Het Polo86c Register

Algemeen forum => Projecten => Topic gestart door: ZNIV op za, 02 feb 2013, 22:57:41

Titel: Project [ 70-JF-KX ] Polo 2f GT '91
Bericht door: ZNIV op za, 02 feb 2013, 22:57:41
Op 8 november 2012 heb ik de auto via dit forum gekocht. Zo stond hij erbij:

(http://imageshack.us/a/img42/6002/foto13ui.jpg)

(http://imageshack.us/a/img191/2597/foto11q.jpg)

Enige voertuiggegevens:
Polo 2F GT Coupë met een heuse 3F motor. RDW leert me dat hij in 2002 ingevoerd is, volgens de vorige eigenaar uit Belgie. Kilometerstand ongeveer 178 000. Inmiddels is deze de 180 000 gepasseerd.

Er waren bij aankoop enkele mankementen bekend, de Polo had een poosje stilgestaan en daarbij behorende problemen waren moeilijk starten onder andere. Maar aangezien ik graag weer een knutselauto wil vond ik dat geen probleem.

De dag erna meteen bij toeval een paar toffe cup velgen gescoord.

(http://imageshack.us/a/img18/4568/img0255la.jpg)

Wel beetje grote maat net als de banden...keertje eronder gepast en tot de conclusie gekomen dat 185-45-15 (sowieso aan vervangen toe) amper kan, de 2 velgen met 195-50-15 (nog wel met goed profiel) zijn gewoon te breed.

(http://imageshack.us/a/img826/2559/img0521aa.jpg)

Helaas had ik na 2 dagen al een kapotte dynamo...accu was compleet leeg, zelfs met 5 minuten aan de startkabels deed ie niets. En dat op één van de grootste kruisingen in Assen  -gert- Gelukkig was het niet druk om 00:30 uur zaterdag avond en kon ik m alsnog de kruising overdrukken. ANWB was vrij rap ter plaatse en had de koolborstels beetje bijgesteld zodat ik mijn weg weer kon vervolgen. De volgende dag direct een gereviseerde dynamo eronder geklust, die ik nog had liggen van mijn vorige Polo  -thumbsup- Meteen ook een leuke foto voor US lights idee.

(http://imageshack.us/a/img546/1582/37838751814510153196419.jpg)

Ander probleem was moeilijk te openen bestuurdersdeur en kapot raammechanisme aan dezelfde kant. Deze alle twee vervangen en dus weer top voor elkaar.

Het startprobleem werd weer heel lastig, vaak pakte hij hem na een keer of 3 proberen wel maar na 2 keer de accu volledig leeg gestart te hebben en alsnog hulptroepen te moeten laten komen was ik er wel klaar mee. Het relais voor de brandstofpomp als eerste uitgesloten na een klein testje. Na wat lezen op t internet heb ik het contactblokje vervangen. Dit ging echter niet geheel vlekkeloos, toen ik alles terug wou monteren was de stuurpen 'ineens' en cm korter  -dunno- maar het was zondagavond en ik was er wel een beetje klaarmee dus mijn grote vriend de slijpert kwam er aan te pas. Buis stukje ingekort en meteen maar sportstuur erop gezet (de bus was daardoor niet meer nodig) al had dit wel tot gevolg dat de kappen boven en onder de stuurkolom niet meer pasten...moet ik dus nog maar weer s netjes maken. Het starten ging hierna ongeveer 2 weken goed. Toen kwamen de problemen weer terug...vorig weekend heb ik de het ontstekingtraject maar s bekeken en kwam tot de conclusie dat hier wel s wat vervangen mocht worden. Contactpuntjes van de verdelerkap ware goed zwart, rotor aardig gesleten en bougies lekker zwart. Deze dus vervangen, evenals de bougiekabels + kabel van bobine naar verdelerkap. Ook gelijk benzine- en oliefilter en olie vervangen.

(http://imageshack.us/a/img585/3872/foto41t.jpg)

(http://imageshack.us/a/img42/8910/foto25j.jpg)

Oud:
(http://imageshack.us/a/img12/5715/foto42b.jpg)

Nieuw:
(http://imageshack.us/a/img35/8026/foto44wr.jpg)

Zo ging tenminste weer van z'n plek  :) Pret was van korte duur, accu bleek helemaal naar de getver, gelukkig was er nog een accu uit de vorige Polo nog aanwezig dus die erin gezet en TADA :) Heb sindsdien een week (en 500 km) gereden met nog 1 klein probleempje...zo heel heel af en toe (tot nu toe 2 keer voorgekomen) start ie weer pas na 3 keer. Binnenkort echt een nieuwe accu erin zetten en dan maar weer eens verder kijken.

Wat zijn verder de plannen dan? Ag zoveel :)
Maar om te beginnen moet de basis eerst maar eens goed zijn (als student zijnde is geld een schaarste dus kan helaas niet meteen alle leuke plannen uitvoeren). Over een niet al te lange tijd wil ik de koppakking, klepdekselpakking ed eens vervangen evenals de distributie en waterpomp. Ook de voorste remschijven zijn aan vervanging toe. Vandaag ben ik begonnen met een audio inbouw voor de hoedenplank, dus die word binnenkort ook erin gezet.

