigenlijk is 268 veiliger.
Titel: Re: 280gr of 296gr nokkenas?
Bericht door: Jaap op do, 10 apr 2008, 18:00:38
Als je Serge aan de foon hebt, kan hij het je ongetwijfeld vertellen.

Aangezien het een hydrokopje betreft zou ik niet veel verder gaan dan 268
Titel: Re: 280gr of 296gr nokkenas?
Bericht door: Jaap op do, 10 apr 2008, 18:01:12
Ha: er heeft iemand anders reeds gereageerd :)

Zelfde gedachte, paar seconden tijdsverschil!

Titel: Re: 280gr of 296gr nokkenas?
Bericht door: polo1983 op do, 10 apr 2008, 18:17:04
Tot nu toe lijken MH klepveren monteren met 2800 stok de beste mogelijkheid.
Maar we gaan voor het maximale vermogen uit een NZ (het is niet de ideale basis ik weet het -gert-)
Een 2960 stok kan wel met versterkte klepveren maar dan mag het toerental niet te hoog worden,
wat juist de bedoeling is of ik moet er zuigers in zetten met klep uitsparingen ivm botsingen tussen klep en zuiger.

Als ik Serge aan de telefoon heb om een afspraak te maken voor het bewerken zal ik eens vragen wat de mogelijkheden zijn. Maar voor de rest is alle info welkom, keep on posting -thumbsup-
Titel: Re: 280gr of 296gr nokkenas?
Bericht door: Jaap op do, 10 apr 2008, 19:14:14
Ehmz.. Ik ben ook geen motor expert, maar met de klok sla je hier de klepel volgens mij enigzins naast z'n kop.

Een 296 (of 280 of 268) graden nokkenas heeft wel iets, maar ook weer niets met de klepuitsparing in de zuigers te maken: Ja, hoe langer de kleppen open staan (en de motor beter ademt) hoe groter de kans dat een klepje de zuigers toucheert MAAR het is veel meer een kwestie wat de kleplift van de nokkenas is t.o.v. standaard of je al dan niet een uitsparing in de zuiger nodig hebt..

Waarom Sjon en ik  't over een 268ér hebben heeft meer te maken met de hydraulische klepstoters; doordat de kleppen langer open staan, krijgen de stoters korter te tijd zich met olie te vullen: Een 296ér nokkenas geeft een nog veel kortere vullingstijd dan een 280ér. Wil je scherpere openings/sluitingstijden, dan zul je ipv hydraulische stoters om moeten schakelen naar vaste stoters waarbij je met vulplaatjes de klepspeling instelt.

M.A.W.: Met sterkere klepveren wordt het risico op zwevende kleppen wel iets kleiner, maar de echte bottleneck zijn hoogstwaarschijnlijk toch echt de hydrau-stoters zelf.


*edit* En het verschil tussen kennen, kannen, kunnen we niet ( Osdorp Posse )
Titel: Re: 280gr of 296gr nokkenas?
Bericht door: polo1983 op vr, 11 apr 2008, 08:34:29

Volgens de leverancier heeft hun 2960nokkenas een grotere kleplift dan de 2800 nokkenas.
Als deze gemonteerd zou worden zijn er idd vasteklepstoters nodig icm verterkte klepveren om zweven te voor komen, maar ik vrees dat zoiets net een te groot gat slaat in mn butget.
Ga afgaande op de reactie's toch voor een 2800 icm sterkere veren.
AS dinsdag gaat de polo weer op voor de APK voor de 3e keer, hoop dat ze nou goed word gekeurd want dan kan ik eindelijk het blok er uit halen.
Titel: Re: 280gr of 296gr nokkenas?
Bericht door: Mark op di, 15 apr 2008, 07:56:15
* vingertik richting Jaap *

hydraulisch
   hy´ drau - lisch
   [ hie-]
   bijvoeglijk naamwoord en bijwoord
   de hydraulica benuttend, daarop betrekking hebbend; door water- of oliedruk werkend of in beweging gebracht: hydraulische remmen ; hydraulische pers.

Heb dus niks met een drol te maken.....   -gert-
Titel: Re: 280gr of 296gr nokkenas?
Bericht door: Gert op di, 15 apr 2008, 08:33:16
Vmaar ik vrees dat zoiets net een te groot gat slaat in mn butget.


Als ik zo je wilde plannen lees over maximaal vermogen en dan lees dat het ombouwen van je kop een gat in je budget slaat zou ik er niet aan beginnen .
Dat is waarschijnlijk niet de hoogste kostenpost
Titel: Re: 280gr of 296gr nokkenas?
Bericht door: Jaap op di, 15 apr 2008, 09:36:22
* vingertik richting Jaap *

Woepsie,. I stand corrected (again) will I ever learn? 

