Auteur Topic: motorfiets carbs  (gelezen 1886 keer)

Offline benquattro

  • Non-Register lid
  • Berichten: 125
motorfiets carbs
« Gepost op: do, 22 sep 2011, 11:25:58 »
Hi, ik weet het, alweer een vraag over de motorfiets carbs.
Zelf ben ik nogal technisch aangelegd, maar dit gaat me toch het petje te boven.

Hoe kan je de co schroeven stellen als deze aan de onderkant van de carbs zitten?

Verder, ik heb ze draaiende met de mechanische pomp, maar om de een of de andere reden lopen ze af en toe eens over,
heb thans de drukleiding ook aan de retour met een y stuk.

Is er misschien iemand dat de carbs kan stellen tegen een prijsje?
Had echt niet gedacht dar het zo een probleem zou zijn en ik ben bang dat de motor te arm loopt of te rijk of
en dat ook nog eens elke cilinder appart.

Ik heb alle topics hierover doorgelezen en ben er precies niet wijzer uit geworden,
ofwel is het een technische uitleg over de werking,
ofwel een uitleg over hoe ze te monteren,
maar een duidelijke uitleg over het stellen vind ik niet.

Voel me ook nogal belachelijk, in met mijn auto naar een moto-zaak te gaan voor ze te stellen.

Graag jullie mening, als jullie zeggen; blijf eraf, dan blijf ik eraf,
ben nogal nieuwsgierig naar deze dingen, daarmee

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: motorfiets carbs
« Reactie #1 Gepost op: do, 22 sep 2011, 11:54:31 »
grofweg gelt eigenlijk bij deze carbs ,eerst de co dichtschroeven en dan 3halve slagen los .
ik heb ze eigenlijk daarvoor altijd gedemonteerd (en wat stelt het nou voor ,4 slangenklemmen en misschien 4 boutjes voor de steunen )
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: motorfiets carbs
« Reactie #2 Gepost op: do, 22 sep 2011, 11:55:09 »
en voor afstellen ,kun je ook langskomen
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline benquattro

  • Non-Register lid
  • Berichten: 125
Re: motorfiets carbs
« Reactie #3 Gepost op: do, 22 sep 2011, 12:00:31 »
Dank Serge, ga ik proberen, in combinatie met een ventilator aan me multimeter

Offline benquattro

  • Non-Register lid
  • Berichten: 125
Re: motorfiets carbs
« Reactie #4 Gepost op: ma, 26 sep 2011, 09:07:09 »
Ik heb het boeltje draaiende, start goed en trekt over het hele gebied goed.
Enkel; hij klinkt als een chopper.

Voor het netjes te laten klinken, zijn het de gasklep-stelschroefjes die perfect synchroon moeten of
zijn het de co-schroefjes? Denk dat ik toch langs een motor-winkel moet gaan, heb gisteren een kleine 4uur liggen
proberen het zo mooier te krijgen.

Toch niet zo simpel die carbs, heb je echt meet-materiaal voor nodig

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: motorfiets carbs
« Reactie #5 Gepost op: ma, 26 sep 2011, 09:49:05 »
 withstupid

Er wordt (soms) makkelijk over gedacht, maar het is niet zo eenvoudig als 't lijkt. Dat was ook 1 van de goede tips/raad in het andere motorcarburateurs topic.  Btw; 4 uur stellen, dan ben je net begonnen :)

*Synchroonstellen = vlinderkleppen per carb verstellen zodat de luchtdoorlaat voor alle carbs gelijk is. --> tips staan in het andere toipc.
*CO schroeven = per carb de mengverhouding stellen, die stel je doorgaans gelijk voor alle 4 de carbs (maar komt veel minder nauwkeurig dan het stellen van de vlinderkleppen). Controlemiddel = bougies

Motorwinkel = de gemiddelde motorzaak stuurt je weer weg (mijn ervaring), ik zou naar Serge gaan. Die heeft het wel in de vingers  -thumbsup- -klus-

Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: motorfiets carbs
« Reactie #6 Gepost op: ma, 26 sep 2011, 10:09:54 »
 withstupid
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.

Offline benquattro

  • Non-Register lid
  • Berichten: 125
Re: motorfiets carbs
« Reactie #7 Gepost op: ma, 26 sep 2011, 10:13:46 »
Zou erg graag langs Serge gaan, mits hij tijd heeft en kan, het is alleen dat ik in Zolder, in Belgie woon
en hoe de motor nu klinkt zou ik liever geen lange afstanden riskeren.

En i.v.m. de vlinderkleppen, ik heb de indruk dat deze nogal makkelijk blijven vasthaken.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: motorfiets carbs
« Reactie #8 Gepost op: ma, 26 sep 2011, 13:17:19 »
Begrijpelijk, ik zat een aantal jaren geleden in dezelfde fase; wel behoefte aan ondersteuning, maar wist zeker dat de auto de rit niet zou overleven  :)  Ik ben toen zelf gaan prutsen en heb uiteindelijk een prima afstelling bereikt  -sturen-
Draai er anders eens een bougie uit, dan heb je een indruk van de kwaliteit van het mengsel. 


