Het Polo86c Register

Algemeen forum => Techniek => Topic gestart door: Merijn op wo, 22 okt 2008, 23:20:31

Titel: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: Merijn op wo, 22 okt 2008, 23:20:31
Weet iemand hier wat het gemiddelde verbruik is van een HH blok? (uiteraard bij normaal gebruik)
Tenminste, ik ga er even vanuit dat de 1.3 / 60pk welke in de Jetta 1 is geleverd, een HH is.  -naughty-
Titel: Re: Verbruik HH?
Bericht door: Serge op wo, 22 okt 2008, 23:21:24
1 op 12 ongeveer
Titel: Re: Verbruik HH?
Bericht door: Merijn op wo, 22 okt 2008, 23:23:24
Wow.. binnen de minuut! -wtf-
Wel jammer. Had iets zuiniger gehoopt, dan zou het (http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=lywetzllbrhdhet) een serieus alternatief zijn voor de Ibi.. -naughty-
Titel: Re: Verbruik HH?
Bericht door: Serge op wo, 22 okt 2008, 23:25:41
1 op 12 als je sportief rijdt . met de juiste afstelling is een 1 op 13 a 14 haalbaar als je normaal rijdt .
Titel: Re: Verbruik HH?
Bericht door: Merijn op wo, 22 okt 2008, 23:26:53
Ah, wordt al interessanter.   :)
Titel: Re: Verbruik HH?
Bericht door: Serge op wo, 22 okt 2008, 23:28:26
het zuinigste is een polo 2f met aau (1.0 monopoint) deze kan 1 op 16 halen
Titel: Re: Verbruik HH?
Bericht door: Dennis op wo, 22 okt 2008, 23:34:28
G40 ook wel hoor, met strak 110 op de teller naar Denemarken gaf 1:16,1.
Maar goed, gunstiger rijden kan haast niet.

Kijk eens bij de verbruiksstatistieken van Jaap's GL: hier (http://www.spritmonitor.de/en/detail/128337.html)
Titel: Re: Verbruik HH?
Bericht door: Merijn op wo, 22 okt 2008, 23:37:22
Hmm.. das wel weer een ander uiterste. Met de G40 haalde ik redelijk makkelijk 1 op 14 (gemengd gebruik), dus kan op zich best wel zuinig rijden. En heb de laatste tijd niet echt veel haast met de daily, dus snel hoeft t ook niet te gaan, als er maar fatsoenlijk 120 kan worden gereden die keren dat ik op de snelweg zit..
Titel: Re: Verbruik HH?
Bericht door: Jaap op do, 23 okt 2008, 10:33:35
Kijk eens bij de verbruiksstatistieken van Jaap's GL: hier (http://www.spritmonitor.de/en/detail/128337.html)

Hmm.. 4 tankbeurtjes.. en staat alweer 2 jaar stil..

niet echt representatief, want nooit als daily gebruikt..

maar de 1.0 AAU heb ik wel een tijdje bijgehouden: http://www.spritmonitor.de/en/detail/128340.html (http://www.spritmonitor.de/en/detail/128340.html)
Titel: Re: Verbruik HH?
Bericht door: RoelG op do, 23 okt 2008, 11:45:21
het zuinigste is een polo 2f met aau (1.0 monopoint) deze kan 1 op 16 halen

mijn 1f met 900cc red ik met 1 op 15,4 en dan rijd ik lekker door.
(zo ver als dat kan met deze hoeveelheid pk-tjes)
Titel: Re: Verbruik HH?
Bericht door: Merijn op do, 23 okt 2008, 11:51:29
Pff.. heb mezelf denk ik weer een onmogelijk doel gesteld, aangezien de reden dat ik dit vraag is dat ik de Ibi misschien eruit wil doen.  :)

Eisen voor een eventuele vervanger van de Ibiza:
- (bijna) Oldtimer (of in ieder geval lage vaste lasten);
- Roestvrij / goed onderhouden;
- minder dan 150.000 km;
- Moet "normaal" 120 kunnen halen, én laag verbruik.

Mijn "shortlist" tot nu toe:
* Golf / Jetta 1 (1.6D) -> Zuinig, maar traag. 120 haalbaar, maar pas na behoorlijk aandringen.
* Golf / Jetta 1 (1.5/1.3 benzine) -> Tsja, het verbruik hè...  -gert-
* Golf 2 (GTD) -> Zuinig, komt nog enigszins van z'n plek. Bijna oldtimer, maar zeldzaam? (gezien mijn eisenpakketje)

Iemand nog andere opties?  :D
De combinatie oude auto / LPG laat ik voorlopig buiten beschouwing. Heb een beetje twijfels over de betrouwbaarheid daarvan, of iemand moet me van het tegendeel kunnen overtuigen... 
Titel: Re: Verbruik HH?
Bericht door: Dennis op do, 23 okt 2008, 12:40:46
Golf/Jetta 2 met 1.3i NZ motor.
3 jaar lang mee gereden met altijd makkelijk 1:15, lange afstanden nog zuiniger.
Kost niks, makkelijk onderhoud, roest niet/amper, haalt de 170 op de teller.
Jetta heeft enorme kofferbak, en is 100kg zwaarder dan een 2F.
Maar koop wel eentje van oude mensen/stewardes, anders kun je eerst druk aan het sleutelen.
Titel: Re: Verbruik HH?
Bericht door: Jaap op do, 23 okt 2008, 14:40:42
En als je gelukt hebt, is het aankoop bedrag gelijk aan het verkoopbedrag :)