Hydrauliek = "De techniek die iets met drukken op vloeistoffen doet
Hydro cultuur => "Iets met plantjes water geven"
Hydroliek => skijten? :)
Titel: Re: 280gr of 296gr nokkenas?
Bericht door: polo1983 op di, 15 apr 2008, 09:37:21
Maximaal vermogen tot zekere hoogte, onderblok blijft orgineel heeft weinig kilometers gelopen(90.000). Hoop daar geen nare verrassingen tegen te komen. Laat alleen het vliegwiel afdraaien en ga de zuigers en drijfstangen op gelijk gewicht te brengen, lagerspeling controlleren alle pakingen en keeringen vervangen.
Het gat in het budget zou geslagen worden als ik aangepaste zuigers moest monteren.
Heeft iemand een idee waar vaste klepstoters vandaan kan toveren in plaats van hydraulische???
Titel: Re: 280gr of 296gr nokkenas?
Bericht door: Jaap op di, 15 apr 2008, 09:39:47
Citaat
lagerspeling controlleren
->> Tenzij je dat zelf kunt, is direct nieuwe lagerschaaltjes plaatsen waarschijnlijk niet heel veel duurder.
Titel: Re: 280gr of 296gr nokkenas?
Bericht door: polo1983 op di, 15 apr 2008, 09:41:05
Word naast een nokkenstok topic ook een leerzame nederlandse bijles  -thumbsup-
Titel: Re: 280gr of 296gr nokkenas?
Bericht door: polo1983 op di, 15 apr 2008, 09:42:38
Zal eens informeren bij de revisieboer of hij dat kan regelen met een vriendenprijs. het voordeel is dat het dan meteen goed is.
Titel: Re: 280gr of 296gr nokkenas?
Bericht door: Sjon op di, 15 apr 2008, 17:49:25
Toevallig vandaag wat spul opgehaald bij de revisieboer:
hier heeft men ff wat voorbeeldprijsjes:
-hoofdlagerset 41,98 ex btw
-drijfstanglagerset 26,14 ex btw
-flenslager 6,69 ex btw
-zuigerverenset 62,56 ex btw
(was weer duurder dan de 100 euro die ik in gedachten had.......)

Reviseren en/of tunen kost geld.punt.nl
Titel: Re: 280gr of 296gr nokkenas?
Bericht door: polo1983 op di, 15 apr 2008, 18:03:47
Valt mee, een volle tank voor de daily kost ook 70 x 1.48 = 103 euries en dat is helaas elke 1.5 week -boehoe-
Auto's kosten nou eenmaal veel geld maar is wel heel mooi spul.
We gaan dan maar voor de volledige revisie, de kosten zijn het nou ook weer niet als ik jou prijzen zo bekijk.
Het blijft toch hobby.

Hoorde net dat de polo is afgekeurd op de remleiding die op de achteras ligt, teveel gecorrodeerd. Word deze week nieuwe remleiding leggen -klus-, wat nou niet echt een leuke bezigheid is. Maarja moet gebeuren, ga de komende tijd toch maar eens wat meer tijd vrij maken voor de polo wil van de zomer wel weer -sturen-.
Titel: Re: 280gr of 296gr nokkenas?
Bericht door: Jaap op di, 15 apr 2008, 19:43:13
-flenslager 6,69 ex btw

wtf?
Titel: Re: 280gr of 296gr nokkenas?
Bericht door: Sjon op wo, 16 apr 2008, 00:48:32
wtf?
wtf als in: zo duur?
of wtf als in: wasda?
Krukas wordt ook nog zijdelings opgesloten....you get it?
Titel: Re: 280gr of 296gr nokkenas?
Bericht door: Jaap op wo, 16 apr 2008, 07:43:14
ah, axiaal lagertjes.. noemt dat zo :)

( dacht al, maar d'r zit daar geen ' flens ' )

Stoplicht op rood, van 't gas de poot: stilstaan met de bak in vrij spaart niet alleen druklager, maar ook de axiaallagertjes. 
Titel: Re: 280gr of 296gr nokkenas?
Bericht door: Mark op do, 17 apr 2008, 01:46:07
Stoplicht op rood, van 't gas de poot: stilstaan met de bak in vrij spaart niet alleen druklager, maar ook de axiaallagertjes. 

Heb ik me nou nooit aan kunnen leren.
Want: stoplicht op groen = poot op 't gas, koppeling op en gaaan  -sturen-  :)