Auteur Topic: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?  (gelezen 2748 keer)

Offline Merijn

  • L86C-0121
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.925
  • Geslacht: Man
  • Merijn
Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
« Gepost op: do, 10 sep 2009, 10:15:15 »
Aangezien er inmiddels een ander blok (type: bouwpakket  :P) voor de Derby klaar ligt om te reviseren, ben ik me alvast aan het 'inlezen' in de wondere wereld van de motoren en tjoening..  :D

Het idee is simpel: blok reviseren en optimaliseren, maar wel met behoud van betrouwbaarheid en 'driveability'. Met beide (reviseren en optimaliseren) heb ik nog weinig ervaring, maar vooral die laatste roept de meeste vragen op. Wat is wel aan te raden, en wat kan beter origineel gelaten worden?
Voordat ik vragen ga afvuren nog even de samenvatting:
- 1.4 onderblok (AEX)
- Bewerkte 3F kop
- Dubbele Solex carbureteurs (40mm)
- 269 graden nokkenas.

Doel:
- Moet betrouwbaar zijn.
- Moet lekker vlot zijn.

Op zich zijn er al genoeg topics op de site aanwezig en vooral deze quote uit één daarvan is blijven hangen. Daarnaast ook al het één en ander met Serge / Sjon doorgesproken, maar wat extra info / discussie is nooit weg..

De quote:
Citaat van: Serge
Krukas balanceren samen met vliegwiel is leuk voor boven de 8500rpm (8500rpm is fabrieks balanceertoerental), krukas verlichten is weer een ander verhaal. Dat is nodig om er voor te zorgen dat je geen vermogensverlies gaat creëren in massa, welke je op gang moet helpen en houden.
Als de drijfstangen onderling gematched zijn samen met je zuigers en verlicht kun je dus door het lichtere gewicht van je krukas samen met die van de drijfstangen en zuigers een max draaien van 9000rpm, ga je de kammen van de zuigers in korten tot het maximale (net onder de olie schraap veer) kun je een 11000rpm gaan draaien wat onderblok betreft.
Nu zitten er in de kop ook onderdelen die van belang zijn om goed na te kijken. Dwz in een mechanische kop de tuimelaars verlichten en gelijk in gewicht maken, of vervangen door titanium exemplaren. Klepschotels vervangen door titanium exemplaren, klepveren vervangen door sterkere varianten (of dubbele) om het zweven van de kleppen te voorkomen, een nokkenas naar keuze van 276 tot 324.

Is allemaal mogelijk. Maar hoe betrouwbaar is een motor die 11000rpm draait en hoe soepel is hij om mee te rijden, simpelweg niet. Ja, een 1000km misschien. Dus je blindstaren op krukas ballanceren en superdure zuigers ,samen met giga dure onderdelen voor de kop is niet nodig als je voor betrouwbaarheid gaat.

Een blok (neem een 1.3 carburateurblok op webers oid) welke max schakel rev heeft van een 8000rpm en dus een max rev limit heeft van 8500rpm, zal dus in het straat gebruik ideaal kunnen voldoen met een pk of 110 (neem het blokje van marcel maar ten voorbeeld) en zal dus met gemak een 50000km kunnen volhouden als je er normaal mee omgaat (dwz niet bij koude motor gelijk van kiet gaan) na die 50000km is het wel noodzaak om even een compressie test en cilinder-lektest te doen om te kijken hoe je zuigerveren en de rest wat afdicht er bij staat,meestal zal dit best meevallen en kun je rustig verder rijden.

Het genoemde voorbeeld komt denk ik redelijk overeen met 'mijn' setup. Alleen lastig om er een conclusie uit te trekken, als ik het goed begrijp is het voldoende om krukas / vliegwiel te verlichten. Het gezamenlijk balanceren zou niet noodzakelijk zijn? Ben dan ook erg benieuwd naar de meningen hier.

- Vliegwiel afdraaien / balanceren: ja/nee en waarom?
1 van de nadelen hiervan is dat de motor ook erg snel in toeren terugvalt en mogelijk afslaat. (Bron: Sjon/Serge  :)) Zijn hier 'veilige' marges voor tot hoever je kan gaan, om dit probleem te voorkomen?

- Krukas & Drijfstangen afdraaien / balanceren: ja/nee en waarom?
Voordeel: zie tekst van de quote. Minder massa =  meer snelheid.

- Valt er nog meer te combineren aan onderdelen vanuit andere blokken, die samen voor een beter resultaat zorgen?
Van de 1.3 blokken ken ik bijvoorbeeld de truc om de diesel-krukas (1W?) te monteren om zo de motorinhoud te vergroten..

- Anders nog dingen om rekening mee te houden? En valt er een schatting te maken van de resultaten van alle ingrepen? (ik als n00b relateer nog vaak aan pk/inhoud enzo  -oops-)

Ik ben benieuwd naar alle meningen / ervaringen!   -sturen-
« Laatst bewerkt op: do, 10 sep 2009, 11:50:55 door Skooty »

Offline Gert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.190
  • Geslacht: Man
  • Opa
Re: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
« Reactie #1 Gepost op: do, 10 sep 2009, 10:38:18 »
Ga op zoek naar het boek Auto Tuning van Gert Hack .
Vast nog wel ergens oudere versies van te vinden .
Staat een hoop leuks in en ook in Jip en Janneke taal .