(maar dan moet je de gewone onderhoudskosten er niet bij tellen he? )
Titel: Re: Verbruik HH?
Bericht door: Michiel op do, 23 okt 2008, 14:50:29
Polo 2 steilheck met 1.6 16V; 1 op 16 met stukjes 200+ op de autobahn -nana-
Titel: Re: Verbruik HH?
Bericht door: Gert op do, 23 okt 2008, 14:50:43
Golf 1 GTD geen optie ? Zuinig en snel
Titel: Re: Verbruik HH?
Bericht door: Dennis op do, 23 okt 2008, 14:59:51
En als je gelukt hebt, is het aankoop bedrag gelijk aan het verkoopbedrag :)

(maar dan moet je de gewone onderhoudskosten er niet bij tellen he? )

gekocht voor 875, 3 jaar later en 243.000km op de teller verkocht voor 1000 euro.
Maar idd, ook wel het één en ander aan onderhoud uitgegeven.
Titel: Re: Verbruik HH?
Bericht door: Merijn op do, 23 okt 2008, 15:26:07
Golf 1 GTD geen optie ? Zuinig en snel
Zijn ook niet echt ruim verkrijgbaar volgens mij? Ben er in ieder geval nog niet veel tegengekomen, zeker niet die aan mijn voorwaarden voldoen. Maar dat is wel een optie ja! (al heeft een Jetta net ff wat meer ruimte.. achterbak van de Derby is toch ook al erg handig gebleken :D )
Titel: Re: Verbruik HH?
Bericht door: Gert op do, 23 okt 2008, 15:46:12
Zijn er ook Jetta 1 GTD's geweest ? Zo ja : zuinig , snel en superieure wegligging dmv de kofferbak
Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: Merijn op do, 23 okt 2008, 15:53:54
Geen idee eigenlijk... Tot nu toe alleen een Golf 2 GTD uit '85 gevonden die aan de eisen voldoet, maar die staat bij een autobedrijf waar ik m'n twijfels over heb.  -gert-
(heeft ook al tijden een polo 2 GT staan: Autobedrijf Reinders (http://www.autobedrijf-reinders.nl))
Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: Gert op do, 23 okt 2008, 16:35:15
Nog nooit slechte verhalen over Reinders zijn auto's gehoord .
Mijn ervaring > had m gebeld dat ik naar een auto wilde kijken en dat was geen probleem . Moest daar toch in de buurt zijn dus mooi te combineren . Belde 3 dagen later op dat ik in de buurt was en of hij er was .
Hij was aan het eten was het antwoord en ik moest later maar terugbellen .
Nam aan dat hij er wel was maar wilde niet antwoorden of hij er 30 minuten later ook nog zou zijn .
Terugbellen was het antwoord .
Ben maar niet langs gegaan  :D
Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: Koen op do, 23 okt 2008, 20:29:15
Mijn persoonlijke voorkeur:
Audi 100 type 44, daar dan zelf gas in laten bouwen. Offerte voor gasinbouw lag rond de €1300,- (hoeft geen G3 te zijn ivm geen belasting) en dan heb je een jaar of 2 garantie dacht ik.
Audi's zijn soms best redelijk qua prijs (in Duitsland, rentnerfahrzeug zoeken met alle boekjes afgestempeld) voor een (bijna-)belastingvrije.
Heb je iig:
- vermogen (de 75ps niet nemen dus)
- ruimte (avant's zie je echter zelden in goeie staat)
- zelden roest (verzinkt?)
- 5 cilinder
- stoere bak!
- hoge restwaarde (hier in NL worden ze voor veeeel meer aangeboden)

En voor €0,60 per liter mag hij dan best zuipen toch?

Of je neemt een grote Derby erbij:
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?lang=de&id=82613121&pageNumber=1&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.makeId=1900&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Car&segment=Car&maxFirstRegistrationDate=1985-12-31&siteId=GERMANY&features=FULL_SERVICE_HISTORY&negativeFeatures=EXPORT&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&customerIdsAsString=&tabNumber=2 (http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?lang=de&id=82613121&pageNumber=1&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.makeId=1900&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Car&segment=Car&maxFirstRegistrationDate=1985-12-31&siteId=GERMANY&features=FULL_SERVICE_HISTORY&negativeFeatures=EXPORT&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&customerIdsAsString=&tabNumber=2)

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?lang=de&id=82957373&pageNumber=1&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.makeId=1900&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Car&segment=Car&maxFirstRegistrationDate=1985-12-31&siteId=GERMANY&features=FULL_SERVICE_HISTORY&negativeFeatures=EXPORT&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&customerIdsAsString=&tabNumber=2 (http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?lang=de&id=82957373&pageNumber=1&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.makeId=1900&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Car&segment=Car&maxFirstRegistrationDate=1985-12-31&siteId=GERMANY&features=FULL_SERVICE_HISTORY&negativeFeatures=EXPORT&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&customerIdsAsString=&tabNumber=2)

