Auteur Topic: Ontstekingsprobleem bij PY (G40) motor  (gelezen 5021 keer)

Offline Polow

  • Non-Register lid
  • Berichten: 209
  • Geslacht: Man
Ontstekingsprobleem bij PY (G40) motor
« Gepost op: do, 27 nov 2008, 11:38:39 »
Sinds kort start de G40 motor niet meer. Na onderzoek blijkt dat er geen onsteking zit op de bougies.

Getest met bougie tg metaal te houden en terwijl te starten.

Wat kan dit zijn?

Kan het zijn dat de digifant kapot is? Hoe kan ik deze eventueel testen of deze nog werkt ja dan neen?
Der Polo(w)fahrer

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Ontstekingsprobleem bij PY (G40) motor
« Reactie #1 Gepost op: do, 27 nov 2008, 12:35:05 »
kijk eens of de bobine wel wordt aangestuurd, zoniet, hall sensors gaan ook veel stuk die zou ik eerst testen (meende dat serge deze dagen nog een post had over hoeveel waar te meten)
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Ontstekingsprobleem bij PY (G40) motor
« Reactie #2 Gepost op: do, 27 nov 2008, 12:39:23 »
Heb dat (of vergelijkbaar) 1 maanden geleden gehad (ook PY/G40). Eind van de middag weg naar werk: niks aan de hand. Volgende ochtend (12 uur later) wilde ik terug naar huis: motor helemaal dood. ANWB/WW erbij: bleek bobine kapot te zijn. WW-man had er nog twee(!) van juiste type in z'n auto (zijn redelijk universeel zei hij. Heeft 'm terplekke gemonteerd, en auto startte weerd irect. Moest voor het onderdeel ± 90,-- EUR betalen.

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Ontstekingsprobleem bij PY (G40) motor
« Reactie #3 Gepost op: do, 27 nov 2008, 13:13:41 »
Heb ook al eens een kapotte bobine gehad. 1 van beide spoelen was stuk (primair of secundair). Hier kwam ik na wat speurwerk achter.
Nieuwe gehaald: starten->lopen..

Doet de toerenteller wel wat tijdens het starten?

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Ontstekingsprobleem bij PY (G40) motor
« Reactie #4 Gepost op: do, 27 nov 2008, 13:23:34 »
En kijk even in Haynes Service and Repair Manual (If your car won't start)
Link voor inzien en/of dowloaden: http://www.polo86c.nl/smf/index.php/topic,4924.msg207844.html#msg207844

Offline Polow

  • Non-Register lid
  • Berichten: 209
  • Geslacht: Man
Re: Ontstekingsprobleem bij PY (G40) motor
« Reactie #5 Gepost op: do, 27 nov 2008, 16:43:58 »
kijk eens of de bobine wel wordt aangestuurd, zoniet, hall sensors gaan ook veel stuk die zou ik eerst testen (meende dat serge deze dagen nog een post had over hoeveel waar te meten)

bobijn reeds vervangen, zonder resultaat. Dus misschien eens hall sensor vervangen... vind dat deze nogal los op de delco staat. Misschien daardoor slecht contact ofzo.

Kan iemand mij die waarde bezorgen dat deze hallsensor moet geven?

thanks voor de reacties.

Kan er mij iemand vertellen hoe ik kan zien of een digifant kapot is of kan je niet zien of testen?
Der Polo(w)fahrer

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Ontstekingsprobleem bij PY (G40) motor
« Reactie #6 Gepost op: do, 27 nov 2008, 17:03:12 »
Doet de toerenteller wel wat tijdens het starten?

 -dunno-

Offline Polow

  • Non-Register lid
  • Berichten: 209
  • Geslacht: Man
Re: Ontstekingsprobleem bij PY (G40) motor
« Reactie #7 Gepost op: do, 27 nov 2008, 17:04:20 »
-dunno-

steekt een dashbord in van een polo1, toerenteller is nog niet aangesloten. Dus kan het nog niet bevestigen/weerleggen.
Der Polo(w)fahrer

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Ontstekingsprobleem bij PY (G40) motor
« Reactie #8 Gepost op: do, 27 nov 2008, 17:29:19 »
Toch eens kijken in Haynes Manual http://www.polo86c.nl/smf/index.php/topic,4924.msg207844.html#msg207844 ? Geeft op pag. 87 e.v. uitleg hoe je in acht stappen ontsteking moet testen en of ECU al dan niet de oorzaak is van ontstekingsprobleem.

Offline Polow

  • Non-Register lid
  • Berichten: 209
  • Geslacht: Man
Re: Ontstekingsprobleem bij PY (G40) motor
« Reactie #9 Gepost op: do, 27 nov 2008, 20:16:52 »
morgen nekeer rustig wa vertalen, want mijn engels is nie vant beste...

weet er al iemand hoeveel stroom er op diene hallgever/bobijn moet zitten?
Der Polo(w)fahrer

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Ontstekingsprobleem bij PY (G40) motor
« Reactie #10 Gepost op: do, 27 nov 2008, 21:57:57 »
Hall-sensor testen:
Bij ingeschakeld contact moet er op de buitenste pennen van de halgeverstekker minimaal 10V staan.
Met aangesloten stekker kun je eventueel meten of er tussen de middelste en de bruin/witte draden een wisselende spanning staat tijdens het starten (rubbertje van de stekker trekken)
Zo ja, dan zal de hall-gever het wel doen.

Bobine doormeten:
Contact uit, stekkers van bobine halen, dekseltje bovenop openklappen.
Op deksel staan een 1 en 15. Hiertussen weerstand meten moet 0,5...0,7 ohm geven.
Tussen 15 en de pen waarop de kabel naar de verdeler komt weerstand meten: dit moet 3...4 kilo-ohm zijn.
Klopt 1 van de 2 waarden niet: probeer eens een andere bobine  ;)

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Ontstekingsprobleem bij PY (G40) motor
« Reactie #11 Gepost op: vr, 28 nov 2008, 18:52:56 »
hoeveel topics hebben we hier ondertussen van .............................
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Polow

  • Non-Register lid
  • Berichten: 209
  • Geslacht: Man
Re: Ontstekingsprobleem bij PY (G40) motor
« Reactie #12 Gepost op: zo, 30 nov 2008, 14:41:23 »
Hall-sensor testen:
Bij ingeschakeld contact moet er op de buitenste pennen van de halgeverstekker minimaal 10V staan.
Met aangesloten stekker kun je eventueel meten of er tussen de middelste en de bruin/witte draden een wisselende spanning staat tijdens het starten (rubbertje van de stekker trekken)
Zo ja, dan zal de hall-gever het wel doen.


Van de 3 draden op de hallgever, geeft er maar 1 contact. Hall gever waarschijnlijk dan wel stuk.
Kan je dit apart verkrijgen? of is dit de volledige delco dat je moet mee vervangen?
Der Polo(w)fahrer

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: Ontstekingsprobleem bij PY (G40) motor
« Reactie #13 Gepost op: zo, 30 nov 2008, 14:50:25 »
hallgever is los te verkrijgen a 45 tot 50 euro
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Polow

  • Non-Register lid
  • Berichten: 209
  • Geslacht: Man
Re: Ontstekingsprobleem bij PY (G40) motor
« Reactie #14 Gepost op: di, 02 dec 2008, 10:23:19 »
hallgever blijkbaar niet apart te bestellen bij VW.

Zou ik dit in Essen kunnen vinden?
Der Polo(w)fahrer