Het Polo86c Register

Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: G-eert-40 op wo, 11 mrt 2009, 21:54:35

Titel: 2 vloeistof vraagjes
Bericht door: G-eert-40 op wo, 11 mrt 2009, 21:54:35
Hallo daar zijn we weer  :)

nadat mijn temperatuur en uitlaat problemen zijn opgelost, begint het volgende probleem.
mijn polo lust sinds deze week 1 liter koelvloeistof per week (rijdt dan 300 km per week gemiddeld).

vorige week nog beetje bijgevuld en aan einde van de week begon lampje te knipperen, moest er na een week dus 1 liter bijgooien.
dit is natuurlijk niet goed. heb het gevoel dat de polo nergens lekt, maar verbruikt.

dit zou de koppakking dus kunnen zijn. is er een manier om dit te laten testen zonder de kop eraf te halen?

overigens word mijn blok ook steeds natter van de olie. peilstok, distributiekappen, dynamo en daar onder is helemaal nat.
lijkt wel of het uit mijn peilstok gedrukt wordt. of zit er daar ergens een bekende plek wat kan gaan lekken?

grtz.
Titel: Re: 2 vloeistof vraagjes
Bericht door: martijn op wo, 11 mrt 2009, 21:59:35
Als je bij een stationair draaiende motor de olievuldop losmaakt, komen er dan ook een flinke luchtstroom uit?

Olie uit de pijlstok is een verontrustend teken..

Waterverbruik; witte smurrie onder de vuldop en/of olie smurrie in je vloeistofreservoir.. Als je uitlaatgassen een beetje weeig/zoet ruiken verbrande de auto koelvloeistof.
Titel: Re: 2 vloeistof vraagjes
Bericht door: Gekke Gerrit op wo, 11 mrt 2009, 22:13:08
Olie onder je kap kan natuurlijk ook op de koppakking duiden?! Zou wat mij betreft in ieder geval beter zijn dan uit de peilstok, want dat zou betekenen dat je onderblok in mindere conditie aan het raken is (hoge carterdruk)?!
Titel: Re: 2 vloeistof vraagjes
Bericht door: Serge op wo, 11 mrt 2009, 22:14:09
ik zie via telepatisch glazen beeldscherm de sympyomen voor een koppakking
Titel: Re: 2 vloeistof vraagjes
Bericht door: G-eert-40 op wo, 11 mrt 2009, 22:21:16
er zit geen smurrie onder de olie vuldop, is helemaal schoon. ook geen smurrie in kvs reservoir.
auto rookt ook geen witte rook en ruikt niet echt zoet. auto rijdt verder gewoon goed en geen gekke bijgeluiden.
kleppen tikken nauwelijks.

is de koppakking alleen te controleren door de kop te lichten? of zou je het ook aan de bougies kunnen zien?

dat de olie uit de peilstok komt kan ik niet met zekerheid zeggen. het is linksachter bij de dyname, distributie riem helemaal nat.

zit me gewoon niet lekker, heb de polo gekocht met 96.000 km op de teller en er staat nu 220.000 km op. nooit geen verlies van vloeistof gehad
en nu ineens beide.

paar maanden terug ook al kleppendeksel pakking vervangen, maar zweet weer bijna overal bij die pakking.
grtz
Titel: Re: 2 vloeistof vraagjes
Bericht door: Der Ghopmeister op wo, 11 mrt 2009, 22:23:38
dan zou ik denken dat je een hoge carter druk hebt als je kleppendeksel pakking alweer zweet  -dunno-
Titel: Re: 2 vloeistof vraagjes
Bericht door: martijn op wo, 11 mrt 2009, 22:24:10
Compressietest zegt genoeg, de kop hoeft er niet af.

Bij koelvloeistofverbruik zal de bougie van die cilinder een stuk schoner/witter zijn vanwege de waterdampen in je systeem.

