Auteur Topic: Oude Fox slaat soms af of wil na korte rit niet aanslaan  (gelezen 3308 keer)

Offline lobo405

  • Non-Register lid
  • Berichten: 18
Oude Fox slaat soms af of wil na korte rit niet aanslaan
« Gepost op: wo, 21 nov 2007, 23:53:59 »
Sinds 1 jaar loopt de motor van de Polo Fox (1990, multipoint, motorcode NZ, 55 PK) van mijn vrouw bij lage toerentallen en als de motor rond de 60 graden is slecht en slaat dan vaak af.
De eerste circa 30 minuten wil de motor daarna ook niet meer aanslaan.
Eerst loopt hij dan erg onregelmatig en je moet veel gas geven waarna alle problemen voorbij zijn tot de volgende gelijke situatie.
Als hij eenmaal op temperatuur is, is er geen probleem.
De koude of warme start is ook gewoon 100% goed te noemen.
Persoonlijk vind ik hem wel een beetje stoterig rijden, net of de motor toch niet helemaal soepel draait.
Fout is niet constant aanwezig, wel heel vaak, lijkt er op dat het vaker is als het vochtig weer is.
Is al diverse keren bij oud VW monteur die voor zichezelf begonnen is geweest en in de VW garage.
2x relais vervangen omdat ze erg heet werden (pompsturing ???), benzinefilter vervangen, bedrading gecontroleerd en losse aardedraad (vanaf motorblok) weer vastgezet.
Lijkt alsof de motor geen brandstof meer krijgt terwijl de brandstofpomp wel zou draaien (?!).

Mijn vrouw heeft de auto dringend nodig, maar vertrouwt hem niet meer.
Zij staat op de lijst voor een longtransplantatie en kan niet zonder de auto in de winter.
Maar ze wil geen andere auto kopen voordat de transplantatie achter de rug is.
Ze redeneert dat een andere auto kopen als het toch niet nodig is omdat de transplantatie mislukt is geldverspilling is.
Ik kan haar niet overhalen, dus zoek verder naar een oplossing.
Ben bij PON geweest in Leusden, maar PON verwijst weer naar de garage.
Die willen best helpen, maar weten het niet (veel jonge monteurs, de oude zijn weg).
Dit is typisch iets voor een ervaren monteur die uit ervaring weet wat het kan zijn.
In Duitsland heeft de afgelopen week een garagehouder gezegd dat het de "Anlasser" (scheurtje in behuizing) zou zijn.
Maar slaat daardoor de motor af of slecht aan?
We moesten de motor maar even goed warm laten worden en dan koud water over de starter gooien, dan krompen de scheurtjes dicht volgens hem.
Graag wat goede tips die ik kan doorgeven aan die kennis en VW monteur was/is.

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Oude Fox slaat soms af of wil na korte rit niet aanslaan
« Reactie #1 Gepost op: do, 22 nov 2007, 04:37:31 »
alle massa punten goed schoonmaken en weer vastzetten ,inspuiten met wd40 geldt ook voor andere stekker verbindingen ,ff los en inspuiten.
zo te horen aan het verhaal zou het zelfs de luchtmassa meter kunnen zijn (aluminium gevalletje op het lucht filter huis ) deze zit een zwart plastic kapje op met kit bevestigd .nu willen deze printbanen nog wel eens inslijten .oplossing is of vervangen of inspuiten met weer die wd40 en kapje er op doen .

btw sterkte met uw vrouw  -thumbsup-
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Oude Fox slaat soms af of wil na korte rit niet aanslaan
« Reactie #2 Gepost op: do, 22 nov 2007, 09:12:18 »
Precies: NZ is erg gevoelig voor slechte massa,. Voor de veiligheid, voor het beginnen met schoonmaken, eerste de accu los koppelen.
Niet alleen voor jezelf, maar ook voor de inspuit-computer. Een slechte massaverbinding naar het motorblok is vaak de oorzaak van het doorbranden van de computer. (dan doet de motor 't helemaal niet meer, dus dat is nu niet t geval).

Verder zou je de carter-ontluchtingsslang (tussen luchtfilter en gasklephuis zit een zwarte slang, waar de carterontluchting op aangesloten zit: slang verdwijnt daar naar beneden) controleren; als deze los of gescheurd is heeft de motor ook moeite het juiste mengsel te bepalen.

En, de beruchte blauwe sensor in het termostaathuisje zou je (preventief) kunnen vervangen..