Omdat we zo gek zijn op foto's:

(http://imageshack.us/a/img59/7742/foto1uwy.jpg)

(http://imageshack.us/a/img831/9250/foto21r.jpg)

(http://imageshack.us/a/img707/8752/foto24d.jpg)

(http://imageshack.us/a/img5/7576/picture698.jpg)

(http://imageshack.us/a/img255/9804/picture699.jpg)

(http://imageshack.us/a/img132/6695/picture700l.jpg)

(http://imageshack.us/a/img21/4267/picture703q.jpg)
Titel: Re: Project [70-JF-KX] Polo 2f GT '91
Bericht door: Raymon op za, 02 feb 2013, 23:07:27
En nou lekker  -sturen- met de Polo naar al dat gesleutel  :)
Titel: Re: Project [70-JF-KX] Polo 2f GT '91
Bericht door: mk1-madness op zo, 03 feb 2013, 00:22:25
 -welkom- (officiëel dan)
Leuk verhaaltje! (past natuurlijk goed bij een student met al die verslagen e.d.  -nana-  :) )
Titel: Re: Project [70-JF-KX] Polo 2f GT '91
Bericht door: sprint26 op zo, 03 feb 2013, 08:52:48
Leuk verhaal.....rode coupe is altijd -thumbsup-
Titel: Re: Project [70-JF-KX] Polo 2f GT '91
Bericht door: Julion op zo, 03 feb 2013, 10:16:36
Super leuke Polo, like it!! en dan die kleur  -love-
btw: wat studeer je?
Titel: Re: Project [70-JF-KX] Polo 2f GT '91
Bericht door: chelsea op zo, 03 feb 2013, 12:56:51
Gaaf zo'n GT. Houd je hem wel een btje origineel.
Titel: Re: Project [70-JF-KX] Polo 2f GT '91
Bericht door: ZNIV op zo, 03 feb 2013, 13:53:03
Thx jongens  -thumbsup-

Vind hem ook echt tof met deze kleur :) reed van de week rond op de cupvelgen, alleen achter weliswaar maar daar wordt ie echt wel een stuk gaver van. Alleen nog een paar bandjes scoren voor deze, zit te denken aan 175-55-15.

(http://imageshack.us/a/img203/5714/foto5pz.jpg)

Citaat
btw: wat studeer je?

Werktuigbouwkunde HBO aan de Hanze. Op dit moment bezig met stage (zie laatste foto's) bij Wolfard & Wessels in Hoogezand.

@ Julion

Omdat geld voorlopig nog niet in grote getale aanwezig is zal hij wel redelijk origineel blijven.
Titel: Re: Project [70-JF-KX] Polo 2f GT '91
Bericht door: Julion op zo, 03 feb 2013, 16:34:02
Hartstikke goed Vincent -thumbsup- succes  -thumbsup-
Ook alsie vies is blijft het een mooie Polo  :)
Heeftie een tik gahd links achter? -boehoe-
Titel: Re: Project [70-JF-KX] Polo 2f GT '91
Bericht door: ZNIV op zo, 03 feb 2013, 18:50:55
Haha ja hij is wel een beetje vies :P wou hem dit weekend wel s gaan wassen, maar alweer niet van gekomen.

Vanwege de velg? Nee, beide achterbanden lek na een schuivertjes vorig weekend...althans, ik dacht dat ze lek waren. Alleen van de velg gedrukt dus zwart staal zit er gewoon weer onder.
Titel: Re: Project [70-JF-KX] Polo 2f GT '91
Bericht door: Julion op zo, 03 feb 2013, 19:34:13
Ik bedoel de bumper onder het achterlicht en e achterklep die lijkt nietgoed te liggen.
Titel: Re: Project [70-JF-KX] Polo 2f GT '91
Bericht door: Lewis-coupe op zo, 03 feb 2013, 19:56:58
kwestie van afstellen!! klep zit er niet goed in lijkt het vanaf de foto...
Titel: Re: Project [70-JF-KX] Polo 2f GT '91
Bericht door: Julion op zo, 03 feb 2013, 19:58:34
 :)
Titel: Re: Project [70-JF-KX] Polo 2f GT '91
Bericht door: ZNIV op zo, 03 feb 2013, 20:34:28
Dat dacht ik gisteravond ook al te zien, maar dat was al laat en dacht zal wel aan mij liggen. T zou wel de lekkage in de kofferbak verklaren. Top zo'n forum  -thumbsup-
Titel: Re: Project [70-JF-KX] Polo 2f GT '91
Bericht door: ZNIV op za, 09 feb 2013, 20:41:29
Zo en de kluszaterdag is weer om. De hele week weer gehad om onderdelen bij elkaar te scharrelen nadat ik vorige week (tijdens reparatie van ontsteking) tot de ontdekking kwam dat mn koelvloeistofsensor niet meewerkte. Dus voor vandaag was het plan:

- Vervangen van koelvloeistof (blauwe) sensor, thermostaat en koelvloeistof
- Vervangen van accu

De verzameling onderdelen:

(http://imageshack.us/a/img706/2274/9122013001.jpg)

Accu (eigenlijk vorige week al willen doen maar was er niet van gekomen)
Thermostaat + o-ring
Koelvloeistofsensor + o-ring
Koelvloeistof

Next: Polo op de bruggetjes en kappie los

(http://imageshack.us/a/img831/2179/9122013003.jpg)

Koevloeistof eruit. Gelukkig, want dat vieze drapje leek meer op kots dan op kvs  -gert- Met, zoals verwacht gevolg, ook brune aanslag in de leidingen, flens en overal waar het drapje geweest is.