 -dunno- vasthaken van vlinderkleppen? Verklaar u nader? 

Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline benquattro

  • Non-Register lid
  • Berichten: 125
Re: motorfiets carbs
« Reactie #9 Gepost op: ma, 26 sep 2011, 14:07:16 »
aangezien het ventilator aan multimeter principe niet gelukt is wegens te zware ventilator
ga ik straks eens proberen met een buis te luisteren, heb er echter wel wat bang van,
omdat er heel af en toe wel eens een knal langs de derde cilinder komt,
heb thans het mengsel al wat rijker gezet.

De vlinderkleppen van cilinder 1 en 2 blijven nogal eens haken bij de startpositie,
m.a.w. van dicht naar een kiertje steken ze soms vast tegen het huis.

En wanneer ik ze verder open zet voor dit tegen te gaan, zit ik al aan het 3de gaatje en draait
de motor veel te hoog stationair.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: motorfiets carbs
« Reactie #10 Gepost op: ma, 26 sep 2011, 14:28:25 »
carbs eraf halen, goed schoonmaken, gasmechaniek goed gangbaar maken en smeren. Met een slechte basis (lees = problematische carbs) haal je nooit een goed resultaat.

Knal uit 1 carb = valse lucht of een flink verkeerd afgestelde ontsteking..
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline benquattro

  • Non-Register lid
  • Berichten: 125
Re: motorfiets carbs
« Reactie #11 Gepost op: ma, 26 sep 2011, 14:45:59 »
de carbs hebben een revisie gehad en waren erg proper.
Punt is als de gaskleppen dicht staan, staat er soms 1tje te dicht en blijft dan een beetje vastzitten,
lijkt me wel normaal, zal de "synchronisatie" wel zijn.

de ontsteking staat op 14graden voor vast.

valse lucht zou nog kunnen, ga er straks nieuwe klemmen opzetten.  -klus-

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: motorfiets carbs
« Reactie #12 Gepost op: ma, 26 sep 2011, 17:54:08 »
even met een busje remmenreiniger spuiten langs je carbs,zo kan je horen of er ergens een lek zit.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: motorfiets carbs
« Reactie #13 Gepost op: ma, 26 sep 2011, 20:29:07 »
inderdaad mijn mening ook eerst controleren op valse lucht , is dit niet dan synchroon stellen met doorstroom meters (of je kunt goed horen en doet dit mbv een slangetje ,er zijn er die mij ook zo bezig hebben gezien )
toeerent al met synhroon stellen is dan varierend tussen de 900 en 1300 toeren . je basis carb is dan de carb met het stationair schroefje .deze is altijd ten allen tijde je referentie carburateur.

 je co schroeven zo stellen dat ze op3tot 4 halve slagen los staan . nu zet je je stationair op 900 rpm en ga je de ontsteking exact afstellen op 14 graden .nu is het weer stationair afregelen .

nu komt de truuk ,van een goed gevoel en gehoor hebben. je gaat rijden
je rijdt in de 3e versnelling 1000rpm en trapt je gaspendaal tegen de vloer . is er eerst een beetje stotteren ,slappere veren plaatsen(of afknippen ).houdt de motor rond de 4 a 5000 toeren in . grotere hoofdsproeiers en blijf ten allen tijde van de standaard hoogte van de sproeiernaalden af .

 boortjes kun je kopen in de betere ijzerwarenhandel per 0,05mm ,maar de praktijk wijst uit dat stappen per 0,1mm goed zijn .bij 36mm carbs is een 130 tot 150mm sproeier (naar gelang de nokkenas  en doorlaat in de kop) een start . wat je ook kunt doen is de lucht remsproeier afdoppen (geeft snellere respons ) en beginnen met een 110 doorlaat in je hoofdsproeier.


hopenlijk ben je zo iets geholpen .

groet Serge


ps;ik moet er ook niet aan denken om mijn auto van zolder af te halen :D
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline benquattro

  • Non-Register lid
  • Berichten: 125
Re: motorfiets carbs
« Reactie #14 Gepost op: ma, 26 sep 2011, 21:33:11 »
erg bedankt voor de nauwkeurige beschrijving  -thumbsup- :)
heb nieuwe slangklemmen geplaatst en de gaskleppen eerst op het oog gelijk gezet en
het boeltje draait erg netjes, enkel nog een zware benzinelucht, dus denk dat alles wat rijk staat.
Morgen dan eens een bougie uitdraaien.
de auto trekt beter, maar heeft vooral een pak meer koppel onderin,
heb dan ook 7cm slang gebruikt telkens, daarmee waarschijnlijk.
ik ga nog een filmpje proberen maken  :)