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?lang=de&id=80488508&pageNumber=1&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.makeId=1900&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Car&segment=Car&maxFirstRegistrationDate=1985-12-31&siteId=GERMANY&features=FULL_SERVICE_HISTORY&negativeFeatures=EXPORT&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&customerIdsAsString=&tabNumber=2 (http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?lang=de&id=80488508&pageNumber=1&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.makeId=1900&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Car&segment=Car&maxFirstRegistrationDate=1985-12-31&siteId=GERMANY&features=FULL_SERVICE_HISTORY&negativeFeatures=EXPORT&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&customerIdsAsString=&tabNumber=2)
Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: Jaap op do, 23 okt 2008, 22:35:43
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=71229556&__lp=1&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.makeId=1900&makeModelVariant1.modelId=5&makeModelVariant1.modelDescription=quattro&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Car&segment=Car&maxFirstRegistrationDate=1985-12-31&siteId=GERMANY&negativeFeatures=EXPORT&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&customerIdsAsString=&lang=de&pageNumber=1 (http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=71229556&__lp=1&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.makeId=1900&makeModelVariant1.modelId=5&makeModelVariant1.modelDescription=quattro&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Car&segment=Car&maxFirstRegistrationDate=1985-12-31&siteId=GERMANY&negativeFeatures=EXPORT&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&customerIdsAsString=&lang=de&pageNumber=1)

sorry, maar 't scheelt maar 1 nummertje ( typ 85 :) )
check vervolgens:
1) Interier
2) kofferbak
3) onder de motorkap

Tja.. je bent niet zo stoer ( model heftig ondergewaardeerd ), betaalt nog 2 jaar belasting (ofzoiets), maar je rijdt een zgan auto voor weinagh..



PS: check even bij de foto's.. zie ik daar een 'shorty-sporty' in geel?
Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: Merijn op vr, 24 okt 2008, 01:26:46
Zitten wel paar interessante wagens bij idd.  :) Was zelf tegen deze aangelopen: KLIK (http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=bxku1sgtvjmw)

Maar hier mensen ervaring met achteraf gas inbouw bij zo'n oudje?  Blijft dat allemaal heel? -dunno-
Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: Gekke Gerrit op vr, 24 okt 2008, 01:40:23
Daar zou ik helemáál niet bang voor zijn, als je tenminste wel even rondneust wat een betrouwbaar en goed adres is voor inbouw. Zeker als je een LPi-systeem kunt krijgen (liefst natuurlijk ook nog met onderbouw-tank) van bijvoorbeeld Prins rijd je echt in een grote Panda (je lacht iedereen uit). Denk wel dat je voor een goede gas-installatie toch wel op € 1500 minimaal (G2) inbouwkosten moet rekenen, maar die heb je er natuurlijk met een vloek en een zucht uit?! Zeker als je een belastingvrije weet te scoren!
Ik ben wel benieuwd óf het gaat gebeuren en wat het dan wordt?!
Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: Mark op vr, 24 okt 2008, 02:39:08
Ondertussen is hier de prijs voor een liter benzine in 2 weken van $1.27 weer onder de één dollar grens geschoten met $0.999/ltr  :D
Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: rekordc op vr, 24 okt 2008, 09:07:13
Gasinbouw kun je zelf ook doen is een stuk goedkoper. Inbouwen via een ander forum de volgende prijzen gevonden, alles nieuw ongeveer 800 euro. Gebruikte set 400 euro, ex rdw kosten +/- 45 euro.

Veel problemen verwacht ik niet, als je toch problemen krijgt zijn het de kleppen (kop). Als je een 1.0 neemt kun je hier op het forum waarschijnlijk genoeg koppen krijgen want volgens mij trekt iedereen meteen die 1.0 eruit.......

Rekordc
Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: Gert op vr, 24 okt 2008, 09:16:03
Ondertussen is hier de prijs voor een liter benzine in 2 weken van $1.27 weer onder de één dollar grens geschoten met $0.999/ltr  :D


Heren mods : geef deze meneer een ban met zijn stemmingmakerij  -wanker-

 -klappen-
Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: Mark op vr, 24 okt 2008, 09:19:37
Gasinbouw kun je zelf ook doen is een stuk goedkoper. Inbouwen via een ander forum de volgende prijzen gevonden, alles nieuw ongeveer 800 euro. Gebruikte set 400 euro, ex rdw kosten +/- 45 euro.

Veel problemen verwacht ik niet, als je toch problemen krijgt zijn het de kleppen (kop). Als je een 1.0 neemt kun je hier op het forum waarschijnlijk genoeg koppen krijgen want volgens mij trekt iedereen meteen die 1.0 eruit.......