Dan is er nog de hall-gever, maar de problemen zoals beschreven duiden niet direct op een falende hall-gever. Zit er een toerenteller in de auto? Gaat deze 'wild' slaan als er problemen zijn? Dan is 't mogelijk wel de hall-gever. (onderdeel van de ontsteking).


Maar begin eerst maar bij het schoonmaken van de massapunten in het motorruim.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline lobo405

  • Non-Register lid
  • Berichten: 18
Re: Oude Fox slaat soms af of wil na korte rit niet aanslaan
« Reactie #3 Gepost op: do, 22 nov 2007, 11:11:51 »
Serge, Jaap, bedankt.
Ook bedankt voor je wens betreffende mijn vrouw. Spannende tijd is het !

Ik heb ivm tijdgebrek en omdat mijn technische autokennis nu ook weer niet zo fenomenaal is, de auto even in handen gegeven van een oud VW monteur die voor zichzelf begonnen is.
Steeds als hij tijd heeft gaat hij er mee aan de slag en tips zijn hem welkom.
Ik ken hem (buurman) vrij goed en hij wil tegen een redelijke vergoeding het nodige doen.
Alle tips geef ik dus aan hem door.

Wat mij trouwens opviel was een bruin los aardedraadje.
Als je midden voor de auto staat, zit er vanaf het motorblok vlak bij de afscheiding motor / ventilatie-accu-ruitenwissercompartiment dus dat bruine draadje los.
Ongeveer rechts van volgens mij de luchttoevoer vanaf het vierkante luchtfilter naar het brandstofinjectiesysteem.
Ik kan dus nergens terugvinden waar dat stomme draadje heen moet. De garage heeft het maar naar de accu gelegd.
Volgens mij zijn de problemen begonnen verleden jaar kort na de APK (bij Kwikfit).

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Oude Fox slaat soms af of wil na korte rit niet aanslaan
« Reactie #4 Gepost op: do, 22 nov 2007, 11:19:49 »
(onderste motor = NZ)



Tja,.. waar?

D'r hangen wel meer draadjes los, voor componenten die 'eventueel' zouden kunnen worden aangesloten. Massadraadjes echter, zijn d'r meestal om bepaalde onderdelen toch van een massa te voorzien waar bijv zaken als een pakking voor een slechte massa zouden kunnen zorgen.

Een carburateur heeft vaak een draadje van bovenkant carburateur naar 't klepdeksel; om massa te maken voor de stationaire afslagklep.  Bij de NZ zit er een pakking tussen inlaat en kop, en tussen inlaat en gasklep: wellicht dat er op de gasklep een schakelaar of sensor zit welke beter functioneerd als ie een goede massa heeft? D'r zit volgens mij ook ergens een massa aansluiting voor de lambdasonde op het inlaatspruitstuk: ergens in die hoek die jij aangeeft...  Foto's kunnen (veel) helpen)..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline lobo405

  • Non-Register lid
  • Berichten: 18
Re: Oude Fox slaat soms af of wil na korte rit niet aanslaan
« Reactie #5 Gepost op: do, 22 nov 2007, 11:34:05 »
Ongeveer bij de pijl die ik op je foto heb toegevoegd.
Maar ik zal een beter foto maken en meesturen.

(hmm, waarom kan ik hier geen foto neerzetten, dan maar als bijlage)

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Oude Fox slaat soms af of wil na korte rit niet aanslaan
« Reactie #6 Gepost op: do, 22 nov 2007, 20:11:45 »
dat bruine draadje is een massa draadje welke dus op de hijsbeugel daarin de buurt bevestigd dient te worden
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline lobo405

  • Non-Register lid
  • Berichten: 18
Re: Oude Fox slaat soms af of wil na korte rit niet aanslaan
« Reactie #7 Gepost op: do, 22 nov 2007, 20:28:50 »
Ok, hier een foto van het draadje.
Het is dus inmiddels door de garage vervangen en vastgezet aan de accu.
Blauw plastic huls, rood draadje.
Beetje verwarrend, rood voor een aardedraad, maar vooruit.

Wat bedoel je met hijsbeugel Serge ?

Offline berendd

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.575
  • Geslacht: Man
  • Berend Doedens
    • sportklassiek
Re: Oude Fox slaat soms af of wil na korte rit niet aanslaan
« Reactie #8 Gepost op: do, 22 nov 2007, 20:40:09 »
de hijbeugel is het oog dat aan de kop zit en gebruikt kan worden om de motor uit de auto te hijsen.
algemeen klassieker forum, http://www.sportklassiek.nl

Offline lobo405

  • Non-Register lid
  • Berichten: 18
Re: Oude Fox slaat soms af of wil na korte rit niet aanslaan
« Reactie #9 Gepost op: vr, 23 nov 2007, 10:23:35 »
Berendd bedankt voor de uitleg.
Ik zal dit weekend eens samen met de buurman kijken.