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
« Reactie #2 Gepost op: do, 10 sep 2009, 13:20:11 »
Vliegwiel verlichten om zo'n dezelfde reden als krukas verlichten:
minder massa om op gang te helpen (nadeel is idd dat ook sneller afremt)
Andersom bekeken: heb je welles een 1 cilinder tractortje gezien? Vliegwiel XXL

Naar mijn idee mot je vliegwiel & krukas ook laten balanceren als ze verlicht worden:
hier en daar gewicht weghalen kan resulteren in onbalans.
Vliegwiel valt nog wel mee als ie enkelt afgedraaid wordt,
maar bij maximaal verlichten wordt de kans op onbalans groter.

Bepaalde keuzes zul je toch zelf moeten maken: kunnen we niet voor je.

Offline Merijn

  • L86C-0121
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.925
  • Geslacht: Man
  • Merijn
Re: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
« Reactie #3 Gepost op: do, 10 sep 2009, 13:22:13 »
Bepaalde keuzes zul je toch zelf moeten maken: kunnen we niet voor je.

Daarom ook meningen / ervaringen gevraagd, kan ik die meenemen in de afweging.   ;)

Offline Pieter

  • L86C-0058
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.094
  • Geslacht: Man
  • Pieter
Re: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
« Reactie #4 Gepost op: do, 10 sep 2009, 17:01:15 »
en wat denk je van drijfstangen en zuigers verlichten,
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan!

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
« Reactie #5 Gepost op: vr, 11 sep 2009, 11:19:17 »
Door de "draaiende" delen (bijv. krukas) te balanceren - en evt. lichter te maken - gaat een motor veel soepeler gaan lopen, maar ook meer vermogen leveren. Omdat alles in balans is kan een motor vaak meer toeren draaien, dit resulteert vaak in meer vermogen. Door de drijfstangen en/of zuigers lichter te maken en uit te wegen vermindert men de belasting van de krukas waardoor de motor soepeler gaat lopen en meer en makkelijker toeren kan draaien.


Mijn krukas, drijfstangen, en zuigers zijn flink bewerkt(lichter gemaakt)
alles gebalanceerd dus ik ben benieuwd hoe dat voelt straks met rijden -cool-
vliegweil is lichter gemaakt en is samen met krukas gebalanceerd.
« Laatst bewerkt op: vr, 11 sep 2009, 11:21:56 door richard-polo »
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline Merijn

  • L86C-0121
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.925
  • Geslacht: Man
  • Merijn
Re: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
« Reactie #6 Gepost op: vr, 11 sep 2009, 12:12:36 »
alles gebalanceerd dus ik ben benieuwd hoe dat voelt straks met rijden -cool-

Als ik op jou moet wachten met gebruikerservaringen, rijd de Derby de komende vijf jaar nog niet..  -nana-

 ;)

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
« Reactie #7 Gepost op: vr, 11 sep 2009, 12:56:36 »
dat valt toch niet te vergelijken want is een 1.6 met 86,9 slag -fu-


Je antwoord als iemand die nog thuis woont en veel geld over heeft ;) maar als je op jezelf zit kom je er wel achter wat het kost om zo,n motor samen te stellen..
motor is bijna klaar gelukkig maar dan rijdt ie nog niet uitlachen2
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
Re: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
« Reactie #8 Gepost op: vr, 11 sep 2009, 12:59:18 »
Een goed duits project is ook niet in 1 winter klaar :D
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
« Reactie #9 Gepost op: vr, 11 sep 2009, 13:04:35 »
Je antwoord als iemand die nog thuis woont en veel geld over heeft ;) maar als je op jezelf zit kom je er wel achter wat het kost om zo,n motor samen te stellen..

Net zoveel volgens mij...  :)

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
« Reactie #10 Gepost op: vr, 11 sep 2009, 13:06:44 »
volgens mij is hier al eens zo'n mooie oorzaak-gevolg foto voorbij gekomen :) (kan 'm zo niet vinden, was volgens mij een paarse record met 'n unieke motorkap :D)
« Laatst bewerkt op: vr, 11 sep 2009, 13:11:52 door FuriouZ »
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline Merijn

  • L86C-0121
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.925
  • Geslacht: Man
  • Merijn
Re: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
« Reactie #11 Gepost op: vr, 11 sep 2009, 13:15:51 »
Je antwoord als iemand die nog thuis woont en veel geld over heeft ;) maar als je op jezelf zit kom je er wel achter wat het kost om zo,n motor samen te stellen..
Woon inmiddels al bijna 3 jaar op mezelf, dus geld over denk ik niet..  Kwestie van prioriteiten stellen hè..  :D

Maar goed, gaan inmiddels redelijk offtopic, terwijl ik toch wel hoop straks wat nuttige informatie uit dit topic te kunnen halen.  -thumbsup-

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
« Reactie #12 Gepost op: vr, 11 sep 2009, 13:24:04 »
Net zoveel volgens mij...  :)

plus de maandelijkse rekeningen -gert- plus een bedrijf plus een normaal leven plus een sporttief leven..
there is more in my life than POLO -thumbsup-
komt allemaal goed maar rome is ook niet 1 in dag gemaakt..
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
« Reactie #13 Gepost op: vr, 11 sep 2009, 13:27:38 »
Citaat
Maar goed, gaan inmiddels redelijk offtopic, terwijl ik toch wel hoop straks wat nuttige informatie uit dit topic te kunnen halen.  -thumbsup-

jij vond het leuk zo,n grapje te maken -marcel-..  duurt indd zeeer lang maar ben nog steeds de enigste die het lef heeft zo,n motor op de pompen :)
als je weet hoe alles moet is alles sneller gedaan.
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Vliegwiel, krukas etc.: wat wel en wat niet doen?
« Reactie #14 Gepost op: vr, 11 sep 2009, 18:46:18 »
idd ik weet hoe het moet en heb het al gedaan .en mijn ervaringen ,tsja die staan omschreven
je hebt laagvliegers en modelvliegers .