(http://imageshack.us/a/img842/9476/9122013008.jpg)

(http://imageshack.us/a/img836/4866/9122013010.jpg)

De boel dus ook meteen schoongemaakt

(http://imageshack.us/a/img705/5589/9122013012.jpg)

Oude thermostaat vs nieuwe thermostaat:

(http://imageshack.us/a/img708/3994/9122013005.jpg)

Hele ratteplan weer terug bouwen en de accu vervangen. Accu rust nog op 2 nachten ijs, het wak is dus dichtbij:

(http://imageshack.us/a/img198/1545/9122013013.jpg)

(http://imageshack.us/a/img827/4734/9122013016.jpg)

(http://imageshack.us/a/img687/509/9122013014.jpg)

De waarnemingen na een klein ritje van 10 minuten:

- Warme lucht komt aardig wat sneller op mn bakkes zetten :)
- Bedrijfstemperatuur van 90 graden wordt gehaald (hiervoor redde die 70 nog niet eens)

- Helaas blijft de ventilator uit...
- Stationair toerental is nog niet stabiel en te hoog...bij net starten rond 1000 rpm, klein stukje gereden even stilgestaan, rond de 1500 rpm. weer stukje rijden en terug in de schuur gezet: 1000 rpm.

Binnenkort maar s een stukje langer rijden, snelweg pakken en de waarnemingen nog maar even op een rijtje zetten.

Daarbij blijft er het startprobleem. Inmiddels kan ik stellen dat het ligt aan brandstofpomp of toebehoren. Als ik de sleutel omdraai hoor ik namelijk niet altijd gezoem, wat moet duiden op het aanslaan van de brandstofpomp. Gevolg is dus bij het uitblijven van de zoemer dat hij niet start. Sleutel terug draaien en opnieuw op contact zetten en hopen dat je de zoemer hoort. Dit blijf ik net zo lang herhalen tot de zoemer wel gaat, en dan start hij dus ook.
De 2 relais bij de computer heb ik al eerder getest, die waren goed. Maar is één van deze relais wel voor mijn brandstofpomp?  -dunno-
Titel: Re: Project [70-JF-KX] Polo 2f GT '91
Bericht door: btracing op zo, 10 feb 2013, 09:55:57
Lekker bezig! Balen van je accuwak. En natuurlijk koelvloeistof van de Action  :). De 10w40 half syntheet gaat binnenkort in mijn Polo, de kvs ook.  :)
Titel: Re: Project [70-JF-KX] Polo 2f GT '91
Bericht door: ZNIV op zo, 10 feb 2013, 18:52:52
wie ben zuunig he :)
Titel: Re: Project [70-JF-KX] Polo 2f GT '91
Bericht door: ZNIV op ma, 25 feb 2013, 14:32:50
Van het weekend weer even met de polo bezig geweest. Ben laatst al achtergekomen dat de lambdasonde lekker teun de beun eronder was gezet (met slangklemmen...) en daar had de lambda geen zin in en is m dus gesmeerd. Ik eentje via Markplaats opgesnord maar absoluut geen idee waar de stekker op moet  -dunno- ik had al wat op t forum gelezen 'op achterkant van het blok vlakbij carterontluchting". De enige stekker die daar in de buurt zit en er op lijkt zit net onder inlaatspruitstuk (horizontaal geplaatst) en de draden van deze stekker verdwijnen in het plasticke bakje waar de draden van de injectoren ook in gaan...nou goed, bij deze zoektocht kwam ik wel een loshangend draadje tegen, volgens mij een massa aansluiting (bruin) dus die op het aansluitpunt gemaakt waar het andere einde van het draadje zat incl kabelschoen. De polo loopt nu stationair mooi en is een stuk rustiger. Ook gelijk het home-fixed carteronltuchting verhaal aangepast...olie kwam door luchtfilter naar buiten.

Zat nog even mn uitlaatspruitstuk te bekijken, t lijkt er verdacht veel op dat het gat voor de lambda dicht geprut is...mocht ik mn lambda aan willen sluiten dan knal ik er gelijk een spaghetti op denk ik, want dit spruitstuk is niet bar veel meer waard. Maar, zolang hij goed loopt zijn er even wat andere zaken die voorrang hebben (distributie, waterpomp en voorremmen).

Iemand die me toch kan vertellen (met foto?) waar de lambda op moet?
Titel: Re: Project [70-JF-KX] Polo 2f GT '91
Bericht door: ZNIV op ma, 04 mrt 2013, 15:30:33
Zo weer wat vorderingen gemaakt, zonder verder aanpassingen gedaan te hebben  :)

Polo loopt top! stationair net onder de 1000 rpm, mits warm. Koud loopt ie iets over de 1000 rpm. Lambda aansluiting zal wel gewoon niet aanwezig zijn op mn inlaatspruitstuk, iemand die daar meer over weet?

Tevens het polotje gewassen, bling bling :)

Fototje omdat het kan

(http://imageshack.us/a/img819/4690/030hh.jpg)


Titel: Re: Project [70-JF-KX] Polo 2f GT '91
Bericht door: Gekke Gerrit op ma, 04 mrt 2013, 16:42:40
Ook een fotootje gemaakt ná het wassen? -dunno- :D  -nana-
Titel: Re: Project [70-JF-KX] Polo 2f GT '91
Bericht door: patrick86c op ma, 04 mrt 2013, 17:06:31
Lambda zit op een polo niet op de inlaatspruitstuk,maar gewoon in je kat.
Titel: Re: Project [70-JF-KX] Polo 2f GT '91
Bericht door: ZNIV op ma, 04 mrt 2013, 17:19:26
helaas niet zo mooi in het zonnetje...

