Auteur Topic: Accu of dynamo?  (gelezen 1293 keer)

Offline niekpolo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 86
  • Niek Venneker
Accu of dynamo?
« Gepost op: vr, 15 feb 2013, 00:45:20 »
Hoi allemaal,

Ons steilheckje '82 start en rijdt gewoon [nog] goed; alleen nu brandt het controlelampje van de accu tijdens het rijden. Ik heb de spanning direct op de accu gemeten. Bij motor uit meet ik 12.3 V, stationair draaiend is er een spanningsverschil van 11,5 V wat me vreemd lijkt; er zou toch juist een groter verschil moeten zijn dan bij stilstand?

Vraag moet ik de accu inderdaad vervangen of is de dynamo misschien aan de beurt?

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Accu of dynamo?
« Reactie #1 Gepost op: vr, 15 feb 2013, 01:02:41 »
Dag Niek!

Daarvoor is een meting met een multimeter eigenlijk onvoldoende. De garagist heeft echt het materiaal om de accu goed door te meten. Mijn gok zou zijn de dynamo, vanwege het controlelampje (zit verbonden met de dynamo), en aangezien de accu bij contact af nog wel 12,3V meet, maar dat biedt geen garantie, de spanningsval kán ook intern in de accu veroorzaakt worden. Hoe dan ook, als je niets doet sta je binnenkort helemaal stil...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline tweety01

  • Non-Register lid
  • Berichten: 221
  • Geslacht: Man
  • Mark Nijkamp
Re: Accu of dynamo?
« Reactie #2 Gepost op: vr, 15 feb 2013, 06:54:20 »
Dynamo, spanning moet hoger zijn als de motor draait.
Don't eat yellow snow!
We roeien met de riemen die ons beloofd zijn.

Offline mark2fpolo

  • L86C-0109
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.473
  • Geslacht: Man
Re: Accu of dynamo?
« Reactie #3 Gepost op: vr, 15 feb 2013, 08:35:57 »
Ik zet in op de dynamo! Heb dit zelf al 2x aan de hand gehad! Ik zou zelf beide doen..

 Bij draaiende motor meet ik 14+ volt

Offline btracing

  • L86-0163
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.973
  • Geslacht: Man
  • Benjamin Dijkshoorn
Re: Accu of dynamo?
« Reactie #4 Gepost op: vr, 15 feb 2013, 08:39:37 »
Simpelste kan zijn dat één van de koolborsteltjes is afgebroken, die kan je vervangen en kost ongeveer 2 tientjes max. Heb ik 2x gedaan bij de wagen van m'n meisje toentertijd, de dynamo was uiteindelijk wel slecht want hij vrat die dingen in één per jaar. Maar het was wel een easy fix. (dit ding: http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,9519.msg335892.html#msg335892)

Wil je proberen dat ding te vervangen dan moet je wel zorgen dat je de dynamo naar voren kan kantelen, de riem moet er dan even af.
'92 Steilheck Fox
'92 Coupé
'87 Coupé
'94 Steilheck Prego

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Accu of dynamo?
« Reactie #5 Gepost op: vr, 15 feb 2013, 09:12:31 »
Als het 'laadstroomcontrolelampje' blijft branden (dat is het lampje met het accu symbooltje) dan is er géén of onvoldoende laadstroom

Bij draaiende motor, toerental iets boven stationair moet, zonder al te veel gebruikers aan ( Dus kachelmotor uit, achterruitverwarming uit, lampen uit en ruitenwissers uit ) ruim 13,5+ volt zijn.
Stationair of met verhoogd toerental kan iets verschil geven, omdat bij stationair de dynamo te langzaam draait om fatsoenlijk stroom te leveren.

Wat al geschreven is: Meestal zijn het enkel de koolborstels. Deze vormen één geheel met de spanningsregelaar en deze zijn simpel te vervangen met een schroevendraaier en eventueel de armen van een slangenmens.
Koolborstels kan je meestal vervangen zonder de riem te lossen.  Bij een polo 2 heb je wel flink minder ruimte dan bij een 2f.


plaatje bij het praatje:



Haal, voor je eigen veiligheid, even de - (min) pool van de accu los tijdens de werkzaamheden.


Overigens: De koolborstels maken contact met 2 koperen sleepringen. Als de problemen na het vervangen van de spanningsregelaar snel weer terug keren, dan zijn deze ringen versleten. Dan wordt het revisie van de dynamo.



« Laatst bewerkt op: vr, 15 feb 2013, 09:14:07 door Jaap »
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Accu of dynamo?
« Reactie #6 Gepost op: vr, 15 feb 2013, 09:22:23 »
Lagere spanning bij draaiende motor lijkt mij door de belasting van de inschakelde verbruikers terwijl er niet bijgeladen wordt (door defecte dynamo).