Rekordc

 withstupid

Heb 4 jaar in een Volvo 440 op gas gereden, voor 't dagelijks.
Vorige eigenaar had een paar maand voor ie hem verkocht de kop laten reviseren.
4 jaar later was de kop nog steeds niet aan revisie toe.....de carrosserie echter wel  :) (duct tape rules  :D)



 -moon-  @ Gert
Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: RoelG op vr, 24 okt 2008, 09:40:08
volgens mij mag gasinbouw zelf niet meer.
Dit moet tegenwoordig door een erkend bedrijf worden gedaan.
(vroegah ging dat natuurlijk anders  :D :D )
Het gasinbouwbedrijf mag dan jouw auto omschrijven naar gas.
Particulier kun je dit, zo ver ik weet, niet meer doen.

Begreep twee weken geleden van een sloper dat hij zelfs de gebruikte gastanks enz officieel niet meer mag verkopen.

(correct me if i'm wrong)
Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: rekordc op vr, 24 okt 2008, 10:30:28
Zelf inbouw mag nog steeds zover ik weet, hij moet daarna RDW gekeurd worden. Gebruikte tanken van een sloop zijn meestal ook te oud.



Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: Merijn op vr, 24 okt 2008, 10:41:30
Zelf inbouw wordt hem dan sowieso niet. Dat soort geintjes ga ik me niet aanhalen.  -gert-
Zal wel eens wat rond gaan vragen wat zoiets kost. Las net al ergens dat een G3 in ieder geval pas vanaf bouwjaar 2000 en verder ofzo zou kunnen, dus dan moet t in ieder geval een belastingvrije wagen worden om voordeel te hebben.
Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: RoelG op vr, 24 okt 2008, 11:13:25
G3 kan vanaf 1994 voor motoren met een bepaald europeesch keurmerk (dus niet elke auto vanaf 1994).
Iets ouder dan 2000 kan dus wel, maar inbouwen is dik twee keer zo duur en levert je bij een oldtimer nu niet echt veel kostenbesparing op je wegenbelasting op.
Volgens mij had mijn broer nog een adresje die het goed deden voor 800,- Moet dan wel een oudere auto zijn. Als computergestuurd dan wordt het alweer duurder.
Kan wel eens navragen als je geinteresseerd bent.
Houd er rekening mee dat niet alle motoren geschikt zijn voor gas. Goed navragen bij de installateur helpt.
Belangrijk punt zijn ook de geharde kleppen. Als die er niet in zitten heb je er mogelijk niet lang plezier van heb ik me laten vertellen

Gr. Roel
Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: Dennis op vr, 24 okt 2008, 15:43:15
Volgens mij gaat het juist om de klepZITTINGEN, of zit ik fout?
Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: martijn op vr, 24 okt 2008, 17:13:18
nee, dat heb je goed.  Vooral de oudere auto's hebben af fabriek geen geharde klepzittingen.

Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: Pieter op vr, 24 okt 2008, 17:21:27
G3 is vanaf 1997 op de meeste auto's op gas toegevoegt
Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: mark2fpolo op vr, 24 okt 2008, 17:50:50
GTD heeft snel last van kopscheuren..

Maar merijn, mijn golfje loopt echt wel makkelijk 120 hoor.. Heb hem een keer geplankt en toen kwam ik op de navi op 155 uit dus 120 is echt wel goed haalbaar.. Maar ik vind persoonlijk het lekkerst rijden zo tussen de 110 en 120 in.. Wel luisteren he :P

Ben vandaag met een golf 2 automaat diesel naar belgie op en neer geweest en dat rijd echt wel prima in de d stand wel iets pittiger als in de E stand.. Maar met inhalen en wegtrekken bij stoplichten geen last van knipperende of toeterende mensen achter je..
Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: Merijn op vr, 24 okt 2008, 19:23:07
Maar merijn, mijn golfje loopt echt wel makkelijk 120 hoor.. Heb hem een keer geplankt en toen kwam ik op de navi op 155 uit dus 120 is echt wel goed haalbaar.. Maar ik vind persoonlijk het lekkerst rijden zo tussen de 110 en 120 in.. Wel luisteren he :P
Was niet alleen jou info, heb ook op wat andere plekken aan t rondvragen geweest..  Op Volksforum werd nogal dramatisch gedaan over (het gebrek aan) de snelheid, maar waarheid zal dan wel ergens in t midden zitten.  ;)
Wanneer kan ik een keer in die Golf van jou proefrijden?  :D
Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: Jaap op vr, 24 okt 2008, 23:18:15
Doe een keer een rondje in de Giesel ( als ik m weer vertrouw ).. Diesel sloom?  -moon-
Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: Merijn op vr, 24 okt 2008, 23:51:21
Mja, das toch niet echt meer een 'stock' diesel te noemen..  :)
De buren zien me aankomen.. Kan best met ze worden, maar denk dat ze na een week wel aan de deur staan... elke ochtend om half 8 zoiets tot leven wekken vinden ze vast niet leuk.   -uitlachen- -naughty-
Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: Pierre op vr, 24 okt 2008, 23:56:09
half 8 is nog vroeg  :)  telt kwart voor 7 ook nog mee dan gaat mijn vrouwtje weg  :P  helaas zonder pretpijpje maar toch  :D ze weet het gaspedaal toch echt wel te vinden  :D
Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: Jaap op za, 25 okt 2008, 09:18:26
Tja,. ik HEB een andere uitlaatdemper liggen.. moet er alleen nog onder  -boehoe-
Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: Serge op za, 25 okt 2008, 16:48:53
Volgens mij gaat het juist om de klepZITTINGEN, of zit ik fout?