(http://imageshack.us/a/img812/1923/002glq.jpg)

(http://imageshack.us/a/img43/4359/003ell.jpg)

In mn kat? dus dicht geprutte lambdasonde gat in uitlaatspruitstuk is vanwege een verkeerd uitlaatspruitstuk?
Titel: Re: Project [70-JF-KX] Polo 2f GT '91
Bericht door: Sjon op ma, 04 mrt 2013, 19:14:50
Inlaat of uitlaat => wat is 't nou?
Titel: Re: Project [70-JF-KX] Polo 2f GT '91
Bericht door: ZNIV op ma, 04 mrt 2013, 20:04:59
Op uitlaatspruitstuk zit een (dich geprut) gat waar lamda in hoort. Stekker aansluiting (welke volgens mij op inlaatspruitstuk hoort) kan ik niet vinden -dunno-
Titel: Re: Project [ 70-JF-KX ] Polo 2f GT '91
Bericht door: ZNIV op za, 30 mrt 2013, 22:59:00
Zo weer even een updateje!

Eindelijk juiste banden gekocht voor de velgen: 165-45-15, Continental ContiSportContact. Deze komen op de voorkant en achterop blijf ik op 185-45-15 rijden.

(http://imageshack.us/a/img854/1774/20130330135829.jpg)

Velgjes eronder:

(http://imageshack.us/a/img248/9537/20130330145736.jpg)

(http://imageshack.us/a/img823/2065/20130330145748.jpg)

Het ziet er nog niet echt top uit...met name voorop...Nou goed, ik ging dus lekker rondrijden vandaag. Stuiter stuiter hobbel hobbel...hmmm niet echt ideaal. Moest ik net nog even weg, ineens na het nemen van een bocht geklapper van de banden af dus ik denk "%&^*** band lek zeker". Niets te zien, toch nog even verder rijden maar het geklapper blijft, alleen bij constante snelheid. Bij remmen of optrekken is er niets te vernemen. Rap de auto weer bij huis gezet en maar ff de auto van moekes meegenomen en net nog iets uitgebreider gekeken maar is geen bal te zien. Mooi kut dus. Optelsom maakt dat ze er weer onderweg gaan en ik eerst maar even op zwartjes ga rijden. Kan ik mooi het geld wat weer van de verkoop van de velgen komt steken in een nieuwe brandstofpomp want die flipt m de laatste tijd ook weer lekker. Heeft deze pomp vaak last van een slechte massa of zo, dan check ik dat eerst voordat ik een nieuwe koop? Wat me trouwens op viel bij deze pomp, als de accuspanning ietsje lager is, als de radio even heeft gespeeld bijvoorbeeld slaat ie veel moeilijker aan. Kan dit ook nog ergens op duiden?
Titel: Re: Project [ 70-JF-KX ] Polo 2f GT '91
Bericht door: Gekke Gerrit op zo, 31 mrt 2013, 00:04:49
Zo ook eens de ANWB laten komen nadat ik geklapper hoorde na een halve nacht sleutelen aan APK-punten waaronder nieuwe voorremmen. Komt die Wegenwachter na een uur wachten, draait de wielbouten eens goed aan en weg geklapper...  -oops-
Titel: Re: Project [ 70-JF-KX ] Polo 2f GT '91
Bericht door: mk1-madness op zo, 31 mrt 2013, 00:18:05
 withstupid
Voorzichtig eerst centreren met de bouten misschien?
Brandstoffilter al vervangen?
Titel: Re: Project [ 70-JF-KX ] Polo 2f GT '91
Bericht door: ZNIV op zo, 31 mrt 2013, 00:22:08
Ik zal morgen eens de voorste wielen eraf halen en er opnieuw opzetten, ik hoop dat het gewoon aan het centreren/losse wielbouten ligt  -thumbsup-

@mk1madness: Yes, poosje geleden al.
Titel: Re: Project [ 70-JF-KX ] Polo 2f GT '91
Bericht door: mk1-madness op zo, 31 mrt 2013, 00:25:08
Meten is weten met je waarschijnlijke spanningsprobleem. Je kunt iig dingen uitsluiten. Een ander pompje lijkt me niet zo moeilijk te vinden dus................
Titel: Re: Project [ 70-JF-KX ] Polo 2f GT '91
Bericht door: ZNIV op vr, 05 apr 2013, 20:06:41
Thx voor de hulp jongens  -thumbsup- Gerrit had idd gelijk, wielbouten dus maar even wat strakker aangedraaid. Zondag bezig geweest met brandstofpompje. Had nog eentje liggen, die eronder gemaakt maar die blek lekker dan een zeef.... -gert- dus de oude brandstof pomp beetje uit mekaar frutten, bleek een contactpuntje wat gecorrodeerd, dus ff opschuren en hoppa! Tot nu toe nog geen problemen mee gehad. Vind de velgen nog steeds erg tof, maar de voorbanden niet. Ben dus bezig met een setje te ruilen, op dit moment onderhandelingen over deze:

(http://imageshack.us/a/img849/2420/20130405195705.jpg)

14" met 175 60 14 banden.

