Auteur Topic: tikkende kleppen g40  (gelezen 1656 keer)

Offline vwjti

  • Non-Register lid
  • Berichten: 29
tikkende kleppen g40
« Gepost op: vr, 19 okt 2012, 15:33:08 »
Nou eerste echte topic en meteen een vraag. Wanneer ik met mijn g40(2f '94) een stuk met konstant tempo op de autoweg gereden heb, dan tikken een of meerdere klepstoters flink. (als ik onder aan de afrit stop) wanneer ik nu binnendoor rij hierna en dus optrek en rem dan valt het tikken weer weg.

Zelf was ik aan een gare klepstoter aan het denken, maar wat denken de techneuten hier??

heb wel al nieuwe klepstoters liggen(tikt ook bij koudstart)

alvast bedankt voor jullie hulp!!

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: tikkende kleppen g40
« Reactie #1 Gepost op: vr, 19 okt 2012, 15:33:58 »
Welke olie zit er in?
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline vwjti

  • Non-Register lid
  • Berichten: 29
Re: tikkende kleppen g40
« Reactie #2 Gepost op: vr, 19 okt 2012, 15:37:08 »
das een goeie.... zal eens met de garage bellen waar die in onderhoud is....

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: tikkende kleppen g40
« Reactie #3 Gepost op: vr, 19 okt 2012, 15:54:03 »
Als je toch al nieuwe hebt liggen: die gewoon eerst vervangen.

Tikkende klepstoters bij lange autobahnfahrt kan namelijk goed komen door te dunne olie, door te hoge olietemperatuur. De reden van die hoge olietemperatuur is echter lastig te achterhalen op basis van enkel tikkende kleppen.

Anyhoe: Heb je een olietemp metertje? En: Wat voor olie zit erin? Sommigen (waaronder ikzelf) zweren bij Castrol 10W60, omdat deze warm (heet!) ook nog voldoende 'dikte' heeft. Echter: met de normale, standaard voorgeschreven olie mogen de klepstoters ook niet gaan tikken ( symtoombestrijding is niet slim want aan de werkelijke oorzaak doe je uiteindelijk niets :) )
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline vwjti

  • Non-Register lid
  • Berichten: 29
Re: tikkende kleppen g40
« Reactie #4 Gepost op: vr, 19 okt 2012, 15:58:31 »
en de olie die er in zit zit er pas 2000km in. Toen heeft de auto een beurt gehad met filter en alles. Zal de klepstoters eens er in laten zetten. Ook omdat die tikt bij een koude start. Meestal ook een teken van overleden(of bijn overleden) klepstoters.

in ieder geval bedankt voor jullie snelle reacties.

deze word zeker nog vervolgd!!

Offline vwjti

  • Non-Register lid
  • Berichten: 29
Re: tikkende kleppen g40
« Reactie #5 Gepost op: vr, 19 okt 2012, 16:33:25 »
Krijg net een sms. Er zit nu 5w30 olie in. Is dit goed of slecht?? Lang geleden dat ik die nummers eens op school geleerd heb...

Offline Lewis-coupe

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.078
  • Geslacht: Man
Re: tikkende kleppen g40
« Reactie #6 Gepost op: vr, 19 okt 2012, 18:37:04 »
niet best!! aangezien je al nieuwe stoters hebt kan je die het beste meteen monteren, maar met de juiste olie{wissel} is het probleem meestal ook wel verdwenen, mijn polo,s tikte altijd wegens verkeerde olie...


is de G40 nog standaart kwa motorvermogen want een goed getunde G40 kan wel een goede oliekoelert gebruiken meestal -klus-

Offline vwjti

  • Non-Register lid
  • Berichten: 29
Re: tikkende kleppen g40
« Reactie #7 Gepost op: vr, 19 okt 2012, 21:07:13 »
En dan 10w60 erin...

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: tikkende kleppen g40
« Reactie #8 Gepost op: za, 20 okt 2012, 04:04:25 »

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: tikkende kleppen g40
« Reactie #9 Gepost op: za, 20 okt 2012, 21:58:25 »
wel leuk dat ik hier lees dat er dus veel ook met de castrol 10w60 rijden. Dat kan een g40 dus wel goed hebben? durfde hem er zelf niet zomaar in te gooien maar heb hem in mijn andere auto wel.

Offline Marcel86c

  • L86C-0034
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.163
  • Geslacht: Man
Re: tikkende kleppen g40
« Reactie #10 Gepost op: za, 20 okt 2012, 22:10:17 »
vloeibaar goud
Impossible isn't a fact, it's an opinion.