nee je zit goed  -thumbsup-  de polo sleeptuimelaarkoppen hebben zachte klepzetels en de hydrau koppen hebben harde zetels dus daar kan wel gas op
Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: Merijn op do, 30 okt 2008, 00:13:50
Iemand een mening over deze witte slee? KLIK (http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/att_occlist.details?p_spr_id=134931754&p_type_lijst=RL&o_id=5503109)
Wel aan de prijzige kant, maar lage km stand en een leuke 5 cilinder met injectie (oudere types hebben carb)...




Ow, @ Mod: misschien dat dit topic ergens anders beter op z'n plaats is. Gaat allang niet meer over het verbruik van een HH.  -gert-
Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: Gekke Gerrit op do, 30 okt 2008, 02:10:05
Schitterende auto!  -love-

Inderdaad wel aan de prijs, maar nu deze bakken belastingvrij worden/zijn zie je de handel erin ontstaan... Gas erin en direct laten taxeren, dan krijg je in ieder geval niet de kous op de kop?! Hangt natuurlijk allemaal af van wat je te besteden hebt, maar ik zou dit wel duidelijk verkiezen boven een Ibiza?! -gert-
Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: Koen op do, 30 okt 2008, 07:36:08
Iemand een mening over deze witte slee? KLIK (http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/att_occlist.details?p_spr_id=134931754&p_type_lijst=RL&o_id=5503109)
Wel aan de prijzige kant, maar lage km stand en een leuke 5 cilinder met injectie (oudere types hebben carb)...

Ik vinnum nogal duur. Gasinbouw in zo'n slagschip werd mij geoffreerd voor een €1300,-. Was een erkend inbouwstation. Heb je dus wel een 'ouderwetse' gasinstallatie, maar wel nieuw en met garantie. Maar who cares? Lever lekker 10% (bij wijze van spreken) in van 136pk, is hij dan langzaam?
Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: Gert op do, 30 okt 2008, 08:16:19
In een golfje niet maar in deze een heel stuk . 136 PK is al niet ruimbemeten voor een auto van dit gewicht .
Leuk om mee te cruisen
Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: martijn op do, 30 okt 2008, 08:17:06
Iemand een mening over deze witte slee? KLIK (http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/att_occlist.details?p_spr_id=134931754&p_type_lijst=RL&o_id=5503109)
Wel aan de prijzige kant, maar lage km stand en een leuke 5 cilinder met injectie (oudere types hebben carb)...




Ow, @ Mod: misschien dat dit topic ergens anders beter op z'n plaats is. Gaat allang niet meer over het verbruik van een HH.  -gert-

Dit is wel K-jetronic injectie.. Niet het meest onderhoudsvriendelijke systeem. Zeker als je gas in gaat bouwen kan je dat net zo goed doen bij een ouderwetse carburateur.
Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: Merijn op do, 30 okt 2008, 08:55:50
Dit is wel K-jetronic injectie.. Niet het meest onderhoudsvriendelijke systeem.
Hmm.. ergens meer info? Niet meest onderhoudsvriendelijk als in "gaat vaak kapot" = duur? Want das dus net niet de bedoeling.  -gert-

En met zo'n wagen een sprintje winnen hoeft van mij ook niet zo nodig. Van wat ik aan prestaties zag, zit hij ergens tussen de 10 en 12 sec. naar de honderd: rap zat.
Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: martijn op do, 30 okt 2008, 09:10:03
Het werkt prima hoor -ja-, maar het is een mechanische injectie met een brandstofverdeler en apart koudestartsysteem, vollast/deellast schakelaars, bimetaaltjes etc. Vrij complex qua bouwwijze. De druk moet constant blijven (5-6 bar) door de brandstofpomp en drukaccumulator.. Ga zo maar door.  1 foutje in heel de keten en dat kan je heel wat zoekwerk/geld kosten. Info over het systeem;
http://www.porsche924-944.nl/924/KJetronic.pdf (http://www.porsche924-944.nl/924/KJetronic.pdf)

Het gaat niet heel vaak stuk, maar het kan een "pain in te ass" zijn. Dit zelfde systeem zat ook op de eerste types GTI. Bij een oudere auto zou ik liever een simpele carb hebben. Qua onderdelen veel minder complex en qua risico op falen ook veiliger. Vooral bij een oudere auto zou ik liever een motor hebben met simpele techniek.
Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: Sjon op do, 30 okt 2008, 09:28:33
@Merijn: dude_lange & ik zijn nog steeds bezig om z'n 924 koudestartprobleem te lokaliseren -wanker-
(oke: wel heel erg parttime, aangezien dude weinig aanwezig is in de schuur)
Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: Gekke Gerrit op vr, 31 okt 2008, 01:05:05
K-Jetronic inderdaad ook heel veel geleverd in de VW Golf I (EV/EG-motor).
In een ander topic heb ik een link gegeven voor gas-inbouw dmv Megasquirt, benoemde specifiek K-Jetronic als motoren waar deze installatie op getest is en ideaal voor is?!
Ik zou er niet bang voor zijn, ken ook gevallen van 25+ auto's met carb waarvoor geen carb('s/delen) meer te krijgen/vinden zijn...
Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: martijn op vr, 31 okt 2008, 08:25:06
Binnen de VAG groep is het verkrijgen van onderdelen van de carburateurs geen probleem.