Twijfel er wel over, omdat de huidige velgen toffer zijn maar nieuwe banden kosten me teveel geld op dit moment... -dunno-
Titel: Re: Project [ 70-JF-KX ] Polo 2f GT '91
Bericht door: vitor santos op vr, 05 apr 2013, 23:17:04
Rh  -thumbsup-,
Titel: Re: Project [ 70-JF-KX ] Polo 2f GT '91
Bericht door: mk1-madness op za, 06 apr 2013, 08:57:11
 withstupid Maar de bandjes zijn ook te groot denk ik........
Titel: Re: Project [ 70-JF-KX ] Polo 2f GT '91
Bericht door: ZNIV op za, 06 apr 2013, 10:33:13
Te groot? Die maat is slechts 0,78% groter dan origineel  -dunno-
Titel: Re: Project [ 70-JF-KX ] Polo 2f GT '91
Bericht door: mk1-madness op zo, 07 apr 2013, 00:09:57
Heb het niet nagerekend maar ik ga vaak voor een wat platter bandje dus was bevooroordeeld  -thumbsup-
Titel: Re: Project [ 70-JF-KX ] Polo 2f GT '91
Bericht door: ZNIV op do, 01 aug 2013, 01:13:25
Weer ff een updateje van deze kant, want er is weer het een en ander gebeurd  :)

Om te beginnen is het startprobleem opgelost. Beetje klooien met verschillende relais gaf uiteindelijk een positieve doorbraak: bij sleutel omdraaien slaat de brandstofpomp meteen aan. Echter, ben ik wel tot de volgende niet geheel vreemde conclusie gekomen: een oude Jaguar gebruikt toch echt andere relais dan een Polo  -nana- Starten gaat dus perfect en de sleutel kan er nu gewoon uit terwijl de brandstofpomp blijft lopen. Reuze handig, als het hek op slot moet, of je de auto ff wil laten lopen maar je niet wilt dat iemand in je auto komt  :)

Als tweede heb ik een heus surround sound geluidsysteem in mn wagen. Achterin heb ik nu Hifoncs TS462 speakers. Deze passen perfect in de houdenplanksteunen, mits de puntjes op de steunen nog intact zijn. Iets wat bij mij niet het geval is, maar ik prijs de uitvinder van tyraps  :) Ondertussen heb ik al wel een setje nette steunen gevonden, dus die moeten nog ff ingebouwd worden.

En toen kwam het: dacht ff mooi met een maatje stukje te gaan toeren met als eindebestemming een 3e maat om een pilske te vatten. Dat plan werd al vrij snel na het bedenken ervan om zeep geholpen. Ongeveer 2 minuten van huis begon het acculampje te branden. Hup, ding aan de kant, kap los. De reactie die volgde zag er ongeveer uit als 2 knapen zonder onderkaak....die lag namelijk op de grond, van verbazing. Er miste namelijk iets, de v-snaar  -dunno- . De 2 knapen weer in de auto en rechtsomkeert huiswaarts. Onderweg kwamen we de v-snaar tegen, die dwars door midden was geknapt. Nou goed, ding was vast af ofzo, shit happens. Zo'n 200 meter van huis hadden we ook geen radio meer nodig, er kwam wat extra gerinkeldekinkel onder de auto vandaan, wellicht een bekend geluid voor een ieder die wel eens een drempeltje raakt. Dit geluid duurde alleen iets langer, omdat de uitlaatrubbers zich hadden vermenigvuldigt. Lekker zaterdagavondje weer dus. Racemonster maar in de schuur gezet en een echte Toyota Auris Hybrid meegenomen. Schijtbak, maar oke, er ligt een tankpas in wat gratis rijden betekend  :)
Afijn, ik had toen zoiets van, ik pak meteen maar wat andere problemen onder de motorkap aan. De koppakking lekte ook een beetje (wat wellicht de oorzaak kan zijn voor de geknapte v-snaar, want daar lekte hij overheen) en ik had ook geen idee hoe oud de waterpomp en distributieriem waren. Complete pakkingset, distributieset, v-snaar en uitlaatrubbers besteld en de Polo opgekrikt. Vol moed aan de slag  -klus-. Hierna verliep alles vrij vlekkeloos, vrij onverwacht aangezien dit de eerste keer voor mij was dat ik een koppakking ging vervangen, maar met een vraagbaak, goede tutorial (te vinden op volksforum) en tijd genoeg (oftwel geen haast) verliep alles op rolletjes. Enig minpuntje was de uitlaat, het spruitstuk was vlak voor het flexibele stuk (welke helemaal niet zo flexibel is  -dunno-) gescheurd. Gelukkig had ik nog een spaghetti liggen. Aangekomen bij het monteren van de distributieset bleek dat deze niet overeen kwam met de oude set, vraagje hier op het forum geplaatst en al snel een antwoord gekregen dat er 2 verschillende soorten bestaan en ik had dus de verkeerd in mijn handen. Nieuwe besteld (een Continental kitje) en een week wachten...In deze week ook mijn net aangekochte spaghetti even gepast, ging niet goed. Spruitstuk kwam tegen de stabilisatiestang aan en aan de onderkant kwam hij bijna tegen de schakelstang aan. Die er maar weer onderweg gehaald en al het originele spul gemonteerd, wat natuurlijk lekt als er een stukje mist. Lasapparaat is gelukkig gewillig, dus hij is nu redelijk dicht. Alles gemonteerd, olie erin, kvs erin en starten maar. Pfoe, ding loopt beroerd zeg. Beetje met de onsteking klooien en weer starten: bwoaaaaapp. Yes  :)