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Accu of dynamo?
« Reactie #7 Gepost op: vr, 15 feb 2013, 12:39:11 »
Als het 'laadstroomcontrolelampje' blijft branden (dat is het lampje met het accu symbooltje) dan is er géén of onvoldoende laadstroom

Bij draaiende motor, toerental iets boven stationair moet, zonder al te veel gebruikers aan ( Dus kachelmotor uit, achterruitverwarming uit, lampen uit en ruitenwissers uit ) ruim 13,5+ volt zijn.
Stationair of met verhoogd toerental kan iets verschil geven, omdat bij stationair de dynamo te langzaam draait om fatsoenlijk stroom te leveren.
Mij is geleerd dat hij ook stationair minimaal boven de 13 volt moet komen. Mijn g40 laad zelfs gewoon 14 volt stationair en als ik gas geeft veranderd dat voltage niet. En ook met lampen aan enz kan ik niet een enorm verschil in het voltage zien.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Accu of dynamo?
« Reactie #8 Gepost op: vr, 15 feb 2013, 16:04:38 »
Mij is geleerd dat hij ook stationair minimaal boven de 13 volt moet komen. Mijn g40 laad zelfs gewoon 14 volt stationair en als ik gas geeft veranderd dat voltage niet. En ook met lampen aan enz kan ik niet een enorm verschil in het voltage zien.

Klopt. Maar als de motor stationair net ff wat langzamer draait, dan kán het zijn dat de dynamo net niet z'n volle stroom levert. Vandaar dat ik zeg: net iets boven stationair moet ie ruim 13,5+ zijn.   Standaard spanningsregelaar regelt af op om en nabij 14 volt. Hoogste spanning die je tegenkomt (Bosch, Valea, Febi, ransmerk) is 14,4 volt.

Het idee is dat de regelaar
1) bij lagere spanning dan de accu de stroomkring verbreekt, zodat de accu niet de dynamo gaat voeden ( het laadstroomcontrolelampje gaat branden )
2) bij spanning tussen circa 12 en 14,4 de stroomkring sluit, zodat de dynamo de accu voedt, voor zolang de spanning van de dynamo nog geen 14,4 volt bedraagt
3) bij een hogere spanning dan 14,4 vanaf de dynamo regelt de spanningsregelaar terug naar 14,4 zodat de accu (en de boordspanning) niet te hoog wordt.

« Laatst bewerkt op: vr, 15 feb 2013, 16:07:03 door Jaap »
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline niekpolo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 86
  • Niek Venneker
Re:Accu of dynamo?
« Reactie #9 Gepost op: wo, 20 feb 2013, 21:45:44 »
Het lijkt wel of de site alleen voor mij niet te zien was de afgelopen dagen; wat een reacties! Ondanks dat ik ze nu pas lees ben ik eruit gekomen. Ik heb het inderdaad in de dynamo gezocht. Bij ZaanAccu in Zaandam constateerde de medewerker dat de rotor geen contact meer maakte. Een nieuwe / gereviseerde accu was echter een probleem. Ze hadden hem niet in huis en konden hem bij de leveranciers niet krijgen of niet eerder dan in april. Uiteindelijk kon ik hem bij Auto Electric te Huizen gereviseerd aanschaffen. Ik heb hem er zelf ingezet [was wel erg krap allemaal]. Ik heb om de snaar op spanning te krijgen een plankje als hefboom gebruikt en zodoende de stelmoer aangedraaid. Ik hoop maar dat ik dat goed gedaan heb. [Is daar een truc voor?]
Al draaiend geeft de accu nu 13,8 V en het controlelampje voor de accu is weer uit.

Bedankt voor alle hulp!

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re:Accu of dynamo?
« Reactie #10 Gepost op: wo, 20 feb 2013, 22:43:00 »
Het lijkt wel of de site alleen voor mij niet te zien was de afgelopen dagen; wat een reacties! Ondanks dat ik ze nu pas lees ben ik eruit gekomen. Ik heb het inderdaad in de dynamo gezocht. Bij ZaanAccu in Zaandam constateerde de medewerker dat de rotor geen contact meer maakte. Een nieuwe / gereviseerde accu was echter een probleem. Ze hadden hem niet in huis en konden hem bij de leveranciers niet krijgen of niet eerder dan in april. Uiteindelijk kon ik hem bij Auto Electric te Huizen gereviseerd aanschaffen. Ik heb hem er zelf ingezet [was wel erg krap allemaal]. Ik heb om de snaar op spanning te krijgen een plankje als hefboom gebruikt en zodoende de stelmoer aangedraaid. Ik hoop maar dat ik dat goed gedaan heb. [Is daar een truc voor?]
Al draaiend geeft de accu nu 13,8 V en het controlelampje voor de accu is weer uit.

Bedankt voor alle hulp!
als de snaar niet piept en je kunt hem op het langste rechte stuk ongeveer een 1cm indrukken dan is de spanning goed als ik het goed heb. Voor mij best lang geleden dat ik een niet zelf spannende snaar heb gedaan namelijk

Offline Lowrida

  • Non-Register lid
  • Berichten: 312
  • Geslacht: Man
  • Remon Koen
    • Garage Koen
Re: Accu of dynamo?
« Reactie #11 Gepost op: vr, 22 feb 2013, 23:29:13 »
Of de snaar een kwartslag kunnen draaien zonder al te veel geweld!
Het leven is net een kartbaan: Sensatie, adrenaline en veel te snel voorbij!

Offline niekpolo

  • Non-Register lid
  • Berichten: 86
  • Niek Venneker
Re: Accu of dynamo?
« Reactie #12 Gepost op: za, 23 feb 2013, 00:16:31 »
Bedankt voor de tips; morgen nog even checken.