Auteur Topic: Trillend stuur boven de 60 en 80.  (gelezen 1003 keer)

Offline Twouters

  • Non-Register lid
  • Berichten: 564
  • Geslacht: Man
  • Thomas Wouters
Trillend stuur boven de 60 en 80.
« Gepost op: zo, 19 apr 2015, 10:24:05 »
Hallo allen,

Na het vervangen van de ashoes aan de kant van het wiel en het opnieuw invetten van de homokineet (rechts) heb ik het probleem dat de auto tussen de 60 en 80 trilt in het stuur.
Dit heb ik de beunhaas ook verteld die mijn ashoes heeft vervangen (omdat ik zelf met de hand de bouten niet los kreeg) en hij heeft mijn rechtwiel gebalanceerd. Nu lijkt het wel minder te zijn maar het probleem doet zich nog steeds voor. Wel viel het ons op zodra hij op de brug in de versnelling stond dat het rechterwiel met de nieuwe ashoes veel soepeler draaide dan de linkerkant.

Volgens de monteur misschien een aanlopende rem. Het werd al laat en we moesten er mee stoppen voor die avond.

Nu schieten mij de volgende dingen te binnen:

- Heb ik een kromme aandrijfas door te lang door gereden te zijn op een drooglopende homokineet?
- Kapotte homokineet?
- Kromme schijven?
- Aanlopende rem?
- Stuurhuis?

Wat ik al geprobeerd heb:

RV reserveband erop, maakt geen verschil
LV reserveband erop, rechts het nieuwe gebalanceerde wiel, maakt geen verschil.

Wat ik nog kan en ga proberen:

- Aan de voorkant de winterbanden erop en kijken of het dan weg of minder is.
- Ik heb nog andere veerpoten liggen binnenkort met veren, schijven en remklauwen. Als dat het niet op lost dan moet het wel in de aandrijving zitten?

Hopelijk kunnen jullie me helpen.

If in doubt, go flat out - Colin McRae

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Trillend stuur boven de 60 en 80.
« Reactie #1 Gepost op: zo, 19 apr 2015, 21:20:59 »
Als het niet uit de banden komt wat mijn eerste idee zou zijn dan denk ik dat je homokineet overleden is. Gebeurt heel vaak als je al een tijdje rijd me een lekke hoes. En dat kan zelfs zo raar gaan dat het stuur uit je handen getrokken word. En bij een andere auto heb ik mee gemaakt dat ik niet harder durfde te rijden dan 30 omdat hij dan zo erg begon te shaken dat je het stuur niet vast on houden en het wel leek alsof de hele auto uit elkaar werd geslagen.

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Re: Trillend stuur boven de 60 en 80.
« Reactie #2 Gepost op: zo, 19 apr 2015, 21:26:10 »
Was het trillen ook al aanwezig voordat je je ashoes hebt vervangen? Trillen kan zoveel zijn, ik ben ook wel nieuwsgierig naar de oorzaak. Ik heb ook last van een trillende auto, alleen juist niet in het stuur. Gisteren constateerde ik een bout van de linkermotorsteun die niet helemaal vast zat, maar na aandraaien is het trillen wel minder, maar niet over. Ook mijn homokineet is kapot (ratelen bij langzaam rijden en sturen naar links), maar of dit nu direct noemenswaardige trillingen veroorzaakt.... ?

Offline Twouters

  • Non-Register lid
  • Berichten: 564
  • Geslacht: Man
  • Thomas Wouters
Re: Trillend stuur boven de 60 en 80.
« Reactie #3 Gepost op: zo, 19 apr 2015, 21:58:42 »
Was het trillen ook al aanwezig voordat je je ashoes hebt vervangen? Ook mijn homokineet is kapot (ratelen bij langzaam rijden en sturen naar links), maar of dit nu direct noemenswaardige trillingen veroorzaakt.... ?

Het trillen is eigenlijk pas gekomen sinds dat ik zelf heb geprobeerd de aandrijfasbout los te halen. Zonder luchtgereedschap dus met een lange buis op de bout gaan hangen.
Nu na het vervangen van de hoes is de trilling er nog.

Ik ga eens kijken of hier op het forum of nog iemand een homokineet heeft en of deze ook toe te passen is bij mijn diesel aandrijfassen.
If in doubt, go flat out - Colin McRae