Even voor de documentatie: deze operatie is gebeurd bij een kilometerstand van 184938.
Titel: Re: Project [ 70-JF-KX ] Polo 2f GT '91
Bericht door: KoenG40 op do, 01 aug 2013, 09:22:10
Mooi  verhaal  -thumbsup-
Titel: Re: Project [ 70-JF-KX ] Polo 2f GT '91
Bericht door: Raymon op do, 01 aug 2013, 11:24:36
Inderdaad een mooi verhaal  :)
Titel: Re: Project [ 70-JF-KX ] Polo 2f GT '91
Bericht door: ZNIV op za, 03 aug 2013, 20:48:55
Thx :)

Nou, het goede nieuws hield hier even op  -boehoe-

(http://imageshack.us/a/img17/6822/pzva.jpg)

Ik heb de kop wel gecheckd of die recht was en dat leek hij dus ook maar ik ben bang dat hij toch niet recht is...)(*#)$&(*&@%%. Hij lekt namelijk op de zelfde plek (cilinder 1) als voor het vervangen van de koppakking...tja en nu? Ik denk dat ik maar s met mn kop (en de cilinderkop) naar een revisieboer ga en het ding laat testen en als het moet natuurlijk ook laten vlakken. Weet iemand een goed adres in Drenthe? En wat zo'n geintje moet kosten?

Daarnaast zie ik erg op tegen het uit elkaar halen van de hele kop...of lijkt dit ook ingewikkelder dan dat het werkelijk is?

Gelukkig heb ik ook nog goed nieuws  -klappen-

(http://imageshack.us/a/img821/9050/je5p.jpg)

Denk dat dit wel leuk staat icm met een 60/40 verlaging, wat het plan was maar nu ik hier tegen aan loop laat ik dat even zitten, omwille van de kosten.
Titel: Re: Project [ 70-JF-KX ] Polo 2f GT '91
Bericht door: chelsea op za, 03 aug 2013, 21:28:52
lekker  de bbs erop (http://www.forumsmilies.nl/Cool/grsmile.gif) (http://www.forumsmilies.nl)
Titel: Re: Project [ 70-JF-KX ] Polo 2f GT '91
Bericht door: ZNIV op za, 03 aug 2013, 22:22:45
Ja die komen er wel op :) Eerst die kop fixen.

Daarover gesproken, ik heb wat zitten lezen hier op het forum over het oliedoorvoer kanaal die zich bij cilinder 1 bevindt. Als ik had geweten dat daar een aparte afdichting voor zou moeten zijn, dan had ik mijn nieuwe koppakking daar wel even op gechecked, maar ik was dus nog onwetend hierover. Mag ik aannemen dat mijn nieuwe koppakking deze afdichting wel heeft? Heb er toevallig nog één liggen, een echte elring, en die heeft er iig wel 1, ik weet alleen niet hoe het zit bij de set die ik gekocht heb....Er van uitgaande dat deze afdichting er wel zit, blijft slechts de optie over dat de kop krom is?  -dunno-
Titel: Re: Project [ 70-JF-KX ] Polo 2f GT '91
Bericht door: mk1-madness op za, 03 aug 2013, 22:28:03
Tsja, hier in emmeloord bij een revisieboer. €100. Kop is met het juiste gereedschap wel te doen. Wat wil je uit elkaar gaan halen?
Titel: Re: Project [ 70-JF-KX ] Polo 2f GT '91
Bericht door: ZNIV op zo, 04 aug 2013, 00:17:15
Emmeloord is niet echt naast de deur, maar het is natuurlijk een mogelijkheid. Nou, ik denk dat de kleppen uit de kop moeten anders kan hij niet gevlakt worden toch?
Titel: Re: Project [ 70-JF-KX ] Polo 2f GT '91
Bericht door: mk1-madness op zo, 04 aug 2013, 02:17:17
Van Dijk Automaterialen & Motorrevisie
Struisvogelstraat 13
9713 BT Groningen

Hier even informeren misschien?
Titel: Re: Project [ 70-JF-KX ] Polo 2f GT '91
Bericht door: ZNIV op zo, 04 aug 2013, 10:02:41
 -thumbsup- thx voor het meedenken!

Ik denk dat ik er eerst echter niet aan ontkom om de kop los te halen en dan eens te kijken of ik een oorzaak kan zien.
Titel: Re: Project [ 70-JF-KX ] Polo 2f GT '91
Bericht door: Gekke Gerrit op zo, 04 aug 2013, 10:39:45
Mag ik aannemen dat mijn nieuwe koppakking deze afdichting wel heeft?

Uhm, je nam aan dat de kop wel vlak was, dus gaf je jezelf al antwoord?