De K-jetronic staat wel bekend om zijn complexiteit en daarmee lastig te bepalen waar de oorzaak van een probleem ligt. Een vriend van mij heeft daarom laatst zijn 1.8 motor (EV) vervangen door een monopoint injectieblok, omdat zijn zusje er elke keer weer problemen mee had.

Als het werkt is het een prima systeem. Ach, dat is eigenlijk altijd zo bij oude auto's ;) -uitlachen- :D :D ONderhoudshistorie is belangrijker om te weten
Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: Merijn op vr, 31 okt 2008, 09:54:49
In een ander topic heb ik een link gegeven voor gas-inbouw dmv Megasquirt, benoemde specifiek K-Jetronic als motoren waar deze installatie op getest is en ideaal voor is?!
Had ik gezien, en zojuist een mailtje de deur uitgedaan met wat vragen.
Denk dat ik morgenochtend even bij die witte ga kijken. Bedrijf waar hij staat heeft nog een aantal interessante auto's, dus gewoon even neuzen.  :)
Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: Merijn op vr, 31 okt 2008, 21:49:50
Had ik gezien, en zojuist een mailtje de deur uitgedaan met wat vragen.
Snelle reactie:

Citaat van: BS AutoTune
Ha Merijn,
Nee hoor, ik bouw ook volledige installaties in. Ik heb toevallig net
een Audi A6 uit 1994 omgebouwd. Deze liep op KE-jettronic. een vrij
zware auto voor die motor (2,3 liter 5 cilinder). De grote grap was dat
ze op LPG vlotter liep dan op benzine (is vaak het geval). De K-jet is
een erg gevoelig systeem. Een gasmengstuk is not-done op deze motor. Je
zal backfires krijgen. Op een L-jet zou je een "regulier" LPG injectie
systeem kunnen zetten, MAAR... Deze zal alle fouten van het benzine
systeem overnemen. En bij auto's op die leeftijd is het vaak een drama.
Mijn systeem werkt autonoom en heeft daar geen last van.

De complete inbouw is redelijk speciaal en is vergelijkbaar met een G3
installatie met een beetje extra. Hou rekening met een 3000 euro. Dat is
een ruime schatting.

Ik hoor graag van je, kom anders eens langs in Beneden Leeuwen. Dan kan
je op mijn demo-boardje zien wat het nou precies is. Ik heb de meeste
zaterdagen de deuren open voor klanten (doordeweeks niet, anders komen
de auto's van mijn klanten nooit af...).

Mocht je meer vragen hebben, dan hoor ik het graag.

Groeten,
Jeroen Bosma

3000 euro gaat me toch wel wat te ver..  -gert-
Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: Gekke Gerrit op vr, 31 okt 2008, 22:06:19
Dat moet je tegen hém zeggen?! -gert- :D
Tja, een standaard-systeem kost je al snel (vanaf) € 1500, een op maat gemaakt systeem zal niet snel onder de € 2250 zitten. Gezien zijn snelle respons, en zijn manier van formuleren zou je 'm toch wel tot die € 2250 moeten kunnen afdingen?!
Het feit dat hij aangeeft zelf net een Audi met precies dezelfde motor (toch?) als jouw beoogde potentiële slee te hebben gedaan geeft je meteen een mooi argument dat-ie aan research/afstellen niet veel tijd kwijt zal zijn?! -dunno-

Wil je het écht low-budget, kies dan inderdaad voor een carb-auto, en koop een zelfbouw-systeem van rond de € 600. Ben je wel enige tijd zoet met inbouwen, moet je zélf afstellen, laten keuren bij RDW (die extra kritisch zijn over zelfbouw), en zit je uiteindelijk met betrouwbaarheid en de vraag wie je daarvoor verantwoordelijk kunt houden (jezelf)? Met voldoende zelfvertrouwen is de laatste keus natuurlijk voldoende, alle beetjes extra zekerheid kun je kopen, maar kosten geld... -ja-
Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: Merijn op za, 01 nov 2008, 01:10:52
Gezien mijn geweldig technische achtergrond ( -wanker-) zie ik t niet zitten om met een brandstofsysteem te gaan lopen klooien. Laat ik dan liever aan de wat meer geleerde mensen onder ons over.  -uitlachen-

Grootste punt is dat ik ook vooral zelf er nog niet uit ben wat t moet worden. Alle opties kosten geld, moet alleen nog bedenken welke ik wil en hoeveel ik er voor over heb.  -gert- Ibi is een betrouwbare, comfortabele en snelle daily, maar gooi daarme grof gerekend minimaal zo'n 100 euro per maand 'over de balk' zonder ook maar een meter te rijden. Mijn economische achtergrond zegt dan dat dat efficiënter moet kunnen. (die 100 euro stop ik liever in de Derby   -naughty-)
Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: RoelG op za, 01 nov 2008, 17:19:21
stel jezelf vooral de vraag hoe veel je bij moet investeren.

