Auteur Topic: Met een van mijn polo's heb ik een probleempje  (gelezen 3197 keer)

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Met een van mijn polo's heb ik een probleempje
« Gepost op: zo, 18 jan 2004, 16:01:41 »
Als ik de polo start loopt ie keurig wat hoger stationair! Geef ik een klein beetje gas (tikkie) dan zakt ie terug naar 1000. Dan ga ik er mee rijden! Rij ik 40/50 in zijn 3 wil ik vervolgens harder gaan geef ik volgas gaat ie stotteren en houdt in! Te weinig lucht??? Sta ik stil na dat stukje rijden, loopt ie hoog stationair tegen de 2000 aan! En roken als de pest (witte rook) en gooit zwarte roet deeltjes uit de uitlaat, dat zie ik liggen op de grond in een plasje vloeistof (uitlaat dampen/condens). Krijg het toerental dan ook niet naar beneden. Als ik de polo uitzet dus kontakt om draai, blijft ie nog ff een paar omwentelingen doorpruttelen! Bij koude motor heeft ie dat niet! Van verschillende heb ik al gehoort dat het het bi-metaaltje kan zijn van de automatische choke!

Het is een HK motor. pierburg 2E3 Nou heb ik uit een andere carb (dezelfde) het bi-metaaltje gehaald. Zou het hier aan kunnen liggen? Wat kan hier aan stuk gaan?
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Met een van mijn polo's heb ik een probleempje
« Reactie #1 Gepost op: zo, 18 jan 2004, 18:11:28 »
Na-dieselen: stationaier afslagklep defect.

raar hoog op toeren lopen: choke
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Met een van mijn polo's heb ik een probleempje
« Reactie #2 Gepost op: wo, 21 jan 2004, 17:53:02 »
Als de motor hoog stationair loopt door de defecte automatische choke wordt het omtstekings tijdstip toch ook veranderd? En als je hem met hoog toerental uit zet dan blijdt ie toch nadieselen? Beetje hetzelfde effect als een ontsteking die verkeerd staat, dan blijft ie toch ook doorpruttelen?
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Met een van mijn polo's heb ik een probleempje
« Reactie #3 Gepost op: za, 24 jan 2004, 18:55:04 »
Heb vandaag de pierburg 2E3 ff gedeelte lijk uit elkaar getrokken! Heb het bimetaaltje vervangen maar hij doet het nog steeds niet lekker! Heb de vraagbaak erbij gepakt, meest logische afstel gebeuren gepakt! De chokeklep afstellen! Is best een wazig verhaal, maar oke nu kom ik er achter dat de klep niet helemaal opengaat! Of iig het deel waar de verschillende standen opzitten om bij kouwe motor meer gas te geven gaat niet naar zijn laagste stand! Het is net of het bi-metaaltje hem niet ver genoeg terug trekt!

Nou vraag ik me ook af waarom er een zwart elektradraadje heen loopt! Wat doet dat draaje???
Ook kom ik er achter dat de koelventilator niet aan slaat!!! En af en toe gaat het temperatuur lampje branden! Stekkers nagekeken,zekering (10) nagekeken. Thermostaat stuk? Is dat het hele probleem ofzo? Of is de schakelaar in de radiateur die de ventilator aan stuurt stuk??

Iig geval motor loopt hoog stationair en wordt erug warm!! En stottert ook af en toe!
Sorry weet niet hoe ik de ontsteking afstel zonder lamp (die heb ik nog niet). en kleppen wou ik ook nog niet afstellen omdat ik geen nieuwe kleppendeksel pakking heb!
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Met een van mijn polo's heb ik een probleempje
« Reactie #4 Gepost op: za, 24 jan 2004, 18:55:38 »
En oja het nadieselen is nu over!!
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Met een van mijn polo's heb ik een probleempje
« Reactie #5 Gepost op: za, 24 jan 2004, 20:09:27 »
Nou vraag ik me ook af waarom er een zwart elektradraadje heen loopt! Wat doet dat draaje???
Ook kom ik er achter dat de koelventilator niet aan slaat!!! En af en toe gaat het temperatuur lampje branden! Stekkers nagekeken,zekering (10) nagekeken. Thermostaat stuk? Is dat het hele probleem ofzo? Of is de schakelaar in de radiateur die de ventilator aan stuurt stuk??