Je hebt geen lekkage in je koelsysteem? Nergens kristallen van opgedroogde KVS die ergens langs lekt?
Titel: Re: 2 vloeistof vraagjes
Bericht door: Gekke Gerrit op wo, 11 mrt 2009, 22:28:28
Distributiekant is wel de beruchte kant voor de koppakking, toch? -dunno-
Titel: Re: 2 vloeistof vraagjes
Bericht door: Serge op wo, 11 mrt 2009, 22:34:07
idd en alle symptomen duiden er op .olie verbruik met kvst .verhoogde carterdruk , pakkingen die gaan zweten door verhoogde druk. diszijde zeiknat
Titel: Re: 2 vloeistof vraagjes
Bericht door: G-eert-40 op wo, 11 mrt 2009, 22:38:43
zal de polo eens naar de garage brengen om een compressietest te laten doen.
hoop dat mijn onderblok niet versleten is. maarja, koppakking vervangen is ook niet goedkoop, maar is te overzien.

zou een versleten/verstopte oliepomp of een verstopt oliefilter dit misschien ook niet kunnen veroorzaken?
zal dan maar even afwachten wat de garage vind.

alvast bedankt voor de uitleg  -thumbsup-

grtz.
Titel: Re: 2 vloeistof vraagjes
Bericht door: Gekke Gerrit op wo, 11 mrt 2009, 22:39:29
idd en alle symptomen duiden er op .olie verbruik met kvst .verhoogde carterdruk , pakkingen die gaan zweten door verhoogde druk. diszijde zeiknat

En ik heb ergens anders gelezen dat jij je haren van je balzak laat grazen, dus je zult wel gelijk hebben?! :D


EDIT: aangezien de TS er tussen nog een posting plaatste nog maar even een citaat toegevoegd voor de duidelijkheid dat ik het over Serge had... :D

@Geert: waarom verdenk je je oliepomp/-filter? Lang geleden dat je een oliewissel hebt gedaan? Koppakking vervangen valt overigens kostentechnisch wel te overzien, hoor. Denk aan € 250 aan materiaal als je het zelf doet, of € 450 als je het laat doen, tot € 750 als je het bij de dealer laat doen (laatste is grove schatting).
Titel: Re: 2 vloeistof vraagjes
Bericht door: G-eert-40 op wo, 11 mrt 2009, 22:41:07
hoe weet jij dat? hahaha...

nee was voor serge, had dat topic ook gelezen  :D
Titel: Re: 2 vloeistof vraagjes
Bericht door: G-eert-40 op wo, 11 mrt 2009, 22:56:27
@gekke gerrit. de polo was eigenlijk ook weer hard aan een beurt toe (zo'n 20.000 of misschien iets meer geleden).

maargoed, kom er snel op terug. eerst maar eens naar de garage.

grtz.
Titel: Re: 2 vloeistof vraagjes
Bericht door: G-eert-40 op wo, 18 mrt 2009, 18:20:18
oke de polo heeft een bezoekje bij de garage gehad.

het koelvloeistof verhaal kwam van een lekkende aansluiting. de aansluiting bij het thermostaathuis in de buurt.
waar de slang de kop in gaat. daar lekte het.

het olie verhaal kwam inderdaad van de koppakking af. hij gooide de olie eruit in de hoek waar de dynamo zit.
ze hadden ook een compressie meting gedaan. rapport word morgen opgestuurd naar mijn adres. maar de resultaten
weet ik al. alle vier de cilinders hadden een te lage waarde. dus de garage vermoed dat mijn onderblok onderdruk heeft.

verder zal de distributieriem vervangen moeten worden, omdat deze door de olie is aangetast. ik merk verder niet dat mijn onderblok
door onderdruk aan het verslijten is. de trekkracht is nog altijd goed.

weet alleen niet wat ik ga doen. de garage wist me niet precies te vertellen hoelang de motor nog zou meegaan als de reparaties worden uitgevoerd.
kan een half jaar zijn, maar ook nog jaren zeiden ze tegen me.