De 100 is wegenbelasting neem ik aan
Als de nieuwe geen wegenbelasting kost (mooiste situatie) dan ben je als je 3000 extra investeert toch echt 30 maanden aan het 'afschrijven'.
Bij een overstap van diesel naar gas levert dat dan ook nog per km winst op.

Op zich allemaal best eenvoudig te berekenen, ik stelde mezelf daarbij de vraag hoeveel ik bereid was om te investeren (dwz. hoe lang was ik bereid om te wachten tot het me geld ging opleveren)

Hieruit kwam een bedrag. Vandaar kun je gaan kijken wat je mogelijkheden zijn met dat investeringsbedrag.
Als het na een half jaar namelijk al geld op moet gaan leveren zijn je keuzes nogal beperkt.

Wil de formule wel eens in excel knallen als je dat wilt, maar het lijkt me op zich niet zo'n probleem om dit zo te berekenen.

Succes met de keuzes in ieder geval  -thumbsup-
Blijft altijd lastig



Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: Merijn op za, 01 nov 2008, 18:09:09
Tja, ik reken nu gewoon heel simpel wat de Ibi kost en wat een Audi / Jetta zou kosten. Daarbij uitgaande van de vaste kosten + een jaarkilometrage/verbruik. Als ik de prijzen zo bekijk, zou ik bij diverse opties met een investering van 0 weg moeten kunnen komen en is het van begin af aan "winst".  :D

Van wat ik tot nu toe heb gerekend, levert een Golf / Jetta 1 diesel de grootste besparing op, aangezien daar geen extra kosten (LPG inbouw) bijkomen. Plus dat ze redelijk vriendelijk geprijst zijn, t.o.v. wat ik verwacht terug te kunnen vangen van de Ibi.
Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: Merijn op zo, 02 nov 2008, 18:24:42
Weer stof tot nadenken.. Vanmiddag even een stukje getoerd in een Golf 1 diesel (thnx Mark! Was gezellig. -thumbsup-) en dat voldoet voor mijn woon-werk afstand naar mijn idee prima. Langere ritten zal misschien iets minder zijn, maar zo heel vaak komt dat toch niet meer voor...

Twijfel is dan alleen nog tussen Golf of Jetta. Jetta: meer ruimte, Golf: ruimer aanbod... Heb van beide een mooi exemplaar zien staan, met elk zo z'n plus en minpuntjes, maar eerst eens kijken of ik de Ibi kwijt kan raken.  -wanker-
Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: Koen op wo, 05 nov 2008, 11:38:03
Klassiek&Techniek heeft toevallig een artikeltje over de Audi 100 (type44) deze maand.
Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: Merijn op wo, 05 nov 2008, 12:08:27
Ah, moet vanmiddag toch bij de boekhandel cq postkantoor zijn, gelijk ff checken.  -thumbsup-
Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: Gekke Gerrit op do, 25 dec 2008, 00:45:28
Hee Skoot, hoe vordert het met het zoeken naar een alternatieve daily? Ik ben ook een beetje om me heen aan het kijken...
Ik had een paar dagen terug een zeer gunstig geprijsde VW Passat 3B Variant 2.3 V5 Highline Automaat gezien, die het vanwege de griep niet is geworden (prijs was zo sterk dat de auto na 2 dagen ook weg was, en dat zegt wel iets in deze tijd?).
Loop nu mogelijk weer tegen de oude liefde van Iris en mijzelf aan, en ben wel benieuwd of het wat gaat worden... -naughty-
Overigens, automaat rijden is heerlijk, maar als je per se moet ben je wel behoorlijk beperkt als je op zoek bent?! -wanker- -boehoe-

Tell me what you think?  -love-

Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: Merijn op do, 25 dec 2008, 00:53:06
Nog weinig nieuws vanaf deze kant. Ibi staat al wel op diverse fora en Speurders te koop, maar nog weinig reactie.  -wanker-
(ja, eentje.. die wilde ruilen met z'n Golf 3 VR6... Wat ik dan op belasting bespaar, ben ik dubbel kwijt aan brandstof.  -gert- )

Zit nog steeds heel erg in twijfel. Jetta 1 / Audi 80 diesel staan hoog op m'n lijstje of toch een wat jongere auto met G3 installatie.. Maar goed, punt 1 is om een koper te vinden voor de Ibi, daarna kan/ga ik pas op zoek naar iets anders. 