Autotechniek is leuk, af en toe kan je eens iets uitproberen of gokken, of weet je iets uit ervaring (afstellen op gehoor bv). Maar uiteindelijk blijft de (technische) stelregel overeind: meten is weten!
Titel: Re: Project [ 70-JF-KX ] Polo 2f GT '91
Bericht door: ZNIV op zo, 04 aug 2013, 12:02:53
Gerrit, ik snap precies wat je zegt en ben het ook helemaal met je eens. Maar in zo'n geval krijgt twijfel de overhand...mede omdat ik het wel gechecked heb, maar wellicht niet zorgvuldig genoeg. En omdat ik dat oliekanaalafdichtinggeval niet heb gecheckd ook....
Titel: Re: Project [ 70-JF-KX ] Polo 2f GT '91
Bericht door: ZNIV op di, 06 aug 2013, 14:20:53
Vandaag de cilinderkop weggebracht naar Drentse Motor Revisie (DMR). Man die me hielp bleek een VW fanaat te zijn en vertelde me dat hij bezig was met een G40 blok helemaal opnieuw op te bouwen en hem dan in z'n Golf te bouwen. Meer vertrouwen dan dat kun je bij mij niet kweken  :)

De kop even opgemeten en bleek 0,03 mm speling in te zitten. Volgens de man die me hielp was dit net op het randje, dus ervoor gekozen om de boel gewoon te laten vlakken. Hoefde het voor de kosten ook niet te laten, al met al 100 euro. Meteen een nieuw setje kopbouten mee, koppakking heb ik nog liggen (een Elring, sowieso beter dan die goedkope meuk wat ik er eerst op had gezet). Dat heb ik er wel van geleerd, koop dat soort spul niet weer via Ebay...ga gewoon naar DMR toe, daar hebben ze wel een paar schappen met Elring spulletjes  -thumbsup-

Morgen heb ik de kop weer terug dus dan ga ik de boel weer op bouwen.
Titel: Re: Project [ 70-JF-KX ] Polo 2f GT '91
Bericht door: mk1-madness op di, 06 aug 2013, 17:40:57
 -thumbsup-
Titel: Re: Project [ 70-JF-KX ] Polo 2f GT '91
Bericht door: ZNIV op wo, 14 aug 2013, 18:18:27
En ik kan weer lachen  :)

Zo kreeg ik mn kopje weer terug:

(http://imageshack.us/a/img543/9625/it4i.jpg)

(http://imageshack.us/a/img209/8298/vwe1.jpg)

(http://imageshack.us/a/img38/9946/6ef4.jpg)

Elring koppakking + cilinderkopbouten (en van hetzelfde merk uitlaatpakking omdat de vorige gewoon K*T was) erop en duimen maar...YEAH. Hij loopt als vanouds ik heb dus een grijns van oor tot oor.

Nieuwe koppakking is er dus opgekomen bij 185293 km.

Helaas kwam ik tijdens deze laatste operatie erachter dat mijn koelvloeistofhuis/thermostaathuis wel zin had in wat meer zonlicht...even bij de VW dealer geweest, gaat weer 55 euros kosten... -gert-. Dit betekend helaas wel dat deze gekkigheid mij laat besluiten om de verlaging uit te stellen...
Titel: Re: Project [ 70-JF-KX ] Polo 2f GT '91
Bericht door: Maxxy op wo, 14 aug 2013, 22:46:38
Zijn die niet bij de onderdelen boer veel goedkoper??

Dacht 26 euro betaald te hebben voor mient?
Titel: Re: Project [ 70-JF-KX ] Polo 2f GT '91
Bericht door: ZNIV op wo, 14 aug 2013, 23:36:26
ongetwijfeld, heb ook op ebay gekeken (13 euros + 16 verzend) maar ik weet nu gewoon zeker dat het goed is...tja, wat moet ik verder zeggen? heb wel meteen afdichtingen (naar cilinderkop en thermostaat erbij). Het zij zo, straks is dat ook weer goed en kan het torretje er weer ff tegenaan  -thumbsup-
Titel: Re: Project [ 70-JF-KX ] Polo 2f GT '91
Bericht door: ZNIV op do, 15 aug 2013, 14:33:43
Vanochtend nieuwe thermostaathuis gehaald en net gemonteerd. Na demontage van het oude huis bleek er inderdaad een scheurtje in te zitten. De flens + thermostaat zelf even schoongemaakt. Tot nog toe (10 km) niets aan het handje  -thumbsup-

Ook de BBSen er even op gehad.

(http://imageshack.us/a/img12/3692/09m4.jpg)

(http://imageshack.us/a/img600/833/8o0w.jpg)

Helaas blijken ze niet gebalanceerd te zijn....zucht. Dus heb ze er weer afgehaald. Verder is het even wennen qua looks. Het zwarte staal oogt groter (banden zijn ook hoger 70 ipv 65) dus ik moet het maar eens aanzien. De originele look bevalt me dan wel weer!
Titel: Re: Project [ 70-JF-KX ] Polo 2f GT '91
Bericht door: chelsea op ma, 26 aug 2013, 18:48:10
Klein btje zakken en klaar.

Goed bezig -thumbsup-
Titel: Re: Project [ 70-JF-KX ] Polo 2f GT '91
Bericht door: ZNIV op do, 28 nov 2013, 22:07:03
Het mag dan een poosje stil geweest zijn, maar ik heb zeker niet stil gezeten.