is het proberen waard om de koppakking, distributie en koelvloeistof aansluiting te laten herstellen?

grtz.
Titel: Re: 2 vloeistof vraagjes
Bericht door: G-eert-40 op do, 19 mrt 2009, 20:49:14
iemand?  :)
Titel: Re: 2 vloeistof vraagjes
Bericht door: Serge op do, 19 mrt 2009, 21:01:51
met 220 k kilometers en dit verhaal ,zeg ik eerder reviseren dat blok ,of een ruilblok .
Titel: Re: 2 vloeistof vraagjes
Bericht door: richard-polo op vr, 20 mrt 2009, 08:11:31
is een koppakking vervangen via de garage niet ontzettend duur :(
geef je straks veel geld uit en dat loopt ie bijvoorbeeld stuk!!

je komt uit brabant of niet?  ik wil die koppakking ook wel vervangen voor je hoor -klus- (is goedkoper dan bij de garage -marcel-)
je kunt me altijd een pb sturen!
Titel: Re: 2 vloeistof vraagjes
Bericht door: c-bbs op ma, 27 jul 2009, 16:56:20
Nog een vloeistof vraagje...vergelijkbaar met deze bovenstaande:

Vanmorgen kwam de buurman aan de deur en kwam met de volgende vraag:

De auto staat al zeker 24 uur stil en alleen 's middags met de motorruimte in de zon.
Vanmorgen kwam hij erachter dat de koelvloeistof onder het gemiddelde stond.

Hij heeft toen met een andere auto koelvloeistof gekocht en is daarna gaan bijvullen met de volgende problemen:

De dop zat zo muurvast dat er zelfs een slag met een hamertje aan te pas moest komen.
Toen de dop los was (motor was koud en stond dus niet in de zon of wat dan ook) spoot de vloeistof er voor een deel uit.

Wel loopt de vloeistof redelijk rap leeg. Zeker 1x in de 300km moet hij een kwart flesje bijvullen..

Hij kwam dus met de vraag of dit normaal was...of dat er wat mis was..

Iemand die me hierbij kan helpen dit te beantwoorden?

mvg,

Titel: Re: 2 vloeistof vraagjes
Bericht door: Jaap op ma, 27 jul 2009, 23:14:31
Wat voor auto rijdt je buurman?

Maar goed: bij een normale auto, met gesloten systeem, zit er ergens een overdruk ventiel (meestal in de dop). Het koelsysteem kan, zeker als ie warm is, onder druk staan, Als ie koud is, kan er rest druk zijn, maar dat is wel ' raar '  als dat zoveel is dat er water uit spuit. een ' psssft ' kan/mag je altijd wel horen.  een liter op elke 300 km is zeker niet goed. Of lekkage van een slag, of de koppaking door.

Maar goed: eerst eens goed zoeken naar de lekkage! Een klein lullig gaatje in de radiateur kan ook makkelijk hard lekken onder druk. Een vast zittende dop zegt niets: vaak is de dop onmogelijk in vorm om goed kracht te zetten: geen grip. Een Polo 2f dop gaat echter met een waterpomptang makkelijk open.
Titel: Re: 2 vloeistof vraagjes
Bericht door: Marjolijn op di, 28 jul 2009, 02:02:30
Onze 2f GT heeft hetzelfde probleem, na 24 uur nog flinke druk op de ketel. Normaal is het niet, maar het euvel hebben we nog niet gevonden. Deze verbruikt iig ook koelvloeistof en de koppakking wordt binnenkort vervnagen. Maar 's zien of het drukprobleem dan ook veranderd.
Titel: Re: 2 vloeistof vraagjes
Bericht door: Pierre op do, 30 jul 2009, 19:54:45
bij mijn  polo ZG-31-HP   was het ook zo

druk op de ketel  koelvloeistof weg   

bleek het kachelradiateurtje te zijn  ,die was gesneuveld door een lekke koppakking