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.378
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: tikkende kleppen g40
« Reactie #11 Gepost op: zo, 21 okt 2012, 18:13:12 »
Ik reed altijd met Valvoline Racing 10w60

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: tikkende kleppen g40
« Reactie #12 Gepost op: zo, 21 okt 2012, 22:01:37 »
Krijg net een sms. Er zit nu 5w30 olie in. Is dit goed of slecht?? Lang geleden dat ik die nummers eens op school geleerd heb...
Vóór de W geeft een maat voor de dikte (viscositeit) koud en na de W geeft de dikte bij warm. De 'eenheid' voor de W is niet gelijk aan de 'eenheid' achter de W, dus 10W10 is niet even dik koud als warm!

10W40 is de standaard voorgeschreven olie voor een G40 ( of zelfs 15W40? )

15W40 is voor de ouderwetse motoren meestal de standaard olie: Deze is mineraal ( dus uit pure aardolie gemaakt ) en bevat verschillende toevoegingen. Maar eigenlijk is het een iets wat dikke olie koud en normale dikte warm.
Standaard spul, dat vroeger overal ingekiept werd. Bij sterke vrieskou wordt ze stroperig waardoor de startmotor moeite kan krijgen :) ) Geeft meestal wel enige vervuiling van de motor doordat 'oudere olie' uit dikke drap en dunne drap uiteenvalt.


10W40 is meestal een semi-synthetische olie: mineraal uit aardolie gemaakt, met een (groot) deel uit synthetische bron. Deze is koud wat beter vloeibaar zonder op temperatuur ineens te dun te worden. Is veel beter reinigende werking wat je met het oog zult zien als je het klepdeksel verwijderd: veel minder restanten dan bij pure minerale olie.  Tikkende hydrostoters ligt meestal niet aan slijtage maar aan vervuiling: met een goede (semi-)synthetische 10W40 zul je hier (na jaren en jaren rijden) minder kans op hebben dan jaren en jaren rijden met 15W40.


5W30 is een olie die veel gebruikt wordt in modernere motoren: met erg lage tolleranties en lage interne frictie/wrijving. koud is ze vrij dun (als water?) en warm is 't ook duidelijk dunner dan 10W40. Dit soort olie is (meestal) geheel synthetisch: Geen aardolie die simpel gekraakt is dus. Naast weinig vervuiling zal 't waarschijnlijk ook een veelste dunne olie zijn voor een ouder type motor zoals de G40.


10W60
heeft eigenlijk de zelfde eigenschappen als 10W40; ook deels of geheel synthetisch, weinig tot geen vervuiling, met als voordeel dat ze bij hogere temperaturen nog een betrekkelijk hoge viscositeit behoud: ze wordt niet zo dun dat de oliepomp er geen druk meer mee kan opbouwen, zelfs niet als ze loeiheet is.

 Vooral bij lange autosnelweg stukken, waarbij je niet moet vergeten dat er best wat vermogen van de motor wordt gevraagd, zelfs bij rustig cruizen bij 120 km/h, kan het zijn dat de olie zo warm en dus zo dun wordt dat de druk terug valt. Ik heb zelf oliedruk en temperatuurmetertjes in een aantal van m'n polo's, en vandaag nog maar weer eens gezien: Bij lange autosnelwegritten 120/130km/u loopt de (afgelezen) temperatuur op tot 110 a 115 graden ( 1.3 GK motor ) terwijl bij 'sportief rijden' op de provinciale weg te temperatuur niet heel hard voorbij de 90 graden gaat.

 

« Laatst bewerkt op: zo, 21 okt 2012, 22:03:27 door Jaap »
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline vwjti

  • Non-Register lid
  • Berichten: 29
Re: tikkende kleppen g40
« Reactie #13 Gepost op: di, 23 okt 2012, 09:25:01 »
hoppa.... afspraak gemaakt. Over een kleine 2 weken olie(10w40) en olie filter en wat aditieven van forte!!! dan moet het goed zijn.

Bedankt voor de goede raad en uitleg!!  :)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: tikkende kleppen g40
« Reactie #14 Gepost op: di, 23 okt 2012, 09:27:57 »
heb wel al nieuwe klepstoters liggen(tikt ook bij koudstart)

Ga je deze dan ook laten plaatsen? *wat mij wel een goed plan lijkt*
Mijn wagenpark Fix what ain't broken