Auteur Topic: Ontstekingsprobleem bij PY (G40) motor  (gelezen 5020 keer)

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Ontstekingsprobleem bij PY (G40) motor
« Reactie #15 Gepost op: di, 02 dec 2008, 12:29:17 »
Ga daar maar niet vanuit.
Je hebt geen ander ontstekingshuis dat je kunt proberen? Mag ook van een NZ/MH/AAV/AAU/3F enz. zijn.
Gewoon stekker ompluggen naar de 2e verdeler, en deze met de hand draaien. (Auto op contact en bobinekabel los!)
Als je dan de injectoren hoort tikken dan doet de verdeler het.

Offline Polow

  • Non-Register lid
  • Berichten: 209
  • Geslacht: Man
Re: Ontstekingsprobleem bij PY (G40) motor
« Reactie #16 Gepost op: do, 04 dec 2008, 22:39:07 »
ondertussen delco en hallgever verandert. De stroom zit er op. Bobijn is ook in orde.

Dus gezien hij nog steeds niet start lijkt mij de digifant kapot te zijn. Ik zie geen andere oorzaak meer.
Der Polo(w)fahrer

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Ontstekingsprobleem bij PY (G40) motor
« Reactie #17 Gepost op: do, 04 dec 2008, 23:17:58 »
Staat er wel spanning op de bobine tijdens het starten? Heb ook eens een kapotte contactschakelaar gehad die geen spanning aan de computer+ontsteking gaf bij starten.

Offline Polow

  • Non-Register lid
  • Berichten: 209
  • Geslacht: Man
Re: Ontstekingsprobleem bij PY (G40) motor
« Reactie #18 Gepost op: ma, 27 jul 2009, 22:40:33 »
Kleine update van de feiten:
Volledige delco vernieuwd
Bobijn vernieuwd
Digifant uitgetest bij andere wagen en daar werkt deze wel

Nog steeds geen ontsteking/vonk op de bougies.

Misschien een denkpiste voor sommigen... laatste keer dat deze draaide is hij stil gevallen. En nadien bij het (blijven) starten is de bruine kabel van de bobijn beginnen smelten/smeulen. Deze is ondertussen ook vernieuwd en massa contacten allemaal vernieuwd.

Iemand ENIG idee wat ik nog kan nakijken...?

Ben ten einde raad...
Der Polo(w)fahrer

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Ontstekingsprobleem bij PY (G40) motor
« Reactie #19 Gepost op: ma, 27 jul 2009, 22:58:08 »
En nadien bij het (blijven) starten is de bruine kabel van de bobijn beginnen smelten/smeulen. Deze is ondertussen ook vernieuwd en massa contacten allemaal vernieuwd.

En nu blijft de bruine draad wel goed (en heeft ook spanning)? Want het smeulen/smelten lijkt me wel degelijk een massaprobleem.
Sowieso: hoe weet je of alleen de bruine draad schade heeft geleden? Kabelboom/zekeringkast kan ook wel meer beschadigd zijn geraakt?
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Ontstekingsprobleem bij PY (G40) motor
« Reactie #20 Gepost op: ma, 27 jul 2009, 23:11:14 »
Heb je een massakabel vanaf bobine naar bovenste baksteun?

Offline Polow

  • Non-Register lid
  • Berichten: 209
  • Geslacht: Man
Re: Ontstekingsprobleem bij PY (G40) motor
« Reactie #21 Gepost op: di, 28 jul 2009, 10:36:08 »
Enig idee hoeveel spanning deze bruine draad dient te hebben (ongeveer).

Op de buitenste draden van de delco (hallgever) zit 1 met goeie spanning en de andere zeer zwak signaal. Heb met testlampje gecheckt omdat ik mijn multimeter niet bij had.
Is dit normaal?

@ Sjon, bedoel je massakabel van baksteun naar bout van de delco? of aangesloten op de bobine?
Der Polo(w)fahrer

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Ontstekingsprobleem bij PY (G40) motor
« Reactie #22 Gepost op: di, 28 jul 2009, 20:47:08 »
@ Sjon, bedoel je massakabel van baksteun naar bout van de delco? of aangesloten op de bobine?
Bij mijn dagelijks gebakje met AAV-monopoint injectie zit er een dun massakabeltje
tussen bovenste baksteun & bobine (1 van de 2 bevestigingsbouten van bobine, dacht ik)
Heb deze al vaker gezien bij injectie-modellen: lijkt mij af-fabriek.

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: Ontstekingsprobleem bij PY (G40) motor
« Reactie #23 Gepost op: di, 28 jul 2009, 21:03:11 »
Je hebt geen ander ontstekingshuis dat je kunt proberen? Mag ook van een NZ/MH/AAV/AAU/3F enz. zijn.
Gewoon stekker ompluggen naar de 2e verdeler, en deze met de hand draaien. (Auto op contact en bobinekabel los!)
Als je dan de injectoren hoort tikken dan doet de verdeler het.

Dit al geprobeerd?

Offline FuriouZ

  • L86C-0162
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.365
  • Geslacht: Man
Re: Ontstekingsprobleem bij PY (G40) motor
« Reactie #24 Gepost op: di, 28 jul 2009, 21:09:57 »
zou de kabelboom er eens uithalen en heel goed controleren. mag dan wel een py zijn, maar aan de topicdatum te zien heb je er de tijd wel voor :D zoveel werk is het niet
Liever een maand aan een opel lassen dan een dag aan een fransman sleutelen

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Re: Ontstekingsprobleem bij PY (G40) motor
« Reactie #25 Gepost op: di, 28 jul 2009, 23:20:38 »
Ik heb het electrische schema eens bekeken en de bruine draad is een massadraad (dacht ik al, bruin = massa) deze van de bobine zou in de motorkabelboom moeten lopen en daar zouden de massakabels naar de - van de accu moeten gaan.