Iig geval motor loopt hoog stationair en wordt erug warm!! En stottert ook af en toe!
Sorry weet niet hoe ik de ontsteking afstel zonder lamp (die heb ik nog niet). en kleppen wou ik ook nog niet afstellen omdat ik geen nieuwe kleppendeksel pakking heb!

Da draaje is van een verwarmingsspoeltje dat in het choke-huis zit.

koelventilator kun je testen door met een stukje draad de aanluitingen in de stekker van de ventilatorschakelaar door te verbinden.
Draait te fan nu wel, is de schakelaar stuk, draait niet: fan stuk  :)

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Met een van mijn polo's heb ik een probleempje
« Reactie #6 Gepost op: zo, 25 jan 2004, 11:42:10 »
Oke en wat doet dat gloeispiraaltje dan??
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Met een van mijn polo's heb ik een probleempje
« Reactie #7 Gepost op: zo, 25 jan 2004, 14:31:13 »
Jaap die stationair afslagklep hoe kun je die testen?? Ken je hem er zo uittrekken?
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Met een van mijn polo's heb ik een probleempje
« Reactie #8 Gepost op: zo, 25 jan 2004, 15:45:01 »
Kan het aan de pulldowndoos liggen dat die niet ver terug trekt? Want wanneer gaat deze doos werken? Gister heb ik hem proberen af te stellen m.b.v. een vraagbaak! Maar daar wordt ik ook niet wijs van!

Chokeklepspleet controleren en afstellen
-Verwijder het deksel van de automatische choke.
-Bedien de gasklep en verdraai de getrapte schijf zodanig dat de stelschroef op de hoogste trap van de getrapte schijf staat.
-Trek de bedieningsstang van de chokeklep aan de stelschroef in de richting van de pulldown-doos tegen de aanslag.
-Controleer in deze stand de chokklepspleet met een boortje. Stel zodanig af met stelschroef.

Chokeklepspleet 2,0 +- 0,1.

Hoe dik moet het boortje zijn?? En waar moet de speling nou in zitten??
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Met een van mijn polo's heb ik een probleempje
« Reactie #9 Gepost op: zo, 25 jan 2004, 15:48:53 »
Ik heb door dat de chokeklep niet ver genoeg open gaat bij meer dan bedrijft temperatuur zelfs. De getrapte schijf blijft ook hangen op de 1 na laatste stand daardoor loopt ie hoger stationair. Zodra ik handmatig de getrapteschijf in de goede stand zet, gaat de choke klep open staat en loopt ie netjes stationair!
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Met een van mijn polo's heb ik een probleempje
« Reactie #10 Gepost op: zo, 25 jan 2004, 21:43:16 »
Niemand??? :(
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Met een van mijn polo's heb ik een probleempje
« Reactie #11 Gepost op: zo, 25 jan 2004, 21:58:38 »
Hoe zit het met de veer die de getrapte schijf 'bedient'?
Is deze misschien losgeschoten of te slap geworden??

Verder zou ik het ook niet weten... -dunno-

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Met een van mijn polo's heb ik een probleempje
« Reactie #12 Gepost op: zo, 25 jan 2004, 22:11:02 »
Kan, hij veert wel goed terug maar dat terug veren moet toch gebeuren door het bimetaaltje?? Maar die werkt prima!!



Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline Bas

  • L86C-0051
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.388
  • Geslacht: Man
  • Bas Kamminga
Met een van mijn polo's heb ik een probleempje
« Reactie #13 Gepost op: zo, 25 jan 2004, 22:27:01 »
Ik kan nu wel een klok-klepel verhaal op gaan hangen, maar ik weet ook niet hoe het exact zit...

Wel heb ik ooit een 2E3 handleiding van pierburg gedownload (maar ben helaas niet zo helder geweest effe de link te noteren)

Misschien dat je er iets aan hebt: (dit is één pagina van de 10)

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Met een van mijn polo's heb ik een probleempje
« Reactie #14 Gepost op: zo, 25 jan 2004, 22:42:08 »
He dank je, heb nu ook een duitse jetzt helfe ich mir selbst voor me? Duits is een af en toe een klote taal, maar nu kan ik ff een beetje vergelijken.

Toch staan er nog een paar vragen open!
Waarvoor zorgt het spiraal veertje achter het bimetaaltje??
Hoe demonteer ik de stationair afslagklep?
Derby 1F 1981 in aanbouw.