Op de foto is onder de glanzende zwarte slang (van middenonder naar bijna rechtsboven) nog net een stukje van een defecte connector (zijn nu losse draadjes) zichtbaar, bijna rechtsbovenaan naast die slang en boven de bruine Tie wrap.
Iemand een idee waar deze van is ?
Alle draadjes zitten met losse stekkertjes in de adapter geplugd ipv als complete connector.
Lijkt me niet ideaal bij nattigheid en temperatuurswisselingen.
Vraagt om slecht contact.
Weet iemand eventueel ook of zo'n connector los verkrijgbaar is zodat ik de draadjes weer via een goede connector kan aansluiten (volgorde draden) en dan ook het bestelnummer.
Zou dit met het probleem van de Fox te maken kunnen hebben ?
Ik heb met enige moeite het elektrische schema van de Polo te pakken kunnen krijgen.
« Laatst bewerkt op: vr, 23 nov 2007, 10:30:13 door lobo405 »

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Oude Fox slaat soms af of wil na korte rit niet aanslaan
« Reactie #10 Gepost op: za, 24 nov 2007, 14:29:51 »
Dat is zeer waarschijnlijk de stekker van de lambdasonde.
Als het goed is gaat er vanaf een van beide stekkerhelften een los bruin draadje naar het massapunt waar die extra draad ook vastgezet is.

Wat je eens zou kunnen doen is de stekkerverbinding verbreken, en een proefritje maken.
Loopt de auto dan beter, dan is het toch mogelijk dat de lambdasonde defect is.
De motor loopt dan wel in noodloop en verbruikt wat meer. Dit hoeft later niet gereset te worden aangezien de NZ geen storingsgeheugen heeft.

Hier het schema, mocht deze te nieuw zijn (vanaf 10/89), dan kan ik de oudere ook nog wel even inscannen.

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Oude Fox slaat soms af of wil na korte rit niet aanslaan
« Reactie #11 Gepost op: za, 24 nov 2007, 14:30:45 »
De beschrijvingen:

Offline lobo405

  • Non-Register lid
  • Berichten: 18
Re: Oude Fox slaat soms af of wil na korte rit niet aanslaan
« Reactie #12 Gepost op: zo, 25 nov 2007, 21:04:43 »
Hartstikke mooi, bedankt Dennis.
Morgen zie ik mijn buurman weer, ik zal het met hem doornemen.
De schema's zal ik nog even vergelijken met de schema's die ik heb.
In ieder geval save ik ze even.
Dat van dat aardedraadje klopt geloof ik wel.
Je ziet op de foto's die ik gemaakt heb idd een draadje die kant uit lopen, maar ik heb het niet gevolgd.

Bob

Offline lobo405

  • Non-Register lid
  • Berichten: 18
Re: Oude Fox slaat soms af of wil na korte rit niet aanslaan
« Reactie #13 Gepost op: do, 06 dec 2007, 15:36:08 »
Ik zit dus nog steeds te wachten op de acties van mijn buurman  ?? .
Ik heb problemen met mijn schouders en kan even niks en hij had het druk.
Vanaf morgen gaat hij weer aan de slag ermee  -klus- en bekijkt welke tips zouden kunnen helpen  -sturen-.
Als ik weet wat het was geef ik het door.  :)
Bob

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Oude Fox slaat soms af of wil na korte rit niet aanslaan
« Reactie #14 Gepost op: do, 06 dec 2007, 17:09:38 »
Als hij echt uitvalt tijdens het rijden en dan niet meer te starten is, dan zou ik ook kijken naar de Hall-sensor.
Deze sensor zit in het onstekingshuis, en geeft de ECU informatie over het toerental van de motor.
Zodra deze sensor hapert of geen pulsen meer geeft dan zal de ECU stoppen met benzine injecteren en onsteken -> motor valt uit.

De hall-sensor kan goed een hele tijd werken en dan ineens haperen, en dan na een tijdje wachten ineens weer werken.
Je zou een ander onstekingshuis van de sloop oid kunnen proberen.

Vacuumvervroeging kun je controleren door het vacuumslangetje aan de gasklephuiskant los te maken en dan daaraan te zuigen.
Merk je geen weerstand dan is waarschijnlijk het membraam lek.
Maar dat zal er nooit voor zorgen dat de motor helemaal niet meer wil lopen.