Ik zou zeggen, meet de weerstand in de bruine draad, van aansluiting op de bobine, naar een massapunt, deze moet erg laag zijn.

Bij contact aan zou de zwarte draad 13 volt of iets daar in de buurt moeten hebben (ten opzichte van de massa) afhankelijk van accuspanning.

De zwart-groene draad komt van de digifant module, en is het ontstekingsignaal. Ik weet niet wat dit signaal zou moeten zijn.

De kabel voor de hall-gever heeft de volgende kleuren:

Zwart-Geel: stroomverzorging van de hall gever, vanaf digifant module, (geen idee of dit accuspanning, of 5volt ofzo moet zijn bij contact aan.

Bruin-Wit: Massa aansluiting van de hall gever. Zou ook een lage weerstand moeten hebben ten opzichte van een willekeurig massapunt.

Groen-Wit: signaal draad naar voor de Digifant module, misschien dat je hier dat zwakke signaal van kreeg, deze zal pulsen geven tijdens het ronddraaien van de motor.

Meten is weten, meten of de massa draden goed contact maken (lage weerstand is nog geen garantie daarvoor, het kan met slechte massa's zo zijn dat je multimeter toch een lage weerstand aangeeft als het via een dunne draad met de massa toch contact maakt, maar als het gebruikt wordt met enig vermogen de boel doorbrand.

Meet of je bobine en hall gever stroom krijgen bij contact aan, ik weet dus niet of de hall gever accuspanning krijgt, of 5 volt of iets anders.

Pimp my Polo

Offline Polow

  • Non-Register lid
  • Berichten: 209
  • Geslacht: Man
Re: Ontstekingsprobleem bij PY (G40) motor
« Reactie #26 Gepost op: do, 30 jul 2009, 10:40:52 »
Dit al geprobeerd?

ondertussen geprobeerd maar ik hoor ze niet tikken. Nu het is een nieuwe verdeler dus daar kan het probleem niet liggen. Ik heb de vorige verdeler er ook op gezet en daar was dit ook niet het geval. Dus ik denk dat het probleem elders ligt.
Ik heb de draden van de verdeler gevolgd tot in de digifant. Deze zijn niet onderbroken en geven stroom door. Digifant is ook werkend.

De bobine krijgt geen stroom bij contact aan. Ik heb dit even overbrugt (hoop dat dit mocht) en rechtstreeks op de + van de batterij gezet maar ook zonder resultaat.

Ik heb de middelste draad (rood/zwart) gevolgd en blijkbaar loopt deze naar de tacho? Lijkt mij vreemd.
Der Polo(w)fahrer

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Re: Ontstekingsprobleem bij PY (G40) motor
« Reactie #27 Gepost op: do, 30 jul 2009, 11:22:12 »
De middelste draad van wat? Ik zie alleen rood-zwart vanaf de digifant module komen op het elektrisch schema. Van digifant naar contactslot (als ik het goed vertaalt heb) en 1 begint als groen bij de digifant, en komt uit bij de tellerbak als rood-zwart, volgens mij als toeren-signaal.

Heeft de digifant module wel stroom en massa?

Even overbruggen kan je doen om te testen, maar ik zou dit liever niet ongezekerd doen.
Pimp my Polo

Offline Polow

  • Non-Register lid
  • Berichten: 209
  • Geslacht: Man
Re: Ontstekingsprobleem bij PY (G40) motor
« Reactie #28 Gepost op: do, 30 jul 2009, 12:09:10 »
Middelste draad van de bobine. Das een fiche van 3 draden.

Buitenste 2 zijn - en + en de middelste is de rood/zwarte.

Welke stroom moet hierop komen? moet hier spanning op komen op het moment van te starten? of al op contact?

Welk kleur heeft de constante + op de digifant (rood?)?
Der Polo(w)fahrer

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Re: Ontstekingsprobleem bij PY (G40) motor
« Reactie #29 Gepost op: do, 30 jul 2009, 14:30:00 »
Volgens het schema waar ik vanuit ga moet die middelste draad zwart-groen zijn en van de bobine naar pin 25 van de digifant module gaan. Bij het starten (draaien van de motor) zou deze dus pulsen moeten geven, een voor elke ontsteking. Of deze pulsen positief, negatief of wisselspanning zijn, en welk voltage weet ik niet, maar met een simpele multimeter zal je zonder ervaring er waarschijnlijk niet veel uit kunnen opmaken.

De digifant module wordt volgens mij gevoed door door een zwart-witte draad (pin 14). Deze komt vanaf een relais. Deze zou dus spanning van de accu moeten ontvangen bij contact aan.

Maar als de injectoren ook niet aangestuurt worden lijkt het wel te duiden dat de digifant-module geen stroom krijgt (ervan uitgaande dat hij niet overleden is) dus er in de kabelboom iets doorgebrand is, andere mogelijkheden zijn dan volgens mij in principe nog het contactslot of een relais of een zekering, maar ik neem aan dat deze al gecontrolleerd zijn.
Pimp my Polo