Even voor die gene die met hetzelfde idee zaten/zitten.
Van de week een sloop blok en bak opgehaald bij de 3L specialist bij mij in de buurt.
Puur om even nader te bestuderen voordat ik over ga op de aanschaf van een goede donor lupo 3L.
Qua breedte zal het prima gaan er is tenslotte 1 cilinder minder. Het verschil wordt gecompenseerd door een bredere bakhelft (koppelingshuisdeel).
Hier is te zien dat het een vrij hoog blok is. Ter vergelijking, dit blok is 74cm vanaf carterpan en een 1.6 16V is 6cm lager.
Boutpatroon voor eventueel voorste motorsteun. De boveste 2 gaten komen ook helaas (op 2mm na) niet overeen met een standaard polo 86(c) motorsteun. Plus dat je hier nog een waterpomp hebt zitten.
De versnellingsbak van een 3L is ook een 085 bak. Met enkele aanpassingen zo is de koppelingshevel korter en waar de kabel in valt staat schuin. De mogelijkheid om een baksteun te monteren is er niet. Dus zou je die al op de bouten moeten monteren waarmee de 2 helften aan elkaar gebout zitten. En zoals je kunt zien zit de startmotor aan de voorkant.
Verschil tussen plaat van 3L blok en polo 86(c) 5 bak. De bovenste 2 bouten komen ook niet overeen met elkaar.
Koppelingshuis van lupo 3L bak.
Als dit blok in een polo 86(c) moet komen zou je (denk ik) een bult op je motorkap moeten maken en alle motorsteunen aanpassen zodat het blok wat lager komt te liggen. Helaas zit je dan wel weer met de bodemspeling.
Het blok ligt net als een smallblok voorovergekanteld in de lupo. In- en uitlaat zitten aan de achterkant.