Audi van de plaatjes ben ik niet zo weg van.. Misschien omdat t een Avant is? -dunno-
Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: Gekke Gerrit op do, 25 dec 2008, 00:59:42
Daar ben ik dan wel weer van, ja... -ja-
Toch mijn moeder eens vragen of er niet toch nog ergens een beetje aannemersbloed door mijn aderen stroomt? :D
Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: martijn op vr, 26 dec 2008, 13:23:37
Nog weinig nieuws vanaf deze kant. Ibi staat al wel op diverse fora en Speurders te koop, maar nog weinig reactie.  -wanker-
(ja, eentje.. die wilde ruilen met z'n Golf 3 VR6... Wat ik dan op belasting bespaar, ben ik dubbel kwijt aan brandstof.  -gert- )

Ik heb de golf ook te koop, komt bar weinig reactie op idd. Er zijn toch weinig mensen via particulieren op zoek naar een auto.. De dealers en handelaren zijn nu ook bereid om de prijzen flink omlaag te gooien (helaas)...
Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: RoelG op vr, 26 dec 2008, 13:34:18
op marktplaats staat zo'n avant voor 850,-
rijdt heerlijk., Mijn broer heeft er ook een
over anderhalf jaar belastingvrij en nu alvast omgebouwd naar gas.
Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: Serge op vr, 26 dec 2008, 13:54:25
neem dan wel een 200 avant turbo quatro
Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: RoelG op vr, 26 dec 2008, 13:55:26
neem dan wel een 200 avant turbo quatro

dr is altijd baas boven baas.

als daily voldoet een 100 avant prima. past lekker veel in.
alleen jammer dat je nog anderhalf jaar 100 euro per maand wegenbelasting moet betalen....
Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: Gekke Gerrit op vr, 26 dec 2008, 14:09:13
neem dan wel een 200 avant turbo quatro

Nee dank je! Niet alleen vind ik de 200 beduidend minder mooi (patseriger) dan de 100, maar bovendien hebben we een 100 Avant Turbo gehad (met exact dezelfde motor), en dat was net iets teveel van het goede. Met name ook het feit dat de motorruimte echt tot op het laatste vierkante centimetertje volgebouwd was was erg vervelend met onderhoud...! Laat staan het Quattro-onderstel: stel dat je daar onderhoud aan moet laten plegen? -2cents-
De 165 paardekrachten waren ook meer dan voor Iris goed was?! -naughty- -ja-

@RoelG: die van marktplaats is een CC (dus minder luxe), minder gemotoriseerd (90Pk is niet veel bij een auto van 1300 kg?), en is van een jaar later... Maar bovendien, het is een handgeschakelde, en dat gaat voor Iris niet werken?! Daarnaast heb ik het idee dat 'die van mij' er nog beter aan toe is, er in ieder geval mooier uit ziet?! Sowieso veel mooiere kleur, vind ik?
Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: Merijn op vr, 26 dec 2008, 14:17:19
Had zelf deze gevonden: Speurders (http://www.speurders.nl/favorieten/audi-100-cs-diesel-1982-44563016.html).
Ziet er op t plaatje best goed uit, alleen jammer van de deuk. En zal ook wel niet de vlotste zijn qua motor, maar wel een lekkere reiswagen denk ik.
Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: Serge op vr, 26 dec 2008, 14:17:29
audi 90 met js motor is ook al leuk .op 1100 kg
Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: Serge op vr, 26 dec 2008, 14:19:48
en daarbij de 100 had de meest waardeloze ophanging .te slappe veren en schokkers.tevens te dunne stabilisator stangen
Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: Gekke Gerrit op vr, 26 dec 2008, 14:22:35
Had zelf deze gevonden: Speurders (http://www.speurders.nl/favorieten/audi-100-cs-diesel-1982-44563016.html).

Fraaie auto idd. Lijkt me een heerlijke reiswagen?! De deuk is jammer, maar zou me niet tegenhouden. Van de prijs moet m.i. nog wel iets af kunnen, zeker in deze tijd?

audi 90 met js motor is ook al leuk .op 1100 kg

Tja, vanaf welk bouwjaar? En eerlijk gezegd vind ik de 90 toch vooral een geupgrade 80. Niets mis mee, en ik vind met name jouw uitvoering erg leuk, maar als familieauto gaat-ie bij ons even niet meer voldoen (te klein)  -gert-...
Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: Serge op vr, 26 dec 2008, 14:49:26
joh ,jij heb iets meer als 1 kind . alhoewel in de jaren 80 was deze auto nog afdoende voor een gezin met 2 kinderen . maarja de vrouwen willen zoveel zooi meeslepen he  :)
Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: Gekke Gerrit op vr, 26 dec 2008, 15:29:27
Hahaha! :D
Tja, vroeger... Toen we nog zonder airco 3 welen door Frankrijk trokken?! :D
Maareh, toen hadden we ook nog niet van de verplichte (en brede) kinderzitjes?
En overigens, een hond (maatje klein kalf) helpt hier ook niet in mee...
Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: Serge op vr, 26 dec 2008, 15:47:10
honden moet je bij de chionees inleveren ,heb jij weer gratis sate  :D
Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: Gekke Gerrit op vr, 26 dec 2008, 16:05:55
Ben allergisch voor pinda's, lul! :D
Titel: Re: Verbruik HH? / vervanger voor de Ibi
Bericht door: Serge op vr, 26 dec 2008, 16:13:36
 :D