als de demper nog roestvrij is, of roestvrij te maken aan de buitenkant kan je er hittebestendige lak erop spuiten. Dit heb ik gedaan met mijn "nieuwe" lange levendsduur middendemper. Orgineel volkswagen, dus van goed materiaal. De oude heeft er 20 jaar onder gezeten en was nog niet lek (maar ik was het vertrouwen erin een beetje kwijt, want hij zag eruit alsof hij elk moment uit elkaar kon vallen)
Over roest heen spuiten is vrij zinloos en mindere kwaliteit staal zal je de levensduur niet zo lang van rekken. Tegen van binnenuit weg rotten helpt ook niets van dit alles.
Vooral 's winters de onderkant van de auto goed schoon maken zal waarschijnlijk het meeste verschil maken.
Mijn eigen beperkte ervaring is dat einddempers behoorlijk wat sneller "slijten" dan middendempers, zelfs met orgineel volkswagen spul, misschien omdat de temperatuur lager is.
Pekelschade is volgens mij niet uniform op de demper. Slechtere kwaliteit staal, op bijvoorbeeld lasnaden is gevoeliger. Plekken waar rotzooi zich kan ophopen en minder goed worden schoongemaakt zijn gevoeliger. Plekken die veel direct contact krijgen of vaak beschadigen zijn gevoeliger.