Om te beginnen heb ik een heuse primeur gehad met deze wagen: voor het eerst staande gehouden. In een ietwat minne bui beetje te hard weggereden wat voor ome agent aanleiding gaf om mij te achtervolgen door de straten van Groningen. Na een stopteken gekregen te hebben langs de gracht ( -gert-) vroeg de diender wat er met mijn uitlaat aan de hand was. "Wel, meneer agent, deze is lek" waarop hij antwoordde dat hij dat ook wel kon horen...in het kader van domme vragen bestaan wel heb ik wijselijk besloten deze beste man maar in zijn waan te laten. Na een tweetal waarschuwingen en een belofte dat hij mij niet meer in de stad zou zien rijden met deze uitlaat mocht ik mijn weg vervolgen  :)

De uitlaat aanpakken was dan ook de eerste modificatie die volgde. De uitlaat was op 4 plekken lek en kon dus de oudijzerbak in (ligt nog steeds in de schuur, wellicht komt ie nog eens van pas). Een spaghetti spruitstuk had ik al liggen en daarbij heb ik een middendemper vervangen er einddemper gekocht, inclusief een nieuwe uitlaatspruitstukpakking. De uitlaat bestaat nu dus uit:
- RVS Spaghetti spruitstuk van X-parts
- Middendemper vervanger van Novus
- Einddemper van Novus
(Km stand: 186000)

Helaas kan ik zo geen foto vinden, dus die hebben jullie nog van mij tegoed! Er moet nog wel een flexibel stuk tussen en eigenlijk vind ik dat de einddemper te laag onder de bumper hangt en ook teveel uitsteekt. Hier gaat dus nog wel een keer wat aan gebeuren.

Er lekte ook nog wat olie rondom de distributieriem waar ik niet zo vrolijk van werd. Na wat onderzoek leek dit van de nokkenaskeerring te komen en deze is dus vervangen. Helaas lijkt er nog steeds wat lekkage te zijn dus binnenkort moet de krukaskeerring en de carterpanpakking er ook aangeloven. Dan heb ik alle pakkingen/keerringen die deze lekkage kunnen veroorzaken vervangen.

Met een APK in het voorruitzicht heb ik ervoor gekozen om de auto ook te verlagen. Klinkt misschien wat vreemd maar ik had zo'n vermoeden dat de schokdemper hun beste tijd al heel lang geleden verlaten hadden. Ook de remschijven en een wiellager voor waren aan vervanging toe. Dus dan maar meteen alles aanpakken. Tijdens de demontage bleken inderdaad 2 schokdemper een beetje lek te zijn en 1 schokdemper was nog lekker dan een vergiet. Ook waren de fusees kapot.
Na alles vervangen te hebben is hij naar de APK gegaan. Vlak hiervoor kwam ik erachter dat de vulhals van mijn tank ook lek is maar ik had geen tijd meer over om dit nog te repareren dus op hoop van zege toch gegaan. Bij de APK boer bleken nog 2 wiellagers en 1 stuurkogel kapot.

Al met al is het volgende allemaal aangepakt:
- Nieuwe draagarmen
- Nieuwe schokdempers met veren (TA-Technix 60-40 set)
- Versterkte toplagers
- Wellemsblokken
- Stuurkogel rechts
- Remschijven en blokken voor

Ook heb ik het een en ander met de knikkerbus behandeld, met als resultaat van:
(http://imageshack.us/a/img853/6886/fzwm.jpg)

Naar:
(http://imageshack.us/a/img96/5034/a2yn.jpg)
(Km stand: 186000)

Hier nog wat plaatjes van hoe hij er momenteel bijstaat:

(http://imageshack.us/a/img36/8564/up9d.JPG)

(http://imageshack.us/a/img547/2562/2u7d.jpg)

(http://imageshack.us/a/img36/2200/zcbe.JPG)

(http://imageshack.us/a/img7/6541/b4zk.jpg)
Titel: Re: Project [ 70-JF-KX ] Polo 2f GT '91
Bericht door: Raymon op vr, 29 nov 2013, 00:17:03
 -thumbsup-
Titel: Re: Project [ 70-JF-KX ] Polo 2f GT '91
Bericht door: mk1-madness op vr, 29 nov 2013, 08:07:38
Mooi gedaan!
Titel: Re: Project [ 70-JF-KX ] Polo 2f GT '91
Bericht door: burteasten op vr, 29 nov 2013, 08:36:44
Ziet er goed uit, buurtgenoot.
Titel: Re: Project [ 70-JF-KX ] Polo 2f GT '91
Bericht door: ZNIV op za, 30 nov 2013, 17:49:20
Thx jongens!

Gister winterbanden om de BBSen laten leggen en meteen onder de auto gezet.

(http://imageshack.us/a/img571/6172/ti61.jpg)

(http://imageshack.us/a/img707/9043/mkd5.jpg)

Ik kwam er gister nog wel achter dat een ashoes wat schuurtjes vertoond en de olie/smeering eruit loopt dus die wordt binnenkort ook vervangen. Zo blijven we weer lekker bezig  -klus-
Titel: Re: Project [ 70-JF-KX ] Polo 2f GT '91
Bericht door: ZNIV op zo, 15 dec 2013, 16:44:44
Inmiddels zijn de krukaskeerring, carterpanpakking en ashoezen ook weer vervangen! Helaas ligt er wel weer een beetje olie onder de auto, nadat ermee gereden is. Te zien is dat er wat tussen de carterpan en onderblok door komt. Binnenkort weer ff onder de auto kruipen en de boutjes allemaal controleren/aandraaien. Volgende plan is een andere benzinetank monteren :)
Titel: Re: Project [ 70-JF-KX ] Polo 2f GT '91
Bericht door: mk1-madness op zo, 15 dec 2013, 18:17:22
Goed bezig!
Titel: Re: Project [ 70-JF-KX ] Polo 2f GT '91
Bericht door: burteasten op zo, 15 dec 2013, 18:38:03
Kun je ook direct de slang van de carterontluchting controleren. Die had ik eens lek, kwam ik pas achter na al enkele pakkingen te hebben vervangen -gert-